• 0

Winstbelasting verhoging van 1,2 procent naar 52 procent!

'Bos jaagt durfinvesteerders naar buitenland'

woensdag 18 juni 2008 12:46

 

Verschillende durfinvesteerders zeggen dat ze Nederland zullen verlaten als minister Wouter Bos (Financiën, PvdA) de winstbelasting inderdaad fors verhoogd.

 

 

Plannen van Bos zouden slecht zijn voor innovatiebeleid kabinet

Lees ook:

'Bos wil bonus topbestuurders zwaar belasten'

Elsevier-commentaar Stop het onfatsoen van zelfverrijking aan de top

Dat zeggen de investeerders vandaag in het FD. De verhoging van de winstbelasting van 1,2 procent naar 52 procent is een van de plannen waarmee Bos de excessieve beloningen in het bedrijfsleven wil aanpakken.

 

'Als dit zo doorgaat, dan stoppen wij ermee', dreigt Floris van Alkemade van Solid Ventures, dat zich richt op ICT-bedrijven.

 

Klap

Rob Thielen van Waterland Private Equity spreekt van 'een klap voor de industrie': 'Velen zullen hun werk vanuit Luxemburg of België gaan doen.'

 

De Nederlandse Vereniging van Participatiemaatschappijen (NVP) zegt in de krant 'diverse signalen' als die van Solid Ventures te hebben ontvangen.

 

'Rampzalig'

Namens de durfinvesteerders heeft de NVP daarom een brief naar de Tweede Kamer - die nog met de maatregelen van Bos moet instemmen - gestuurd.

 

Daarin wordt bovendien gewezen op de tegenstrijdigheid van het voorstel van Bos: het kabinet wil innovatie stimuleren, maar door de extreme verhoging van de winstbelasting zullen startende bedrijven juist veel moeilijker aan kapitaal komen. 'Dit is rampzalig voor het innovatiebeleid.'

 

 

Bron: www.elsevier.nl

 

Dit account is geband wegens overtreding van de forumregels

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

22 antwoorden op deze vraag

  • 1

Wat een onsamenhangende rijstebrij van citaten uit slechtgeschreven artikelen. Het lijkt te gaan over het belasten van bonussen van 'topbestuurders', zeer overbetaalde werknemers van drie balkenendes en hoger, die best een paar centen kunnen missen. Daar is groot maatschappelijk draagvlak voor.

 

Wat dit met durfinvesteringen en winst heeft te maken is me nog niet duidelijk. Kan iemand dat uitleggen?

 

Waarom moet dit toch allemaal weer zo schreeuwerig en slecht onderbouwd?

Link naar reactie
  • 1

Wat dit met durfinvesteringen en winst heeft te maken is me nog niet duidelijk. Kan iemand dat uitleggen?

 

Heel simpel. Momenteel wordt er over de winst uit durfinvesteringen alleen vermogensbelasting van 1,2% belasting betaald. Bos wil deze winst onder de vennootschapsbelasting laten vallen, wat 52% is.

 

Dit zal in mijn ogen inderdaad het vertrek van vele durfinvesteerders betekenen. Hiermee zal waarschijnlijk ook het aantal durfinvesteringen in Nederland afnemen. Wat dit voor het ondernemersschap in Nederland betekend? Tja... het zal in ieder geval geen positieve impuls zijn.

 

Elsevier is volgens mij een extreem rechtse nieuws site.

 

Verklaar je nader. Ken je Elsevier? Weet je wat extreem rechts is? Wat een onzin.

Link naar reactie
  • 0

Bos wil deze winst onder de vennootschapsbelasting laten vallen, wat 52% is.

 

Laten we niet alles geloven wat deze hitserige media schrijven. Bedoelen ze misschien 25%?

 

En dan gaat het slechts om de natuurlijke personen die vanuit hun privékapitaal investeren en daarvoor in box 3 belast worden (vermogensrendementsheffing). Dat lijkt me inderdaad een lek in het belastingsysteem dat winstneming in privé tegen een extreem lage belasting van 1,2% mogelijk maakt.

 

Normale ondernemers betalen altijd inkomstenbelasting over wat ze uit hun onderneming halen. Dan is het toch niet zo gek dat het lek een keer gedicht wordt en dat die privé-investeerders ongeveer naar hetzelfde percentage gaan?

Link naar reactie
  • -1
Bedoelen ze misschien 25%?

 

Nee, ze bedoelen wel degelijk 52%. Het blijkt te gaan om een 'lucratief belang', dat wordt belast in de inkomstenbelasting, niet zoals beweerd in de vennootschapsbelasting. Het gaat simpelgezegd om aandelen e.d. heeft die volgens bepaalde criteria kennelijk gezien moeten worden als een arbeidsbeloning.

 

Dit dicht dus inderdaad gewoon een belastinglek: salaris dat werd uitgekeerd via vermogensstijging die slechts met 1,2% belast werd.

 

Hulde voor Bos!

Link naar reactie
  • 0
Hulde voor Bos!

 

Ik zie ook niet hoe je iemand die samen met de andere kolonels bezig is Nederland naar de rand van de afgrond te duwen kunt huldigen.

Deze mensen doen alles ter meerdere eer en glorie van zichzelf terwijl ze zelfs in perioden van groei toch nog weten te verkondigen dat het slecht gaat en dat er nog meer belasting geheven moet worden.

 

Uiteindelijk eindigen we door dit soort psychopaten ergens bij een nieuwe Bastille.

 

Link naar reactie
  • 1
Als dit uiteindelijk betekend dat er minder risicokapitaal beschikbaar komt in Nederland weet ik niet of dat hulde voor Bos is.

 

Ja ach, altijd weer dat "dan vluchten we naar het buitenland"-argument. Alsof daar geen belastinglekken gedicht worden.

 

Het risico van durfinvesteringen wordt beloond met kans op een hoog rendement. Ik zou niet weten waarom het nog eens extra beloond zou moeten worden met een aanzienlijk-lager-dan-normale belasting op dat rendement.

Link naar reactie
  • 0

Ik zou niet weten waarom het nog eens extra beloond zou moeten worden met een aanzienlijk-lager-dan-normale belasting op dat rendement.

 

Bijvoorbeeld omdat innovatie een speerpunt van onze regering is. In mijn ogen dragen investeringsmaatschappijen daar een aardig steentje aan bij. Meer dan de miljoenen aan onzinnige subsidies die elk jaar doorgespoeld worden.

 

Multinationals krijgen toch ook onder bepaalde voorwaarden belastingvoordelen, met als doel ze naar Nederland te lokken? Dat is hetzelfde principe.

Link naar reactie
  • -2

Ik wist natuurlijk dat deze draad snel zou ontaarden in een bende rechts geraaskal, maar nu ik kneusjes krijg voor mijn politieke opvatting houd ik het hier maar voor gezien.

 

Dus als iemand anders een andere mening heeft dan jij, is het meteen een bende rechts geraaskal? Erg volwassen om zo mensen aan te vallen. Ik hoop dat je in real-life wel de discussie durft aan te gaan.

 

Geen idee waarom je een kneus kreeg, maar bij deze alsnog een van mij.

Link naar reactie
  • 0

Bedoelen ze misschien 25%?

 

Nee, ze bedoelen wel degelijk 52%. Het blijkt te gaan om een 'lucratief belang', dat wordt belast in de inkomstenbelasting, niet zoals beweerd in de vennootschapsbelasting. Het gaat simpelgezegd om aandelen e.d. heeft die volgens bepaalde criteria kennelijk gezien moeten worden als een arbeidsbeloning.

 

Dit dicht dus inderdaad gewoon een belastinglek: salaris dat werd uitgekeerd via vermogensstijging die slechts met 1,2% belast werd.

 

Hulde voor Bos!

 

Hmm. Dat betekent dat je als startende technologie-ondernemer ook veel slechter af bent omdat de waardestijging van je onderneming ineens met 52% wordt belast? Ik twijfelde tussen een nieuwe BV en een Inc, maar dat is dus nu wel duidelijk.

 

Bos probeert zoveel mogelijk het bedrijfsleven weg te krijgen uit Nederland, probeert om goede bestuurders naar het buitenland te krijgen, en idem innovatieve ondernemers. Hij zal wel veel stemmen winnen onder thuiszittende uitkeringstrekkers die van dat verhoogde belastinggeld betaald moeten worden.

Link naar reactie
  • 1

1) Ga je kijken naar de mensen die het niet lukt om financieel boven het maaiveld uit te komen dan kun je niets anders concluderen dat we beter ons best moeten doen om die mensen te helpen (financieel) gelukkig te worden.

 

2) Als dan een kleine groep mensen op niet transparante wijze heel veel geld verdient zonder veel belasting te betalen dan vind eerste groep dat er sprake is van oneigenlijke verrijking, dus dat moeten we tegengaan.

 

3) Die kleine groep mensen die teveel geld verdienden lukt het vast wel een tweede keer om veel geld te verdienen en zullen zelf de afweging maken of ze hetzelfde blijven doen in Nederland of dat ze iets ander eventueel ergens anders gaan doen.

 

4) De mensen die in beginsel klaagden zijn er niets mee opgeschoten want ze hebben nog steeds niet meer kansen gekregen. Ze hebben hoogstens hun hart kunnen luchten omdat de rest nu ook niet meer zoveel verdient.

 

Nu is het natuurlijk heerlijk om je hart te luchten en ongerechtvaardigde verrijking moet natuurlijk worden tegengegaan.

 

De grootste groep mensen echter wil gewoon werken en centjes verdienen om van te leven en een groot gedeelte van de mensen met topsalarissen werken gewoon nog harder om nog meer centjes te verdienen.

 

De groep mensen die zonder iets te doen door een slimmigheidje rijk wordt en geen belasting betaald is zo ongelofelijk klein dat het eigenlijk

niet de moeite waard is om allerlei wetgeving er tegen te verzinnen.

 

De bijkomende schade zoals het imago van Nederland en de irritatie van heel veel mensen (zie dit forum) zorgen niet dat de mensen die hulp nodig hebben geholpen worden. Die worden geholpen als er meer mensen deel gaan nemen aan het arbeidsproces of gaan ondernemen zodat we samen en met zijn allen verder komen.

Link naar reactie
  • 0

@ Christine:

 

""Hmm. Dat betekent dat je als startende technologie-ondernemer ook veel slechter af bent omdat de waardestijging van je onderneming ineens met 52% wordt belast? Ik twijfelde tussen een nieuwe BV en een Inc, maar dat is dus nu wel duidelijk.""

 

 

Je haalt dingen door elkaar, als ondernemer ben je gewoon ondernemer, het gaat hier niet om ondernemers, maar om inkomstenbelasting.

Als ondernemer betaal je gewoon VPB over je winst, als aandeelhouder dividendbelasting en als werknemer loonbelasting.

grtjs

Link naar reactie
  • 0

'Bos wil verhoging btw uitstellen'

donderdag 19 juni 2008 08:11

 

Minister Wouter Bos (PvdA) van Financiën is van plan de verhoging van de btw van 19 naar 20 procent die per 1 januari zou ingaan, een jaar uit te stellen.

 

 

Dat melden de Volkskrant en het ANP op basis van bronnen rond het kabinet.

 

Bos was van plan de btw per 1 januari 2009 te verhogen, maar zou dat voornemen nu heroverwegen.

 

Grote druk

Uit recente cijfers van het Centraal Planbureau blijkt dat de economische groei terugloopt en minima er 0,5 tot 1 procent in koopkracht op achteruit dreigen te gaan. Het kabinet staat onder grote druk om dat te voorkomen. Ook dreigt de inflatie op te lopen tot 3,5 procent. Uitstel van de btw-verhoging zou daarin 0,5 procent schelen.

 

Door uitstel loopt Bos wel 2 miljard euro aan inkomsten voor de schatkist mis. Dat zou gecompenseerd kunnen worden door de verlaging van de ww-premies die gelijktijdig stond gepland, uit te stellen.

 

Bos wilde tegenover de Volkskrant niet op de berichten reageren. ‘Hierover wordt pas in augustus besloten’, liet hij via een woordvoerder weten. Ook minister Piet Hein Donner (CDA) van Sociale Zaken wilde niet ingaan op gesprekken uit de ministerraad.

 

Btw melkkoe

Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBA) meldde begin juni dat de btw in 2007 goed was voor bijna 32 procent van de totale belastinginkomsten van het Rijk. De opbrengst is daarmee groter dan de inkomsten uit loonbelasting (29 procent), vennootschapbelasting (14 procent) en accijnzen (8 procent).

 

 

Dit account is geband wegens overtreding van de forumregels

Link naar reactie
  • 0

Het is geen nieuws site maar, HL leden vinden het prettig om dit soort dingen hier te lezen. Vandaar dat ik af en toe hier wat nieuws post over economie. Als je hier niet mee eens bent wil ik jou graag door verwijzen naar een forum beheerder.

 

HL leden geven hun mening over bepaalde artikelen die ik belangrijk vind. Ik vind dat persoonlijk heel interessant om te lezen. Belangrijke informatie pak ik gelijk eruit en zet ik het in mijn HL kladblok ;).

 

Groetjes

 

 

Altan,

Dit account is geband wegens overtreding van de forumregels

Link naar reactie
  • 0

Higherlevel is en blijft een ondernemersforum met de nadruk op innovatie en ondernemerschap.

 

Daar mogen af en toe best wat topics tussen zitten die niet direct met dit onderwerp te maken hebben. Bij deze discussie begin ik mij steeds meer af te vragen wat het nog met ondernemen en innoveren te maken heeft. De discussie, voor zover het al een discussie is, begint een beetje te ontsporen omdat de samenhang tussen de geposte berichten voor mij niet te ontdekken is.

 

Beperk je in het vervolg tot relevante berichten en zorg reageer inhoudelijk op de berichten die je zelf plaatst.

 

Hier gaat een slotje op.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 109 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.