• 0

auto op zaak: echt alle kosten aftrekbaar?

Net als zoveel ondernemers worstel ik met de vraag of ik mijn auto 'op de zaak moet zetten' of prive moet gaan rijden.

 

Een voordeel van de auto zakelijk te rijden is dat je de gemaakte kosten voor de auto als zakelijke kosten mag aanmerken en btw terug kan vorderen.

 

Mijn vraag is of dit alleen voor gebruikskosten geldt, al reparaties en onderhoud of ook voor (extreme) niet noodzakelijke kosten. Bijvoorbeeld een dure set lichtmetalen velgen, een ingebouwd navigatiesysteem of een dure audio installatie, etc...

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

19 antwoorden op deze vraag

  • 0

In principe zijn alle kosten die je maakt voor je zakelijke auto aftrekbaar.

 

Ik weet niet zeker, maar ik denk dat de belastingdienst dit verder net zo als de andere zakelijke kosten benadert.. als jij die kosten maakt met het oog op zakelijk nut etc dan is het goed. Het dus (naar mijn mening) wel een zakelijk doel hebben.

 

Als jij vindt dat die mooie velgen nodig zijn voor jou bedrijfs imago, je wilt niet te laat komen dus heb je een navigatie systeem nodig.. lijkt mij dat je dat als kosten kan opvoeren..

Van een dure audio installatie kan ik zo geen zakelijk doel verzinnen maar als jij zeker weet dat je dat echt nodig hebt voor je zaak..

 

Karen

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Greef

 

De fiscus mag niet op jouw stoel gaan zitten als ondernemer. Ze kunnen dus niet toetsen of jouw accessoires wel zakelijk zijn. Ik heb zelf ook 17 inch onder mijn Alfa van de zaak.

 

Ze kunnen moeilijk stellen dat ik dan maar een Daewoo Matiz moet rijden!

 

Wel kun je het te bont maken. Een advocaat met 9 erg dure auto's op de zaak voor uitsluitend zichzelf, kreeg het deksel op zijn neus van de Rechter.

 

Dan nog adviseer ik je om je voor te laten rekenen of een auto zakelijk wel voordeliger is. Veelal 1,5 uur werk en je bespaart veelal gedurende 5 jaar een veelvoud daarvan per jaar omdat je zeker weet dat jouw keuze de juiste is. BTW teruggave is in dit verband echt niet beslissend.

 

Groet

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Het is een behoorlijk oud topic, maar ik heb een vraag die aansluit bij de vraag van de topicstarter. Ik heb al een tijdje gegoogeld, maar kan hierover geen info vinden. Ik ben voornemens een auto aan te schaffen en zakelijk te gaan rijden. Dit betreft een benzine auto, waar ik een LPG installatie wil laten inbouwen. Hierover gaat dan ook mijn vraag. Is het laten

inbouwen van een LPG installatie een reparatie die volledig aftrekbaar is van de belasting, net zoals onderhoudskosten?

 

groet, adtil.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Joost,

 

Bedankt voor de snelle reactie! Ik had ook al eens de inbouwen van de LPG installatie gevraagd, en die gaf aan dat de kosten aftrekbaar zouden zijn (mogelijk om mij een beetje over de streep te trekken..?).

 

Toch ben ik wel benieuwd waarom dit een investering is en als je groot onderhoud aan je auto pleegt waarbij grote delen worden vervangen en wat misschien net zoveel kost (of zelfs meer) dit wel aftrekbare kosten zijn.

Waar kun je terugvinden hoe dat zit / op welke regels is het gebaseerd?

 

M.v.g. Adtil

 

Link naar reactie
  • 0

Ik kan me zo voorstellen dat een investering een aanschaf betreft van iets dat je eerder niet had. Reparatie of onderhoud ziet op een bedrijfsmiddel dat er al was en waarvoor je (onderhouds)kosten moet maken om het in gebruik te kunnen houden.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Reparatie/onderhoud heeft denk ik meer betrekking op iets herstellen. Aangezien er niks kapot is, valt er ook niks te herstellen. Als een pakhuis gaan uitbreiden door bij te bouwen, dan zijn het ook investeringen.

 

@Joost: als je snel bent mag je dit jaar zelf in 2 jaar afschrijven.

 

Daarnaast kan het ook aantrekkelijk zijn om als investering aan te merken (MIA/KIA etc) en niet meteen als kosten.

Link naar reactie
  • 0

@Joost: als je snel bent mag je dit jaar zelf in 2 jaar afschrijven.

 

Daarnaast kan het ook aantrekkelijk zijn om als investering aan te merken......................en niet meteen als kosten.

 

@SPer: hoe kom je bij die eerste stelling? De versnelde afschrijving vanwege de 'crisis' is eind 2011 gestopt.

 

iets is een investering of een kostenpost. Het moet wel heel uitzonderlijk zijn als niet duidelijk is of iets kosten zijn of investeringen. Het is in elk geval doorgaans geen keuze.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Een case die op de voorgaande lijkt maar net weer iets anders is:

 

Ik heb een prive auto met een benzinemotor.

Circa 80% van de kilometers rijd ik hiermee zakelijk.

Ik rijd nu zodanig veel dat een diesel of LPG G3 veel interessanter is qua kosten!

 

Kan ik op kosten van de zaak een LPG-installatie laten inbouwen in m'n prive auto?

De inbouwkosten 100% als bedrijfskosten inboeken?

De inbouwkosten van ca. 1600~2000 euro in 1x afschrijven?

De btw 100% aftrekken?

 

 

Link naar reactie
  • 1

Is er hier een boekhouder of fiscalist die antwoord kan geven?

 

;D: Ronaldinho is waarschijnlijk de beste technische fiscalist van HL (dat kun je alleen niet zien aan zijn profiel)

 

De gastank wordt door, wat juridisch natrekking heet, onderdeel van je auto. En die auto is privé, dus gaat het feest niet door zoals je het wenst.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Waarom zou zo'n carkit 100% zakelijk zijn? Ik denk dat je hooguit de aanschaf kunt inbrengen in je zakelijke boekhouding.

 

Ik denk dat wij het over het zelfde hebben.

 

Zakelijk boeken voor de btw en deze op basis van werkelijk gereden kilometers verrekenen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 260 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.