• 0

Etno-marketing hoort thuis in een multicultuur

Omdat ik vanuit mijn eigen onderneming samen met mijn zaken partner druk bezig ben geweest met het uitzoeken v/d mogelijkheden die Etno-marketing biedt, leek het mij leuk hier een topic over te opennen om eens te discussieren over deze marketing aanpak/formule.

 

Wat is Etnomarketing?

 

Etno-marketing is heel simpel marketing gericht op de Etnische (minderheden) doelgroep. Het is vooral je in taal en geschrift richten op de moeilijk te bereiken (vreemdtalige) doelgroep(en).

 

Waarom?

 

Er zijn verschillende redennen, voordelen en nadelen te noemen.

 

Een duidelijk nadeel is de tijd en geld dat je kwijt bent om in verschillende talen je producten en diensten aantebieden. Nederlands, Engels en Duits, maybe Frans dat gaat allemaal nog wel. Maar zie ook maar eens al je reclame en je gehele communicatie is deze talen te voeren. Maar wat dacht je van Turks? Er zijn namelijk steeds meer hoog-geschoolde Turken die een steeds interresantere doelgroep worden en toch worden deze niet vaak gericht aangesproken.

Een groot voordeel van Etno-marketing is dus het aanspreken van veel meer mensen het werven van dus ook een grotere 'potentiele' groep klanten.

 

Etno-marketing is iets wat momenteel in de food branche een beetje begint te komen maar eigenlijk geloven de meeste ondernemers er niet zo in. Alsof die grote groep medelanders in ons landje dan geen interresante doelgroep zijn? In Turkije is het zelfs zo erg dat die mensen daar de voorkeur hebben een mooie Nederlander, Duitser of Italiaan ofzo te gebruiken voor hun reclames boven een mooie Turk(se). Puur omdat de westerse wereld het zo al jaren doet! 'White sells, Black smells' wordt er welleens zachtjes gezegt. Maar onderzoeken wijzen steeds meer uit dat die Etnische minderheden in Nederland maar ook in andere landen zeker wel gevoelig zijn voor min of meer reclame door eigen mensen. Er zijn voorbeelden waarbij het 'positieve' van een bepaald volkje duidelijk goed gebruikt wordt voor reclame. Welleens waar op een grappige manier en in het Nederlands maar dat vind ik ook wel normaal. Gezien mensen die hier leven toch wel Nederland behoren te spreken/gaan spreken. Een voorbeeld van zo'n cultureel getinte reclame is bijvoorbeeld 'Chicken tonight'. Surinaamse (negro) vrouw maakt heerlijk kip gerecht. Wie kunnen nou exotischer kip grechten klaarmaken dan zulke vrouwen? Heel de sfeer in die reclame klopt. Maar hoe zit dat met de serieuzere zaken? Daar zie je eigenlijk nooit een medelander. Mona doet vind ik weer net op een irritante manier met die vergelijkingen en ik denk dat Mona het vooral als Humor bedoeld heeft terwijl het stiekem ook wel een beetje Etno-marketing is.

 

Wij zijn er zelf nog niet helemaal uit. Het is wel zeker dat bijvoorbeeld onze website in het Engels en later ook in Duits en Frans te lezen zal zijn maar of we bijvoorbeeld ook de Turkse taal gaan gebruiken??? Daar zijn we dus nog niet helemaal over uit.

 

Wat zijn jullie meningen en ideetjes omtrend Etno-marketing?

 

:)

 

 

Net Collective heeft Kickstart website! De snelle start voor uw bedrijf op internet.
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik denk dat etno-marketing zoiets is is als het bereiken van een kritieke massa van een deel van de bevolking waarmee anders gecommuniceerd moet worden, wil het effectief zijn.

Het past leuk in het straatje van senior marketing, gay marketing, evalution (faith popcorn's pleidooi voor het richten van marketing op vrouwen)....

 

Spreken hoog geschoolde Turken niet gewoon Nederlands dan?

 

Groet,

Annedien

 

Link naar reactie
  • 0

Eventjes door Adfo Archief gebladerd:

 

Etnomedia komt met Turkse site



 

Etnomedia heeft de eerste Turkse website gelanceerd, http://www.Lokum.nl genaamd (Lokum betekent Turks fruit). Etnomedia is de onderneming achter websites voor allochtonen waaronder http://www.Suriname.nl, http://www.Maghreb.nl de vacaturesite voor allochtonen JobPlaza en http://www.Kleurrijk.nl.

 

 

Foquz/Vuyk speelt in op etnoklanten



 

Foquz Etnomarketing in Nieuwegein http://www.foquz.nl/ en Vuyk Marketing in Capelle aan den IJssel gaan samenwerken in de levensmiddelenmarkt. Gezamenlijk willen ze fabrikanten en winkeliers helpen beter in te spelen op het consumptiegedrag van allochtone klanten. Foquz zet daartoe het Huishoudpanel Allochtonen met ruim 600 gezinnen in en Vuyk Marketing zijn deskundigheid met category management en ECR.

 

 

Marketingsite over allochtonen

 

Het Utrechtse Foquz Etnomarketing, lanceert een e-zine getiteld 'Foquzine.' Doelgroepen zijn bedrijven en instellingen die allochtone consumenten willen bereiken. Elk nummer heeft een ander thema, zo staan in het eerste nummer allochtone feestdagen centraal. Daarnaast zijn er vaste rubrieken waarin o.m. de do's en dont's van etnomarketing worden belicht.

 

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat etno-marketing zoiets is is als het bereiken van een kritieke massa van een deel van de bevolking waarmee anders gecommuniceerd moet worden, wil het effectief zijn.

Het past leuk in het straatje van senior marketing, gay marketing, evalution (faith popcorn's pleidooi voor het richten van marketing op vrouwen)....

 

Spreken hoog geschoolde Turken niet gewoon Nederlands dan?

 

Groet,

Annedien

 

 

Het gaat niet alleen om de spreektaal! Het gaat om cultuur/gewoontes.

Er is niet alleen een taal verschil natuurlijk. :)

Net Collective heeft Kickstart website! De snelle start voor uw bedrijf op internet.
Link naar reactie
  • 0

Eventjes door Adfo Archief gebladerd:

 

Etnomedia komt met Turkse site



 

Etnomedia heeft de eerste Turkse website gelanceerd, http://www.Lokum.nl genaamd (Lokum betekent Turks fruit). Etnomedia is de onderneming achter websites voor allochtonen waaronder http://www.Suriname.nl, http://www.Maghreb.nl de vacaturesite voor allochtonen JobPlaza en http://www.Kleurrijk.nl.

 

etc..

 

Lekker speurwerk :)

Net Collective heeft Kickstart website! De snelle start voor uw bedrijf op internet.
Link naar reactie
  • 0

Marketing is toch eigenlijk gewoon je doelgroep begrijpen... Als die doelgroep turks spreekt dan lijkt het me slim als jij dat als marketeer ook doet??? Echt uniek vind ik het dus niet.

 

Hoeveel talen spreek jij Zweedrski?

 

 

Het gaat inmiddels om meer dan 2.7 miljoen personen en bijna honderdvijftig verschillende nationaliteiten.



 

http://www.foquz.nl/allochtonen/allochtonen.html

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Wat ik bedoel te zeggen is dat ik het niet vreemd vindt dat je etnomarketing toe past zonder dat je het beestje een specifieke naam hoeft te geven. Wat is het verschil tussen een doelgroep en een doelgroep?

 

 

Volgens mij zit je bewust te provoceren. Maar ik hap wel ;D

 

one size fits all?

 

De meeste ondernemers staan er volgens mij nauwelijks bij stil dat een deel van hun doelgroep niet autochtoon is. Als ik een snackbar heb, bedien ik iedere klant gelijk. Punt is alleen dat inmiddels al 1 op de 7 klanten (en dan reken ik de Japanse toeristen niet mee ::)) andere eetgewoonten en smaakpapillen heeft. Weet ik veel of mijn frikadellen kosher danwel hallal zijn...

 

De essentie van marketing is dat je juist wèl goed nadenkt over afstemming van jouw aanbod op een gedifferentieerde vraag. Een snackbar die koshere kipkluifjes verkoopt of feministische bitterballen doet een serieuze poging om zich van de uniforme middenmoot te onderscheiden. Of die daarmee succes heeft is een andere vraag...

 

Ik zou weleens het volgende plannetje willen uitwerken. Open in Tiel een grote tweedehands auto-plaza, naar model van de Belgische Cardoen. Koop in via de leasebedrijven. Beman dat verkooppunt geheel met vrouwen. Richt de zaak fris in. Schaf het sjoemelen af. Prijs is prijs. Biedt een kwaliteitsgarantie, een excellent servicecontract en een goede betalingsregeling. Stimuleer dat je klanten alleen de kleur en accessoires hoeven uitzoeken, dus geen geneuzel over elektronische injecties. Besteed aandacht aan de after-sales. Doe kortom alles goed wat de cliche-autoverkoper fout maakt. Ik wed dat je binnen twee jaar een enorme klantenkring hebt (hoewel je 10% duurder bent) en niet alleen vrouwen.

 

Een Turkenbusjes-plaza, daar zou ik liever niet in investeren 8)

 

Maar in tweede generatie meiden geloof ik meteen. Is je ooit weleens opgevallen hoe exotisch de incheckbalies bij Schiphol zijn? Daar zie je de smakelijke Nederlandse smeltkroes dagelijks aan het werk, op een vriendelijke manier bovendien. Zouden ze eens een televisieprogramma van moeten maken. Schiphol Salad (voor wie de saladbowl-theorie kent).

 

In B2B lijkt het etno-vraagstuk wat minder aan de orde. Ik heb ooit beurscampagnes gemaakt en daarbij beeldden we doelbewust mensen van verschillende afkomst en geslacht af, heel politiek correct. Maar in B2B is segmentatie op sector en functie belangrijker dan afkomst. Tenzij je natuurlijk exporteert naar een ver buitenland.

 

Voor een sitebouwer (en daar kwam de vraag oorspronkelijk vandaan) is het echter wel slim om ook aan de klanten van je klanten te denken. Met expertise in het bouwen van websites voor... indo's, peuters, pubers, linkshandigen, analfabeten of zelfs blinden, boor je wellicht een interessante markt aan.

 

Wat zijn je drijfveren, Roy? Kun je niet partneren met een etno-marketingbureau: zij de taalkennis, jullie de technokennis...

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

prachtig verhaal TwaLevel en interresant. ;D

 

Je verwoord het precies zoals ik het bedoel en zie.

 

Het is geheel niet iets om over te twisten of over te discussiëren.

 

Er zijn complete studies en boeken over Etnomarketing, het leeft alleen niet zo en het is erg moeilijk het goed op te zetten. Samenwerken is zeker een optie. Helaas hebben wij nog geen bedrijf of persoon/personen gevonden met zowel taalkundig als marketing kennis voor wat betreft de groep klanten die we dus nu niet aan(kunnen)spreken.

 

Internationaal/ en binnen eigen landsgrenzen zaken doen met mensen van een andere afkomst met andere visie en taal is pas mogelijk als je op een goede manier met Etnomarketing bezig bent.

Alleen communiceren in meerdere talen is echt niet genoeg! Dat merk je wel aan de problemen die grote internationale bedrijven hebben wanneer ze de kleinere projecten aanpakken waarbij de doelgroep verandert van een grote westerse massa naar de wat moeilijk te benaderen doelgroepen.

 

Voorbeeldje!

 

Mijn vriendin en ik hebben Turkse vrienden die prima Nederlands kunnen en bijvoorbeeld zelf een eigen bedrijf runnen. Die mensen komen graag in contact met mensen die hun taal spreken en weten hoe de klanten v/d betreffende Etno klant aangesproken moeten worden. Wat ik bedoel is. Dat je een website moet kunnen bouwen die bijvoorbeeld een klanten van mijn Turkse klant aanspreekt. Dit betreft niet alleen 'taal' maar ook de manier van reclame voeren. Het uiterlijk v/d site 'geheel' de marketing!

 

Drijfveer is dus heel duidelijk!

Des te meer mensen je (correct) aanspreekt des te groter het percentage klanten dat hier uit voort komt.

 

Grote groep 'potentiële' klanten aan kunnen spreken en van dienst kunnen zijn. Je moet opvallen in die grote groep aanbieders! Aanspreken van een praktisch onaangesproken groep is dan een mogelijkheid denk ik om wat extra klanten te werven en mogelijk daardoor ook internationaal actieve te worden.

Net Collective heeft Kickstart website! De snelle start voor uw bedrijf op internet.
Link naar reactie
  • 0

Het was niet mijn bedoeling om te provoceren, het wordt echter wel een steeds leukere discussie ;)

 

Als B2B site is het natuurlijk waanzinnig belangrijk dat je de klanten van je klanten kent. Als B2C site is het gewoon belangrijk dat je je klanten kent. Als dit een bepaalde etnische groep is die een groot gedeelte van de omzet genereerd dan moet je daar volgens mij zeker op inspelen.

 

Ik moet het even opzoeken, maar in een recente vertaling van sun-tzu's Art of War staat een mooie opvatting over hoe men tegen cultuur aan kijkt. Zodra ik het gevonden heb laat ik het weten.

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0

Beste Roy,

 

Nu 4 jaar later.. Ben je inmiddels al verder gekomen in de etno bizzz, wordt het nu pas interessant of heeft het haar piek al gehad? Je zag namelijk opeens allerlei etno-marketing bureaus opkomen van mensen met een "etnische" achtergrond, maar die niet weten waar "marketing" om draait of iets weten van marktonderzoeken (etc).

The thing is; het maakte niet uit, want als "Marokkaan", "Turk", "Surinamer" (etc) geloven ze je al heel snel als als je zegt dat je "die" doelgroep voor ze in kaart in kunt brengen (op welk gebied dan ook)...

Hoe heb jij dit ervaren?

 

Groetjes..

 

Link naar reactie
  • 0

De jaarlijkse viering van Chinees Nieuwjaar in de Nederlandse staatscasino's. Prima staaltje van Etno-marketing.

 

Succès en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Wij zijn voor een klant begonnen met een campagne ion het Turks. Eerste resultaten zijn al best aardig. Wie zoekt op geld lenen in het turks krijgt resultaten te zien van onze opdrachtgever:

 

http://www.google.nl en zoek op Araba kredisi

 

Dit wordt door ons ondersteund in meerdere talen, landen etc. Mooie is dat de instap relatief laag (tijd en kosten) is, maar bereik erg groot (wereldwijd namelijk ;-)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 150 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.