Cookies op HigherLevel.nl
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Roy Claassen
Roy Claassen
Omdat ik vanuit mijn eigen onderneming samen met mijn zaken partner druk bezig ben geweest met het uitzoeken v/d mogelijkheden die Etno-marketing biedt, leek het mij leuk hier een topic over te opennen om eens te discussieren over deze marketing aanpak/formule.
Wat is Etnomarketing?
Etno-marketing is heel simpel marketing gericht op de Etnische (minderheden) doelgroep. Het is vooral je in taal en geschrift richten op de moeilijk te bereiken (vreemdtalige) doelgroep(en).
Waarom?
Er zijn verschillende redennen, voordelen en nadelen te noemen.
Een duidelijk nadeel is de tijd en geld dat je kwijt bent om in verschillende talen je producten en diensten aantebieden. Nederlands, Engels en Duits, maybe Frans dat gaat allemaal nog wel. Maar zie ook maar eens al je reclame en je gehele communicatie is deze talen te voeren. Maar wat dacht je van Turks? Er zijn namelijk steeds meer hoog-geschoolde Turken die een steeds interresantere doelgroep worden en toch worden deze niet vaak gericht aangesproken.
Een groot voordeel van Etno-marketing is dus het aanspreken van veel meer mensen het werven van dus ook een grotere 'potentiele' groep klanten.
Etno-marketing is iets wat momenteel in de food branche een beetje begint te komen maar eigenlijk geloven de meeste ondernemers er niet zo in. Alsof die grote groep medelanders in ons landje dan geen interresante doelgroep zijn? In Turkije is het zelfs zo erg dat die mensen daar de voorkeur hebben een mooie Nederlander, Duitser of Italiaan ofzo te gebruiken voor hun reclames boven een mooie Turk(se). Puur omdat de westerse wereld het zo al jaren doet! 'White sells, Black smells' wordt er welleens zachtjes gezegt. Maar onderzoeken wijzen steeds meer uit dat die Etnische minderheden in Nederland maar ook in andere landen zeker wel gevoelig zijn voor min of meer reclame door eigen mensen. Er zijn voorbeelden waarbij het 'positieve' van een bepaald volkje duidelijk goed gebruikt wordt voor reclame. Welleens waar op een grappige manier en in het Nederlands maar dat vind ik ook wel normaal. Gezien mensen die hier leven toch wel Nederland behoren te spreken/gaan spreken. Een voorbeeld van zo'n cultureel getinte reclame is bijvoorbeeld 'Chicken tonight'. Surinaamse (negro) vrouw maakt heerlijk kip gerecht. Wie kunnen nou exotischer kip grechten klaarmaken dan zulke vrouwen? Heel de sfeer in die reclame klopt. Maar hoe zit dat met de serieuzere zaken? Daar zie je eigenlijk nooit een medelander. Mona doet vind ik weer net op een irritante manier met die vergelijkingen en ik denk dat Mona het vooral als Humor bedoeld heeft terwijl het stiekem ook wel een beetje Etno-marketing is.
Wij zijn er zelf nog niet helemaal uit. Het is wel zeker dat bijvoorbeeld onze website in het Engels en later ook in Duits en Frans te lezen zal zijn maar of we bijvoorbeeld ook de Turkse taal gaan gebruiken??? Daar zijn we dus nog niet helemaal over uit.
Wat zijn jullie meningen en ideetjes omtrend Etno-marketing?
:)
Link naar reactie
Aanbevolen berichten
16 antwoorden op deze vraag