• 0

Van loondienst naar eigen zaak zonder inkomensverlies?

Hallo,

 

Ik ben van plan om mijn eigen adviesbureau/Lean Consultancy op te starten en heb nog wat vragen. Op dit moment verdien ik erg goed.(rond 115K euro). Dit is tegelijk mijn issue. Ik kan nooit starten met dezelfde financiele situatie als ik op dit moment heb lijkt me. Tenzij ik een ondernemerstruuk mis waardoor ik EN kan starten met 1 of 2 klanten die mij per direkt zullen binnenhalen en waar mijn inkomen uit voort zal vloeien in het begin EN mijn maandelijks bedrag die ik nu netto binnenkrijg blijf houden.

 

Wie kan mij wat tips geven aub..

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0

Natuurlijk kan ik wat ik heb aan spaargeld gebruiken om mijn maandelijkse lasten gedeeltelijk de dragen. Dat begrijp ik. Alleen dat is niet voldoende om mijn huidige kosten posten te betalen. Als ik geen vrouw en 2 schoolgaande kinderen zou hebben zou ik idd direkt een stap terug doen en voor mijn part een klein apparemente zoeken ipv mijn huidige vrijstaande woning. Dat maakt mij persoonlijk niet zo uit, maar ik kan mijn gezin niet mee laten "betalen" voor mijn avontuur.

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat dit een overgangsprobleem is waar iedereen last van heeft die deze overgang wil maken.

 

Ik heb zelf vorig jaar een huis gekocht waardoor ik nu niet makkelijk de stap kan nemen, en daar heb ik toch behoorlijk wat last van. Ik zal eerst een wat groter spaar potje moeten zien op te bouwen voordat ik de stap ga nemen.

Ondertussen ben ik naast mijn normale werk mijn concept aan het ontwikkelen, wat dus wegens tijdsgebrek niet altijd even snel gaat als ik zou willen.

Zodra ik de overstap ga maken zal ik niet in een keer mijn baan opzeggen, ik zal het geleidelijk doen. Steeds een dag minder werken.

 

Misschien is dat iets wat voor jou ook kan werken. Eerst naast je werk klanten proberen te werver en zodra er klanten komen steeds minder in loondienst gaan werken.

Een andere oplossing kan misschien zijn om samen met een partner de stap te maken, zodat je iemand hebt die wat op kan vangen wanneer de situaties niet meer te combineren zijn, plus een dubbel spaar potje.

Link naar reactie
  • 0

Het lijkt me behoorlijk risicovol om nu zo te switchen naar volledig ondernemer. En zeker als je maar 2 klanten verwacht in het begin. Kun je niet gewoon je baan met een dag minderen en daarnaast je eigen onderneming runnen?

Je hebt nog kleine kinderen. Als jij risico loopt, laat je je gezin ook risico lopen. Denk daar goed over na!

Link naar reactie
  • 0

Als ondernemer zul je nooit de zekerheid hebben van een vast inkomen dus als dit zo belangrijk voor je is kun je beter nu al meteen je plannen begraven. Er zijn geen tips en trucs, het is gewoon hard werken en genieten van het feit dat je eigen baas bent. Met het ene jaar een riant inkomen en het andere jaar misschien interen, hoort er allemaal bij.

Ik zie trouwens niet in waarom je vrouw en kinderen niet ook een stapje terug zouden kunnen doen. Als jouw drive is zelfstandig ondernemer te zijn kunnen ze je hierin toch ook steunen? Of is jouw welbevinden voor hen niet belangrijk?

 

 

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Misschien is het een idee om het op safe te houden en je vaste baan af te bouwen en je ondernemersschap op te bouwen. Gezien je riante salaris zit je er lang genoeg om dit soort zaken te bespreken. Wat je kunt doen is als ondernemer starten en bij de eerste opdrachten naar 4 dagen werken gaan. dus 32 uur. Vervolgens 3,5 dag, en dan 3x9 en dan 20 uur. Volgens mij is dit de grens wat een werkgever nog pikt. Voordeel is, op het moment dat je echt fulltime begint, besta je lang genoeg om stabiel te zijn.

Link naar reactie
  • 0

Naar mijn bescheiden mening kan dit niet als je in 1x met een big boom de overstap maakt van loon naar zelfstandig.

 

Als jij vindt dat je jouw bedrijf alleen kan runnen door full-time beschikbaar te zijn, dan zul je een reserve moeten hebben voor de eerste maanden salaris.

Dit zijn zaken die je in je ondernemingsplan mee moet nemen.

 

Je kan ook een kleine stap in loondienst terug doen en daarnaast een eigen bedrijf gaan runnen, of dat kan voor jou type bedrijf moet je zelf beoordelen.

 

Ga gewoon eens een degelijk plan schrijven met daarin een financieel plaatje voor minimaal het 1e jaar.

Wat denk je dan aan omzet te kunnen realiseren, welk bedrag hou je daarvan over als salaris?

Hoeveel zou je in dat jaar moeten verdienenen?

 

Zelf heb ik dat pad nooit echt bewandeld maar als je zekerheid wilt zou ik ervoor zorgen genoeg geld op de spaarbank te hebben voor 1 jaar zonder klanten. Da's wel heel zwart bekeken, maar dan weet je gewoon vrij zeker dat je het 1e jaar goed kan doorkomen zonder noemenswaardige risico's.

Bedenk je goed hoeveel procent je van het jaarsalaris per maand zou moeten verdienen.

 

Ik heb een collega gehad die ook als inhuurkracht zichzelf verhuurde. Hij had een eenmanszaak of freelance iets.. hoe het precies in elkaar zit weet ik niet, dat interesseerde me toen niet zoveel.

Daar heb ik leuk mee kunnen praten, hij gaf aan zijn jaarsalaris in 9 maanden te willen verdienen. Want hij wil een paar weken op vakantie (= geen inkomen) en zou ook wel eens een paar weken ziek kunnen zijn (= ook geen inkomen) en wat nu als je een paar weken zonder opdrachten zit.. (juist, geen inkomen)

 

Maak een plan, liever ietsje te negatief dan te positief en trek je conclussies...

 

Karen

Link naar reactie
  • 0

Even kort door de bocht: Bij ondernemen horen risico's. Als je die niet bereid bent te nemen, ben je geen ondernemer.

 

Inderdaad lekker kort door de bocht ;)

Volgens mij gaat het om verantwoord risico nemen, wel je gezond verstand gebruiken dus....

 

@masterlee: Zoals hierboven al een aantal keer staat lijkt rustig afbouwen bij je huidige werkgever mij ook de beste optie. De vraag is alleen of ze daar blij mee zijn... Ga je in de zelfde branche aan de slag?

CMS demo

Link naar reactie
  • 0

Goede tips en reakties. Ik kan helaas geen baan erop na houden of part time werken. Dus dit betekent dat ik moet kiezen om de stap OF in 1 keer te maken OF eerst een baan te zoeken waar ik toch flexibel kan zijn qua bijbaan(freelance consultant). Nu is het andere probleem dat het voor een niet materiele service(zoals teambuilding of bedrijfsprocessen analyseren en verbeteren) moeilijk in te schatten is welke uurprijzen je kunt vragen in vergelijking tot de grote consultancies. Dit is wel belangrijk voor mn ondernemingsplan. Ik hoor dat bedragen van 500 euro per uur de ronde doen en weet niet of dit blabla is OF een marktgemiddelde. Weet iemand dit toevallig of heeft iemand zelf ook een management advies bureau of Lean/6 Sigma consultancy?

Link naar reactie
  • 0

Ik ken je situatie natuurlijk helemaal niet, maar een werkgever is

verplicht om je part-time werk aan te bieden als je er om vraagt...

De volgende regels zijn wel van toepassing, minimaal 1 jr in dienst zijn,

meer dan 10 collegas hebben (onder de 10 geldt het niet), minimaal 4 maanden

voor ingang aanvragen......

 

Link naar reactie
  • 0

Ik zit met ongeveer dezelfde vraag met een paar nuanceringen. Ik heb de "vette" jaren in de IT sector meegemaakt, ik heb op kosten van de baas over de hele wereld in business class gevlogen en in de beste hotels en resorts verbleven tegen soms duizelingwekkende salarissen en bonussen. En ook al was ik niet in het bezit van een glazen bol, ik was ervan overtuigd dat mijn funktie (s) en beloningen hoe dan ook, what ever happens uitsluitend in opwaarste richting konden veranderen. Het idee om een Eigen te zaak beginnen was voor mij ook volledig irrelavent. Dat was echter toen!!

 

Inmiddels weet ik beter, sinds de IT bubble knapte 2001 en wij plotsklaps ontwaakten uit de heerlijke dromenwereld, heb ik 6 keer van werkgever moeten veranderen, hetzij door een re-organisatie, liquidatie, of interne aanvaringen. Mijn salaris is na iedere verandering niet omhoog maar soms juist omlaag gegaan. En ik ondervind geen enkel plezier meer in mijn werk die ik inmiddels zie als een noodzakelijk kwaad, zoals velen van ons denk ik. In retrospect had ik vanf 2001 mijn conclusies moeten trekken en serieus moeten kijken naar de mogelijkheden voor een eigen business. Echter omdat ik zo "hardwired" was of ben als "wekenemer" kon ik die mentale stap naar zelfstandige ondernemerschap nooit maken en heb ik uit financiele overwegingen "baantjes" aangenomen die absoluut niet pasten bij mijn aspiraties maar toch een goede inkomen boden, voor zolang het duurde.Inmiddesl vrouw, kind en vrijstaand huis rijker en ook al heb ik nog steeds geen glazen bol, ik kan nu al voorspellen dat door de economische malaise mijn huidge werk richting uiterste houdbaarheidsdatum nadert.

 

Door een combinate van leeftijd (ong. 39) , een vele headlines tellende CV, een ingestorte arbeidsmarkt heb ik nu wellicht een klein beetje reden tot zorg. Nu MOET ik ondernemen om te surviven. Wachten op een headhunter die wellicht gaat bellen is geen optie meer en eerlijk gezegd ik heb het ook een beetje gehad met die roller coaster leven.

 

Oke en nu? Ik ben niet vies van hard werken, en nu kom ik tot mijn vraag. Ik heb geen idee wat de opbrengst of inkomen kan zijn van een willekeurige franchise winkel of een eigen smaak van een lunchroom etc. Ik weet ongeveer wat ik per maand nodig heb aan inkomen maar ik heb geen idee, wat een eigen franchise onderming of een eigen merk datail handel kan opbrengen. Zelfs gemiddelde of genormaliseerde cijfers zijn niet te krijgen en daardoor lijkt het alsof je zelf het wiel moet gaan bedenken, uitvinden en fabriceren terwijl velen dat al gedaan hebben.

 

De reden dat ik uitsluitend geintreseerd ben in opbrengst en inkomen is denk ik evidend. Ik moet ervoor zorgen dat de vaste lasten opgevangen kunnen worden door een eigen zaak, of franchise en pas als die issue min of meer, onder "controle" is kan ik me gaan concentren op mijn andere business ideeen die veel meer tijd en commitment kosten en uiteindelijk veel meer voldoening kunnen geven als ik ze tot een success kan maken,

 

Heeft iemand een idee hoe ik aan informatie kom aangaande de inkomen van een franchise ondernemingen? Kan ik van 1 franchise leven? moet ik er twee hebben om een fatsoenlijk inkomen te generen?

 

Alle suggestie's zijn welkom/

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Goede tips en reakties. Ik kan helaas geen baan erop na houden of part time werken. Dus dit betekent dat ik moet kiezen om de stap OF in 1 keer te maken OF eerst een baan te zoeken waar ik toch flexibel kan zijn qua bijbaan(freelance consultant). Nu is het andere probleem dat het voor een niet materiele service(zoals teambuilding of bedrijfsprocessen analyseren en verbeteren) moeilijk in te schatten is welke uurprijzen je kunt vragen in vergelijking tot de grote consultancies. Dit is wel belangrijk voor mn ondernemingsplan. Ik hoor dat bedragen van 500 euro per uur de ronde doen en weet niet of dit blabla is OF een marktgemiddelde. Weet iemand dit toevallig of heeft iemand zelf ook een management advies bureau of Lean/6 Sigma consultancy?

 

500 euro per uur, dat lijkt mij erg sterk.

Het hoogste uurloon wat ik heb gezien op internet was 200,00.

 

Je kan eens zoeken op internet naar collega's, als je mazzel heb staat er een uurloon bij.

Link naar reactie
  • 0

...

Oke en nu? Ik ben niet vies van hard werken, en nu kom ik tot mijn vraag. Ik heb geen idee wat de opbrengst of inkomen kan zijn van een willekeurige franchise winkel of een eigen smaak van een lunchroom etc. Ik weet ongeveer wat ik per maand nodig heb aan inkomen maar ik heb geen idee, wat een eigen franchise onderming of een eigen merk datail handel kan opbrengen. Zelfs gemiddelde of genormaliseerde cijfers zijn niet te krijgen en daardoor lijkt het alsof je zelf het wiel moet gaan bedenken, uitvinden en fabriceren terwijl velen dat al gedaan hebben.

...

Heeft iemand een idee hoe ik aan informatie kom aangaande de inkomen van een franchise ondernemingen? Kan ik van 1 franchise leven? moet ik er twee hebben om een fatsoenlijk inkomen te generen?

 

Alle suggestie's zijn welkom/

 

 

 

 

 

Daar is best achter te komen als je serieus met een franchisegever gaat praten. Een alternatief is babbelen met een franchisenemer (uiteaard in een andere regio dan waar jij iets zou willen starten).

 

Belangrijker is of je een franchise vindt die aansluit bij je capaciteiten en vaardigheden. Ik neem aan dat je niet een MacD of AH wilt starten? ;D

 

Succes!

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 1

1 van de dingen van het ondernemen is dat je risico's neemt.. als eigen baas moet je namelijk leven van de inkomsten van het bedrijf en dat kan wel eens varieren..

 

Als een baan in loondienst te combineren valt met je onderneming kan je dit risico tot een minimum beperken.. maar dat moet natuurlijk wel kunnen.

 

Persoonlijk denk ik niet dat iemand je kan vertellen wat jou bedrijf gaat opbrengen.

Voor zover ik weet is er geen enkele branche of soort bedrijf waarbij je de deuren kan openen en dan stromen de klanten binnen en haal je precies die bedragen op die voor jou bedrijf haalbaar zou zijn.

De eerste jaren zijn vaak opbouwende jaren, afhankelijk van je bedrijf en branche zal dit sneller of langzamer gaan maar geen enkel bedrijf draait perfect vanaf dag 1.

 

Wil je een eigen zaak? Bedenk dan eerst goed wat je nu eigenlijk wil, wat lijkt je helemaal geweldig. Welke branche ligt jou goed? Ga dan eens praten en kijken bij collega ondernemers of francise organisaties in die branche.

Maar bedenk wel, de gemiddelde haalbare omzet en winst gelden niet onmiddelijk.. dat lukt je vaak niet vanaf dag 1.

Hoe snel je deze gemiddelden wel haalt hangt van vele factoren af, met een beetje geluk haal je dat al heel snel met wat pech niet..

 

Maak een ondernemingsplan, zorg voor een financiele buffer en ga ervoor.. of niet. De keus is aan jou.

 

Succes.

 

Karen

 

Link naar reactie
  • 0

 

....

Belangrijker is of je een franchise vindt die aansluit bij je capaciteiten en vaardigheden. Ik neem aan dat je niet een MacD of AH wilt starten? ;D

 

Succes!

 

nou 1 of 2 AH lijkt mij een goede boterham!

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 131 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.