• 0

Welke zakelijke rekening?

Graag zou ik mijn prive en zakelijke rekening scheiden. Mijn prive-rekening nu loopt bij de Postbank, maar ik wil meer overzicht, met name omdat ik mijn diensten ga uitbreiden. Dat gaat niet zolang prive en zakelijk door elkaar heen lopen.

 

Het probleem is dat ik bij zoiets simpels niet weet waar ik het beste terrecht kan. Op de sites van de banken wordt je meteen bedolven onder de termen en mogelijkheden. Daarnaast is het niet duidelijk wat je nu moet gaan betalen.

 

Ik zou graag het volgende willen:

- Transacties op bedrijfsnaam. Daarnaast wil ik gemakkelijk maandelijks een bedrag over kunnen maken op mijn priverekening. Het aantal transacties is relatief beperkt.

- Ik wil geen leningen, niet rood staan etc.

- Eventueel automatische incasso of de mogelijkheid daartoe. Dit is een pre, geen verplichting.

- Internetbankieren.

- Pasjes of creditcards e.d. zijn niet nodig.

- Lage kosten en duidelijkheid. Ik wil simpelweg weten wat ik maandelijks, jaarlijks en/of per transactie moet betalen.

- En net zoals iedereen wil, eventuele hoge rente.

 

Zoals je ziet voldoet een gewone en/of rekening is prima, maar ik laat mij graag adviseren door mensen die er iets meer verstand van hebben. Mijn voorkeur gaat uit naar de Postbank.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

25 antwoorden op deze vraag

  • 0

Volgens mij weet je prima wat je wel en niet wil.

Wat de kosten zijn kan elke bank je gewoon vertellen als je het ze even vraagt.

 

Als je kvk inschrijving hebt e.d. is het geen enkel probleem om de rekening op naam van je bedrijf te zetten, kan ook bij elke bank.

 

Gezien je eventuele interesse in incasso e.d. kan ik je afraden met Bizner in zee te gaan (voor alle andere punten voldoen ook zij prima).

 

Kijk en vergelijk zou ik zeggen.

Wil je de prijzen weten moet je ze gewoon even bellen. :-)

 

Karen

Link naar reactie
  • 0

Als je kvk inschrijving hebt e.d. is het geen enkel probleem om de rekening op naam van je bedrijf te zetten, kan ook bij elke bank.

 

Het varieert alleen wat de bank op je pasje zet. Bij de ABN staat er op mijn pasje 'W.L. Joosten h/o JSoft', bij de postbank 'JSoft'. Gok dat dat hetzelfde is op de afschriften bij m'n klanten. Als je om een of andere reden je prive naam niet wilt laten zien wel een aandachtspuntje.

Link naar reactie
  • 0

Ik vind het vreemd dat er nog het een en ander gerekend wordt voor een zakelijke rekening. Uiteindelijk moet ik dus betalen om mijn geld ergens heen te brengen. Dat terwijl anno 2008 de rode loper wordt uitgerold voor iedere spaarder.

 

Kun je als zzp-er niet beter gewoon nog een priverekening openen? Dat is zo ongeveer gratis en de zakelijke faciliteiten heb ik op dit moment niet nodig.

 

- Postbank

5, 10 of 25 euro per kwartaal voor een transactiebundel.

Plus eventuele extra transacties.

3,50 per maand voor internet bankieren.

 

- ABN Amro

13 euro per kwartaal voor de ondernemersrekening.

Plus transacties.

5 euro per maand voor internet bankieren.

 

- Rabobank

7,90 per maand inclusief internetbankieren.

Plus transacties.

 

- Bizner

5 euro per maand inclusief internetbankieren.

1000 transacties gratis, daarna 0,10 euro per transactie.

 

- Fortis

14,95 per maand, inclusief internetbankieren.

8,50 aan transacties gratis.

 

- SNS

3 euro per maand voor internetbankieren

?? per maand voor de rekening

transacties

 

- ING

3 euro per maand voor rekening

2 euro per maand voor internetbankieren

transacties

 

Het maakt wat dat betreft dus niets uit.

 

Link naar reactie
  • 0

Het varieert alleen wat de bank op je pasje zet. Bij de ABN staat er op mijn pasje 'W.L. Joosten h/o JSoft', bij de postbank 'JSoft'. Gok dat dat hetzelfde is op de afschriften bij m'n klanten. Als je om een of andere reden je prive naam niet wilt laten zien wel een aandachtspuntje.

 

Gek, ik heb bij ABN gewoon de bedrijfsnaam op het pasje en afschriften. (Eenmanszaak)

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Ik heb bij ABN eigen naam plus bedrijfsnaam, terwijl ik daar niet om gevraagd heb. Blijkbaar zijn ze daar niet zo consequent.

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Mij maakt het persoonlijk ook niets uit,maar ik vind het wel raar om te zien dat daar blijkbaar wel verschil in zit.

Link naar reactie
  • 0

Open gewoon lekker een zakelijke rekening bij de Postbank, dan kun je je privé rekening koppelen aan Mijnpostbank.nl en heb je alles mooi overzichtelijk bij elkaar maar toch gescheiden.

Als de kosten van de bank te hoog uitvallen moet je je volgens mij wat anders gaan afvragen.

Link naar reactie
  • 0

Als de kosten van de bank te hoog uitvallen moet je je volgens mij wat anders gaan afvragen.

 

Ben ik het niet mee eens. Het gaat om het principe, natuurlijk niet om die paar Euros: In dit computer tijdperk zouden banken helemaal geen maandelijkse kosten moeten berekenen aan kleine zelfstandigen. Zeker gezien de winsten,die zij boeken op het vertraagd uitvoeren van transacties en de gigantische hoop storingen bij diezelfde banken (postbank)

In de VS zijn creditkaartbetalingen ook vaak zonder maandelijkse kosten te ontvangen en daar krijg je er nog wat voor terug; Bij fraude vergoedt de creditcard maatschappij alle schade en achtervolgt de daders. Hier kan je meestal fluiten naar jouw geld. Politie en banken doen niets bij gewone oplichtingsgevallen, alleen bij miljoenenfraudes.

Link naar reactie
  • 0

Een bank maakt nou eenmaal kosten en het is geen filantropische instelling. Ik snap echt niet waar je je druk om maakt, jij werkt toch ook niet gratis voor je klanten?

 

Natuurlijk mogen banken wat aan hun klanten verdienen, maar laten ze alsjeblieft wel waar voor hun geld bieden. En hun service vind ik behoorlijk karig. Wel wordt je doodgegooid met allemal spam ( reclame voor beleggingen, soms wel vijf keer dezelfde folder)

Link naar reactie
  • 0

Jeroen Bakker & Freek & Dave >

 

Nee dit zijn niet de winstpakkers, daar gaat het ook niet om. Wat ik mij afvraag is waarom een normale rekening gratis is en een zakelijke rekening niet. Dat een bank geen filantropische instelling is begrijp ik, maar je begrijpt denk ik ook wel dat die paar euro per maand die ze hiermee pakken nou niet echt leiden tot de megawinsten. Die winsten krijgen ze volgens mij met name omdat men geld van rekeninghouders uitleent tegen relatief hoge rente. Men verdient dus aan het geld van de klanten en daarvoor moeten wij klaarblijkelijk betalen, al is het dan nog zo weinig. Dat is toch op zijn minst vreemd te noemen?

Link naar reactie
  • 0

Een bank maakt nou eenmaal kosten en het is geen filantropische instelling. Ik snap echt niet waar je je druk om maakt, jij werkt toch ook niet gratis voor je klanten?

 

Een bank verdient natuurlijk ook aan de uitstaande tegoeden. Vaak krijg je geen of nauwelijks rente op een courantrekening, en op spaarrekeningen is het ook niet om over naar huis te schrijven. Daarbij vergeleken vallen die kosten nog best mee, als je bijv gemiddeld 10k op je courantrekening laat staan loop je per jaar dik 400 euro aan rente mis... dat is voor de bank interessanter dan een paar losse euro's aan kosten voor transacties en/of internetbankieren.

Link naar reactie
  • 0

Een bank verdient natuurlijk ook aan de uitstaande tegoeden. Vaak krijg je geen of nauwelijks rente op een courantrekening,

 

Daar heeft Bizner nu iets fantastisch op gevonden; BizFlow. Je tegoed op je betaalrekening wordt automatisch aangezuiverd vanuit je spaarrekening als deze onder een bepaald nivo komt en komt hij hierboven, dan gaat er geld naar je spaarrekening. Waarom ze niet gewoon de spaarrekeningen afschaffen en rente geven op je betaalrekening is mij onbekend. Dat zou pas "revolutionair" zijn.

 

dat is voor de bank interessanter dan een paar losse euro's aan kosten voor transacties en/of internetbankieren.

 

Waarschijnlijk wel ja, al heb ik geen idee hoeveel bankkosten een beetje groot bedrijf betaalt. Ik betaal zelf maar enkele tientjes per jaar, daar zullen ze zeker niet rijk van worden.

 

 

Wat ik mij afvraag is waarom een normale rekening gratis is en een zakelijke rekening niet.

 

Wellicht omdat het zo gegroeid is. Vroeger waren alle basishandelingen bij de bank gratis, dus ook het pasje en geld storten/opnemen aan de balie.

 

Men verdient dus aan het geld van de klanten en daarvoor moeten wij klaarblijkelijk betalen, al is het dan nog zo weinig. Dat is toch op zijn minst vreemd te noemen?

 

Tjah ik betaal ook eerst voor mijn boodschappen bij Albert Heijn en moet daarna nog 20 cent betalen om het naar huis te kunnen nemen ook :)

 

Overigens is het onderwerp blijkbaar weer actueel en wellicht moet de particulier straks ook gaan betalen voor zijn bankzaken, zie een bericht van 13 juli op de Telegraaf:

 

Banken mogen vanaf 1 november 2009 bij overboekingen van de ene naar de andere klant het geld niet langer een of meerdere dagen vasthouden om er zo rente over te vangen. Het geld dat onder meer ABN Amro, Fortis en ING Bank hierdoor mislopen, gaan zij linksom of rechtsom verhalen op de klant.

 

http://www.telegraaf.nl/overgeld/1479714/__Betaalverkeer_wordt_duurder__.html

 

Clickthrough online marketing: online analytics, zoekmachine marketing en e-mail marketing

www.clickthrough.nl

Link naar reactie
  • 0

Jammer,

 

Het mooie van de ABN vond ik altijd wel dat ze gewoon het geld boekten, maar dat de rente pas een dag (of twee) later begon te lopen. Helemaal geen problemen mee.

 

Nederland is volgens mij zwaar verwend qua banken, zeker particulier. Ben nog geen land tegengekomen waarbij betaling (ook tussen banken) zo snel en soepel verliepen. Hier in China moet je om bij het internetbankieren de precieze bedrijfsnaam, rekeningnummer, provincie, stad, dorp en precieze branch waar de rekening geopend is aangeven om een redelijk snelle interbancaire betaling te doen.

 

Maar goed, rekening zijn dan bijna gratis. Je krijgt dan ook geen afschriften en voor een pas of boekje moet je betalen.

Link naar reactie
  • 0

...

Waarom ze niet gewoon de spaarrekeningen afschaffen en rente geven op je betaalrekening is mij onbekend. Dat zou pas "revolutionair" zijn.

...

 

Omdat banken nu meer verdienen aan betaalrekeningen waar geen rente over vergoed wordt, en aan roodstaan (ook al heb je een spaarrekening met voldoende saldo). Hier een paar centjes, daar een €tje, en met miljoenen klanten loopt dat aardig op. In feite verdienen ze aan de luiheid / onoplettendheid van de rekeninghouders. Niets mis mee.

 

Banken zijn niet de enigen die daarvan gebruik maken. Denk aan verzekeraars, en bedrijven die abonnementen verkopen.

 

Als een bank zou doen wat jij zegt, zullen ze hun gederfde omzet willen compenseren. Door lagere rentevergoeding, of hogere rekening- en/of transactiekosten, etc.

 

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0
Met alle respect hoor, maar één uur werken i.p.v. hierover nadenken, en je hebt de kosten er voor de komende twee jaar uit. Dit zijn nu niet echt dè winstpakkers om je mee bezig te houden, in mijn ogen...

 

Ik weet niet wat jouw uurtarief is...

 

ABN AMRO 04-10-2007 € 168.72

ABN AMRO 30-11-2007 € 173.68

Rabobank 03-04-2008 € 259.60

Rabobank 04-07-2008 € 254.52

 

Is van mijn bedrijfje, betaling als kwartaalbijdrage, 3.50 per pasje, internet bankieren en overboekingen. Ik reken meestal op +/- 70 euro per maand voor de bank aan kosten...

Link naar reactie
  • 0

Ik persoonlijk ben het er mee eens dat ze erg veel vragen voor zakelijke rekeningen, dat het verschil heel groot is met prive rekeningen. Natuurlijk moet je voor de boekhouding niet zowel prive als zakelijk 1 rekening gebruiken, maar je kan ook bv een prive-rekening bij bv postbank voor je bedrijf gebruiken en een prive-rekening bij bv rabo voor jezelf. Van het geld dat je bespaart kan je al snel 'n weekje op vakantie dus ikzelf vind het wel de moeite waard.

 

Ik heb laatste paar jaren niet meer gekeken, maar van wat ik heb gezien en vaak heb gehoord is dat postbank het goedkoopst is. De service daar vind ik persoonlijk prima, altijd snel bereikbaar geweest. met ideal zijn ze ook het goedkoopst.

 

Link naar reactie
  • 0

Waarom ze niet gewoon de spaarrekeningen afschaffen en rente geven op je betaalrekening is mij onbekend. Dat zou pas "revolutionair" zijn.

 

Pin me er niet op vast, maar ik geloof dat dit wel met bancaire regelgeving te maken heeft. Voor de saldi op courantrekeningen heeft een bank in principe dekking nodig die sneller aan te spreken is dan voor de saldi op spaarrekeningen. Voor de bank is het wat dat betreft gunstig als je je geld op een spaarrekening zet, ook al is dat een rekening waarbij je het in 1 dag kunt terugboeken.

 

Wat me trouwens wel opvalt is dat de rentes op zakelijke spaarrekeningen vaak lager zijn dan die op particuliere van dezelfde bank. Wellicht shoppen particulieren sneller naar een rekening met hogere rente (ij een andere bank), terwijl zakelijke gebruikers geen zin hebben in die heisa?

Link naar reactie
  • 0

Gezien de latere reacties hier ben ik toch geen complete zeur :)

 

Ik heb trouwens een account bij Bizner geopend. Vijf euro per maand voor alles dat ik nodig heb is niet verkeerd. Bizflow heeft mij over de streep getrokken. Drie procent rente is zeker niet slecht.

Link naar reactie
  • 0

Wat me trouwens wel opvalt is dat de rentes op zakelijke spaarrekeningen vaak lager zijn dan die op particuliere van dezelfde bank. Wellicht shoppen particulieren sneller naar een rekening met hogere rente (ij een andere bank), terwijl zakelijke gebruikers geen zin hebben in die heisa?

 

Ik denk eigenlijk dat het vooral te maken heeft met iets anders (het zelfde geld denk ik ook voor de prijsverschillen). Het is voor een bank belangrijk om particulieren aan zich te binden. Banken hebben namelijk veel winstgevende producten aan te bieden aan consumenten ( waarvan er miljoenen te verdelen zijn ) Ze lokken je met een gratis rekening en hoge rente, maar verdienen aan je op beleggings, verzekerings en hypotheek producten. Wat voor ondernemers geld, geld ook voor banken: het verkoopt een stuk makkelijker aan bestaande relaties. Het is niet voor niets dat ze je al vanaf kinds af aan proberen aan een rekening te helpen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 170 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.