• 0

Van programma idee tot zelfstandig tv-bedrijf?

Al enige tijd zit ik met enkele programma ideeën, die ik graag zelf in eigen beheer wil produceren. . Dat betekend dus dat ik alles onder mijn eigen productiemaatschappij wil produceren, en dus daardoor het beste kan verdienen, en (hopelijk bekend worden). Alleen ik heb nog geen enkele ervaring in deze branche Nu heb ik wel erg veel gelezen hoe je nou precies een bedrijf uit de grond kan halen, maar niets specifiek televisieproductie maatschappijen.

 

Van idee naar ==> zelfstandig productiebedrijf.

 

Graag wil ik van Idee, naar volwaardig televisieproductiemaatschappij gaan, alleen is voor mij de stap nog te groot zonder goed advies, en wat er nodig is om zoiets op te zetten. Zelf bezit ik niet zo veel geld. Iniedergeval te weinig om een hele tv productie er mee te financieren, of er faciliteiten van te kopen. Daarom ben ik aangewezen op financiering van derden, en het huren van personeel/apparatuur.

 

De grootste angst bij het beginnen van een bedrijf is de hoop administratie, en belastingrotzooi die verwerkt moet worden, waar ik natuurlijk niet echt op sta te wachten.

Iniedergeval heb ik nog een aantal vragen, waarbij ik hoop dat jullie het antwoord erop weten.

 

1. Om van idee naar productie te komen heb je geld nodig, en een omroep die het evt wil kopen, en uitzenden. Daarbij kan je naar een omroep stappen. Alleen hoe kan ik mijn format warm krijgen bij een omroep, zonder dat zij misschien ondertussen het idee jatten, en het format door een andere (goedkopere) maatschappij te laten produceren?

 

2. Zodra je een kale productiemaatschappij hebt, met een bv en je runt dat vanuit huis en je hebt een idee. Bij wie kan je dan het beste terecht? Een tv zender, of geheel zelf financieren dmv een lening bij een bank bijvoorbeeld?

 

3 Als bij bewijs van spreken een omroep je project helemaal financiert, naar wie gaat dan het format, omroep, of productiemaatschappij?

 

4 Weet iemand precies hoe dit in omroepland te werk gaat, zodra iemand van een productiebureau een idee, gaat waar gaat diegene dan naar toe?

 

Of is het wellicht beter om producties geheel zelf te financieren, en via een catalogus te verkopen, omroepen de mogelijkheid geven om zelf een seizoen bij ons aan te kopen?

 

Ik wil diegene die hier antwoord op weten alvast enorm bedanken.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

19 antwoorden op deze vraag

  • 0

fat ik uit je verhaal begrijp, is dat je zelf een TV-format hebt bedacht en dat via een eigen productiebedrijg wil gaan maken en "uitbaten", verkopen aan televisiezenders. Verder begrijp ik dat je weinig tot geen ervaring hebt in de wereld van formats, productiemaatschappijen en televisiezenders".

Als je niet uit deze wereld komt, zal het een hachelijke zaak worden om een format zelf te gaan produceren. Ik kan je alleen adviseren, samenwerking te zoeken met personen/bedrijven die wel bekend zijn in die wereld en dus meer met het bekende bijltje gehakt hebben dus jou kunnen helpen met je plannen

 

Ter voorbereiding op e.e.a. kan je inderdaad het beste het advies van Merkava volgen.

 

Overigens wens ik je wel veel succes en blijf voorzichtig, want het is een lastig te doorgronden wereld

 

Link naar reactie
  • 0

Zoek met de zoekterm format op dit forum jou w vraag is al vaker voorbij gekomen.

 

Als het goed is niet. Want bij hen gaat het meer om van '' hoe bescherm ik mijn format '' terwijl ik meer te weten wil komen hoe ik een productiemaatschappij op kan zetten, en hoe die handel en verkoop nou in elkaar zit.

 

Link naar reactie
  • 1

bouw je business voorzichtig en stapsgewijs op.

 

doe ervaring op in de tv-wereld door je idee te verkopen. loop mee met de concept-ontwikkeling en de productie.

als je dit een aantal keren hebt gedaan, snap je hoe het werkt en weet je dat je geen eigen productiebedrijf zal willen.

maar dan ken je wel de spelers in het veld en kan je de juiste keuzen maken.

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0

Als het goed is niet. Want bij hen gaat het meer om van '' hoe bescherm ik mijn format '' terwijl ik meer te weten wil komen hoe ik een productiemaatschappij op kan zetten, en hoe die handel en verkoop nou in elkaar zit.

Hoeveel geld heb je hiervoor beschikbaar en hoeveel geld denk je dat het gaat kosten om een productiemaatschappij op te zetten?

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

Als aanvulling op de bovenstaande opmerkingen en tips: ik zou proberen te partneren met één van de kleine productiemaatschappijen of toeleveranciers van concepten die Nederland rijk is. Zij hebben het netwerk al en ervaring wat je als kleine organisatie wel en niet kunt. Ik weet niet of ze open staan voor dit soort samenwerking (zal ook afhangen van jouw skills om hen te enthousiasmeren), maar dit lijkt me de gemakkelijkst haalbare weg.

Link naar reactie
  • 0

Nog eentje dank voor het denkprocess van TS: misschen zou je eens moeten overwegen om via Internet uit te gaan zenden ipv de bestaande TV kanalen. Dat is volgens mij eenvoudiger dan bij een TV zender binnen te komen, want dat is een wereldje op zich.

 

geheel eens ;D

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0

Op internet moet je mensen wel zo gek zien te krijgen om langer dan 5 minuten naar iets te kijken terwijl iedereen op internet gewend is aan youtube filmpjes van 1 minuut en na 3 minuten massaal afhaakt...

Daarnaast vraag ik me af of het aantal kijkers dat je op internet bereikt en de advertentiemarkt op internet groot genoeg zijn om de kosten van een professionele productie terug te verdienen...

 

Is het niet een idee om het net zo aan te pakken als Beau van Erven Dorens? Je maakt een teaser en gaat naar Cannes waar je het (als het een goed format is) direct internationaal kunt verkopen. Beau heeft het toen direct aan tientallen landen verkocht!

 

Als het je lukt dat eerste format goed te verkopen zorgt dat vanzelf voor bekendheid en een netwerk zodat het daarna waarschijnlijk een stuk makkelijker wordt om alsnog (succesvol) je eigen productiemaatschappij te starten.

 

Succes,

 

hwjd

Makkelijk en snel online boodschappen bestellen? Dat kan bij Thijl!

Twitter | Facebook

Link naar reactie
  • 0

Nog eentje dank voor het denkprocess van TS: misschen zou je eens moeten overwegen om via Internet uit te gaan zenden ipv de bestaande TV kanalen. Dat is volgens mij eenvoudiger dan bij een TV zender binnen te komen, want dat is een wereldje op zich.

 

Dat zou een mogelijkheid kunnen zijn, alleen zou ik dan het geld van evt adverteerders, subsidies, fondsen moeten gebruiken. Alleen denk ik dat dat geld, niet genoeg in vergelijking met financiering van een omroep. Als je een programma wil produceren en je hebt als productiebedrijf zijnde een idee, moet je dan eerst bij een zender aankloppen, of moet je het programma eerst produceren, en een aantal pilots maken, en vervolgens per seizoen verkopen aan de zender?

 

Had je denk ik al lang gevonden?

Weet ook niet welk format(s) je hebt maar misschien http://www.talpacreative.com ??

Ik heb met iemand samengewerkt aan een tv pilot, eigen productie en kosten.

Dit werkt vaak wel wel beter als een format op papier.

 

succes ...

 

 

 

Als ik dat doe raak ik mijn idee juist kwijt aan John's grote productiemaatschappij, en mijn plan is juist om alles zelf te produceren/verkopen.

Link naar reactie
  • 0

Je zegt dat je meerdere ideeën hebt, waarom zou je niet met het "slechtste" idee naar een aantal partijen stappen, gewoon om te kijken hoe het werkt. Als ze je idee jatten, kan je in ieder geval bij een volgende poging zeggen dat dat jouw idee was en dat je deze keer wat voorzichtiger bent.. Nu heb je helemaal niks..

 

Maar als productiemaatschappij wil je dus apparatuur kopen voor een paar ton en dan kijken of het wat wordt..

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Je zegt dat je meerdere ideeën hebt, waarom zou je niet met het "slechtste" idee naar een aantal partijen stappen, gewoon om te kijken hoe het werkt. Als ze je idee jatten, kan je in ieder geval bij een volgende poging zeggen dat dat jouw idee was en dat je deze keer wat voorzichtiger bent.. Nu heb je helemaal niks..

 

Maar als productiemaatschappij wil je dus apparatuur kopen voor een paar ton en dan kijken of het wat wordt..

 

 

 

 

Nee, om te beginnen alles huren bij externe facilitaire bedrijven. Bij elkaar met personeel kost dat toch een koop geld.

 

Link naar reactie
  • 0

het is net als met alle andere soorten ondernemingen:

 

1% inspiratie, 99% transpiratie.

 

Een idee is leuk, maar dan moet het nog gemaakt worden. Een idee inbrengen betekent niet direct gouden bergen.

Probeer eens in je netwerk (xing, linkedin, hyves, ...) of je niet iemand kan benaderen die een beetje weet hoe dat spel werkt.

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0

Als aanvulling op de bovenstaande opmerkingen en tips: ik zou proberen te partneren met één van de kleine productiemaatschappijen of toeleveranciers van concepten die Nederland rijk is. Zij hebben het netwerk al en ervaring wat je als kleine organisatie wel en niet kunt. Ik weet niet of ze open staan voor dit soort samenwerking (zal ook afhangen van jouw skills om hen te enthousiasmeren), maar dit lijkt me de gemakkelijkst haalbare weg.

 

Dag Jeroen, heb je misschien ook enkele namen van bedrijven die hiervoor in aanmerking zouden komen?

Link naar reactie
  • 0

Misschien een erg oud berichtje en wellicht is TS allang klaar met zijn programma-idee. Toch mail ik even, want ik ben wel benieuwd naar jouw idee. Ik werk al tien jaar in de mediabranche. Kijk anders even op

mod edit: spam en acquisitie tekst verwijderd. Michiel, respecteer aub de huisregels

 

Gr, Michiel

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 81 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.