• 0

merknaam conculega als trefwoord bij Google Adwords/Adsense invullen strafbaar?

Beste experts,

 

Is het bijvoorbeeld toegestaan als ik bij Google adwords de merknaam van een ander bedrijf opgeef en dat bij het intoetsen van die merknaam ( zeg Coca Cola ;D ) mijn advertentie verschijnt?

 

In mijn advertentie staat verder niets vermeld over het bedrijf waar ik de merknaam als zoekwoord van gebruik.

 

Dit is een makkelijke manier om gevonden te worden als iemand exact zoekt ( ook een tip voor andere gebruikers! )

 

Groeten,

 

MFA

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

22 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het mag niet van Google, het is "not done", en uiteraard ethisch onverantwoord.

 

Mijn ervaring is, en ik heb aardig wat websites neergezet, is simpelweg:

a) goed product

b) publiciteit

c) technisch goede site

d) geen Google-truckage waar velen bakken met geld voor neertellen....

 

Et voila, hoog in de rankings, en je kan rustig slapen.

 

Waar jij naar refereert valt mijninszien onder de truckage, waar ik tot noch toe geen voordeel aan heb kunnen ontdekken. (Uitzonderingen voor ethisch onverantwoorde projecten daargelaten).

Web- en (mobiele) software ontwikkelaar

Nu ook verkrijgbaar als DGA!

Link naar reactie
  • 0

In principe vind ook ik het 'not done' maar..

 

De merknaam van een product van een van mijn concurrenten lijkt sterk op de algemene productnaam, en vaak (vooral in Belgie) wordt die naam als synoniem gebruikt en gebruikt in bestekken , offerteaanvragen etc. Daarom wordt er ook relatief veel op die naam gezocht op internet

 

Om die reden heb ik toch, alleen in Belgie, die naam als zoekwoord aan mijn campagne toegevoegd

 

Helemaal zwart-wit is het wat mij betreft dus niet

de ark is gebouwd door amateurs, de titanic door professionals

Link naar reactie
  • 0

Als de merknaam als productnaam gebruikt wordt, heb ik er geen problemen mee. Vroeger vroeg men om een aspirientje, tegenwoordig om een paracetamolletje. Beide zijn gewoon pijnstillers. En wie heeft het nu nog over horizontale jalouzieën. En het kan inderdaad per land verschillen. Als je in Nederland om Coca-Cola vraagt, krijg je rustig huisbocht van de locale buurtsuper. In Amerika hoor je dan "Sorry, I've only got Pepsi". En dat is dus eigenlijk dezelfde situatie als wanneer je op internet vraagt om jou concullega, en een verwijzing naar jou krijgt. Lijkt mij tenminste...

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Aan Google heb ik ooit eens gevraagd wat je kan doen als iemand anders je bedrijfsnaam/merknaam als advertentiewoord gebruikt. Google heeft een procedure om zulk soort woorden uit te sluiten als je verifieerd dat jij het eigendom hebt over de naam, omslachtig volgens mij.

Adverteren op iemand anders zijn naam wordt zeker wel gedaan en kan echt heel lucratief zijn, ik meen dat er ook rechtzaken over geweest zijn die in dezelfde sfeer liggen.

Kwestie van afwegen, google verdient er zoiezo aan.

 

Link naar reactie
  • 0

Het gebeurt wel. Google verwees me ooit simpelweg door naar het bedrijf wat het deed, ze grepen niet zelf in. Waarom zouden ze ook? Als iemand er meer geld per klik dan jij voor overheeft om mensen die jouw naam intikken op hun site te krijgen, dan doen ze dat toch?

 

In frankrijk is een soortgelijk geval wel in het nadeel van google geslecht:

http://copyrightfrance.blogspot.com/2008/01/google-adwords-condemned-for-trademark.html

 

Wat dat betreft heeft google dus wel een motivatie om te voorkomen dat je handelsmerken van concurrenten als keyword gebruikt. Voor zover ik weet staat dat ook in hun policy, maar in hoeverre ze er actief op ingrijpen weet ik niet.

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij mag (en kan) er heel veel zolang je niet de indruk wekt of probeert te wekken dat een consument of bedrijf via een link op de site van de merkhouder komt.

 

Als je bijvoorbeeld "Epson inkt" intikt in Google zie je talloze adword advertenties voor compatible inkt en cardridges. Niks mis mee lijkt mij zolang het maar meteen duidelijk is dat het niet om Epson zelf gaat.

 

Google doet er zelf ook niet meer zo moeilijk over.

 

http://www.marketingfacts.nl/berichten/20080404_google_uk_merknaam_niet_langer_beschermd/

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Als je bijvoorbeeld "Epson inkt" intikt in Google zie je talloze adword advertenties voor compatible inkt en cardridges. Niks mis mee lijkt mij zolang het maar meteen duidelijk is dat het niet om Epson zelf gaat.

 

Aardig voorbeeld... maar als ik hier zoek (vanuit nederland, maar op google.com) zie ik slechts 1 reclame die specifiek epson noemt, behalve die van epson zelf. Die andere heet "voor elke printer, orig+comp+refill HP, Epsn, Canon, Brother, Oki, ..." als beschrijving, en lijkt daarmee op zn minst niet getarget op epson.

 

Ook grappig: zoeken op cola of "coca cola" levert helemaal geen advertenties op.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi,

 

Enige tijd geleden heb ik het boek over het ontstaan van Google gelezen, een dikke pil is dat geweest maar, er was een uitgebreid hoofdstuk in terug te vinden over rechtzaken die Google in de beginjaren hierover heeft gevoerd en de uitkomst is toen telkens geweest dat het wel toegestaan is dergelijke merknamen te gebruiken om potentiële klanten door te linken naar je website.

 

Haal anders even het boek uit de bibliotheek, staat veel info over dit onderwerp in.

 

Google: Het verhaal achter het mediasucces.

ISBN10: 902254365X | ISBN13: 9789022543658

 

mvg

 

 

Link naar reactie
  • 0

Om alle misverstanden uit de wereld te helpen:

 

In sommige landen is het wel toegestaan, in andere landen niet. In NL is het tot op heden niet toegestaan om op andermans merknaam te bieden in Adsense.

 

In the US, UK en Ierland is het bijvoorbeeld wel toegestaan.

 

Overigens bestaat er ook zoiets als een "ere-code". Zo zat ik namelijk afgelopen week bij de MM van Amex NL die mij vertelde dat ze gewoon een gentleman's agreement hebben met de andere merkhouders om niet op elkaars namen te gaan bieden/concurreren. Overigens doen kleinere partijen dat wel, maar de vraag is of je er wel echt wat aan hebt om als niet-merkhouder te bieden op merken. Je creëert namelijk met je advertentietekst een verwachtingspatroon. Als je zoekt op visa en niet op een visa gerelateerde pagina terecht komt, klik je toch een stuk sneller weg dan wanneer je wel op een visa page komt.

 

(Edit: nog een leuk weetje... Voor 11 euro per click op creditcard wil je toch wel zeker weten dat je bezoekers op je pagina blijven en dat doe je niet met misleiding. Dat geldt ook voor andere branches natuurlijk)

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

Wat wel kan is de merknaam iets anders omschrijven (letter weglaten of toevoegen).

Bijvoorbeeld: sommige mensen toetsen in google: Carglas in i.p.v Carglass.

(Dit gebeurt overigens ook met webdomeinen)

Bovenstaand is een goed voorbeeld omdat mensen vaak de s weglaten, echter bij veel merknamen is de spelling duidelijker en zal je niet veel hits krijgen op een verkeerd gespelde naam.

Link naar reactie
  • 0

Alleen wordt je in dat geval verbeterd door Google :)

 

Daarbij, maar ik ben geen expert, zal een merkenrecht specialist je wel kunnen vertellen dat carglass en carglas niet genoeg verschilt om het merkenrecht van carglass niet te schenden. Dus daarmee ben je nog steeds niet goed bezig :)

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

Mjah alleen kom je daar weer op een ander vlak terecht. Generieke merknamen.

 

Als je zegt Tupperware dan hoef je daar niet per sé het merk mee te bedoelen als wel het generieke plastic bakje waar je dingen in kunt bewaren. Zo zijn er nog wel een aantal voorbeelden te noemen. "doe mij de muisjes even" "heb jij een aspirientje?" "ik zoek een bic" (vlaams voor balpen maar wel de merknaam bic) etc etc.

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

Mjah alleen kom je daar weer op een ander vlak terecht. Generieke merknamen.

 

Als je zegt Tupperware dan hoef je daar niet per sé het merk mee te bedoelen als wel het generieke plastic bakje waar je dingen in kunt bewaren. Zo zijn er nog wel een aantal voorbeelden te noemen. "doe mij de muisjes even" "heb jij een aspirientje?" "ik zoek een bic" (vlaams voor balpen maar wel de merknaam bic) etc etc.

 

Wonderbra is volgens mij een echte losse merknaam, de algemene naam is push up....

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

Alleen wordt je in dat geval verbeterd door Google :)

 

Ik zal daar eens navraag doen.

Want... als je www.higerlevel.nl (zonder h) intypt, krijg je >>>

 

 

Als ik zoek met google krijg ik:

 

Bedoelde u: higherlevel

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 140 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.