• 0

Hoe hou je rekening met mobieltjes bij sitebouw?

Hallo allemaal,

 

Sinds een aantal weken ben ik de gelukkige eigenaar van een witte iphone (mooooii).

 

Vandaag ben ik met mijn simpele Davilexpakketje een website aan het fabrieken voor de Ondernemerskalender 2009. Omdat ik sinds kort zelf op mijn mobieltje internet, wil ik deze nieuwe site graag zo goed mogelijk geschikt maken om te bekijken op mobiele telefoons.

In dat kader heb ik de paginabuttons links op de pagina onder elkaar gezet met een redelijke afstand ertussen (zodat je op dat kleine schermpje niet de verkeerde pagina aanklikt) en heb ik gekozen voor vrij smalle tekstblokken in een iets grotere letter dan ik voorheen gebruikte.

 

Nu vraag ik me eigenlijk af of hier meer mensen zijn die bij hun website(s) rekening houden met mobiel internetgebruik en of jullie tips/suggesties hebben over hoe je een website daarvoor geschikt maakt.

 

Ik ben benieuwd.

 

Karen (die ondertussen lekker verder fabriekt)

 

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Alleen als het ook echt gebruikt gaat worden. Dan maken we bewust een speciale layout hiervoor omdat de wensen op een dergelijk device vaak totaal anders zijn. Het zijn vaak webapplicaties, beetje browsen lukt meestal toch wel.

 

Hoe bevalt zo'n Davilex pakketje?

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 1

Alleen als het ook echt gebruikt gaat worden. Dan maken we bewust een speciale layout hiervoor omdat de wensen op een dergelijk device vaak totaal anders zijn. Het zijn vaak webapplicaties, beetje browsen lukt meestal toch wel.

 

Volgens mij is dat ook wel the way to go. De meeste mobiele devices hebben een browser die op een of andere manier normale websites zichtbaar maakt op het kleine schermpje, maar hoe dat precies gebeurd scheelt per device.

 

Als je echt iets hebt dat gemaakt is om mobiel gebruikt te worden is het natuurlijk wel aantrekkelijk daar een aparte, compacte, layout voor neer te zetten, maar voor het overige is het vooral aan de apparaatjes om 'gewone' webpaginas presentabel weer te geven.

Link naar reactie
  • 0

 

Hoe bevalt zo'n Davilex pakketje?

 

 

Ik zou een middelgroot bedrijf niet adviseren er hun corporate website mee te maken, maar voor mijn doel (eenvoudige websites voor 1 product) en met mijn ruime ervaring met de beperkingen, bevalt het mij uitstekend. Het werkt als een grafisch pakket en alles wordt omgezet in html. Mijn daarin gebouwde sites zijn prima te vinden via Google.

Verder lijkt het me met de sterke stijging van het aantal mobiele internetters dat binnenkort iedere website mobiel gebruikt gaan worden. Welke andere wensen gelden er dan volgens jou?

 

@ Xolphin: Mijn websites zijn voor boeken en scheurkalenders, niet echt producten voor blinden en slechtzienden lijkt me zo. Daarnaast zijn bij mij de plaatjes sowieso ondergeschikt aan de teksten. Vanuit marketingoogpunt is het volgens mij namelijk erg verstandig er bij het maken van websites rekening mee te houden dat mensen op internet vooral informatie zoeken ipv leuke sfeerbeelden en flashy hoogstandjes.

 

Karen

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0

Deze site verteld het volgende over mobiel internetgebruik:

 

Maar ondertussen komt mobiel internet hier (in Nederland en de rest van de westerse wereld) nog maar moeizaam op gang. (Openbare) harde cijfers bestaan amper maar het lijkt erop dat het percentage serieuze/regelmatige gebruikers hier onder de 20% ligt, althans, het percentage van mobiele-telefoon-bezitters dat uberhaupt zijn mobiel heeft ingesteld voor internetgebruik, ligt ergens rond de 50%. In alle onderzoeken naar mobiel gebruik blijkt dat slechts een klein deel van degenen die hun instellingen op orde hebben, het mobiele web werkelijk gebruikt.

 

Ik denk dat je je moet afvragen wil je voor deze 20% een mobiele pagina hebben. Natuurlijk kun je hierop inspelen door je website al mobiel internet proof te maken. Maar persoonlijk zal ik dan liever zoiets hebben om een compacte website voor het mobiele web te nemen en een uitgebreidere versie op het gewone internet. Als mensen dan echt intresse hebben, gaan ze thuis namelijk echt wel achter het gewone kastje zitten. Natuurlijk kun je er ook gewoon voor kiezen om slechts een visitekaartje op internet te plaatsen. Ik herinner mij dat volgens mij bij Google Adwords ook zoiets mogelijk is, maar daar weet ik het fijne niet van.

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij is dat ook wel the way to go. De meeste mobiele devices hebben een browser die op een of andere manier normale websites zichtbaar maakt op het kleine schermpje, maar hoe dat precies gebeurd scheelt per device.

 

Als je echt iets hebt dat gemaakt is om mobiel gebruikt te worden is het natuurlijk wel aantrekkelijk daar een aparte, compacte, layout voor neer te zetten, maar voor het overige is het vooral aan de apparaatjes om 'gewone' webpaginas presentabel weer te geven.

 

Hallo Ben,

 

Grappig dat jij en dljuc vinden dat er een technische oplossing moet komen voor de verschuiving naar mobiel internet, terwijl ik als niet-techneut juist benieuwd ben naar tips voor kleine aanpassingen in de vormgeving, waarmee je een website ook voor mobiele bezoekers geschikt maakt, zonder technische oplossingen nodig te hebben.

 

Groeten Karen

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0

Hallo Romano,

 

Bedankt voor je bijdrage.

 

Juist omdat er nog niet zoveel mobiele internetters zijn vind ik een aparte site/opmaak daarvoor voorlopig onzin, daarom had ik bedacht mijn nieuwe site een beetje aan te passen voor gebruik op kleine beeldschermpjes.

Zelf heb ik namelijk de afgelopen weken de enige pagina die er toen op stond een aantal keer tijdens gespreken via mijn mobiele telefoon laten zien aan leveranciers en potentiële klanten. Dat werkte erg goed.

 

Karen

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0

Hi Karen!

 

Op een of andere manier komen mijn simpele websites ook prima in beeld op mijn Blackberry....

 

Heb nog wel een tip voor je : http://www.google.com/support/webmasters/bin/topic.py?topic=8493

 

Daar kan je kijken hoe google graag mobile proof pagina's ziet

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

Eén heel belangrijke tip: zorg dat ie uberhaupt iets toont op mobiele browsers. Ik krijg de tekst 'deze site vereist versie 4.0 of hoger van Microsoft internet explorer'

 

Daarnaast; een 'normale' site zo maar geschikt maken voor mobiel zonder technische oplossingen is best een uitdaging. Alleen al de grootte van plaatjes en de layout (al is de iPhone waarschijnlijk nog de minst veeleisende mobiele browser)

 

Wel één serieuzer tip: probeer het element (de div) met je content zo ver mogelijk bovenaan te zetten en navigatie en evt. andere daaronder.

Link naar reactie
  • 0

Ha Iwan,

 

Bedankt voor de link, maar dit digiblondje begrijpt niet zo heel goed waar ze het daar over hebben. Heb je toevallig ook een linkje waar vrouwen van boven de 40 met weinig kennis van internetengels wat mee kunnen?

 

@ Willemj: Bedoel je te zeggen dat jouw mobiele browser mijn site niet kan bekijken? Een klant lukte het namelijk vorige week wel.

Ik hou wel van uitdagingen. ;D

Je tip snap ik niet helemaal. Wat is (de div)?

 

Groeten Karen (ploeterploeter al weer een pagina af)

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik heb het niet zozeer om technische oplossingen maar om gebruikerservaring. Voorbeeldje: Een site om nieuws te bekijken:

 

Op de mobiele start ik met de laatste 10 berichten en eventueel een linkje naar een archief e.d. Alle teksten lekker kort weergeven en relatief simpele opmaak.

 

Op de internetsite wil ik juist een mooie complete portal hebben met daarop logins/mailings/categorieën enzovoorts.

 

De bezoeker is een hele andere als deze mobiel bezig is (even snel in de bus het nieuws lezen).

 

Volgens mij is dat ook wel the way to go. De meeste mobiele devices hebben een browser die op een of andere manier normale websites zichtbaar maakt op het kleine schermpje, maar hoe dat precies gebeurd scheelt per device.

 

Als je echt iets hebt dat gemaakt is om mobiel gebruikt te worden is het natuurlijk wel aantrekkelijk daar een aparte, compacte, layout voor neer te zetten, maar voor het overige is het vooral aan de apparaatjes om 'gewone' webpaginas presentabel weer te geven.

 

Hallo Ben,

 

Grappig dat jij en dljuc vinden dat er een technische oplossing moet komen voor de verschuiving naar mobiel internet, terwijl ik als niet-techneut juist benieuwd ben naar tips voor kleine aanpassingen in de vormgeving, waarmee je een website ook voor mobiele bezoekers geschikt maakt, zonder technische oplossingen nodig te hebben.

 

Groeten Karen

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

@ Willemj: Bedoel je te zeggen dat jouw mobiele browser mijn site niet kan bekijken? Een klant lukte het namelijk vorige week wel. Ik hou wel van uitdagingen. ;D

Op mijn HP IPaq 6915 met Windows mobile 5 met Internet explorer versie 4 niet nee. Davilex heeft in al haar wijsheid besloten dat een versie 4 browser niet op jouw site mag.

 

Je tip snap ik niet helemaal. Wat is (de div)?

Had nog niet door dat het om Davilex ging. Denk niet dat je daar de mogelijkheid hebt om op dit niveau dingen aan te passen. Vergeet die tip dus maar.

 

Wel een andere: zorg dat je plaatjes kleiner worden. Niet zo zeer in afmetingen als wel in grootte in kilobytes. Je kalender (wit en zwart) kun je beter opslaan als gif bijvoorbeeld en de kwaliteit van het plaatje in de kop kan best wat lager.

 

Bij je iPhone heb je een flinke internet verbinding. Mensen zonder die luxe moeten nu 30 seconden wachten tot je site geladen is.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Grappig dat jij en dljuc vinden dat er een technische oplossing moet komen voor de verschuiving naar mobiel internet, terwijl ik als niet-techneut juist benieuwd ben naar tips voor kleine aanpassingen in de vormgeving, waarmee je een website ook voor mobiele bezoekers geschikt maakt, zonder technische oplossingen nodig te hebben.

 

Daarmee is niet gezegd dat je geen kleine aanpassingen kunt doen natuurlijk!

 

Het lastige is alleen dat die niet zo 123 specifiek zijn aan te wijzen. Wat wellicht nog het beste werkt is gewoon kijken wat je site op zo'n mobiel device doet, en als er daar iets echt misgaat aanpassingen doen. Er is helaas geen universeel recept als 'plaatjes niet groter dan zoveel pixels' of 'text niet kleiner dan dit of dat' waarmee je alles compatible maakt.

Link naar reactie
  • 0

Via de link van Freek (waarvoor dank) kwam ik terecht bij onderstaand lijstje (in begrijpelijk engels) voor mobiel internetgebruik, dat ik wel leerzaam vond.

 

*****

 

More and more mobile phones users are browsing and searching the Internet on their handsets. The UK, for example, has neared saturation for mobile phones and many handset browsers can now handle sites designed for viewing on computers. Indeed 20% of UK mobile phone users now use the Internet on their mobile devices (source: 3G.co.uk1).

 

If you design websites for PC viewing then you need to consider how your sites will look and work on mobiles. The bar for mobile specific sites has been raised by some good sites and others need to close their gap. As the mobile Internet has developed savvy users have come to expect higher standards when browsing on their handsets.

 

These 7 guidelines are based on actual user research conducted with mobile phone users. Users were asked to carry out typical tasks on popular websites using a mobile phone browser. The issues they encountered were used to produce these guidelines.

 

1. Meet users' needs quickly

2. Don't repeat the navigation on every page

3. Clearly distinguish selected items

4. Make user input as simple as possible

5. Only show essential information

6. Place basic browsing controls on the page

7. Design mobile-friendly page layouts

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0

 

Bij je iPhone heb je een flinke internet verbinding. Mensen zonder die luxe moeten nu 30 seconden wachten tot je site geladen is.

 

 

Of een Iphone kopen Willem. ;D

 

Nu even zonder gekheid: Je hebt me laten inzien dat de iPhone niet maatgevend is voor mobiel internet en ik heb inmiddels besloten dat ik mijn site zo goed mogelijk geschikt maak voor explorer, firofox, safari en de Appelfoon. Dat laatste kan ik dan zelf gebruiken in mijn werving en omdat Apple altijd vooruitloopt zullen toekomstige telefoons van andere merken wellicht daar op het gebied van mobiel internet dingen van overnemen. Zo is mijn site over een aantal maanden wellicht voor meer mobiele gebruikers prettig. Met klachten over het feit dat jij de site nu niet mag zien, kun je uiteraard bij Davilex terecht (hoewel ik niet verwacht dat ze er veel mee doen bij een webbouwpakketje van begin deze eeuw)

Volgens mij sla ik overigens alle plaatjes in Adobe Elements op als gif met de pixelbreedte die ik wil gebruiken. Dat pakketje biedt de mogelijkheid plaatjes op te slaan voor gebruik op het web. Daar doe ik dan toch niet zoveel fout?

 

@ Ben: wat jij beschrijft is precies wat ik heb gedaan. Maar ja, dan wel op die flinke iPhone. ;)

 

@ Iwan: Als ik de tips op die site lees, moet ik in ieder geval eens nadenken over een kortere domeinnaam, maar ja dan heb ik weer niet het voordeel van de beschrijvende domeinnaam bij Google. Hmmm, weer een dilemma erbij. Wat kan ondernemen toch boeiend zijn.

 

Karen (die alle heren hartelijk bedankt voor hun input)

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij sla ik overigens alle plaatjes in Adobe Elements op als gif met de pixelbreedte die ik wil gebruiken. Dat pakketje biedt de mogelijkheid plaatjes op te slaan voor gebruik op het web. Daar doe ik dan toch niet zoveel fout?

 

Nee hoor je doet zelfs niets fout. Alleen kùnnen je plaatjes kleiner. Voor een normale website op een normale computer is dat in jouw geval overbodig. Voor een mobiele site op antieke toestellen is het wel een puntje.

 

Klagen bij davilex heb ik al eens geprobeerd maar daar moest ik een service contract voor hebben ;D

 

Kijk trouwens nog wel even de kalender pagina. De tekst valt onder de kalender. En iets ruimere titels mag, 'kalender' is zo kaal, ' Over de Kalender | Ondernemers-kalender 2008' is al beter.

Link naar reactie
  • 0

Heb even geen zin om het uit te zoeken sorry, maar ik hyve nog wel eens op mn mobieltje en op de een of andere manier 'weet' hyves wanneer jij op je mobieltje zit en hebben ze hier een soort aparte website voor. Deze website ziet er op je mobieltje dus gewoon goed uit! (maar lijkt qua layout totaal niet op de normale hyves in je browser)

 

Als je dit echt wil zou ik dit toch is even uitzoeken, een simpelere versie maken van je website voor mobiele gebruikers is natuurlijk nooit verkeerd!

Link naar reactie
  • 0
Behalve voor mobieltjes zijn er ook text-based browsers. Het is ook belangrijk dat die je website goed kunnen zien, niet eens alleen voor slechtziende en blinde mensen, maar ook voor bijvoorbeeld Google die je website moet indexeren en niet let op mooie plaatjes.
Vind ik ook, ook voor lynx gebruikers moet je site leesbaar zijn. Maar helaas kun je met lynx tegenwoordig veel sites niet meer zien. Ook voor Google indexing moet je geen flashy dingen doen, want die ziet google niet. Je moet altijd een stuk fatsoenlijke

tekst hebben, en een goede

header. Als je die toch voor Google maakt, kun je ze net zo goed zo formatteren dat ze goed op een mobieltje komen te staan. Ik speelde wat met Android, toen liep ik er tegenaan dat veel sites daar niet goed op werken. Google zelf heeft voor de Android (en ik denk alle mobiele platforms) een speciaal format op de site. Je zou 's moeten kijken hoe ze dat doen. Misschien dat de werbserver het wel anders serveert, dat denk ik eigenlijk. Dan vraag je de user agent uit en serveer je een pagina die op die user agent goed werkt.Succes!

Link naar reactie
  • 0

Probleem is dat iedere (mobiele) browser zijn eigen 'ding' doet met mobiele sites om ze zo duidelijk mogelijk voor te stellen. Als je een site wil maken die voor allen goed is, is dat een vrij complexe opdracht. Uiteraard zijn er een aantal algemene regels (hier al genoeg aangehaald), die zowiezo wel nuttig zijn.

 

Als je een optimale mobiele site wil, dan kan je die apart gaan opbouwen met verschillende (soms gratis) technologieën op het internet te vinden. Deze technologieën hebben dan 'device detectie systemen' die dus effectief kijken welk toestel, met welk toestel en welke browser naar je website surft, en de website in de mate van het mogelijke aanpast aan je toestel en browser.

Nadeel is dan dat je een mobiele site hebt, naast je gewone site, en dus heb je dubbel 'onderhoud'. Helemaal niet handig dus voor sites waar de inhoud regelmatig wordt aangepast. Daarnaast is die 'device detectie' ook niet altijd optimaal van kwaliteit (er zijn er hele goeie, maar die zijn veelal betalend ...)

 

 

Link naar reactie
  • 0

Nadeel is dan dat je een mobiele site hebt, naast je gewone site, en dus heb je dubbel 'onderhoud'. Helemaal niet handig dus voor sites waar de inhoud regelmatig wordt aangepast

 

Dat zal toch wel meevallen? Veronderstelt dat je werkt met content management lijkt het me niet zo'n probleem de inhoud te presenteren in een layout meer geschikt voor mobiele kijkers... iets als de 'printversie', maar dan compact ipv gestript van decoratie.

Link naar reactie
  • 1

Als je met een CMS systeem werkt , kan je dat inderdaad koppelen aan beide websites (zowel de desktop-versie als de mobiele versie). En dan moet je wat betreft de content inderdaad geen dubbel werk verrichten. Wel moet je 1) beide sites opbouwen naast elkaar en 2) wat betreft lay-out en structuur de beide websites onderhouden. Op zich valt dit inderdaad heel goed mee ...

 

Bedrijven die voor commerciële redenen websites onderhouden, hebben echter vaak meer dan 1 mobiele website. Een beperking van de meeste systemen is immers dat de 'aanpassing' van de website naar het type mobiel en type browser zich vooral beperkt tot aanpassing aan de grootte van het scherm, etc. Bedrijven wensen echter vaak veel verder te gaan: ze willen voor zgn low-end-toestellen iets met alleen maar tekst en zonder figuren (om inlaadtijd te beperken), voor de mid-end-toestellen iets met grafische elementen (foto's, icoontjes, etc), en voor de high-ends een website waar bewegende beelden in zitten etc. En vaak wordt voor Blackberry/iPhone dan nog apart iets voorzien.

Dit alles samen zorgt er dan wel voor dat er uiteindelijk toch wat werk & onderhoud aan is, ook al zit eenzelfde CMS-systeem erachter. Je moet immers ook rekening houden dat naast het bouwen van de mobiele applicatie ook heel wat tijd kruipt in het testen ervan op allerlei soorten toestellen. Dit alles samen zorgt wel voor een flinke kost.

 

Er bestaan commerciële systemen die wel heel goed zijn, en dit alles coveren. Dit zijn wel betalende systemen (die voor bedrijven heel betaalbaar zijn), maar voor particulieren of heel kleine bedrijven toch een beduidende kost zouden kunnen betekenen ...

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 149 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.