• 0

vraag kleinschaligheidsinvesteringsaftrek

Ik heb de volgende vraag:

 

ik heb in 2007 ongeveer 5000 euro besteed aan kosten voor ons bedrijf. Dus een laptop, hosting voor onze klanten, dedicated server, domeinnamen, printer enz

 

Deze kosten waren allemaal onder de grens van 450 euro, behalve de laptop. Mijn vraag is "mocht ik hier kleinschaligheidsinvesteringsaftrek op toepassen of valt dit niet onder investeringen?". Ik heb het niet toegepast, maar weet niet meer waarom exact. De reden was volgens mij "het zijn kosten en niet echt investeringen, de laptop haalt niet de grens van 2.100"

 

bron: http://www.inzakengaan.nl/fiscus/investeringsaftrek.html

Webdesign Almere - DutchBridge.nl is een jong en flexibel webdesign bureau
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

het klopt wat ik zei:

http://www.artlupa.com/index.php?page=Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek

 

hier zegt hij dat iets boven de 450 euro moet zijn. Wat is een individuele investering?

 

in 2008 ga ik de 2100 wel halen denk ik.

 

Ik heb meubilair gekocht: 1100

2 computers: 650 euro

2 monitoren, muizen en toetsenborden: 600 euro

 

of moet ik die computers per stuk rekenen, want dan valt het onder de € 450,-? De factuur is wel gewoon 2 computers. Het is me niet duidelijk of je iets nou per stuk rekent of gewoon per factuur die je krijgt?

Webdesign Almere - DutchBridge.nl is een jong en flexibel webdesign bureau
Link naar reactie
  • 0

Het zijn allemaal bedrijfsmiddelen. Het gaat hierbij om o.a. losse harddisks en deze zijn niet allemaal tegelijk aangeschaft. Dan weer een PC en dan weer een laptop en dan weer los een server.

 

Bij elkaar over de 2100 euro maar los dik daaronder. Het zijn allemaal bedrijfsmiddelen. Het een is gekocht voor backup en het ander om mee te kunnen werken en de server weer om de klant bepaalde toegang te geven tot spullen die ik voor ze backup.

Link naar reactie
  • 1

Aanschaf onder de 450 EUR zijn kosten (mits zakelijk te verantwoorden) en trek je direct af van de winst in het jaar dat je die kosten maakt.

 

Aanschaf boven de 450 EUR zijn investeringen en die schrijf je in 5 jaar af (max 20% / jaar).

 

Vb in 2008:

Harde schijf tbv backup - 100 EUR => kosten

 

Server 1000 EUR => investering

 

Printer 150 EUR => kosten

 

Laptop 800 EUR => investering

 

Totale kosten: 250 EUR

Totale investering: 1800 EUR

 

Je telt alle gedane invsteringen in een jaar op en ziet of je boven die 2100 EUR uitkomt. In mijn voorbeeld dus niet.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Hoe zit het dan met het volgende voorbeeld?

 

1 x printer 150 euro

1 x harde schijf 100 euro

1 x software pakket 250 euro

gezamelijke aanschafwaarde 500 euro

 

Mogen deze "kosten"als investering worden gezien als ze op 1 factuur staan en dus als 1 bedrag worden geboekt?

 

 

Link naar reactie
  • 0

...

Mogen deze "kosten"als investering worden gezien als ze op 1 factuur staan en dus als 1 bedrag worden geboekt?

 

 

 

Nee. Het is niet relevant of het 1 of 4 facturen zijn. Wel of het kosten of investeringen zijn. Je moet zelf bepalen of iets een investering danwel kosten zijn. Waar nodig zal de fiscus dat corrigeren. In jouw voorbeeld zijn al die zaken kosten.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Het is mij nog niet helemaal duidelijk.

 

Een ander voorbeeld dan

1x PC €350,=

1x monitor €250,=

1x toetsenbord €15,=

Besturingssysteem €250,=

 

Het lijkt me dat je dit toch als een investering kan zien.

Begrijp ik je goed dat je dus zelf bepaald of iets kosten of investeringen zijn, en deze spullen niet op 1 factuur hoeven te staan om ze als investering te bestempelen.

Is de €450,= grens dan enkel een richtlijn?

 

Link naar reactie
  • 0

...

Het lijkt me dat je dit toch als een investering kan zien.

...

 

Tja. Als je een PC koopt is dat normaal gesproken 1 geheel, dus PC + monitor + toetsenbord + muis + OS. Dat samen komt wel boven de 450 ;)

 

Aparte software pakketten (boekhouding, CRM, desktoppublishing, office etc) zijn aparte aanschaf, want niet iedereen gebruikt dat standaard.

 

Bij twijfel bel je de belastingtelefoon. Komt die er niet uit vraag dan de plaatselijke inspectie.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Het gaat erom of het een los van het ander te gebruiken is. Wil je bijvoorbeeld een vergaderopstelling voor vier personen dan heb je niets aan een losse stoel. Je koopt dan 4 stoelen en een tafel, gezamenlijk bruikbaar als vergaderunit (kanoorinrichting). Ook al koop je de poten van de stoelen en de tafel los van de zitting en blad en zet je e.e.a. zelf in elkaar.

Hetzelfde geldt voor een PC: aan een los toetsenbord of kast heb je niets als je er geen monitor bij hebt. Ik zou deze zelfs nog wel durven aanmerken als investering ook al heb je er 3 losse facturen van. Een printer is weer iets anders omdat een PC prima te gebruiken is zonder printer.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 126 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.