• 0

Marketing van interim managers

Opvallend genoeg staat er op dit hele forum zeer weinig over interim management en wat de commerciele aspecten hiervan zijn. Des te meer opvallend omdat

 

Omdat er toch opvallende aspecten aan kleven, open ik hierbij de discussie over commercie van interim managers.

 

Denk aan zaken als :

 

* Werken met interim intermediairs: wat zijn je ervaringen, wat is goede/slechte begeleiding, hoeveel percentage gaat boven je tarief, wat is het verschil tussen interim-portals en zeer persoonlijke interim-begeleiders?

* Werken met opdrachtgevers: hoe herken je de goede van de slechte opdrachtgevers? Wanneer is een verlenging interessant en wanneer moet je zo snel mogelijk afkappen? Hoe lang is de ideale verblijftijd van een interimmer en wanneer begint je effectiviteit af te nemen

* Direct of indirect opdrachten? Is het altijd goed om via je eigen netwerk opdrachten te krijgen of is het teveel gedoe? Hoe ga je om met bedrijven die alleen werken met vaste leveranciers?

* Hoe blijf je jezelf ontwikkelen? Doe je dit met een intermediair, doe je het zelfstandig of doe je dit met een collectief interim managers?

* Hoe val je op bij medewerkers van interim intermediairs? Loop je elke borrel, netwerk-event, spreker, diner af van intermediairs?

* Hoe ga je om met je eigen tarief? Ga je altijd zo hoog mogelijk zitten, varieert het per opdracht en wat laat je allemaal meewegen in het aannemen van een opdracht en je tarief?

 

Om maar met een paar zaken te beginnen ;)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Voor @christine : interim management is veel meer geworden dan het vroeger was. Soms zie ik opdrachten voorbij komen waarvan ik denk: dat is meer een uitzendklus voor hoger personeel. Nu is het een mengelmoes van allerlei redenen geworden, waarom iemand interim manager wordt of interim managers nodig heeft.

 

Ik denk dat een "uitzendklus voor hoger personeel" helemaal niet naar hoeft te zijn, toch? Zelf zou ik alleen interim willen werken in extreme opbouw situatiies, als er heel snel iets moet worden neergezet, of in crisis situaties, zoals IT projecten die 180 graden de verkeerde kant op zijn gegaan en binnen drie maanden in de juiste richting moeten zijn afgerond. De subtielere opdrachten zijn aan mij minder besteed :-)

 

 

Link naar reactie
  • 0

je bent en adviseur, maar je bent tegelijkertijd "een van hen"

 

Maar niet iedere interimmer realiseert zich dat. Ik begon lang geleden aan een software project bij Aegon, met een team van BSO'ers en mensen van Aegon. We zouden 's maandags beginnen, en de IT afdeling had de zaterdag ervoor een volleybal toernooi, waar wij ook voor waren uitgenodigd. Dus kwam ik daar met mijn sportkleren opdraven. Ik kende alleen mijn teamleden, maar het was wel erg gezellig (en mijn team won). Die maandag zei iemand "dat was leuk, want je was in vele jaren de eerste "externe" die op een bedrijfsactiviteit komt opdagen". Zo bouw je in een zaterdagmiddag in een sporthal in Leeuwarden een credit op waar je jaren profijt van hebt. Waarom ik het noem is dat blijkbaar alle andere "externen" niet zien dat dat soort dingen belangrijk zijn voor je eigen credibility.

Link naar reactie
  • 1

@Christine: Ik wekte misschien de suggestie dat e.e.a. niet heel bewust is gegaan, maar niets is minder waar. Zo'n besluitvormingsproces gaat niet van de ene dag op de ander. Dat bedoelde ik o.a. met de zinssnede 'waar ik in ieder geval mijn ondernemerschap in kwijt kon'. Ik pas volgens mij dus nog steeds niet in één van de twee hokjes. Trouwens, ik ben erg op mijn vrijheid gesteld, dus als ik mij in een hokje geplaatst voel, zal ik al gauw de wandjes eruit rammen.

 

@ Ewout: Hoe ik mij heb bekwaamd is gegaan door 'stapelen' (een term die iemand mij ooit voorhield), dat betekent zoveel als steeds door nieuwsgierigheid gedreven kennis zoeken bij datgene wat je op dat moment boeit of waar je in deelgebied mee bezig bent. Heel recent en actueel voorbeeld: momenteel ben ik in een afrondende fase van de Post HBO/WO studie specialist Arbeidsrecht. Oorzaak: Bij een opdrachtgever moest ik midden vorig jaar adviseren over de efficiency van zijn organisatie en daarbij moest hier en daar wat worden gedaan met mensen die niet functioneerden en de voortgang belemmerden. Er komen dan op een gegeven moment advocaten aan te pas en een kantonrechter, maar het hele gebeuren hield me zo bezig, dat ik mij daar dan verder in wil bekwamen. Daardoor word ik ook weer een beter adviseur. Dat schijnt 'stapelen'genoemd te worden. Daar heb ik nog vele voorbeelden van, schijnt bij mij te horen.

 

Succès en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Interim managers zijn gewoon gewend dat het netwerk/de intermediairs en anderen voor hen de marketing kunnen doen. Wel zo gemakkelijk ! Heb je niet het probleem dat je dat ook nog een keer moet doen.

 

Je hebt gelijk dat vele Interimmers de marketing en acquisitie overlaten aan de intermediairs, maar ik heb de indruk dat dit aan het veranderen is.

 

Ten eerste doet de Interimmer het liefst direct zaken met de eindklant. Waarom? Omdat hij dan 20-30% meer kan verdienen dan als een intermediair een makkelijke marge maakt.

 

Ten tweede is de Interimmer tegenwoordig minder afhankelijk van de intermediair als verplichte tussenpartij. In het verleden verlangde de eindklant dit vaak vanwege fiscale onzekerheid van de Interimmer. Met de komst van de VAR is dit verbeterd.

 

Ten derde vraagt de eindklant zich steeds vaker af waarom hij een hoge marge aan een intermediair betaalt, terwijl de intermediair de Interimmer ook maar van de "markt" (internet) plukt. Organisaties als UWV en Abn Amro hebben derhalve het heft in eigen handen genomen en richten zich nu ook direct op de Interimmer.

 

Conclusie: Het wordt voor Interim Managers steeds interessanter hun marketing zelf te doen.

Goed initiatief, dit topic.

Link naar reactie
  • 0

Hai GastonS, ik begrijp je redenering niet helemaal: je zegt eerst:

Je hebt gelijk dat vele Interimmers de marketing en acquisitie overlaten aan de intermediairs, maar ik heb de indruk dat dit aan het veranderen is.

 

Daarna noem je allerlei factoren, waardoor misschien de aantrekkelijkheid van de interim manager voor een opdrachtgever groter is geworden. Maar dit heeft toch met andere dingen te maken, dan dat wij onze marketing zoveel beter doen dan vroeger?

 

Afgezien daarvan kan ik mij niet helemaal aan de indruk onttrekken dat veel interimmers hard roepen dat intermediairs zo weinig of zo dure toegevoegde waarde hadden.

Ik weet dat nog zo net niet: ik ben het met je eens: vaak is het een grote sloot met geld die tussen de interim manager zit en de opdrachtgever. Maar het geld wordt betaald door de opdrachtgever. De opdrachtgever, die al 3 jaar Linkedin en XING kan gebruiken, laat staan Google. Misschien heeft het intermediair wel toegevoegde waarde of betaalt een opdrachtgever om een of andere mysterieuze reden met plezier teveel geld.

 

Dus hebzucht, gemakzucht of teveelgeld-zucht: de opdrachtgever betaalde wel. Dus hooguit is diens perceptie over waar hij/zij geld voor wenst te betalen aan het veranderen. En eerlijk gezegd: ik zie nog niet veel managers hun houding veranderen. Het laten checken van de aanwezigheid van de VAR wekt al veel allergie-verschijnselen bij mensen op. Ook als je zelf aankomt met een BV, om een verkeerde indruk bij de autoriteiten weg te nemen, lost niet op.

 

Misschien is dit ook wel waarom recessie toch goed zijn: dan ga je al je aangewende gewoonten nog eens tegen het licht houden. Als dit zou kloppen, dan zou de komende mindere tijd niet alleen een scherpe verandering betekenen voor intermediairs, maar juist voor interim managers:

 

Helpers zijn dan echt weg, dan moeten we echt onze eigen marketing gaan doen. :P

Link naar reactie
  • 0

Daarna noem je allerlei factoren, waardoor misschien de aantrekkelijkheid van de interim manager voor een opdrachtgever groter is geworden. Maar dit heeft toch met andere dingen te maken, dan dat wij onze marketing zoveel beter doen dan vroeger?

 

De aantrekkelijkheid van de interim manager voor een opdrachtgever is mijns inziens niet veranderd. Wel de aantrekkelijkheid om hem direct in te huren, buiten de traditionele intermediairs om. Zie de genoemde argumenten.

 

Ik noemde UWV en Abn Amro als voorbeelden van organisaties die hiervoor concreet inhuurbeleid uitvoeren. Binnen overheidsinstanties staan de enorme bedragen die gemoeid zijn met het inhuren van interim managers de laatste tijd ook sterk ter discussie. Kamervragen gaan over en weer. Deze overheidsorganisaties staan nu onder druk te bezuinigen op deze kosten, en zullen dat mede kunnen gaan behalen door inhuur buiten intermediairs om.

 

LinkedIn bestaat misschien al 3 jaar, maar heeft pas sinds kort een enigzins serieus te nemen omvang in Nederland. Deze omvang wordt nog nauwelijks benut door eindklanten, maar ook daar zie ik, weliswaar langzaam, verandering in komen.

 

Interessant punt wat je noemt over de eventuele "mysterieuze redenen" waarom een eindklant met plezier "teveel" geld betaalt aan een intermediair. Ik denk ook dat die bestaan. Maar ik heb geen idee in welke mate die redenen de doorslag geven. Desondanks blijft er heel veel ruimte over voor de Interim Manager om zijn eigen marketing te bedrijven en direct met opdrachtgevers in contact te komen.

 

Misschien is dit ook wel waarom recessie toch goed zijn: dan ga je al je aangewende gewoonten nog eens tegen het licht houden. Als dit zou kloppen, dan zou de komende mindere tijd niet alleen een scherpe verandering betekenen voor intermediairs, maar juist voor interim managers:

 

Helpers zijn dan echt weg, dan moeten we echt onze eigen marketing gaan doen. :P

 

True. True.

 

Link naar reactie
  • 0

Binnen overheidsinstanties staan de enorme bedragen die gemoeid zijn met het inhuren van interim managers de laatste tijd ook sterk ter discussie.

 

Wel terecht vind ik eigenlijk. Ik vind dat de overheid geen externen moet inhuren anders dan voor kortlopende opdrachten of voor specialismen die niet een kerntaak van de overheid zijn. Geldt m.i. ook voor alle andere organisaties.

Link naar reactie
  • 1

 

Wel terecht vind ik eigenlijk. Ik vind dat de overheid geen externen moet inhuren anders dan voor kortlopende opdrachten of voor specialismen die niet een kerntaak van de overheid zijn. Geldt m.i. ook voor alle andere organisaties.

 

Dat is dan ook precies de definitie van interim management: tijdelijke, kortdurende managementopdrachten. ;) In de praktijk meestal 3 maanden tot een jaar. Of bedoel je met kortlopend dagen tot weken?

 

En ja, kerntaken van de overheid... Kun je boeken over volschrijven, maar de praktijk is en blijft weerbarstiger. Vergeet niet dat interimmers vaak ingehuurd worden om veranderingen door te voeren, die het zittend management meestal niet voor elkaar kan krijgen. Dt betekent niet dat het zittend management niet capabel is, maar dat er domweg andere vaardigheden nodig zijn, een andere dynamiek, en iemand die qua carriere niet verder hoeft in de organisatie en dus zich meer kan veroorloven impopulair te zijn, en later als zwart schaap te dienen.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Hai Fred, Bedankt voor je hulp hier ;)

 

Ik denk dat we kunnen concluderen dat er veel verschillende vogels leven & werken onder de noemer "Interim manager". Ik probeer hierbij on topic te blijven (we keren zo terug naar "de marketing van"), maar toch zie ik de volgende soorten:

 

* Uitzendkracht -plus interim manager

* Expert interim manager

* Crisis- en/of verander interim manager

* Project interim manager

* "we willen niemand aannemen"-interim manager

 

Uitzendkracht Plus : doet alleen even op tijdelijke basis een redelijk te voorspellen klus. Tijdelijk kan ook een half jaar zijn, overigens. Maar nadruk ligt op going concern de boel draaiende houden.

 

Expert interim manager : het bedrijf heeft tijdelijke behoefte aan expertise, die ze zelf niet hebben. In plaats van iemand zelf op te leiden nemen ze de expert interim manager aan. (die voor het gemak ook anderen opleid)

 

Crisis/verander interim manager : Waar Fred Wiersma het net over had: iemand die kort de boel op stelten zet, de boel opruimt, een schone lei klaar zet voor de vaste krachten die na haar/hem komen.

 

Project interim manager : om verschillende redenen is een opdracht in een project gevat. Voor de duur van het project is een projectmanager nodig.

 

We willen niemand aannemen interim manager : vreemde vogel onder de interim managers, maar ik ben ze nu te vaak tegengekomen om ze niet meer te noemen. Het bedrijf heeft ooit bepaald dat ze niemand voor een functie of project wilden aannemen. Hiervoor is een interim manager gekomen. Maar deze is zo goed bevallen, dat zij/hij permanent is blijven hangen in het bedrijf. Toegegeven, dit is meestal in (erg) grote bedrijven. Maar toch.

 

Ik weet eerlijk gezegd niet of deze verschillende soorten ooit marketing voor zichzelf gaan doen met deze benamingen ;-D

Link naar reactie
  • 0

Graag gedaan Ewout ;), ga ik het nu meteen oneens zijn met je. ;D

 

Uitzendkracht: niks mis mee, maar is geen interim manager. Vaak ingehuurd voor uitvoering van klussen, al dan niet projectmatig. Meestal ingehuurd op basis van zijn kennis en ervaring. Ingehuurd voor vervanging ziek of vertrokken personeel, of om tijdelijke pieken op te vangen. Soms lijnverantwoordelijkheid, meestal niet.

 

Expert interim manager: zou ik liever consultant en adviseur noemen. Adviseur inventariseert probleem en brengt advies uit. Consultants implementeren advies. Vaak dubbelrol, maar hoeft niet.

 

Crisis / turnaround / verandermanager. Ja, mee eens. Meestal in de rol van lijnmanager.

 

Projectmanager. Kan ook programmamanager (van verzameling samenhangende projecten) of projectdirecteur (bijv: Betuwelijn) zijn.

 

'We willen niemand aannemen': niet competent management, dat niet weet wat ze willen of nodig hebben. Of niemand mogen aannemen van bijv het hoofdkantoor. Bij de overheid zie je dit wel vaak, omdat er domweg geen FTE's bij mogen komen uit politieke overwegingen, ook al is dat voor iedereen overduidelijk dat zo'n invulling onontkoombaar is, en door interim invulling alleen maar duurder. Men wacht door zo'n interimmer aan te stellen tot de politieke wind weer gedraaid is en vult dan de functie definitief in, soms met diezelfde interimmer.

 

De gangbare definitie van interim manager is dat dat iemand is die tijdelijk een groep mensen managet. Zoals wel vaker treedt ook hier titelvervaging op, en wil iedereen zich wel interim manager noemen. :P

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Dat is een lastige vraag voor mij te beantwoorden, Rene: ik zit hier al sinds 4 juli 2004 (lees ik net) en verkondig hier al zo lang mijn mening over (marketing)onderwerpen. Voor mijn carriere speelt HigherLevel dus al voor mijn interim manager-schap een belangrijke rol.

 

Ik heb zeer bewust de stap genomen om op een gegeven moment af te stappen van mijn nickname webwolff naar mijn normale naam. Ik zou geen schade door oplopen door mijn woorden hier.

 

Op mijn Linkedin pagina, bij presentaties, workshops e.d. en mijn cv staat HigherLevel luid en duidelijk. Ik moedig mensen ook aan om te kijken wat ik hier heb geschreven. Want laten we eerlijk zijn : een CV is aardig, maar als iemand 4 jaar lang schijft op een forum, dan leer je hem waarschijnlijk veel beter kennen nietwaar ?

 

Het feit dat ik hier al lange tijd moderator ben, begint mij sinds korte tijd ook te helpen: mijn klanten zijn gefascineerd door sociale netwerken en communities lijkt ze ook wel wat. Als je dan kan aantonen dat je al jaren bij een zakelijke gemeenschap actief bent, resp. daar helpt om de community verder te ontwikkelen, dan is dit zeer interessant. En het helpt mijn geloofwaardigheid natuurlijk als ik iets beweer over dit onderwerp.

 

Grappig: sinds een paar maanden merk ik dat HigherLevel echt begint te leven onder niet-leden. Gingen vroeger de blikken op slot als ik HL liet vallen, tegenwoordig zie ik interesse tussen de oogleden. Erg leuk om te zien, nu hopen dat het voor meer interim managers gaat helpen, dan wordt dit draadje lekker lang !

Link naar reactie
  • 0

Zien jullie interimmers jullie deelname aan het HL forum bijdragen aan jullie marketing?

 

 

Nog niet direct in concrete benadering omdat ik op HL schrijf, maar ach, wie weet... Ik heb ook geen uitgesproken marketingdoel met mijn bijdragen hier, meer 'het zal vast wel helpen'. Daarnaast zie ik mijn bijdragen ook als 'payback' voor wat ik hier zelf geleerd heb. En het is gewoon gezellig hier ;D.

 

Ik ben nu ook bezig mijn columns in het Engels te vertalen, en die op een blog te publiceren.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Dat is dan ook precies de definitie van interim management: tijdelijke, kortdurende managementopdrachten. ;) In de praktijk meestal 3 maanden tot een jaar. Of bedoel je met kortlopend dagen tot weken?

 

De laatste jaren is er een groot grijs gebied ontstaan tussen het traditionele projectmanagement en het interimmanagement.

Het verschil tussen project- en interimmanagement betrof feitelijk slechts de managementopdracht zoals Fred dat omschrijft.

 

Tegenwoordig is niet meer nadrukkelijk het verschil te onderscheiden tussen die twee 'vakgebieden', het lijkt haast wel modern om iedere verandering of omslag in normale bedrijfsvoering ook als project te gaan definieren. Daartegenover lijken traditionele projectopdrachten steeds meer aspecten in zich te krijgen van (tijdelijk) lijnmanagement.

 

Ik maak inmiddels geen verschil meer tussen beide vormen van management: het betreffen beide tijdelijke opdrachten waarbij vooraf overeengekomen resultaten moeten worden geboekt die binnen de normale bedrijfsvoering niet gerealiseerd kunnen worden. Voor het gemak sluit ik interim-management bij niet in kunnen of willen vullen even uit.

De aanpak is i.m.o. feitelijk gelijk: je analyseert, definieert en voert uit binnen overeengekomen kaders en mandaten (kort door de bocht, ik weet het....)

 

Het rare is dat ik vanuit mijn ervaring om me heen zie gebeuren dat interim-managers die voor hun marketing afhankelijk waren en zijn van intermediairs, langduriger thuis op de bank zitten en dat de zzp'ende projectmanagers van weleer, die van oudsher gewend zijn hun eigen marketing en opdrachten te regelen (veelal via netwerk, mond tot mond en via-via reclame) steeds vaker de plek invullen die voorheen opgevuld werden door de traditionele interim manager.

De markt verandert momenteel razendsnel, ook als gevolg van de publieke discussie mbt de kosten van interim-managers (onnodig opgedreven door intermediairs) en ik zie dat daar slachtoffers beginnen te vallen.

Cools Projectmanagement, Consultancy & Advies

Interim- en projectmanagement op maat

www.cools-projectmanagement.nl

Link naar reactie
  • 0

@Cools management - ik herken het beeld wat je schetst. Hoewel ik het moeilik vind om het te accepteren - ik ken de oude interim manager soort niet zo goed en daarnaast omdat het lastig is een beeld te zien in deze vreemde tijd.

 

Vwb de marketing van interim managers; dat herken ik wel. Zowie het internet gebruiken jongere interim managers gewoon veel beter en kundiger. Een voordeel als potentiele opdrachtgevers je zoeken. Dat Linkedin nog niet begonnen is met advertenties is voor mij onbegrijpelijk.

 

Vwb de intermediairs : sinds Maart-April 2008 zagen intermediairs de interim management-markt wegglijden. In de Zomer (altijd een zwakke periode voor nieuwe interim opdrachten) was de vraag laag, maar na de zomer is deze vraag nooit meer omhoog gekomen. Gevolg: veel interim bureaus hebben geen werk omhanden. De lopende projecten lopen langzaam af en er komen maar heel moeilijk nieuwe opdrachten in de pijpleiding. Geen prettige tijd, ook niet voor de interim managers zelf.

 

Maar is zo'n periode goed om een structurele verandering te zien in de markt ? Ook hier is een column gewijd aan de dure intermediairs, maar ik vraag mij daarbij af : what's new ? Die intermediairs hadden toch altijd dergelijke marges? En opdrachtgevers waren tot nu toe zo gek/verstandig om die te betalen ?

 

Natuurlijk, als internet-man begrijp ik dat iedereen denkt dat er een Monsterboard voor interimmers gaat opstaan. Maar tot nu toe zie ik hem niet: InInterim (van Intermediair) doet blijkbaar niet in marketing/communicatie opdrachten, dus die is niet interessant voor mij. Daarna wordt het lang stil en dan komen of de freelance.nl -achtigen, de niche-sites e..d. En dat al die interim managers ineens een geweldig werkend netwerk hebben gekregen: dat geloof ik nog niet helemaal. @Cools Projectmanagement: kan jij iets vertellen over je concrete ervaringen ?

 

Nog een ander idee, voor de aanwezige interim managers (graag die alleen even) : ik heb het idee om een soort interim management barometer te beginnen: als veel interim managers anoniem aan kunnen geven wat hun zakelijk sentiment is (op een schaal van 0 tot 100), dan kunnen we een gevoel krijgen hoe onze markt zich ontwikkelt. Dan kunnen we daarmee direct onze eigen marketing een flinke push geven, want als dit ding een beetje betrouwbaar overkomt, dan verwacht ik dat het veel aandacht zal krijgen.

Wat daarvoor nodig is, is een groep van 50 tot 100 interim managers, die anoniem een aantal vragen over hun sentiment willen invullen, 1 keer per maand of 1 keer per kwartaal. Interesse hiervoor ?

Link naar reactie
  • 0

Mm..ik geloof dat ik die interim barometer maar op een andere manier moet gaan organiseren ;)

 

Een ander onderwerp is toch weer sites zoals Freelance.nl

 

Tot nu toe zag ik daar weinig van komen. De projecten die ik daar zag, waren voornamelijk ICT-jobs. Maar tot mijn verbazing zie ik nu steeds meer marketing en zelfs internet marketing-opdrachten langskomen. Rikkert Walbeek (ook van HL) ziet er nog geen interessante interim-sales klussen komen, maar wie weet wat er nog gaat gebeuren.

 

Beiden zagen we ettelijke initiatieven om een soort interim-Monsterboard te beginnen, maar echt van de grond komen doen ze nog niet. Waarschijnlijk een kwestie van tijd, waardoor bijv. Freelance.nl vertrouwen heeft gekregen van opdrachtgevers. Of een kwestie van marketing, al dan niet door een bekende naam (zoals ik had verwacht bij InInterim). Maar dit laatste is er nog niet of de impact is niet goed genoeg.

 

Misschien is het nog even wachten tot managers, gedwongen door recessie en budget-snijden, advertenties wel moeten plaatsen op sites zoals Freelance.nl. Wie weet of dan de schapen over de dam komen.

Link naar reactie
  • 0

Nog een ander idee, voor de aanwezige interim managers (graag die alleen even) : ik heb het idee om een soort interim management barometer te beginnen: als veel interim managers anoniem aan kunnen geven wat hun zakelijk sentiment is (op een schaal van 0 tot 100), dan kunnen we een gevoel krijgen hoe onze markt zich ontwikkelt. Dan kunnen we daarmee direct onze eigen marketing een flinke push geven, want als dit ding een beetje betrouwbaar overkomt, dan verwacht ik dat het veel aandacht zal krijgen.

 

Ik vind het een prima idee ! Sorry voor mijn verlate reaktie, ik had je posting van 3 december gemist.

Ik denk dat ik de interim barometer eenvoudig kan implementeren in www.deInterimManagers.nl en dan zitten we m.i. direct in de juiste doelgroep.

Hoe zou jij de vraagstelling in zo'n barometer het beste formuleren?

Link naar reactie
  • 0

 

Wat ik belangrijk vind aan interim managers is dat het interim managers zijn. Dwz, dat het interim is: met een duidelijk begin, een goed gedefinieerd eind en daarmee een goed gedefinieerd doel. Een interim managers is dus iets anders dan een zzp manager. Die laatste kan ook handig zijn - verdient meer, kost minder, is flexibel - maar is duidelijk anders.

Link naar reactie
  • 0

Gaston,

 

Ja, het lijkt mij zeker leuk om dit op deinterimmanagers.nl te doen. Ik wil het resultaat ook graag op mijn eigen site zetten. Als we die afspraak kunnen maken, dan lijkt mij dit erg leuk.

 

De voorwaarde is allereers: iedereen die meedoet, doet dit absoluut anoniem. Als interimmers jou of mij niet vertrouwen met hun gegevens, dan is het einde oefening. Want je weet net als ik dat het goed staat als je als interimmer aan anderen vertelt, dat je tjokvol opdrachten zit en er geen uur meer bij kan. Terwijl dit misschien helemaal niet zo is.

Verder vind ik dat er minimaal 35 interim managers mee moeten doen. Omdat ik nou eenmaal ooit heb geleerd dat dit getal ervoor zorgt dat je statistisch enigszins betrouwbaar wordt.

Daarnaast wil ik graag een kleine vermelding hebben als bedenker van de barometer.

 

Enfin, het idee:

Het idee van de interim manager-barometer

Ik stel het mij zo voor:

Status quo van de interimmer

Allereerst wordt iedereen gevraagd om terug te denken aan een jaar geleden. Dit is het ijkpunt voor de barometer. = 100

Vervolgens kan je aan iedereen vragen stellen, zoals: hoe voelt het nu (economisch) om interim manager te zijn, om een schaal van 0 tot 100? Dit is de eenvoudige methode.

 

De iets ingewikkelder methode is : hoeveel uur per maand werkte je vorig jaar gemiddeld?(=100) Daarna: hoeveel uur werkte je de afgelopen 3 maanden gemiddeld (per maand) Dan kan je direct zien of iemands uren zijn opgelopen/afgenomen.

 

Verder nog een vraag:

Toekomstverwachting voor interim managers

(simpel) : verwacht je dat je economische situatie over 3, 6, 9 maanden beter/slechter is dan nu ?

 

(ingewikkelder) : hoeveel uren per maand verwacht je te werken over 3,6,9 maanden?

 

Dit is een aardige barometer. Natuurlijk moet je nog tweaken en zal je in het begin problemen met interpretatie krijgen. Maar het is aardig om een beeld te krijgen van de situatie van interim managers in het algemeen.

Meer weten van de mensen die hem invullen

Deze barometer wordt des te boeiender als je iets meer weet van de interim manager. Zo zijn volgens mij leeftijd, duur van interim managerschap en functie/discipline interessant. Zou mooi zijn als je bijv. verschillen gaat zien tussen bijv. interim managers die al 20 jaar in het vak zitten en de jonkies. Of tussen interim managers die in marketing werken versus die in HRM bezig zijn.

 

Waarom deze barometer interessant voor mij en meer interim managers:

Sinds maart/april van dit jaar zagen interim intermediairs de interim markt in elkaar zakken. Op dit moment (mijn waarneming) is hij voor meerdere, zo niet alle discplines heel slecht. Dat betekent: veel concurrentie bij een project. En dus druk op de uurtarieven.

 

Ik ben zeer geïnteresseerd wanneer er weer verbetering komt van de interim markt. Dat kan je direct zien aan het sentiment van de participerende interim managers, resp. aan het aantal uren dat ze werken.

Direct daarmee samenhangend is mijn inzet bij onderhandelingen: als ik merkt dat de barometer weer omhoog gaat (en dan het liefst natuurlijk voor interim marketing managers ) , dan weet ik dat ik sterker sta in een onderhandeling.

 

Dit was het idee.

 

Ik blijf graag horen van de aanwezige/langskomende interim managers, wat ze van het idee vinden en of ze verbeteringen/veranderingen kunnen bedenken. En natuurlijk helemaal: of ze eraan mee zouden doen. Zo nee, waarom niet?

 

Link naar reactie
  • 0

Ik ben inmiddels 2,5 jaar als interimmer actief en wil hier wel een paar concrete tips aangeven uit mijn eigen ervaring:

 

Wil je interimmer/free-lancer worden vraag je dan eerst het volgende af:

1. In hoeverre ben ik bestand tegen onzekerheid? Je kan zomaar een paar maanden zonder opdracht zitten of je huidige opdracht kan vroegtijdig beeindigd worden.

2. In hoeverre ben ik bestand tegen druk? Houd er rekening mee dat het verwachtingsniveau van de opdrachtgever hoog is.

Er zal van je worden verwacht dat je met een relatief korte inwerkperiode tot resultaten kan komen. De klant betaalt er tenslotte voor! Hier moet je mee om kunnen gaan.

3. Heb ik voldoende financiele buffer om tijden zonder opdracht door te komen?

4. Houd er rekening mee dat je binnen organisaties vaak als 'extern' wordt gezien en

daardoor wat lastiger binnen de sociale kring komt. Je moet ermee om kunnen gaan als je bijvoorbeeld niet wordt uitgenodigd voor de lezingen of etentje die voor het vaste personeelsbestand wel toegankelijk zijn.

 

 

Over bemiddelingsbureaus:

Ik zie ze eerlijk gezegd meer als een noodzakelijk kwaad. Bij veel grote bedrijven kan je alleen via bepaalde bureaus binnenkomen dus dan kan je er niet omheen. Ik kies zelf liever een minder bekend bureau met een lage provisie dan bijvoorbeeld een Michael Page of Robert Half. Ik kan goed leven met een bemiddelaar die niet meer pretendeert te doen dan mijn CV doorschuiven als dat zich vertaalt in een lagere provisie. Ik richt mij liever op de opdrachtgever zelf.

 

Tips bij onderhandelen met recruiters:

1. Vraag altijd na of zij direct met de opdrachtgever handelen. Het kan zo zijn dat je via twee bureaus geplaatst wordt omdat het bureau waar je zelf direct contact hebt geen vaste toeleverancier is voor de betreffende opdrachtgever. Dan komt er dus een schakel tussen in de keten, namelijk een bureau dat wel preferred supplier voor de opdrachtgever is. Gevolg: Meer provisie voor hun, jouw tarief omlaag.

2. Accepteer nooit zonder meer het concurrentiebeding in de algemene voorwaarden. Vaakt wordt je hierdoor enorm is je marktkansen beperkt. Onderhandel over inkadering van het beding en over de duur van het beding en ga na of de boetes bij overtreding wel redelijk zijn.

3. Let op bedingen van de recruiter inzake aansprakelijkheid. Ze zullen alle aansprakelijkheid liefst op jou willen afwentelen en eventuele schade op je uren willen verrekenen. Kom tot een redelijke middenweg.

4. Onderhandel over de provisie als je een verlenging weet te bewerkstelligen op eigen kracht. Doe dit vooraf!

 

Ik zal hierna nog wat over accepteren van opdrachten schrijven.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het accepteren van een opdracht

 

Ik let hierbij o.a. op de volgende dingen:

1. Biedt de klus voldoende uitdaging, kan ik ervan leren?

2. Kan ik de klus wel aan? Kan ik mijn uurtarief waarmaken?

3. Is er ruimte voor flexibele werktijden? Ik werk zelf liefst 4 dagen x 9 uur.

4. Is er mogelijkheid tot thuiswerk? Kan je vroeger of later beginnen om files te vermijden?

5. Betekent deze klus een nuttige aanvulling op je CV? Bijvoorbeeld omdat het

een spraakmakend bedrijf is of omdat de aard van de klus een gat in je ervaringsniveau opvult in een bepaald gebied?

6. Wat is de duur van de opdracht? Wat is de kans op verlenging?

Voor een langer durende opdracht ben ik bereid mijn tarief terug te schroeven ivm zekerheid.

7. Krijg je voldoende autonomie, beslissingsbevoegdheid? (voor seniors van belang)

8. Is er begeleiding beschikbaar? (voor juniors van belang)

9. Is de opdrachtgever voldoende helder in wat hij van je verwacht?

10. Past het type bedrijf wel bij jouw instelling/karakter?

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Gaston,

 

Ja, het lijkt mij zeker leuk om dit op deinterimmanagers.nl te doen. Ik wil het resultaat ook graag op mijn eigen site zetten. Als we die afspraak kunnen maken, dan lijkt mij dit erg leuk.

 

De voorwaarde is allereers: iedereen die meedoet, doet dit absoluut anoniem. Als interimmers jou of mij niet vertrouwen met hun gegevens, dan is het einde oefening. Want je weet net als ik dat het goed staat als je als interimmer aan anderen vertelt, dat je tjokvol opdrachten zit en er geen uur meer bij kan. Terwijl dit misschien helemaal niet zo is.

Verder vind ik dat er minimaal 35 interim managers mee moeten doen. Omdat ik nou eenmaal ooit heb geleerd dat dit getal ervoor zorgt dat je statistisch enigszins betrouwbaar wordt.

Daarnaast wil ik graag een kleine vermelding hebben als bedenker van de barometer.

 

Enfin, het idee:

Het idee van de interim manager-barometer

Ik stel het mij zo voor:

Status quo van de interimmer

Allereerst wordt iedereen gevraagd om terug te denken aan een jaar geleden. Dit is het ijkpunt voor de barometer. = 100

Vervolgens kan je aan iedereen vragen stellen, zoals: hoe voelt het nu (economisch) om interim manager te zijn, om een schaal van 0 tot 100? Dit is de eenvoudige methode.

 

De iets ingewikkelder methode is : hoeveel uur per maand werkte je vorig jaar gemiddeld?(=100) Daarna: hoeveel uur werkte je de afgelopen 3 maanden gemiddeld (per maand) Dan kan je direct zien of iemands uren zijn opgelopen/afgenomen.

 

Verder nog een vraag:

Toekomstverwachting voor interim managers

(simpel) : verwacht je dat je economische situatie over 3, 6, 9 maanden beter/slechter is dan nu ?

 

(ingewikkelder) : hoeveel uren per maand verwacht je te werken over 3,6,9 maanden?

 

Dit is een aardige barometer. Natuurlijk moet je nog tweaken en zal je in het begin problemen met interpretatie krijgen. Maar het is aardig om een beeld te krijgen van de situatie van interim managers in het algemeen.

Meer weten van de mensen die hem invullen

Deze barometer wordt des te boeiender als je iets meer weet van de interim manager. Zo zijn volgens mij leeftijd, duur van interim managerschap en functie/discipline interessant. Zou mooi zijn als je bijv. verschillen gaat zien tussen bijv. interim managers die al 20 jaar in het vak zitten en de jonkies. Of tussen interim managers die in marketing werken versus die in HRM bezig zijn.

 

Waarom deze barometer interessant voor mij en meer interim managers:

Sinds maart/april van dit jaar zagen interim intermediairs de interim markt in elkaar zakken. Op dit moment (mijn waarneming) is hij voor meerdere, zo niet alle discplines heel slecht. Dat betekent: veel concurrentie bij een project. En dus druk op de uurtarieven.

 

Ik ben zeer geïnteresseerd wanneer er weer verbetering komt van de interim markt. Dat kan je direct zien aan het sentiment van de participerende interim managers, resp. aan het aantal uren dat ze werken.

Direct daarmee samenhangend is mijn inzet bij onderhandelingen: als ik merkt dat de barometer weer omhoog gaat (en dan het liefst natuurlijk voor interim marketing managers ) , dan weet ik dat ik sterker sta in een onderhandeling.

 

Dit was het idee.

 

Ik blijf graag horen van de aanwezige/langskomende interim managers, wat ze van het idee vinden en of ze verbeteringen/veranderingen kunnen bedenken. En natuurlijk helemaal: of ze eraan mee zouden doen. Zo nee, waarom niet?

 

 

Prima plan, Ewout, en goed over nagedacht.

Ik ga komende dagen bekijken hoeveel werk/tijd/kosten er mee gemoeid zijn om de Barometer voor deInterimManagers.nl te realiseren, maar mijn indruk is dat dit zeker haalbaar moet zijn.

Het zou mooi zijn om al in januari 2009 de eerste meting te gaan doen.

Uiteraard wordt jouw naam vermeld als bedenker van deze barometer.

 

Link naar reactie
  • 0

Om even terug te komen op het onderwerp.

Wat ik als leek zie is dat alle interimmers vissen in de zelfde vijver, grote bedrijven en voor een behoorlijk uurloon.

 

Is het niet zo als het uurloon omlaag gaat men meer kans heb ingeschakeld te worden bij bedrijven uit het MKB, volgens mij is dat nog een geheel vergeten markt.

Waarom wordt deze markt vergeten?

 

Met een lager uurloon maar wel met meer opdrachten blijft het inkomen ongeveer gelijk.

 

Waarom is het niet aantrekkelijk om te werken voor het MKB?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 171 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.