• 0

zenuwachtig van (nieuwe) concurrentie?

Hoe gaat men hier op het forum daar elke keer mee om?

 

Stel je hebt een product of een service in je hoofd of verkoopt het al, en terwijl je ermee bezig bent, zie je een concurrent verschijnen. Of een (veel) "grotere jongen" gaat vrijwel hetzelfde of net iets anders aanbieden.

 

Wordt je daar elke keer zenuwachtig van of is dat juist weer een uitdaging, of juist een bevestiging van je visie?

 

Ik sprak ooit een marketing manager en die zei: "als ik elke keer reageerde zoals ik vroeger deed was ik nou al dood geweest van een hartaanval"

 

Ik ben zelf met een idee bezig, maar ik moet zeggen dat ik er wel wat zenuwachtig van wordt.

 

 

 

'Een vraag stellen en je even dom en onwetend voelen is beter dan je hele leven dom voelen omdat je de vraag niet hebt gesteld' - vrije vertaling van een oud Chinees gezegde

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het ligt er bij mij aan hoe ver ik al ben... als het bij mij een idee is en een groot bedrijf zet het in de markt dan laat ik het bij een idee :) .

Maar als ik mijn bedrijf staat, mijn product bijna af, en een (groot) bedrijf doet hetzelfde in de VS dan bevestigd dat alleen maar dat ik goed bezig ben! Sowieso bevestigd het je visie natuurlijk, en je kan leren van zijn fouten.

 

Succes!

 

ps: Ligt er natuurlijk ook aan of voor jou het glas altijd halfvol of halfleeg is... ;)

Startup coach | Pitchtrainer | Spreker | Presentator | www.arthurtolsma.nl

Schrijver van Startups & Downs. Fouten, successen en lessen van een ambitieuze ondernemer

Link naar reactie
  • 0

Hoe gaat men hier op het forum daar elke keer mee om?

 

Stel je hebt een product of een service in je hoofd of verkoopt het al, en terwijl je ermee bezig bent, zie je een concurrent verschijnen. Of een (veel) "grotere jongen" gaat vrijwel hetzelfde of net iets anders aanbieden.

 

Wordt je daar elke keer zenuwachtig van of is dat juist weer een uitdaging, of juist een bevestiging van je visie?

 

Ik sprak ooit een marketing manager en die zei: "als ik elke keer reageerde zoals ik vroeger deed was ik nou al dood geweest van een hartaanval"

 

Ik ben zelf met een idee bezig, maar ik moet zeggen dat ik er wel wat zenuwachtig van wordt.

Altijd weer die combinatie van emoties en feiten, waar je als ondernemer uit moet zien te komen. Als er concurrentie is kan dat betekenen dat er ook veel afnemers zijn van het product of de dienst. Dat is positief. Maar het kan ook zijn dat er "oorlog" wordt gevoerd om een handje vol klanten. KIS, hoe is de markt, en hoe zijn de martkverwachtingen?

Toch blijft dan de vraag waarom u zenuwachtig wordt. Dat zou ik ook proberen vast te stellen. En dat kunt u doen door eens kritisch naar uzelf te kijken.

Boterham dubbel vouwen? Ik kan het niet.

Link naar reactie
  • 0

Vrijwel hetzelfde of net iets anders, daar zit het hem volgens mij in. Er is altijd een verschil en dat moet je benadrukken. Dus je positionering nog scherper maken en je er nog strikter aan houden. Niet aanvallen in zijn deelmarkt (althans niet met je kern propositie, dumpen kan soms wel werken) maar je eigen versterken.

 

Soms is een concurrent nog niet eens zo slecht. Het kan ook de markt stimuleren, zoals je vaak ziet als café's of restaurants bij elkaar in de buurt zitten. Daardoor ontstaat een concentratie die versterkend kan werken.

Link naar reactie
  • 0

Soms kan een grote speler als concurrent ook je eigen geloofwaardigheid versterken.

 

Als je als klein bedrijfje als enige een bepaald product of een bepaalde dienst biedt dan kan het voorkomen dat klanten een beetje huiverig zijn omdat het onbekend is, en je de enige bent (wat de boer niet kent...)

 

Zijn er een of meerder grote spelers dan is het product of de dienst schijnbaar ineens 'betrouwbaarder' voor de eindgebruiker waardoor je markt groter kan worden.

 

Een grotere markt creeert meer kansen voor jezelf als je in staat bent daar op een goede manier op in te spelen en het unieke van je eigen product/dienst voor het voetlicht te krijgen.

 

Daarnaast zou een grote speler zomaar geinteresseerd kunnen zijn/raken in jouw bedrijf(je) ter overname :)

 

Zenuwachtig zou ik niet worden. Concurrentie brengt niet alleen bedreigingen maar ook kansen met zich mee

Link naar reactie
  • 0

Ik heb juist aan de andere kant gestaan van deze vraag.

 

We starten onze service en na één week kregen we al het eerste telefoontje van een concurrent die dreigde met een rechtzaak. Voor ons het gevoel: "goed we zitten blijkbaar goed met ons product". Dus je reactie op nieuwe concurrenten is erg belangrijk.

 

Wij hadden het gevoel dat concurrenten aan het slapen waren in Nederland en daarom met dat we met een net iets ander model en veel service, iets nieuws op de markt konden zetten. Inmiddels is de 'marktleidershouding' van de collega's iets veranderd sinds we 30% van de markt naar ons toe getrokken hebben. Dus concurrentie is goed...

 

 

EDIT topic titel aangepast

Vergelijk software CRM CMS ERP HRM-software. Lees meer over CRM-systemen / ERP

Link naar reactie
  • 0

Erg bemoedigend om te zien dat men er vooral positief mee omgaat!

 

Ook interessant is de vraag:

 

Toch blijft dan de vraag waarom u zenuwachtig wordt. Dat zou ik ook proberen vast te stellen. En dat kunt u doen door eens kritisch naar uzelf te kijken.

 

Ik wordt zenuwachtig omdat het iets is wat ik niet verwacht had, ook vooral omdat hier de schaal (maar zeker ook snelheid!) speelt. Een "grote jongen" stapt even in een markt waarvan ik verwacht had dat die nog wel even in handen van kleine bedrijfjes zou zijn. Blijkbaar is er dan toch een tekort aan marktkennis.

 

Gelukkig is het 'portfolio' wel beperkt wat de grote jongen aanbiedt, vooral gericht op datgene wat eigenlijk al wel duidelijk was dat er een markt gaat komen. Er blijft dus wel wat over. En ik denk dat twee kleine bedrijfjes in de USA en in Duitsland (de laatste is behoorlijk klein) hier direct veel meer last van gaat krijgen. Of: zoals ik ook uit jullie reacties lees, dat het juist positief kan uitpakken.

 

 

Vrijwel hetzelfde of net iets anders, daar zit het hem volgens mij in. Er is altijd een verschil en dat moet je benadrukken. Dus je positionering nog scherper maken en je er nog strikter aan houden.

 

Er zijn nog legio mogelijkheden, het gaat namelijk om een groep producten, dus ik zie wel kansen.

 

 

 

 

'Een vraag stellen en je even dom en onwetend voelen is beter dan je hele leven dom voelen omdat je de vraag niet hebt gesteld' - vrije vertaling van een oud Chinees gezegde

Link naar reactie
  • 0

Ik hou het ook even positief, hoewel het tamelijk gemakkelijk is om de negatieve aspecten hiervan te zien.

 

Wat ik grote jongens in het verleden vaak heb zien doen, is op de markt komen om maar op de markt te komen. Daar bedoel ik mee: het was een manier om de markt te testen, om te kijken of hun klanten ook interesse hebben voor het nieuwe product. Respectievelijk is het een manier om concurrentie voor de grote jongens uit de weg te houden.

Dat werkt erg goed als er een hype aan de gang is, waar de grote jongen volgens zichzelf ook mee moet bezig houden.

(Denk aan: internet, CRM, Kennismanagement, ERP, BPR, etc, etc)

 

Wat ik zou denken is : 1. Ik ben gewaarschuwd 2. Waarin verschilt mijn verhaal van het verhaal van de concurrentie (zie Msteer's antwoord) 3. Laten we eens kijken wat er echt allemaal waar is van het verhaal van de concurrenten. 4. Kijk goed naar de reactie van je (potentiele) klanten, daar kan je waarschijnlijk veel van leren.

Link naar reactie
  • 0

Soms is een concurrent nog niet eens zo slecht. Het kan ook de markt stimuleren, zoals je vaak ziet als café's of restaurants bij elkaar in de buurt zitten. Daardoor ontstaat een concentratie die versterkend kan werken.

 

Meer aanbod creeert vraag ... da's waar ....

Soms zou ik willen dat er naast Uniforce, nog een of twee andere partijen waren die de "freelance bv" serieus in de markt zetten.

Kees de Kruiff

In Memoriam

Link naar reactie
  • 0

Ik word er niet blij van, maar het is wel gezond! Zenuwachtig niet, want ik ben altijd goed op de hoogte, (concurrentie en klanten) en zorg dat ik altijd dat ik a) continue innoveer/ verander, waardoor zij mij meer in de gaten moeten houden dan ik hun en b) dat ik dus altijd alternatieven en reacties op bepaalde acties klaar heb. Zorg ook altijd voor wat vrije middelen (kosten laag houden), heb altijd een langer doel in gedachten heb en niet elke actie met geheide reactie te beantwoorden, want dan ben je voorspelbaar. Het is eigenlijk net schaken..

 

Wij zijn trouwens de nieuwe concurrent op een competitieve en gevestigde markt en het lijkt erop dat wij het leiderschap hebben overgenomen.

www.scuola-tricolore.it

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 125 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.