• 0

Kredietcrisis en doorlopend krediet aanvragen

Ik ben bezig met de overname van een VOF en wil hiervoor een doorlopend krediet van 25.000 euro aanvragen bij de Rabobank. Op dit moment wordt de administratie door de boekhouder afgerond van ons afgelopen jaar, wij hebben ongeveer 30% brutowinst op een jaaromzet van een ton.

 

Zou de kredietcrisis het voor mij gemakkelijk of juist moeilijker maken om een krediet aan te vragen? Mijn idee was dat nu veel mensen hun spaargeld bij de Rabobank willen zetten en de Rabobank dus misschien sneller geld kan uitlenen. Wat is jullie mening hierover? En is 25.000 euro haalbaar?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 1

Voor een bancaire financiering zijn maar 2 dingen echt belangrijk: een kloppende exploitatie van de onderneming en de kwaliteit van de ondernemer.

 

30% winst op een jaaromzet van een ton lijkt mooi, maar de hamvraag is of de onderneming na overname door jou ook nog zulke mooie cijfers gaat draaien. Wat een verstandige bank dus vooral gaat beoordelen zijn jouw kwaliteiten als ondernemer en welke visie en focus jij hebt. (Wat ga je anders doen, waarin verschil jij van de vorige eigenaar).

 

De kredietcrisis maakt het voor iedereen moeilijker om een krediet aan te vragen, no doubt about that: de kredietbeoordeling is een stuk strenger geworden: ook bij geringe twijfel wordt de aanvraag niet geaccepteerd.

 

Rabobank heeft op dit moment inderdaad meer spaargeld. Dat houdt - IMHO - echter niet in dat deze bank - die overigens een coöperatie is van volledig zelfstandige banken - veel soepeler met de acceptatie omgaat dan andere banken. Hooguit dat het tarief iets gunstiger kan zijn (maar zelfs dat betwijfel ik)

 

€ 25.000,- lijkt mij op basis van omzet en winstmarge alleszins haalbaar, zelfs als je de extra kosten (dus dalende winstmarge) voor de financiering zelf in ogenschouw neemt. Maar als die € 25.000,- de volledige overnamesom is zou ik mij als bank wel driftig achter de oren krabben: wie verkoopt er nu een bedrijf voor minder dan één x de bruto winst?

Als dit - aan de andere kant - slechts een financiering is om een overeengekomen deel van de overname vooraf te financieren en de rest via een meerjarige opting-out constructie, dan is de vraag of die kosten en methode niet een te groot beslag leggen op de liquiditeiten van de onderneming. Hoe dan ook komt het te financiëren bedrag op mij laag over, en vraag ik mij af of een doorlopend krediet daar wel de meest voordehandliggende optie voor is: een doorlopend krediet is vooral bedoelt om tijdelijk over meer liquiditeiten in de exploitatie te kunnen beschikken, niet om een overname te financieren.

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je uitgebreide reactie ;)

 

EUR 25.000 is niet het overname bedrag, maar een bedrag dat wij op dit moment extra nodig hebben voor de overname. Een beetje extra liquiditeit dus, omdat wij nu tijdelijk een stuk meer onkosten hebben. Het type krediet of lening wat wij nodig hebben gaat uiteraard in overleg met de bank. Als ik jouw verhaal goed begrijp kan ik dus het beste met een goed verslag komen waar ook onze visie voor de toekomst en een financiële prognose naar voren komen.

Link naar reactie
  • 0
Als ik jouw verhaal goed begrijp kan ik dus het beste met een goed verslag komen waar ook onze visie voor de toekomst en een financiële prognose naar voren komen

Precies. Zowel voor jezelf (!) als t.b.v. financiers heb je gewoon een businessplan nodig.

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Als ik jouw verhaal goed begrijp kan ik dus het beste met een goed verslag komen waar ook onze visie voor de toekomst en een financiële prognose naar voren komen

Precies. Zowel voor jezelf (!) als t.b.v. financiers heb je gewoon een businessplan nodig.

 

Top, dan ga ik daarmee aan de slag!

 

Als verder nog iemand tips heeft hoe je gemakkelijker een krediet krijgt in deze periode dan hoor ik dat graag.

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Als verder nog iemand tips heeft hoe je gemakkelijker een krediet krijgt in deze periode dan hoor ik dat graag.

Door niet alleen goed te onderbouwen waarom je het krediet nodig hebt, maar ook te onderbouwen hoe u het geleende gaat terugbetalen. Niets is voor een geldverlener zo slecht als onzekerheid. Ik zou zeggen, maak een concreet plan over de aflossing van de lening.

Link naar reactie
  • 0

Zou de kredietcrisis het voor mij gemakkelijk of juist moeilijker maken om een krediet aan te vragen? Mijn idee was dat nu veel mensen hun spaargeld bij de Rabobank willen zetten en de Rabobank dus misschien sneller geld kan uitlenen. Wat is jullie mening hierover? En is 25.000 euro haalbaar?

 

De directeur van van Lanschot zei gisteren in de krant dat nu ineens allemaal bankiers hem bellen of 'ie nog een pakket leningen wil kopen. Maar ik weet niet wat dat voor jou betekent.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik haak even op dit draadje in..... ;D

 

Ik kom misschien net een "klein" beetje geld te kort. Laat zeggen een paar duizend euro.

Nu heb ik al jaren (misschien al wel 12 tot 15 jaar) een doorlopend krediet van (toen) 5000 gulden. Hierop is nog nooit één maand aflossing achtergebleven. Nu heb ik deze willen verhogen, maar door mijn situatie is dit niet geaccepteerd. Ook omdat de tussenpersoon weet dat ik momenteel geen inkomen heb. Hij heeft het richting de maatschappij wel onderbouwt, maar toch een dikke nee.

 

Tussenpersoon gaf me heel weinig tot geen kans bij anderen.

Bij familie wil ik liever niet meer lenen, er gaan al verschillende mensen mee de boot in :-[

Verder hebben we nergens geen leningen.

 

Iemand een idee of tip ? Ik zie wel eens iets als Frisia en Postkrediet op TV, maar ik krijg daar altijd een naar gevoel bij...

Link naar reactie
  • 0

Iemand een idee of tip ? Ik zie wel eens iets als Frisia en Postkrediet op TV, maar ik krijg daar altijd een naar gevoel bij...

 

Ik heb zelf ervaring met DSB (via Becam) en ik moet zeggen dat dit uistekend bevalt. Dit was overigens niet voor mijzelf maar voor mijn vriendin. Het geld was binnen een dag bijgeschreven en ze betaalt 5,4% rente vast.

Link naar reactie
  • 0

De DSB leent volgens mij alleen aan particulieren, en niet aan ondernemingen. Een discussie over de DSB hoort daarom ook niet op dit forum thuis denk ik. Er zijn behoorlijk wat negatieve verhalen op televisie en ook op internet langs gekomen, voordat je een lening afsluit is het wellicht verstandig om even bij het forum van bijvoorbeeld Tros Radar te kijken. In heb geen idee in hoeverre dat klopt, maar je bent in ieder geval op de hoogte van de mogelijke truuks waarmee ze extra geld aan je kunnen verdienen.

Link naar reactie
  • 0

FYI: Becam=DSB, Frisia=DSB, Postkrediet =DSB. Lenen.nl=DSB

DSB leent niet aan ondernemingen, maar - na enig aandringen - wel aan ondernemers. Voral op basis van een tweede of derde hypotheek, vandaar de hierboven genoemde (relatief) lage tarieven: het zijn hypothecaire financieringen. Vergeleken met andere hypothecaire leningen zijn ze niet meer zo goedkoop... Wie forse overwaarde heeft op de eigen woning maakt dus een kans.

 

Negatieve verhalen over DSB en Afab zijn er in overvloed, maar van welke geldverstrekker tegenwoordig niet? Kennelijk steekt het veel mensen ook dat dat beide oprichters hoog in de Quote 500 staan?

Zoals eerder gemeld in een ander Topic hebben DSB en Afab beduidend minder oninbare leningen dan menig grootbank: kennelijk doen ze hun selectie dus wel goed.

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Om een financiering te kunnen krijgen zijn zekerheden in welke vorm dan ook niet altijd de bottleneck. Wat wel noodzakelijk is, is voldoende inkomen. Zonder dat laatste is een financieringsvraag nagenoeg onmogelijk gehonoreerd te krijgen en moet je ook niet willen, want dat is vragen om problemen.

 

De Amerikaanse "prethypotheken" zijn daar een sprekend voorbeeld van.

 

Ik ben ervan overtuigd dat de banken hun lessen geleerd hebben, en niet makkelijk zullen overgaan tot het verstrekken van financieringen die niet "goudgerand" zijn. m.a.w. hun verstrekkingsnormen zullen aanscherpen. Voor bedrijven met een gezonde performance zal het allemaal wel meevallen. Starters zonder voldoende eigen middelen en/of onvoldragen ondernemersplannen kunnen het schudden.

Link naar reactie
  • 0

Heb even iets gecopieerd van een bepaalde site die dit soort (ik dus) ondernemers "wil" helpen. Ik ben gelukkig niet met hen in zee gegaan, maar men lijkt het te doen voorkomen dat zij dus wel een lening voor elkaar kunnen krijgen.... :(

 

 

 

Als we daarmee de zaak rond kunnen krijgen, en een faillissement of een aanvraag voor de W.S.N.P. kunnen voorkomen, is het wel handig om een (optie op) een lening te nemen. Als we met 10 tot 15% (of meer) de gehele schuld af kunnen kopen, en het grootste deel van de schuld wordt daarbij kwijtgescholden, dan is het bedrag dat u aan de nieuwe (vervangende) schuld inclusief rente moet terug betalen, best te overzien.

 

 

 

Het mooiste zou daarbij zijn als deze extra lening uit de overwaarde van uw eigen woning, of bij familie vandaan zou komen. U betaalt dan meestal een normale rente, met een veel acceptabele langere looptijd. Lenen bij een commerciële krediet verstrekker, waarbij u een relatief hogere rente betaalt, is omdat een groot deel van de schuld bij deze sanering wordt kwijtgescholden, ook een goede optie. Op deze nieuwe (relatief kleine) lening na, heeft u in dat geval de mogelijkheid om aan het eind van een sanering geheel schuldenvrij te zijn.

Link naar reactie
  • 0

Begin aub niet aan de DSB....

 

De rentetarieven zijn interessant, maar vaak komen er verschillende koopsommen bij het te lenen bedrag voor verschillende verzekeringen.

 

Als je dit toch wilt, zorg dan dat je de verzekeringen die je nodig hebt per maand gewoon betaalt en niet door een afkoopsom. Ze doen het voorkomen alsof het niet anders kan en dit de enige manier is om de financiering rond te krijgen maar trap er aub niet in.

 

En helaas......ik spreek uit ervaring (en schaam mij hier diep voor....)

 

Sorry, weer verder on topic, maar deze waarschuwing moest ik even kwijt. Mensen die meer willen weten kunnen me een PB sturen

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 215 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.