• 0

leasen of anders?

Ik ben momenteel nog in loondienst en heb een leaseauto, 4-jarig contract waarvan er per 1 februari nog 1 jaar resteert.

Nu ga ik per 1 januari of 1 februari freelancen (eenmanszaak). Ik heb een verzekering voor vroegtijd inleveren van de leaseauto afgesloten.

Wat is voor mij gunstiger? De lease-auto het laatste jaar leasen op naam van mijn bedrijf en na een jaar overkopen of een occassion kopen (niet representatief-heb geen beginkapitaal) en een representatieve auto kopen als ik eenmaal lekker draai?

 

Voorts weet ik ook niet wat gunstiger is: auto op naam van de zaak of privé? Ik zal de auto zowel privé en zakelijk gebruiken en ik verwacht niet al te veel zakelijk kimoters te gaan rijden.

Wie kan mijn vragen beantwoorden?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Miriam

 

Helaas niemand met deze informatie. De vraag of je deze constructie aan moet gaan via privé of zakelijk hangt van vele factoren af. Zoek maar eens (rechtsboven) op "auto zakelijk privé"

 

Wanneer heb je die verzekering gesloten? Was toen al bekend dat dit jouw stap zou zijn naar ondernemerschap?

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Even een schot voor de boeg..

Wat ik zou doen bij de gegevens die ik lees, je hebt geen startkapitaal?, gewoon een oud autotje kopen, dus geen zware verplichtingen vooralsnog en zorgen als je naar een klant moet dat je met die auto uit het zichtsveld blijft! Parkeer hem even een straat verderop. Ondertussen zorgen dat je in situatie komt dat je naar een half jaar ofzo iets kan kopen/leasen en vooral op de balans zetten als je hoofdzakelijk zakelijk gaat rijden. Tot die tijd je oude auto niet op je balans en km.schrijven.

 

Dat zou ik doen.

 

Fiscaal gezien kijken wat je het meeste doet, hoewel het niet eens heel veel uitmaakt.

 

 

 

-Heiwegen Promoting : administratief- & technisch gerelateerde portals.

-B.O.R.Heiwegen : bouw- onderhoud- en renovatiewerken.

-Kleinklusje : bouwtechnische werkjes met een kop en een staart.

Link naar reactie
  • 0

even offtopic..

 

Ik lees hierboven dat je je auto buiten het gezichtsveld moet houden, als deze wat ouder is..

Maar volgens mij doe je dat in Nederland toch altijd al. Want wat is nou representatief?

 

Het ligt natuurlijk totaal aan de branche en verhoudingen (je gaat met de vectra naar de

klant en met de x5 naar je concurrent ;). maar het blijft een heikel punt in wat voor auto je

zowieso rijdt. .

 

Hoe gaan jullie hiermee om en overwegen jullie het imago bij de keuze van een auto?

Link naar reactie
  • 0

Hoi Joost,

 

Ik zal even zoeken.

De verzekering was optioneel bij het leasen als onderdeel van het leasebedrag. Premie wordt dus opgeteld bij het leasebedrag. Verzekering is dus gelijktijdig met leasecontract afgesloten.

Nee, toen was nog niet bekend dat ik als zelfstandige zou starten.

Ik hoop dat je hier iets mee kan.....alvast bedankt.

 

Gr,

Miriam

Link naar reactie
  • 0

Allen,

 

Ik zal ook privé veel gebruikmaken van de auto...en idd...ik moet lachen om het ´uit het zicht houden van de auto´. Daar kan ik mij helemaal in vinden. Inderdaad is representativiteit voor mij wel belangrijk.

Ik zit trouwens in de ICT. Ook klopt het dat je meestal niet voor de deur bij de klant kan parkeren (zeker in de Randstad niet) maar moet er eerlijk gezegd niet aan denken gezien te worden in een roestbak. Vind ik gewoonweg niet professioneel...ook al zegt dat weinig over je capaciteiten maar tja....de klant hoeft toch niet te weten dat je net begint.....Ik denk dat ik gewoon de offerte moet afwachten. Ook hoorde ik van iemand dat als ik lease, de auto niet van mij is en dat dat niet gunstig zou zijn....?

Link naar reactie
  • 0

Ook hoorde ik van iemand dat als ik lease, de auto niet van mij is en dat dat niet gunstig zou zijn....?

 

Inderdaad, een geleasde auto is niet jouw eigendom. Hij blijft eigendom van de leasemaatschappij.

Leasen is altijd ongunstig als je in staat bent de auto zelf aan te schaffen. In feite is leasen gewoon een soort van kredietverlening met een hoge rente.

 

Voor bedrijven die geen grote uitgaven willen doen omdat ze hun geld willen/moeten aanwenden voor belangrijkere zaken is leasen wel een uitkomst: de autokosten worden bij leasen namelijk verspreid over de gebruiksperiode, en het bedrijf hoeft dus niet aan het begin al 30.000 euro neer te leggen voor de aanschaf van de auto.

 

Over imago gesproken: Je moet inderdaad niet in een roestbak aan komen zetten, maar een gloednieuwe, dure auto kan ook een verkeerde indruk wekken. De middenweg is het beste: met een 4 of 5 jaar oude wagen, een ex-lease auto bijvoorbeeld, kun je prima verschijnen bij je opdrachtgever.

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Joost,

 

Ik zal even zoeken.

De verzekering was optioneel bij het leasen als onderdeel van het leasebedrag. Premie wordt dus opgeteld bij het leasebedrag. Verzekering is dus gelijktijdig met leasecontract afgesloten.

Nee, toen was nog niet bekend dat ik als zelfstandige zou starten.

Ik hoop dat je hier iets mee kan.....alvast bedankt.

 

Gr,

Miriam

 

In dat geval biedt de verzekering dekking. Vraag blijft of je als starter zonder eigen vermogen de lasten van de auto kunt dragen. Dat kun jij beter beoordelen dan wij.

 

Overigens ben ik ook geen voorstander van een APK bak in de startfase. Zoek gewoon een nette 2e hands. Vaak zegt bescheidenheid meer over jouw onderneming dan een luxe nieuwe auto! In Duitsland is dat precies anders en wordt jouw succes gemeten aan de uitstraling. Daar zijn wij te nuchter voor in NL. Lees bijvoorbeeld het tweede verhaaltje eens op deze site:

 

http://www.evenafstandnemen.com/EvenLezen.asp?Id={26BD058D-3728-4943-B5A3-2D5D3EC19BFB}

 

Groet en succes

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Je moet een verschil maken tussen operational lease en financial lease.

 

Bij operational lease krijg je alleen het gebruiksgenot wat ook inhoud dat je geen onderhoudsrekeningen ontvangt omdat het onderhoud al verdisconteerd zit in de lease prijs. Het eigendom blijft altijd van de lease maatschappij. Het is wel gebruikelijk dat je een aanbod krijgt voor welk bedrag je de lease auto kan kopen. Misschien een optie?

 

Financial lease is een huurkoop constructie die inhoud dat je ten tijde van het leasen geen eigenaar bent maar aan het einde van het lease contract de eigendom krijgt. Deze variant is het kopen op afbetaling alleen behoud de leasemaatschappij zich het eigendom voor totdat jij het contract hebt uitgezeten. Volgens mij krijg je bij deze vorm van leasen ook geen onderhoudsrekeningen maar dat weet ik niet 100% zeker.

 

Is het anders niet een optie om nu wat langer door te werken onder loondienst en je nog een start kapitaal spaart zodat je niet meteen op een houtje moet bijten bij aanvang van je nieuwe onderneming?

 

Het is sowieso walgelijk hoe menig Nederlander tegen de spullen van een ander kijkt. Zodra iemand iets duurders, mooiers of beters heeft zal hij negatieve reacties uitdelen. Deze vorm van jaloezie komt mij mn nek uit maar het zit nou eenmaal in de Nederlandse mentaliteit. Veel mensen gunnen het je gewoon niet...

 

Zoals Joost zegt moet je als Duitse directeur op zijn minst een s klasse rijden of een 7 serie anders word je gewoon niet serieus genomen. In Japan moet je ook je KVK bevoegdheden op zak hebben anders willen ze niet eens met je praten.

Fiscalist in de maak

Link naar reactie
  • 0

Gisteren liep ik met mijn partner op de markt. Achter een stalletje van een man die worst verkoopt stond een dikke BMW waar mijn ega direct bleek van werd (nee, hij had nog geen worst gegeten :P). Ik koop geen worst meer van die vent, riep hij uit!

 

Mijn reactie hierop was:

A: Die man werkt zich kleumend achter zijn stalletje misschien 7 dagen per week een slag in de rondte, mag hij dan een lekkere auto van zijn zuur verdiende centen kopen?

B: Wie weet woont hij wel in een aftands hutje?

C; Zou je met hem willen ruilen qua werk? Nee, dus!

 

Dit even ter illustratie hoe het kan overkomen als je in een "verkeerde" auto bij de klant komt.

Link naar reactie
  • 0

 

Toen ik voor mezelf begon heb ik het lopende contract van de leaseauto overgenomen en daar nog twee jaar in gereden. Als ik zelf had moeten leasen was dat niet gelukt, denk ik, en voor het kopen van een auto had ik geen geld. Ik vond het een heel handige oplossing, temeer daar je daarna het contract al dan niet met een nieuwe auto kan voortzetten. Als je als ondernemer een leasecontract wilt beginnen, wordt je meestal afgewezen omdat je als starter niet kredietwaardig bent. Ik had toen een alfa145, een van de fijnste auto's die ik heb gehad. Kan veel anekdotes vertellen over die auto :-)

Link naar reactie
  • 0

Ik begrijp dat representativiteit belangrijk is en dat je geen startkapitaal hebt om een representatieve auto te kopen.

 

Ik zou in dat geval het leasecontract overnemen (mits de maandelijkse kosten reeel blijven). Het probleem is namelijk dat de leasemaamtschappij jou waarschijnlijk een voorstel gaat doen waarbij de maandelijkse kosten hoger zijn dan dat ze nu zijn (vanwege jouw kredietwaardigheid).

 

Sowiezo zou ik onderhandelen met de leasemaatschappij over het aanbod dat ze je gaan doen. Ze hebben het niet makkelijk op dit moment en hebben liever geen auto's terug. Het moet hun dus iets waard zijn om jou het contract over te laten nemen en uit te laten zitten (bijv. gelijke kosten als nu).

 

Over een jaar, als het contract afgelopen is, kun je aan de hand van jouw situatie bepalen of je een nieuwe auto gaat leasen of eentje kopen. Misschien kun je over een jaar de leaseauto wel voor een mooi bedrag overnemen van de maatschappij.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 208 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.