• 0

Transactiekosten doorberekenen aan klant, BTW?

Hallo iedereen,

 

Ik kreeg vandaag een factuur van een bedrijf die de paypal kosten doorberekend (4%) aan de afnemer, mij in dit geval. Op de factuur was dit bedrag BTW-vrij vermeld (ze dragen er geen BTW over af), ik vroeg me af of dit inderdaad juist was? Het was me ook al bij andere bedrijven opgevallen dat handelingskosten en transactiekosten wel eens BTW-vrij worden gefactureerd, maar dat zijn toch gewoon doorberekende kosten waar 19% over geheven moet worden?

 

Ik heb het dus niet over de kosten die het bedrijf maakt bij de bank/paypal, dat die 0% belast zijn is mij bekend.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

20 antwoorden op deze vraag

  • 1

Ik denk dat het geldt voor een financiële transactie en deze zijn BTW-vrij.

 

Als je een bank bent, breng je voor de transacties geen BTW in rekening.

Als je een postkantoor bent, breng je voor postzegels geen BTW in rekening.

Als je ondernemer bent, bereken je over het gehele factuurbedrag BTW, dus ook over de verzendkosten en de bankkosten die je hebt moeten maken. Het enige wat daar volgens mij wel een uitzondering op is, is de wettelijke rente die je in rekening kan brengen als een klant niet betaald.

 

Misschien dat het toch verstandig wordt om een keer je boekhouding door een boekhouder of accountant te laten controleren Karel, er zitten toch wat hiaten in je kennis.

Link naar reactie
  • 0

Hallo iedereen,

 

Ik kreeg vandaag een factuur van een bedrijf die de paypal kosten doorberekend (4%) aan de afnemer, mij in dit geval. Op de factuur was dit bedrag BTW-vrij vermeld (ze dragen er geen BTW over af), ik vroeg me af of dit inderdaad juist was? Het was me ook al bij andere bedrijven opgevallen dat handelingskosten en transactiekosten wel eens BTW-vrij worden gefactureerd, maar dat zijn toch gewoon doorberekende kosten waar 19% over geheven moet worden?

 

Ik heb het dus niet over de kosten die het bedrijf maakt bij de bank/paypal, dat die 0% belast zijn is mij bekend.

 

Volgens mij heeft PayPal toch in de voorwaarden staan dat de transactiekosten niet aan de klant mogen worden doorberekend. Ik weet niet of PayPal deze voorwaarde onlangs heeft veranderd, anders geen zaken doen met zo'n ondernemer.

Link naar reactie
  • 0

Hallo iedereen,

 

Ik kreeg vandaag een factuur van een bedrijf die de paypal kosten doorberekend (4%) aan de afnemer, mij in dit geval. Op de factuur was dit bedrag BTW-vrij vermeld (ze dragen er geen BTW over af), ik vroeg me af of dit inderdaad juist was? Het was me ook al bij andere bedrijven opgevallen dat handelingskosten en transactiekosten wel eens BTW-vrij worden gefactureerd, maar dat zijn toch gewoon doorberekende kosten waar 19% over geheven moet worden?

 

Ik heb het dus niet over de kosten die het bedrijf maakt bij de bank/paypal, dat die 0% belast zijn is mij bekend.

 

Volgens mij heeft PayPal toch in de voorwaarden staan dat de transactiekosten niet aan de klant mogen worden doorberekend. Ik weet niet of PayPal deze voorwaarde onlangs heeft veranderd, anders geen zaken doen met zo'n ondernemer.

Wij berekenen de Paypal kosten ook volledig door (incl. 19% BTW). Als een klant deze niet wil betalen, dan moet de klant maar voor een goedkopere betaalmethode kiezen. (Dit is precies de reden waarom Paypal het doorberekenen probeert te verbieden)

Link naar reactie
  • 0

Hoi,

 

Ik bereken ook die transactiekosten door, niet om die kosten te dekken maar omdat de klant snel zijn spullen wil hebben. Wij hebben snel het geld binnen dus daarom krijgt de klant zijn spullen sneller. Ik moet door PayPal sneller verzenden dus laat ik de klant voor die extra dienst betalen. Zelfde met iDEAL. Dat die dienst toevallig de kosten dekt.... tja das mooi meegenomen.

 

MiC

Link naar reactie
  • 0

Als ik als bedrijf iets voor een vast bedrag van 2 euro verkoop, dan moet ik van de opbrengst de BTW afdragen, mijn kosten dekken en mijn marge halen.

Als de klant 2 euro betaalt, en de bank of paypal haalt daar transactiekosten vanaf, dan ontvang ik bijvoorbeeld nog maar 1,86 euro.

Maar ik moet BTW afdragen over die 2 euro, lijkt me, dus 32 cent.

En niet over de 1,86 die ik ontvang (30 cent).

Dus draag ik dan wel degelijk BTW af (2 cent) over de transactiekosten?

 

Als ik iets aanbied voor 2 euro + een variabel bedrag dat afhankelijk is van de door de klant gekozen betaalmethode, dan neem ik aan dat ik dus ook dan BTW moet berekenen over die variabele transactiekosten (van Paypal of wat dan ook)?

 

Maar ergens is het voor ondernemers, denk ik, wel onlogisch dat ze BTW moeten afdragen over bedragen die ze niet incasseren.

Link naar reactie
  • 0

Alleen staat op http://www.belastingdienst.nl/variabel/buitenland/ondernemers/ondernemers-98.html#P3424_142265 dan weer, dat financiële diensten vrijgesteld zijn van BTW...

 

Maar dat zou dan betekenen, dat als je iets voor een vast bedrag van 2 euro verkoopt, dat je dan pas kunt berekenen wat het BTW bedrag is als je weet welke betaalmethode de klant zal hanteren en hoeveel de transactiekosten zullen gaan worden, en dan kun je dus nog niet op de factuur van 2 euro laten zien hoeveel BTW er in die 2 euro zit?

Link naar reactie
  • 0

Als ik als bedrijf iets voor een vast bedrag van 2 euro verkoop, dan moet ik van de opbrengst de BTW afdragen, mijn kosten dekken en mijn marge halen.

Als de klant 2 euro betaalt, en de bank of paypal haalt daar transactiekosten vanaf, dan ontvang ik bijvoorbeeld nog maar 1,86 euro.

Maar ik moet BTW afdragen over die 2 euro, lijkt me, dus 32 cent.

En niet over de 1,86 die ik ontvang (30 cent).

Dus draag ik dan wel degelijk BTW af (2 cent) over de transactiekosten?

 

Als ik iets aanbied voor 2 euro + een variabel bedrag dat afhankelijk is van de door de klant gekozen betaalmethode, dan neem ik aan dat ik dus ook dan BTW moet berekenen over die variabele transactiekosten (van Paypal of wat dan ook)?

 

Maar ergens is het voor ondernemers, denk ik, wel onlogisch dat ze BTW moeten afdragen over bedragen die ze niet incasseren.

 

Hallo allen,

 

dit is een reactie op een vrij oud topic, maar ik wilde hier toch even op inhaken. Zeker omdat ik deze vragen vaker op meerdere fora naar voren zie komen.

 

Het voorbeeldje van de transactie van EUR 2,00, waarbij slechts EUR 1,86 wordt ontvangen na aftrek van PayPal kosten, is een goed voorbeeld. De ondernemer geeft aan het raar te vinden BTW te moeten afdragen over EUR 2,00, terwijl er minder geld wordt ontvangen.

Ik begrijp de beredenatie, maar deze klopt niet. Je ontvangt op je bankrekening een bedrag van EUR 1,86, zijnde de som van je omzet inclusief BTW en je kosten (welke BTW vrij zijn). Het is dus logisch dat je over je EUR 2,00 je BTW afdraagt en over de BTW vrije inkoop (PayPal-kosten) geen BTW kunt terugvragen.

 

Verder zag ik voorbij komen dat men zich afvroeg of de doorbelasting van de bankkosten (verzendkosten) niet ook BTW-vrij is. Het antwoord is nee (tenzij je een financiële instelling bent). In principe lever je aan je klant een dienst: verzending of betaling. Zij betalen ervoor, jij faciliteert erin. Op dienstverlening staat gewoon 19% als vastgesteld percentage. Het maakt dan niet uit of je wel of niet BTW hebt betaald over je inkoop.

 

Hopelijk heb ik op deze manier e.e.a. verduidelijkt. Als mensen hier nog andere ideëen over hebben, laten we ze bespreken. Ik ben benieuwd naar andere inzichten.

Link naar reactie
  • 0

Verder zag ik voorbij komen dat men zich afvroeg of de doorbelasting van de bankkosten (verzendkosten) niet ook BTW-vrij is. Het antwoord is nee (tenzij je een financiële instelling bent). In principe lever je aan je klant een dienst: verzending of betaling. Zij betalen ervoor, jij faciliteert erin. Op dienstverlening staat gewoon 19% als vastgesteld percentage. Het maakt dan niet uit of je wel of niet BTW hebt betaald over je inkoop.

 

Hoi Swano,

 

Over het bovenstaande toch één opmerking: de BTW over de verzendkosten hangt af van het product dat je verzendt. Die kosten maken deel uit van de vergoeding waarover al naar gelang het product 6 of 19 % BTW wordt berekend.

 

groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

 

Hoi Swano,

 

Over het bovenstaande toch één opmerking: de BTW over de verzendkosten hangt af van het product dat je verzendt. Die kosten maken deel uit van de vergoeding waarover al naar gelang het product 6 of 19 % BTW wordt berekend.

 

groet,

 

John

 

Hey John,

 

Je hebt helemaal gelijk. Bedankt voor de nuancering, dit is toch een belangrijke toevoeging.

 

Groeten,

 

Marc

Link naar reactie
  • 0

...de BTW over de verzendkosten hangt af van het product dat je verzendt. Die kosten maken deel uit van de vergoeding waarover al naar gelang het product 6 of 19 % BTW wordt berekend.

...

Ik ben even heel nieuwsgierig / hoop dat ook andere belasting experts kunnen reageren. Dat wat John zegt denk / dacht ik ook altijd. Ik hoorde vandaag van 'n kennis dat belastingdienst daar soms toch moeilijk over kan doen. Alsof de verzending een service is en daar dus 19% btw geldt. Iemand enig idee of dit klopt?

Link naar reactie
  • 0

[ik ben even heel nieuwsgierig / hoop dat ook andere belasting experts kunnen reageren. Dat wat John zegt denk / dacht ik ook altijd. Ik hoorde vandaag van 'n kennis dat belastingdienst daar soms toch moeilijk over kan doen. Alsof de verzending een service is en daar dus 19% btw geldt. Iemand enig idee of dit klopt?

 

Ja, datgene John zegt klopt. De verzendkosten en andere dingen gaan op in de prestatie die je levert:

 

 

Het maakt dus niet uit hoe je de prestatie die je in rekening brengt noemt. Als je 5.300,- van de klant wil hebben (zoals in het voorbeeld van TS), dan maakt het voor de omzetbelasting niet uit hoe je dit specificeert, voorbeeld:

- Je kan 5.300,- in rekening brengen voor platen,

- Je kan 5.000,- in rekening brengen voor platen en 300,- voor portokosten,

- Je kan 3.000,- in rekening brengen voor platen en 2.300,- voor administratie.

 

Allemaal geen verschil voor een BTW-plichtige ondernemer.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Na een tijdje lurken dan nu ook maar geregistreerd en tijd om mee te discusieren.

 

Als ik de voorgaande post goed begrijp is dus ( in mijn geval):

 

6 flessen wijn verzenden, met 8 euro verzendkosten. Alles 19%

 

6 flessen alcoholvrije wijn verzenden, met 8 euro verzendkosten. Alles 6%

 

maar wat nu als de klant 3 flessen gewone wijn en 3 flessen alcoholvrije wijn besteld?

Splitsen we nu de verzendkosten, of mag ik zelf kiezen welk tarief het onder valt?

 

Bart

Link naar reactie
  • 0

Na een tijdje lurken dan nu ook maar geregistreerd en tijd om mee te discusieren.

 

Als ik de voorgaande post goed begrijp is dus ( in mijn geval):

 

6 flessen wijn verzenden, met 8 euro verzendkosten. Alles 19%

 

6 flessen alcoholvrije wijn verzenden, met 8 euro verzendkosten. Alles 6%

 

maar wat nu als de klant 3 flessen gewone wijn en 3 flessen alcoholvrije wijn besteld?

Splitsen we nu de verzendkosten, of mag ik zelf kiezen welk tarief het onder valt?

 

Bart

 

 

Alcoholvrije wijn, het moet toch niet gekker worden ;D

 

Maar even zonder gekheid: bij gecombineerde diensten worden de verzendkosten belast naar rato van het hoogste BTW-tarief dat in de bestelling meegaat. Dus in dit geval tegen 19% BTW.

Gesplitst verzenden zou kunnen, maar dan moet je twee maal de verzendkosten van een pakket in rekening brengen, en volgens mij ben jij en de klant daarmee verder van huis dan 19% BTW berekenen over alle verzendkosten.

 

Succes!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de uitleg, fijn dat het toch klopt. Misschien interessant te weten, het kan wel anders zijn als je iets met 6% btw verkoopt en een 'luxe product' gratis meegeef. McDonalds moet bij de happy meal maaltijden ook 19% afdragen door het gratis speeltje wat erbij zit. Er zijn rechtszaken daarover geweest, zie bv deze website. Op zich is het logisch dat hier wel 19% geldt en bij andere gevallen niet, omdat 'n klant ook speciaal voor het speeltje kan komen eten, terwijl 'n klant niet speciaal voor de verzendkosten bij je komt shoppen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 98 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.