Vertrouwen

Aanbevolen berichten

 

Dit jaar is weer duidelijk geworden

dat vertrouwen de basis is voor zaken doen.

 

Toch lijkt dat lastiger dan ooit.

Van uitwassen als bedrog kijkt niemand meer op.

En Ondanks de stortvloed aan communicatie-mogelijkheden

lijken zelfs grote bedrijven liever verstoppertje te spelen

(weet u waar het kantoor van V&D zit

of met wie u eigenlijk praat als u belt voor een reparatie ?)

Men bouwt grote website's met een Contact-knop

maar deze resulteert vaak in een formulier met 10-items "verplicht invullen"

terwijl men niets van zichzelf vertelt.

Als u service wilt, krijgt u een ticketnummer

als u emailed met dat ticketnummer

krijgt u een betaal-telefoonummer

en als u dat nummer belt, zit u -betaald- in de wachtstand.

 

En eerlijk zaken doen is er zelden nog bij.

Een telefoonlijn kunt u terstond aanvragen met 2 clicken

maar om deze op te zeggen moet u aangetekende brieven sturen

met kopie-ID, en dan weet u hopelijk ergens het juiste adres te vinden

om tenslotte te horen te krijgen dat er nog een opzegtermijn is.

 

Onze communicatiemiddelen zullen pas echt voor menselijke communicatie zorgen

als we vertrouwen terugbrengen.

 

Graag gaan we vol vertrouwen op weg naar 2009.

 

Link naar reactie

Mooi stukje.

 

Echter. door de rotte appels in onze maatschappij zal deze vertrouwen er nooit komen. Ik ken een paar mensen om me heen die echt oprecht en heel eerlijk zijn en te goed voor deze wereld, maar daar wordt altijd overheen gelopen.

 

Niet dat ik niet eerlijk ben hoor, maar kan niet zeggen dat ik vol vertrouwen zomaar met iemand zaken kan doen. Dat heeft het verleden maar al te vaak bewezen.

 

Groet,

HKHG

Link naar reactie

Ik ben het helemaal met je eens, vertrouwen en klantvriendelijkheid zouden de basis moeten zijn voor een bedrijf.

Voor mij als jong bedrijf is dat ook zeker de basis.

 

Helaas zijn er ook bedrijven die dat anders zien.. dat is iets wat ik moeilijk vind om te begrijpen en ik zal moeten leren hoe daarmee het beste om te gaan...

 

Maar ik ga zeker vol vertrouwen met je mee het jaar 2009 in. Een betere wereld begint bij jezelf en ik ben ervan overtuigd dat je heel eerlijk en klantvriendelijk kunt zijn zonder dat er over je heen gelopen wordt..

 

Karen

Link naar reactie

Helemaal mee eens, als je elkaar niet meer kan vertrouwen kan je geen zaken doen, ik niet iig. Maar gelukkig duurt eerlijkheid altijd het langst. En gelukkig valt het bij ons erg mee sinds dat we het bestel systeem hebben omgezet naar bestellen via e-mail. Dan zijn klanten verplicht bekend te maken wie ze zijn. en ik bel nieuwe klanten altijd op! Het liefst maak ik ook nog een persoonlijke afspraak maar dat kan niet altijd…

Link naar reactie

Zo heb ik van de week melding gemaakt bij de ABN AMRO van "Skimming" bij een Pinautomaat van de bank. Om mijzelf en anderen hiertegen te beschermen wil ik hun inlichten, maar moet ik een 0900 - nummer bellen (betaald) om hun notabene te helpen dat 1 van hun automaten niet deugd. En de grootste grap vind ik zelf nog dat diegene die ik a.d. telefoon heb mij een

verzekering probeert te verkopen, terwijl ik alleen een melding wil maken van iets.

 

De betaalnummers mogen op dat vlak van mij wel veranderen in gratis servicenummers. Klantvriendelijkheid en service is voor mij persoonlijk als consument heel erg belangrijk. Ook in 2009....

Link naar reactie

Ik denk dat het belangrijk is om te realiseren dat vertrouwen van twee kanten komt. Veel bedrijven gaan de fout in door geen klant te vertrouwen, maar wel te verwachten dat hun klanten enorme bedragen vooruit betalen. Geef dezelfde klant ook eens wat producten op proef mee. Voor grote bedrijven is dit ondoenbaar, maar juist als klein bedrijf is vertrouwen belangrijk en ook redelijk makkelijk te realiseren.

www.vioolspelen.nl

http://twitter.com/ZlataBrouwer

www.zlatabrouwer.com

Link naar reactie

Veel bedrijven gaan de fout in door geen klant te vertrouwen, maar wel te verwachten dat hun klanten enorme bedragen vooruit betalen. Geef dezelfde klant ook eens wat producten op proef mee.

 

Zlata, ik denk dat dit ook sterk afhankelijk is van het soort product of dienst die een bedrijf levert en welk "risico" je als bedrijf kan dragen. Niet ieder product of dienst leent zich ervoor om als een supermarktartikel te ruilen voor iets anders.

 

Om een voorbeeld te noemen - zomaar een logo op proef kan niet - dat is maatwerk. Daar gaat een heel traject aan vooraf.

 

Per bedrijf verschilt het ook hoe hij of zij zich ontwikkelt met debiteuren, handelswijze etc. Gaat dit goed dan is het geven van vertrouwen (ge)makkelijker dan dat een bedrijf meerdere malen beet is genomen door een klant. Andersom, als een klant is beetgenomen door een bedrijf kan het een moeizame weg zijn. In negatieve gevallen is het veelal de factor tijd die ervoor zorgt dat men inziet dat er wel degelijk goede klanten en goede bedrijven zijn die wel betrouwbaar en te vertrouwen te zijn.

 

Het is bijna vergelijkbaar als een relatie tussen twee mensen.

 

 

Link naar reactie

 

 

En eerlijk zaken doen is er zelden nog bij.

Een telefoonlijn kunt u terstond aanvragen met 2 clicken

maar om deze op te zeggen moet u aangetekende brieven sturen

met kopie-ID, en dan weet u hopelijk ergens het juiste adres te vinden

om tenslotte te horen te krijgen dat er nog een opzegtermijn is.

 

Onze communicatiemiddelen zullen pas echt voor menselijke communicatie zorgen

als we vertrouwen terugbrengen.

 

Ik zou hier "eerlijk zaken doen" willen nuanceren, door deze handelingen als "zorgvuldig handelen" in het belang van de afnemer te bestempelen.

Link naar reactie

...

Ik zou hier "eerlijk zaken doen" willen nuanceren, door deze handelingen als "zorgvuldig handelen" in het belang van de afnemer te bestempelen.

 

Toch kan ikme wel vinden in LittleBits' karakterisering. Mijn indruk is dat veel bedrijven het makkelijk maken iets te kopen cq een abo af te sluiten, maar is de service beroerd qua omruilen, danwel opzeggen. Strikt genomen niet oneerlijk, maar zeker niet zuiver. Ik vraag me wel eens af of degenen die dat soort procedures verzinnen en implementeren, wel eens durven te klagen over andere bedrijven waar ze klant zijn... :P

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie

Ik kan me zeker wel vinden in hetgeen LittleBit plaatst, maar vind het voorbeeld niet sterk.

 

Stel je eens voor dat bij het aangehaalde voorbeeld, de genoemde stappen niet uitgevoerd worden, dan kan ik zonder problemen jouw abonnement opzeggen !! Daar wordt jij niet blij van en die provider ook niet, want die is niet zorgvuldig geweest en krijgt onprofessioneel handelen naar zijn of haar hoofd geslingerd.

 

Dat er opzegtermijnen aan vastzitten, daar weet je van ! Iedereen leest toch bij het aangaan van een contract de kleine lettertjes ;) Daar mag je niet uit afleiden dat er geen vertrouwen is.

 

Probleem is dikwijls, dat we geen tijd hebben, alles moet zo snel als mogelijk afgehandeld worden. En als dat niet kan,omdat een partij zich ervan wil vergewissen of vrager gerechtigd is én zich ook nog durft te beroepen op contractueel vastgelegde opzegcriteria, ja, dan vinden we opeens dat er geen vertrouwen is. Ik noem dat oprecht,zuiver en zorgvuldig handelen.

Link naar reactie

@Marco, voor mij is er een groot verschil tussen zorgvuldig handelen en het de klant nodeloos moeilijk maken een abo op te zeggen...

 

Natuurlijk moet er zorgvuldig gekeken worden of de rechthebbende opzegt, en ook moet de rechthebbende weten van de opzegtermijnen, maar juist die zaken verstoppen in de bekende 'kleine lettertjes' is voor mij al fout. Nog fouter is ontoegankelijke opzeg informatie.

 

Mijn stelling: een abo opzeggen moet net zo makkelijk zijn als dat abo aangaan. En dat is echt niet zo moeilijk met zorgvuldigheid te implementeren. ;)

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie

wat ze ook eens zouden moeten doen is bestaande klanten wat meer voordeel geven. Bedrijven zijn alleen maar bezig met nieuw klanten te trekken.. blijkbaar moeten er doestellingen gerealiseerd worden.

 

Bij Hi had ik niet recht op de korting omdat ik geen nieuwe klant was. Ik zei: ik sluit toch opnieuw een abbonement af? Nee u hebt al een abbonement en u verlengt hem enkel.. ???

 

gewoon even klachtenbrief geschreven naar hoofdkantoor.. en toen kon het opeens wel.. moest wel even 5 pagina's papier invullen en opsturen naar Groningen...

 

Link naar reactie

Veel bedrijven gaan de fout in door geen klant te vertrouwen, maar wel te verwachten dat hun klanten enorme bedragen vooruit betalen. Geef dezelfde klant ook eens wat producten op proef mee.

 

Zlata, ik denk dat dit ook sterk afhankelijk is van het soort product of dienst die een bedrijf levert en welk "risico" je als bedrijf kan dragen. Niet ieder product of dienst leent zich ervoor om als een supermarktartikel te ruilen voor iets anders.

 

Om een voorbeeld te noemen - zomaar een logo op proef kan niet - dat is maatwerk. Daar gaat een heel traject aan vooraf.

 

Per bedrijf verschilt het ook hoe hij of zij zich ontwikkelt met debiteuren, handelswijze etc. Gaat dit goed dan is het geven van vertrouwen (ge)makkelijker dan dat een bedrijf meerdere malen beet is genomen door een klant. Andersom, als een klant is beetgenomen door een bedrijf kan het een moeizame weg zijn. In negatieve gevallen is het veelal de factor tijd die ervoor zorgt dat men inziet dat er wel degelijk goede klanten en goede bedrijven zijn die wel betrouwbaar en te vertrouwen te zijn.

 

Het is bijna vergelijkbaar als een relatie tussen twee mensen.

 

 

 

Vanzelfsprekend is elke situatie verschillend en ik wil ook niet zeggen dat elk bedrijf proefproducten mee kan geven, vanwege de waarde of vanwege het maatwerk. Ik noemde het meer als een voorbeeld. Ik hoop dat mijn opmerking zo helderder voor je is.

www.vioolspelen.nl

http://twitter.com/ZlataBrouwer

www.zlatabrouwer.com

Link naar reactie

Bedankt voor je leuke, scherpzinnige stukje over vertrouwen.

 

Vertrouwen is inderdaad de basis voor samenwerking. Helaas is mijn ervaring als kleine zelfstandige vanaf 1998 dat vertrouwen alleen volstrekt onvoldoende is om met n toekomstig zakelijk contact in zee te gaan.

 

Of het nieuwe contact nu aan de inkoop- of aan de verkoopkant van je bedrijf zit, vertrouwen moet verdiend worden. Dus lijkt het mij noodzakelijk om bij elk contact van enig belang voor jouw bedrijf na te gaan of degeen aan wie jij jouw vertrouwen wilt schenken dat ook waard is.

 

Enige gezonde achterdocht voor het "nieuwe veelbelovende contact" is niet te veel gevraagd. Dus ga je bij een vof of maatschap na, welke bevoegdheden je toekomstig partner heeft en kijk je bij een BV wanneer de laatste jaarrekening gedponeerd is. Dat lijkt misschien overdreven, maar 'n eerlijke zakenrelatie zal je open vragen eerder waarderen, dan afwijzen. En er zit niemand te wachten op een moeilijk of niet te innen faktuur als jij je werk gedaan hebt en de tegenpartij niet doet wat vooraf overeengekomen is, namelijk die faktuur voor verrichte werkzaamheden onbetaald laten.

 

Daarom werk ik bij overeenkomsten van enige omvang met een "overeenkomst van opdracht" en check ik standaard de inschrijving bij het handelsregister.

Ik ben een no-nosense realist, HBO-controller, (Hofammer QC) en deel mijn kennis graag met hen die dat nodig hebben. Ik coach particulieren, ZZP-ers, MKB-ondernemers, op financieel-economisch terrein, in zwaar weer. Mijn motto: "als er op tijd wordt ingegrepen, valt er véél te winnen"

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 257 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.