• 0

overlijden DGA en aandelenoverdracht b.v.

Graag wil ik de volgende casus voorleggen. De DGA (100% belang) van een b.v. overlijdt plotseling. Volgens het testament worden de aandelen gelegateerd aan de twee meewerkende kinderen (beiden directeur van de b.v.). Echter de waarde van de aandelen moet gelijkelijk verdeeld worden tussen de drie kinderen van de overleden GBA en voor 1% met de in gemeenschap van goederen getrouwde echtgenote. Kind nummer drie heeft nooit belang gehad in of voor de b.v.. Is er een ontsnappingsclausule / constructie om ook de waarde van de aandelen volledig aan de in de b.v. meewerkende twee kinderen te doen toekomen? Alvast bedankt voor uw suggestie(s)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wettelijk gezien is het testament bindend, ik weet het maar of het ook rechtvaardig is? Daarom enige uitleg: jaren keihard voor je bedrijf gewerkt, altijd een gematigd loon geaccepteerd dan plots valt je vader weg en kun je je bedrijf voor een derde weggeven. Dat komt hard aan. Ja, ik weet welke reactie's nu weer gaan komen: "Waarom heb je het niet goed geregeld?" Maar daar kwam het niet van, was mijn vader ook de persoon niet voor. Nu is door zijn c.q. onze nalatigheid de continuïteit van het bedrijf in gevaar. Tja dan hoop je toch op een "ontsnappingsclausule".

 

Maar ja we moeten verder en aangezien ik dit geen tweede keer wil meemaken vraag ik jullie nogmaals om advies: wat is nu de beste constructie voor mijn zus en mij om de b.v. voort te zetten? Een goede constructie waarbij we bij een onverhoopte catastrofe in de toekomst niet weer lam komen te liggen. Wellicht een holding structuur? De break-even winst van 450.000 euro welke voor onze vader interessant was om een b.v. op te richten, wordt door ons voorlopig niet meer gehaald .... moeten we kiezen voor een andere rechtsvorm?

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

...

en kun je je bedrijf voor een derde weggeven. Dat komt hard aan.

 

Kan ik me wel voorstellen, maar het harde feit is nu eenmaal dat het je vaders' bedrijf was, en hij dus beslist heeft aan wie hij het nalaat. Ik raad je aan je niet blind te staren op wat had kunnen zijn, is alleen maar verloren energie.

 

...

 

Maar ja we moeten verder en aangezien ik dit geen tweede keer wil meemaken vraag ik jullie nogmaals om advies: wat is nu de beste constructie voor mijn zus en mij om de b.v. voort te zetten? Een goede constructie waarbij we bij een onverhoopte catastrofe in de toekomst niet weer lam komen te liggen. Wellicht een holding structuur? De break-even winst van 450.000 euro welke voor onze vader interessant was om een b.v. op te richten, wordt door ons voorlopig niet meer gehaald .... moeten we kiezen voor een andere rechtsvorm?

 

 

 

 

 

Los van de rechtsvorm kun je afspreken wat er moet gebeuren als 1 van de partners tijdelijk (langdurige ziekte bijv) of voorgoed wegvalt. Je kunt denken aan: de overblijvende partner runt tenminste 1 jaar lang het bedrijf, ook al gaan de aandelen over naar de nabestaanden. In dat jaar kunnen nieuwe afspraken gemaakt worden tussen partner en nabestaanden.

 

Of de BV financieel / fiscaal de juiste rechtsvorm is kun je doorrekenen (of laten doorrekenen). Zonder cijfers kan niemand daar iets van zeggen. Let ook op andere redenen om het bedrijf toch een BV te laten blijven.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 1

Het andere draadje hierover was toch reeds op slot gegaan?

 

Allereerst mijn condoleances.

 

Er is niet zo eenvoudig antwoord op je vraag te geven, daarvoor is er m.i. te weinig informatie. Maar, ingaand op dat je zegt dat het niet rechtvaardig is. Het juridische hoeft niet rechtvaardig te zijn om rechtsgeldig te zijn.

 

Maar, je zegt dat je vader niets geregeld heeft? Hij heeft het wel in een testament op laten tekenen. Zou het niet kunnen dat hij hier zijn redenen voor heeft gehad?

 

Ik wens je veel sterkte met dit verlies en hoop dat je jezelf niet gaat verliezen in de strijd om macht en geld. Op het moment van het verliezen van een dierbare lijkt me dat niet het belangrijkste.

Hartman Fieldmarketing

Link naar reactie
  • 1

Het derde kinf heeft recht op 33% van het bedrijf. Zo heeft je vader beslist. Het is onethisch en onrechtvaardig om het derde kind uit te sluiten van de wilsbeschikking van je vader. Mijn advies is, voer het testament uit en onderhandel met het derde kind over uitkoop of inkoop in de onderneming.

 

Afgunst en jaloezie zullen je leven en je bedrijf kapot maken.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 210 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.