Ga naar inhoud

Redelijke accountantskosten

Geplaatst:

datucker

De vraag is ongetwijfeld vaker voorbij gekomen maar ik vond niet direct een passend antwoord (veelal werd over administratiekantoren i.p.v. accountants gesproken):

 

Wat is een redelijk bedrag voor een accountant (geen boekhouder dus!) om in rekening te brengen voor een eenmanszaak (geen personeel in dienst) voor:

 

- het samenstellen van de jaarrekening

- belastingaangifte inkomstenbelasting

 

De eenmanszaak heeft jaarlijks plusminus 200 verkoopfacturen en 200 inkoopfacturen, die overigens allemaal door de zaak verwerkt/ingeboekt worden (die kosten dus niet meeberekenen voor de accountant). De sector is zakelijke dienstverlening (geen voorraad of inkoop van materialen).

 

Terzijde: ik zit wegens specifieke regelgeving vast aan een accountant: administratiekantoren zijn dus geen optie.

 

Ik hoor graag jullie ervaringen.

 

 

Featured Replies

Geplaatst:

ronaldinho

Tja, dat is lastig aan te geven. Wat voor accountant (RA/AA), is er specifieke kennis nodig (welke branch), welke accountants hebben die specifieke kennis, etc. Wat moet die accountant doen, wat kun/doe je zelf, hoe lever je de info aan?

 

Misschien is het handig eens met verschillende accountants te overleggen / een offerte te vragen?

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Geplaatst:

renep

ik zit wegens specifieke regelgeving vast aan een accountant: administratiekantoren zijn dus geen optie.

 

Ik denk dat het nog wel kan uitmaken om welke regelgeving het gaat.

 

En verder lijkt het me inderdaad een kwestie van hier en daar offerte vragen.

Geplaatst:

datucker

  • Auteur

Specifieke kennis van de branche is niet aan de orde. Het gaat om een standaard administratie met in- en verkoopfacturen. Verder geen bijzonderheden i.v.m. regelgeving voor de branche.

 

De bijzondere regelgeving voor mijn branche is niet direct van invloed op het samenstellen van de jaarrekening: het enige vereiste is dat een accountant die jaarrekening opmaakt (geen accountantscontrole van toepassing).

 

Het gaat om een AA-accountant.

 

Kortom: een standaardadministratie die normaliter ook bij een administratiekantoor zou kunnen worden opgemaakt, zij het dat het nu eenmaal bij een accountant moet.

Geplaatst:

iilhan

Ja, offertes aanvragen....maar niet bij de big five accountantskantoren.

Die hebben hogere uurtarieven, omdat zij expertise in huis hebben waar jij niks aan hebt.

 

Zoek een aantal bij jou in de buurt, altijd handig en maak een keus o.b.v. gevoel en uurtarieven.

 

Voor een AA-accountant ben je toch gauw € 90 - € 120 per uur kwijt.

Als je alles goed aanlevert, kan het met 15 a 20 uur klaar zijn, afhankelijk van de complexiteit van de jaarrekening en de IB aangifte. De jaarrekening en aangifte IB wordt vaak door een assistent opgemaakt. De AA-accountant controleert slechts. Ik zou niet meer dan € 1.500,- ex btw uitgeven.

 

Gr. EZ

Geplaatst:

ronaldinho

Als je op de goede plek zit, kun je het voor dat bedrag ook bij de big4 wel voor elkaar krijgen. Maar waar ik toch wel nieuwsgierig naar ben is de branch. Zo vaak kom ik niet tegen dat er verplicht een AA moet samenstellen, zonder dat er enige specifieke kennis vereist is. Een samenstelverklaring is namelijk niets anders dan dat de accountant naar eer en geweten, op basis van de aangeleverde informatie (zonder controle daarvan), de jaarrekening heeft opgesteld.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Geplaatst:

Joost Rietveld

  • Moderator

@Ronaldinho:

 

Vooral in de medische wereld moeten de jaarcijfers voor diverse medische instanties door een accountant of FB-er o.i.d. getekend worden.

 

@Datucker.

Gezien de omvang van jouw administratie, hetgeen je zelf inboekt, resteert een controle, opstellen jaarstukken. Een AA kost idd tussen de 90 en 130 euro per uur. 2 Dagen werk is niet ondenkbaar, maar het opstellen van de jaarrekening doet een assistent-accountant. € 1.000 tot 1.200 lijkt me redelijk.

 

Dan wel ex. BTW aangiftes en IB aangifte.

 

Met de kanttekening dat in deze wereld de wet van kwaliteit en omvang niet geldt. Wel als het aankomt op het uurtarief, maar groter wil juist zeker niet zeggen beter. Het oude adagium dat de beste vakmensen naar de grote kantoren gaan, is achterhaald. Ook middelgrote en zelfs kleine kantoren hebben echte experts in dienst tegen een veel lager uurtarief, omdat ook zij meer en meer zijn in gaan zien dat euro's verdienen tegen 70 uur per week niet zaligmakend is.

 

Voor datzelfde tarief krijg je een junior bij de grote tien...

 

Groet

Joost

 

 

 

Fiscaal en juridisch advies en expertise bij bedrijfsoverdrachten en rechtsvormkeuze of -wijziging: DenariusAdvies

Geplaatst:

janssen

Voor een kleinschalig AA accountant(skantoor) leert mijn ervaring dat je voor het samenstellen van de jaarrekening (EZ of vof) gemiddeld tussen de 1.500-2000 per stuk betaald. Aangifte IB gemiddeld rond de 150 per aangifte. BIG4 kantoren lijken vooralsnog niet geschikt al kan ik wederom uit ervaring spreken dat er nogal wat verschillen zitten in de tarieven per deelnemend kantoor (tip: vraag bij verschillende kantoren van grotere accountantsorganisaties offerten op). Bij BIG4 kantoren ligt de prijs voor het samenstellen van de jaarrekening op circa 3.000. Aangifte op 300 euro.

Je kan er ook voor kiezen op de administratie en/of het samenstellen van de jaarrekening door een klein kantoor te laten doen en vervolgens de aangifte door een gerenommeerd kantoor te laten doen. Voordeel van een gerenommeerd kantoor is dat ze hun naam bij externe instanties mee hebben.

Zorg ervoor dat je tevens een vaste prijs afspraak maakt en weiger meerwerk te betalen als dit niet van te voren gecommuniceerd is.

 

 

Succes.

Geplaatst:

Ryan16600

Bij BIG4 kantoren ligt de prijs voor het samenstellen van de jaarrekening op circa 3.000. Aangifte op 300 euro.

 

Tussen de Big-4 zitten tariefsverschillen dus ik weet niet op basis van welk kantoor je een aangifte voor € 300 kan krijgen. Een aangifte VPB in ieder geval niet.

 

Als je een aangifte voor 300 omrekent naar uren zou dit neerkomen op maximaal 5 a 6 uur en dat lijkt me erg goedkoop.

 

Een nadeel is dat klanten soms erg veel vragen stellen of slechte informatie aanleveren waardoor de factuur omhoog schiet.

Fiscalist in de maak

Geplaatst:

janssen

Betreft prijsstelling IB aangifte. VpB is gemiddeld 500 euro per aangifte bij de Big4 kantoren. Uiteraard gelden deze indicatieve tarieven alleen voor de diensten aan het MKB.

Geplaatst:

Joost Rietveld

  • Moderator

Dan hebben we het wel over een VPB aangifte van 1 BV. Laten we die discussie maar staken, aangezien TS vroeg naar een jaarrekening voor een EMZ.

 

groet

Joost

Fiscaal en juridisch advies en expertise bij bedrijfsoverdrachten en rechtsvormkeuze of -wijziging: DenariusAdvies

Geplaatst:

cournot

Het is inderdaad mogelijk de invoer van je administratie door een

administratiekantoor te laten verzorgen en het een AA accountant te laten

controleren. Totaal zul je, afhankelijk van de omvang en wijze van aanleveren,

maximaal 2.000 euro kwijt zijn.

Mts. Cournot Financieel

administratiekantoor / stamrecht bv / oprichten bv / gouden handdruk / online advies / financieel advies / geopend in de avonden en weekeinden

Geplaatst:

GJ Bramer

Hallo,

 

Het bevat mij, als emz, prima om een online boekhoudprogramma te gebruiken waarin mijn account over m'n schouder kan meekijken. Bij vragen en dergelijke kunnen we snel schakelen, ik houd t overzicht en hij kan in no-time aangiften, jaarrekeningen etc. fabriceren.

Zo'n combi wordt volgens mij door diverse accountants aangeboden. Je hebt dan alle lol van een accountant, drukt de kosten door zelf te boeken en je blijft bij met je boekhouding ;)

 

GJ

Geplaatst:

Rien Gluvers

Het is inderdaad mogelijk de invoer van je administratie door een

administratiekantoor te laten verzorgen en het een AA accountant te laten

controleren. Totaal zul je, afhankelijk van de omvang en wijze van aanleveren,

maximaal 2.000 euro kwijt zijn.

 

Leert ook mijn ervaring.

Specialist op het gebied van "advertising by products",

vinder van het juiste geschenk voor uw doel.

  • 4 weeks later...
Geplaatst:

Langebach2

Dan kan je het beste naar een goed administratiekantoor gaan (NOAB). Uurtarieven tussen de 60 en 100 per uur.

 

 

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.