Ik run met mijn studerende zoon naast mijn baan een website-bedrijfje (succesvol maar noodzakelijkerwijs klein) en wil m.i.v. 2009 een formele administratie gaan bijhouden omdat we meer zaken denken te gaan doen. We gaan de financiën daarvan niet kunnen overzien zonder administratie.
In de eerste plaats heb ik me wat kennis eigen gemaakt over dubbel boekhouden. Vervolgens hebben we gekeken naar gratis boekhoudpakketten, maar de constatering was dat dit voor ons echt overkill is (en het opzetten nog best een gedoe). Ook hebben we een aantal Excel-sheets gevonden. Die gaven ons wel leuke ideeën, maar geen van die sheets vonden we voldoende.
Zoals zovelen zijn we zelf aan de slag gegaan met Excel (leuk en leerzaam :)) en we denken echt een prachtig sheet in de steigers te hebben.
We werken vanuit journaalregels. De balansrekeningen en de V&W rekeningen worden vanuit het journaal automatisch geproduceerd en de balans en V&W zelf komen ook automatisch tot stand (de zaak is nog niet af, maar alle mechanismes werken al).
Nou zit ik nog wel met een gebrek aan kennis en ervaring met boekhouden, dus vandaar enkele vragen hier (ik overweeg overigens het sheet op een of andere wijze beschikbaar te maken, kostenloos of tegen lage vergoeding; er zit toch veel werk in).
We plaatsen nu in onze journaalregels die betrekking hebben op de debiteurenrekening, een debiteurnummer en een beschrijving van de post. In ons sheet hebben we daarmee een werkblad waarop je een debiteur kunt selecteren uit de lijst; Het werkblad geeft vervolgens alle boekingen op de debiteurenrekening weer voor die specifieke debiteur. Je kunt dus zien of de debiteur nog schulden aan je heeft.
vraag 0: welke informatie vind je typisch op een journaalregel?
Vraag 1: is dit een besmetting van de boekhouding met debiteurenbeheer en is dat erg?
Vraag 2: als ik in die debiteurregels OOK een faktuurnummer toevoegm kan ik gemakkelijk in het overzicht van een debiteur aangeven welke fakturen nog open staan... Nog meer debiteerenbeheer.... Wat is ertegen om in het journaal allerlei extra kolommetjes met info op te nemen voor niet primair boekhoudkundig werk?
vraag 3: is het een beter plan om het al dan niet betaald hebben van fakturen geheel apart te administreren?
vraag 4: het sheet kan denk ik (ng niet uitgewerkt) relatief gemakkelijk OOK een BTW-aangifte genereren vanuit het journaal. Is dat een goed plan of kan ik dat (ook) beter apart doen?
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
neemonder
neemonder
Hallo,
Ik run met mijn studerende zoon naast mijn baan een website-bedrijfje (succesvol maar noodzakelijkerwijs klein) en wil m.i.v. 2009 een formele administratie gaan bijhouden omdat we meer zaken denken te gaan doen. We gaan de financiën daarvan niet kunnen overzien zonder administratie.
In de eerste plaats heb ik me wat kennis eigen gemaakt over dubbel boekhouden. Vervolgens hebben we gekeken naar gratis boekhoudpakketten, maar de constatering was dat dit voor ons echt overkill is (en het opzetten nog best een gedoe). Ook hebben we een aantal Excel-sheets gevonden. Die gaven ons wel leuke ideeën, maar geen van die sheets vonden we voldoende.
Zoals zovelen zijn we zelf aan de slag gegaan met Excel (leuk en leerzaam :)) en we denken echt een prachtig sheet in de steigers te hebben.
We werken vanuit journaalregels. De balansrekeningen en de V&W rekeningen worden vanuit het journaal automatisch geproduceerd en de balans en V&W zelf komen ook automatisch tot stand (de zaak is nog niet af, maar alle mechanismes werken al).
Nou zit ik nog wel met een gebrek aan kennis en ervaring met boekhouden, dus vandaar enkele vragen hier (ik overweeg overigens het sheet op een of andere wijze beschikbaar te maken, kostenloos of tegen lage vergoeding; er zit toch veel werk in).
We plaatsen nu in onze journaalregels die betrekking hebben op de debiteurenrekening, een debiteurnummer en een beschrijving van de post. In ons sheet hebben we daarmee een werkblad waarop je een debiteur kunt selecteren uit de lijst; Het werkblad geeft vervolgens alle boekingen op de debiteurenrekening weer voor die specifieke debiteur. Je kunt dus zien of de debiteur nog schulden aan je heeft.
vraag 0: welke informatie vind je typisch op een journaalregel?
Vraag 1: is dit een besmetting van de boekhouding met debiteurenbeheer en is dat erg?
Vraag 2: als ik in die debiteurregels OOK een faktuurnummer toevoegm kan ik gemakkelijk in het overzicht van een debiteur aangeven welke fakturen nog open staan... Nog meer debiteerenbeheer.... Wat is ertegen om in het journaal allerlei extra kolommetjes met info op te nemen voor niet primair boekhoudkundig werk?
vraag 3: is het een beter plan om het al dan niet betaald hebben van fakturen geheel apart te administreren?
vraag 4: het sheet kan denk ik (ng niet uitgewerkt) relatief gemakkelijk OOK een BTW-aangifte genereren vanuit het journaal. Is dat een goed plan of kan ik dat (ook) beter apart doen?
Alvast bedankt voor eventuele antwoorden!
Groet, Remco
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/19188-nog-maar-eens-boekhouden-in-excel-nu-met-screenshots-van-excel-spreadsheets/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
18 antwoorden op deze vraag