• 0

Marges op badtextiel en kleding

Beste allemaal,

 

Eenvoudige vraag:

Kan iemand mij aangeven wat de marges zijn die kleding-detaillisten toepassen op badtextiel (handdoeken) en/of kleding?

 

Achtergrond info:

Ik overweeg de import van badtextiel vanuit een niet-EU-land. Betreft hier een in het buitenland succesvol reeds bestaand merk dat aan de bovenkant van de markt opereert qua kwaliteit en dus ook prijs.

In het land van herkomst heeft het product een winkelwaarde van omgerekend ongeveer 45 euro. Als ik uitga van deze verkoopadviesprijs wat zou voor de detaillist dan een "normale" inkoopprijs zijn?

 

ALvast dank voor de reactie!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Marges kan ik je niet vertellen (bij gebrek aan kennis van de verkoopprijzen waar je het over hebt :) ) maar: goede vriend van me koopt dit spul in uit het Oosten en (als je net textiel hebt gekocht, stop met lezen!!) de prijzen voor handoeken zijn:

 

a kwaliteit (V&D, etc), zonder applicaties 0,60 dollar, met 0,95

b-kwaliteit (Zeeman), zonder 0,40, met 0,65

 

De rest van je vraag, "textiel" is te ruim om te antwoorden, maar het allerduurste wat hij inkoopt zijn spijkerbroeken uit Mexico voor 4 dollar, en hele mooie avondjaponnen uit HongKong voor 8.

 

Marges in de winkel gaan dus niet 2x, maar soms zelfs 12x of zelfs nog meer. Denk jij dat je voordeel hebt als je in de aanbieding koopt? Ze lachen je uit....

 

(geen kneuzen graag omdat je je gepakt voelt, is NIET mijn handel ;D )

 

 

 

 

 

Ook over Madoff werd gezegd dat 'ie absoluut te vertrouwen was...

Link naar reactie
  • 0

Marges kan ik je niet vertellen (bij gebrek aan kennis van de verkoopprijzen waar je het over hebt :) ) maar: goede vriend van me koopt dit spul in uit het Oosten en (als je net textiel hebt gekocht, stop met lezen!!) de prijzen voor handoeken zijn:

 

a kwaliteit (V&D, etc), zonder applicaties 0,60 dollar, met 0,95

b-kwaliteit (Zeeman), zonder 0,40, met 0,65

 

De rest van je vraag, "textiel" is te ruim om te antwoorden, maar het allerduurste wat hij inkoopt zijn spijkerbroeken uit Mexico voor 4 dollar, en hele mooie avondjaponnen uit HongKong voor 8.

 

Marges in de winkel gaan dus niet 2x, maar soms zelfs 12x of zelfs nog meer. Denk jij dat je voordeel hebt als je in de aanbieding koopt? Ze lachen je uit....

 

(geen kneuzen graag omdat je je gepakt voelt, is NIET mijn handel ;D )

 

Ik kan alleen maar kwijlen van dat soort marges... toch de verkeerde business gekozen :D

Link naar reactie
  • 0

Die vriend Peter zal de spullen ook hierheen moeten halen, controle moeten doen, voorfinancieren, risico nemen, wisselkoers slikken, transport naar V&D / Zeeman regelen, en zo nu en dan eens een kijkje gaan nemen in de fabrieken aldaar. Dit zal hij allemaal moeten doen van de marge, maar dit is niet de vraag geloof ik. ;)

 

Zoals Manon al aangeeft doen winkeliers de netto prijs vaak over de kop. Dit is echter verschillend per segment, laag wil nog wel eens werken met 1,6/1,8 , hoog wil nog wel eens werken met 3,0.

Dit is ook logisch, want zij investeren het meest in de verkoop, per product.

 

Ik zou je echter willen adviseren als je hiermee gaat beginnen het volgende goed in de gaten te houden:

* Is de wisselkoers met de andere (niet euro) valuta stabiel, koop je een dollar product, dan zal je prijs (dus marge) nogal schommelen.

* Is het nodig de verkoopprijs aldaar, rechtstreeks om te rekenen naar de verkoopprijs hier. Maw, zit de prijsmarkt hier hetzelfde in elkaar, wellicht kun je wel meer/minder vragen door de bestaande concurrentie.

* Bindt het merk je aan bepaalde advies verkoopprijzen

* een hogere marge voor de winkelier, zal een lagere drempel betekenen (indien rest in orde is natuurlijk ;)). Is hier ruimte voor

* Wordt het merk op internet verkocht, zodat je bijna verplicht bent bepaalde prijzen te hanteren?

* Wil het merk je helpen met promotie?

 

Dit was het lange antwoord ;D

 

Het korte antwoord, ik denk dat je met een prijs van zo rond de 20/22,50 wel weg komt.

 

Succes!

 

Link naar reactie
  • 0

 

Die vriend Peter zal de spullen ook hierheen moeten halen, controle moeten doen, voorfinancieren, risico nemen, wisselkoers slikken, transport naar V&D / Zeeman regelen, en zo nu en dan eens een kijkje gaan nemen in de fabrieken aldaar. Dit zal hij allemaal moeten doen van de marge, maar dit is niet de vraag geloof ik. ;)

 

 

Lokaal contact stuurt monsters en doet inkoop, 5 containers per keer kost 12 mille, overpakken voor winkels rond de 3, en die 20.000 aan kosten totaal weggeslagen over 120.000 stuks verhoogt de kostprijs per stuk met 15 cent. Ik kwijl nog steeds hoor :)

Ook over Madoff werd gezegd dat 'ie absoluut te vertrouwen was...

Link naar reactie
  • 0

Ik weet niet voor welke prijs hij het verkoopt ;), weet wel dat ik met Action een dergelijk project in ben gestapt, en de aangeboden verkoopprijs van Euro 0,85 (boven gemiddelde afmetingen) weggehoond werd.

 

Desalniettemin, is het continue aanleveren van dit soort basis handel bij grotere retailers, lucratieve handel.

Heet die vriend van je toevallig Ron? :-\

 

Toch heeft ook dit zo zijn problemen (kleurvastheid tussen leveringen, schommeling dollar), maar ja daarvoor ben je ondernemer.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik weet niet voor welke prijs hij het verkoopt ;), weet wel dat ik met Action een dergelijk project in ben gestapt, en de aangeboden verkoopprijs van Euro 0,85 (boven gemiddelde afmetingen) weggehoond werd.

 

 

Kostprijs 1 euro

Eerste tussenhandel 2

Tweede tussenhandelaar 4

Eindhandel 8

Consument 16

Overheid +4

Kassa roept "19.95 alstublieft"

 

Ook over Madoff werd gezegd dat 'ie absoluut te vertrouwen was...

Link naar reactie
  • 0

 

(geen kneuzen graag omdat je je gepakt voelt, is NIET mijn handel ;D )

 

 

De enige die hier gepakt wordt is de 1e leverancier in de keten denk ik ;D

 

Ja, treurig genoeg overigens, want daar zou 1 euro veel verschil maken, maar helaas zegt kassa dan opeens 29.95 (want niemand in de keten wil z'n factor 2 opgeven, dat rekent zo makkelijk) en dan blijft het een beetje op houtjes in de winkel hangen...

 

Maar het is wel sneu, want die paar centen meer maken in contreien nogal wat uit.... Ach, van de BTW gaat weer wat naar ontwikkelingssamenwerking, en daar komen weer opdrachten voor het bedrijfsleven voor terug, en zo is het cirkeltje rond :)

Ook over Madoff werd gezegd dat 'ie absoluut te vertrouwen was...

Link naar reactie
  • 0

In Nederland is de marge net als Manon al aangeeft 40%

 

Maar je zegt het volgende;

In het land van herkomst heeft het product een winkelwaarde van omgerekend ongeveer 45 euro. Als ik uitga van deze verkoopadviesprijs wat zou voor de detaillist dan een "normale" inkoopprijs zijn?

 

In elk land worden andere Marges gehanteerd. Zo hanteren wij in Nederland vrij hoge marges vergeleken bij bv Oost Europa, om de eenvoudige reden dat wij hier veel hogere kosten hebben.

 

Dus is het heel erg van belang over welk land jij het hebt, om een beetje te kunnen oordelen hoeveel de marge van de winkelier in het desbetreffende land is.

Link naar reactie
  • 0

Een zeer succesvolle handelaar gaf mij een de volgende tip.

Kijk in eerste instantie niet naar marges. Bepaal wat de concument/afnemer volgens jou voor het product over zou moeten hebben op basis van kwaliteit, uitstraling, omliggende aanbieders e.d. Vervolgens kijk je wat je er inkoop voor moet betalen en beoordeel je voor jezelf of het verschil hiertussen lonend is. Ook rekening houdend met kosten e.d. natuurlijk.

 

Het nadeel van vaste marges op je inkoop is namelijk dat je bepaalde zaken ook te goedkoop gaat verkopen.

Specialist op het gebied van "advertising by products",

vinder van het juiste geschenk voor uw doel.

Link naar reactie
  • 1

Allereerst is het belangrijk om kwalitatief vergelijkbare producten in Nederland op te zoeken en te kijken naar de daarvoor geldende verkoopprijzen.

De verkoopwaarde in het (niet EU ) thuisland is niet altijd een goede indicatie, zeker niet als het een land betreft met een lagere levensstandaard.

Het is, zoals Rien Gluvers ook al zegt, daarbij inderdaad heel belangrijk om te kijken naar wat de consument in Nederland wil betalen voor jouw producten.

Daarbij is de afweging of je met het presenteren van je producten moet/kunt gaan voor kwaliteit of kwantiteit ook een belangrijke.

Wil je 10.000 stuks tegen € 50,- verkopen of 100.000 stuks tegen € 5,- verkopen bijvoorbeeld.

En aan wie ga je die artikelen verkopen? Heb je al een idee hoe je de detaillisten gaat bereiken aan wie je wil gaan verkopen?

 

 

In de damesmode (mijn branche) gaat het voor wat betreft de marges voor detaillisten als volgt:

 

Op goedkopere merkartikelen (inkoop vanaf € 10,-) kun je marge 3.0 toepassen wat een verkoopprijs van € 30,- incl.BTW geeft.

Op duurdere merkartikelen (inkoop vanaf € 60,-) kun je marge 2.6 toepassen wat een verkoopprijs van € 156,- incl. BTW geeft.

Sommige exclusievere merkartikelen krijgen ook wel marge 2.7 tot 3.0 mee om die exclusiviteit van dat merkartikel op de kopersmarkt te behouden.

Dit lijkt allemaal heel erg veel, maar in de praktijk is het voor de detaillist wel anders.

 

Want als je een doorverkoop hebt van 60% van je ingekochte voorraad aan het begin van de uitverkoop, dan moet je de resterende 40% van je voorraden tegen afgeprijsde prijzen (50% korting op de verkoopprijs is verkopen tegen inkoop + BTW en vrijwel géén winst) gaan verkopen en dat drukt je gemiddelde nettomarge uiteraard enorm.

Als je als detaillist jaarlijks als nettomarge 2.0 gemiddeld op je hele voorraad haalt is dat dus een goede prestatie!

 

Ik hoop dat je hier wat mee kunt. ;)

 

Link naar reactie
  • 0

Interessant topic.

 

Deed mij denken aan de documentaire 'China Blue' geeft een goed inzicht in een textielfabriek in China. Heel interessant om te zien. In de documentaire komen ook westerse bedrijven aan bod en zie je hoe er onderhandeld wordt.

 

http://www.bol.com/nl/p/dvd/china-blue/1002004005011920/index.html

 

De 16-jarige Jasmine is één van de miljoenen arbeiders die het arme Chinese platteland verruilen voor de fabriek in de hoop hun familieleden financieel te kunnen bijstaan. Ze werkt als losse-draadjesknipper in een jeansfabriek en woont op het terrein van de fabriek, met 12 meiden op een kamer. De huur en het geld voor de maaltijden uit de kantine worden op hun loon ingehouden. In haar dagboek schrijft Jasmine over haar dagelijks bestaan: over het werk, het vieze eten, en de heimwee.

'Wij missen nooit een deadline, al betekent dat dat de arbeiders de hele nacht moeten doorwerken.', zegt de baas van de fabriek trots tegen een klant. Om zijn belofte waar te kunnen maken en de orders op tijd te kunnen leveren, werken de arbeiders zeven dagen per week, soms wel 20 uur per dag, voor 5 eurocent per uur. Overuren worden meestal niet uitbetaald. De meisjes zijn zo moe, dat ze in een pauze boven op een berg spijkerbroeken in slaap vallen. Maar ze hebben geen keus, vakbonden zijn verboden en wie protesteert of te langzaam werkt, wacht een boete of ontslag.

China Blue vertelt het verhaal van Jasmine en haar collega's van binnenuit en geeft zo een des te schokkender beeld van de gevolgen van een overspannen textielmarkt, waarin de grote westerse merken alles bepalen en fabrieksarbeiders de prijs betalen.

 

Trailer:

Formerly known as Knuffelbeertje

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 157 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.