Deze week heb ik er meerdere malen over nagedacht, maar ik kom er niet uit: de achterliggende strategie van Goudkoorts Veiling.
Afgelopen maandag is de website Goudkoorts Veiling[punt]nl gestart. Vanaf 1 eurocent worden producten geveild als lcd’s, telefoons, laptops en als hoofditem een goudstaaf van één kilo. Het is een veilingconcept en eigenlijk gaat het er niet om wie het hoogste biedt, maar om wie het laatste heeft geboden voordat de veiling afloopt (dit gebeurt nadat er een x aantal seconden niet is geboden). Bieden kun je doen via sms of een telefoontje en bij gratis registratie krijg je alvast vijf credits.
Zelf vind ik het een grappig concept, maar ik vraag me sterk af of het bedrijf erachter hier winst mee gaat maken (zeker in Nederland). Dit brengt ook de vraag met zich mee of er misschien een bepaalde strategie achter de lancering van dit concept ligt. Uiteraard levert dit concept het bedrijf leuke free publicity (al dan niet specifiek voor deze website) en ik dan ook om me heen al vernomen dat ook anderen inmiddels op de hoogte zijn van de website. Niet zo gek, aangezien ze ook adverteren in o.a. De Pers (afgelopen maandag zelfs op de voorpagina dacht ik). Die kosten zullen ze er ook weer uit moeten halen, net als de kosten voor de aanschaf van de te winnen prijzen. De producten die worden aangeboden kunnen ze voor lage prijzen afnemen bij de fabrikanten, omdat de fabrikanten het initiatief zien als een mogelijkheid om hun naamsbekendheid te vergroten. Toch denk ik dat ze de producten niet gratis zullen krijgen en de goudstaaf die elke maand wordt aangeboden, daar krijgen ze al helemaal geen korting op…
Het bedrijf heeft een stel zeer vermogende investeerders achter zich staan en ze verwachten binnen 16 maanden break-even te draaien. Het bedrijf zal dus wel met een aantal hele gave vernieuwende websites/concepten op de proppen komen neem ik dan aan…Het bedrijf soortgelijke concepten starten in o.a. Duitsland, Engeland en Amerika. Misschien dat het daar beter werkt, maar ik denk dat het hier in Nederland geen winstgevend project is. Verder geeft het bedrijf aan de komende tijd met een hoop verschillende nieuwe technologische applicaties te komen waarvan Goudkoorts Veiling de eerste is.
Ik denk dat het nieuwe van dit concept er na een maand of twee wel af is en dat er steeds minder mensen naar toe zullen gaan. Ook denk ik dat de biedingen vooral komen van mensen die zich hebben geregistreerd en dus een aantal gratis biedingen mogen doen (en daar vervolgens mee stoppen als die op zijn). Daarnaast kun je geregeld bieden op een biedbundel waarmee je weer recht krijgt op een x aantal biedingen. Verder vind ik de website niet heel erg professioneel en ziet het eruit alsof het in de haast is opgestart. Zo werkt bijvoorbeeld de FAQ niet en is aan de tekst onder de veilingen ook niet heel veel aandacht besteedt.
Kortom: ik denk dat er weinig betalende bieders zijn. Hoe kan dit concept dan toch rendabel zijn? Welke achterliggende strategie hanteert het bedrijf? Ik zou het in ieder geval niet weten…
Zijn hier misschien mensen die daar ideeën over hebben?
Hier twee berichten die in de media zijn verschenen:
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Nick N. Dop
Nick N. Dop
Hallo allemaal,
Deze week heb ik er meerdere malen over nagedacht, maar ik kom er niet uit: de achterliggende strategie van Goudkoorts Veiling.
Afgelopen maandag is de website Goudkoorts Veiling[punt]nl gestart. Vanaf 1 eurocent worden producten geveild als lcd’s, telefoons, laptops en als hoofditem een goudstaaf van één kilo. Het is een veilingconcept en eigenlijk gaat het er niet om wie het hoogste biedt, maar om wie het laatste heeft geboden voordat de veiling afloopt (dit gebeurt nadat er een x aantal seconden niet is geboden). Bieden kun je doen via sms of een telefoontje en bij gratis registratie krijg je alvast vijf credits.
Zelf vind ik het een grappig concept, maar ik vraag me sterk af of het bedrijf erachter hier winst mee gaat maken (zeker in Nederland). Dit brengt ook de vraag met zich mee of er misschien een bepaalde strategie achter de lancering van dit concept ligt. Uiteraard levert dit concept het bedrijf leuke free publicity (al dan niet specifiek voor deze website) en ik dan ook om me heen al vernomen dat ook anderen inmiddels op de hoogte zijn van de website. Niet zo gek, aangezien ze ook adverteren in o.a. De Pers (afgelopen maandag zelfs op de voorpagina dacht ik). Die kosten zullen ze er ook weer uit moeten halen, net als de kosten voor de aanschaf van de te winnen prijzen. De producten die worden aangeboden kunnen ze voor lage prijzen afnemen bij de fabrikanten, omdat de fabrikanten het initiatief zien als een mogelijkheid om hun naamsbekendheid te vergroten. Toch denk ik dat ze de producten niet gratis zullen krijgen en de goudstaaf die elke maand wordt aangeboden, daar krijgen ze al helemaal geen korting op…
Het bedrijf heeft een stel zeer vermogende investeerders achter zich staan en ze verwachten binnen 16 maanden break-even te draaien. Het bedrijf zal dus wel met een aantal hele gave vernieuwende websites/concepten op de proppen komen neem ik dan aan…Het bedrijf soortgelijke concepten starten in o.a. Duitsland, Engeland en Amerika. Misschien dat het daar beter werkt, maar ik denk dat het hier in Nederland geen winstgevend project is. Verder geeft het bedrijf aan de komende tijd met een hoop verschillende nieuwe technologische applicaties te komen waarvan Goudkoorts Veiling de eerste is.
Ik denk dat het nieuwe van dit concept er na een maand of twee wel af is en dat er steeds minder mensen naar toe zullen gaan. Ook denk ik dat de biedingen vooral komen van mensen die zich hebben geregistreerd en dus een aantal gratis biedingen mogen doen (en daar vervolgens mee stoppen als die op zijn). Daarnaast kun je geregeld bieden op een biedbundel waarmee je weer recht krijgt op een x aantal biedingen. Verder vind ik de website niet heel erg professioneel en ziet het eruit alsof het in de haast is opgestart. Zo werkt bijvoorbeeld de FAQ niet en is aan de tekst onder de veilingen ook niet heel veel aandacht besteedt.
Kortom: ik denk dat er weinig betalende bieders zijn. Hoe kan dit concept dan toch rendabel zijn? Welke achterliggende strategie hanteert het bedrijf? Ik zou het in ieder geval niet weten…
Zijn hier misschien mensen die daar ideeën over hebben?
Hier twee berichten die in de media zijn verschenen:
http://lezerspagina.puttenaer.nl/page/Video-Detail/Staven-goud-voor-een-eurocent.337676.news
http://www.depers.nl/economie/293517/Staven-goud-voor-een-eurocent.html
Voor alle duidelijkheid: ik ben zelf op geen enkele wijze bij het bedrijf betrokken!
Het lijkt me een interessante case om over te discussiëren :)
Bring it on!
http://www.nickdop.nl
http://www.linkedin.com/in/NickDop (LinkedIn)
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/20240-wat-is-de-achterliggende-strategie-van-dit-concept/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
26 antwoorden op deze vraag