• 0

Wat is de achterliggende strategie van dit concept?

Hallo allemaal,

 

Deze week heb ik er meerdere malen over nagedacht, maar ik kom er niet uit: de achterliggende strategie van Goudkoorts Veiling.

 

Afgelopen maandag is de website Goudkoorts Veiling[punt]nl gestart. Vanaf 1 eurocent worden producten geveild als lcd’s, telefoons, laptops en als hoofditem een goudstaaf van één kilo. Het is een veilingconcept en eigenlijk gaat het er niet om wie het hoogste biedt, maar om wie het laatste heeft geboden voordat de veiling afloopt (dit gebeurt nadat er een x aantal seconden niet is geboden). Bieden kun je doen via sms of een telefoontje en bij gratis registratie krijg je alvast vijf credits.

 

Zelf vind ik het een grappig concept, maar ik vraag me sterk af of het bedrijf erachter hier winst mee gaat maken (zeker in Nederland). Dit brengt ook de vraag met zich mee of er misschien een bepaalde strategie achter de lancering van dit concept ligt. Uiteraard levert dit concept het bedrijf leuke free publicity (al dan niet specifiek voor deze website) en ik dan ook om me heen al vernomen dat ook anderen inmiddels op de hoogte zijn van de website. Niet zo gek, aangezien ze ook adverteren in o.a. De Pers (afgelopen maandag zelfs op de voorpagina dacht ik). Die kosten zullen ze er ook weer uit moeten halen, net als de kosten voor de aanschaf van de te winnen prijzen. De producten die worden aangeboden kunnen ze voor lage prijzen afnemen bij de fabrikanten, omdat de fabrikanten het initiatief zien als een mogelijkheid om hun naamsbekendheid te vergroten. Toch denk ik dat ze de producten niet gratis zullen krijgen en de goudstaaf die elke maand wordt aangeboden, daar krijgen ze al helemaal geen korting op…

 

Het bedrijf heeft een stel zeer vermogende investeerders achter zich staan en ze verwachten binnen 16 maanden break-even te draaien. Het bedrijf zal dus wel met een aantal hele gave vernieuwende websites/concepten op de proppen komen neem ik dan aan…Het bedrijf soortgelijke concepten starten in o.a. Duitsland, Engeland en Amerika. Misschien dat het daar beter werkt, maar ik denk dat het hier in Nederland geen winstgevend project is. Verder geeft het bedrijf aan de komende tijd met een hoop verschillende nieuwe technologische applicaties te komen waarvan Goudkoorts Veiling de eerste is.

 

Ik denk dat het nieuwe van dit concept er na een maand of twee wel af is en dat er steeds minder mensen naar toe zullen gaan. Ook denk ik dat de biedingen vooral komen van mensen die zich hebben geregistreerd en dus een aantal gratis biedingen mogen doen (en daar vervolgens mee stoppen als die op zijn). Daarnaast kun je geregeld bieden op een biedbundel waarmee je weer recht krijgt op een x aantal biedingen. Verder vind ik de website niet heel erg professioneel en ziet het eruit alsof het in de haast is opgestart. Zo werkt bijvoorbeeld de FAQ niet en is aan de tekst onder de veilingen ook niet heel veel aandacht besteedt.

 

Kortom: ik denk dat er weinig betalende bieders zijn. Hoe kan dit concept dan toch rendabel zijn? Welke achterliggende strategie hanteert het bedrijf? Ik zou het in ieder geval niet weten…

 

Zijn hier misschien mensen die daar ideeën over hebben?

 

Hier twee berichten die in de media zijn verschenen:

 

http://lezerspagina.puttenaer.nl/page/Video-Detail/Staven-goud-voor-een-eurocent.337676.news

http://www.depers.nl/economie/293517/Staven-goud-voor-een-eurocent.html

 

 

Voor alle duidelijkheid: ik ben zelf op geen enkele wijze bij het bedrijf betrokken!

 

Het lijkt me een interessante case om over te discussiëren :)

 

Bring it on!

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

over het algemeen; if it sounds to good to be true it mostly is to good to be true.

 

"Bieden kan namelijk alleen via een sms’je van 1,50, of 0,90 cent als je ze in een bundel van 500 koopt. ‘" lijkt me dat hier een aardig verdien model inzit. 500x0,90 ct is nog steeds 450 euro als je die allemaal opmaakt en je "wint" niets ben je mooi in de aap gelogeerd. zijn er elke dag meerdere veilingen of steeds 1 veiling? in het laatste geval drukt dat de kosten lekker. In het eerste geval levert dat nog steeds een hoop op. dit soort concepten werkt als er massa wordt gecreeerd, en als het maar voor een paar maanden een hype is lach je je nog steeds kapot

 

Er zijn overigens al meerdere van dit soort websites en met een beetje zoeken op internet zie je vaak dat er veel gedonder rondom dit soort constructies zit.

 

over die investeerders; wie zijn dat? wat doen ze?

 

 

www.pitchparrot.com - Wij vertellen jouw verhaal in een pakkende animatie van één minuut.

 

www.zeauw.nl - Effectieve websites en webapplicaties.

Link naar reactie
  • 0

Inderdaad, als massa kan worden gecreeërd zullen ze het geld eruit halen. Maar die massa kan ook de doodsteek vormen: als er zoveel mensen meedoen (gratis of betaald) wint er niemand en raakt iedereen ontmoedigd. Zou het dan zo zijn dat ze uiteindelijk met een 'kern' van enkele honderden betaalde spelers blijven zitten op de lange termijn?

 

Er zijn meerdere veilingen per dag en ik moet toegeven dat het leuk is om mee te spelen. Veilingen lopen ook tegelijk, dus je kunt die credits er lekker snel doorheen gooien. Maar hoeveel mensen zullen er uiteindelijk bereid zijn om naast hun gratis credits, betaalde credits te gaan kopen? Hooguit zullen sommigen een paar telefoontjes plegen of smsjes sturen, maar de meerderheid haakt dan toch af denk ik.

 

Over die investeerders heb ik niets kunnen vinden en ook niet over de investering die zij hebben gedaan.

Link naar reactie
  • 0

Inderdaad, als massa kan worden gecreeërd zullen ze het geld eruit halen. Maar die massa kan ook de doodsteek vormen: als er zoveel mensen meedoen (gratis of betaald) wint er niemand en raakt iedereen ontmoedigd. Zou het dan zo zijn dat ze uiteindelijk met een 'kern' van enkele honderden betaalde spelers blijven zitten op de lange termijn?

 

 

De massa gaat zeker niet de doodsteek vormen. Zeker gekeken richting studenten en jongeren zal dit denk heel verslavend werken. Wanneer iemand met zijn gratis credits een ipod voor de helft van de prijs krijgt, zal hij snel genoeg er een tientje belcredits in pompen. Die had diegene namelijk toch al bespaard bij zijn koop.

 

Zoals TS eerder aangaf, zal het grootste probleem worden break-even te draaien. Want voorlopig zijn de bezoekers nog ver te vinden volgens mij. Alles staat namelijk op gepauzeerd of gepland.

 

Edit: Als het begin wel draait, dan kan je hier denk een aantal mooie koopjes vandaan halen.

SKY training presents: 'Your presentation S*CKS' - Because you can be different..

Link naar reactie
  • 0

2.9 Saldo-opname. Niet mogelijk. (uit de algemene voorwaarden)

 

Ik denk dat het met hun kosten heel erg meevalt, een aantal veilingen staan inmiddels op gepauzeerd omdat de tijd voor het bieden is afgelopen en het laatste bod binnen een minuut binnenkwam, je kan veilingen op een dergelijke manier aardig lang rekken. Stel nou dat het slecht loopt wat heb je dan te verliezen? je website en misschien wat spullen die je in voorraad hebt enz. risico's zijn niet zo hoog.

 

stel dat ze willen stoppen dan laat je de mogelijkheid om je te registreren vervallen, vervolgens laat je het aantal veilingen teruglopen en wacht je netjes tot de credits van iedereen op zijn. vervolgens loop je fluitend je deur uit en begint weer aan iets nieuws. break even draaien na 16 maanden vraag me af wat ze in hemelsnaam hebben geinvesteerd...

www.pitchparrot.com - Wij vertellen jouw verhaal in een pakkende animatie van één minuut.

 

www.zeauw.nl - Effectieve websites en webapplicaties.

Link naar reactie
  • 0

Toch ben ik benieuwd hoeveel bezoekers er op deze site komen. Ik weet dat er in de afgelopen weken iemand met een link kwam, waarmee je kan zien hoeveel bezoekers er op sites/forums komen.

Dit is alleen niet meer terug te vinden via de zoekfunctie op de site. Weet iemand nog welke site dit is?

SKY training presents: 'Your presentation S*CKS' - Because you can be different..

Link naar reactie
  • 0

Veilingen worden elke dag gepauzeerd en beginnen de volgende dag dan weer om 19.00u. De eerste dag (maandag) had je vrij eenvoudig kunnen winnen, omdat er nog weinig mensen waren. Ik merk dat het nu al veel lastiger wordt en veel vaker wordt geboden.

 

Ook nog even een rekensommetje:

 

Ze verwachten dat een goudstaaf uiteindelijk een bedrag van 400 tot 500 euro oplevert, dus 40.000-50.000 biedingen. Wanneer dit allemaal betaalde biedingen zijn, halen ze die 25.000 euro die de goudstaaf kost er natuurlijk zo uit, maar ik acht de kans klein dat het allemaal betaalde credits zijn. Ook is het de vraag hoe lang het duurt voordat die 40.000 biedingen zijn uitgebracht. Toen ik afgelopen week de website bekeek, zag ik dat de biedingen vooral worden gedaan op het moment dat er nog 10 seconden of minder op de klok stond. De veilingtijd voor een goudstaaf bedraagt 5 minuten. Als ik dus van het bovenstaande uit ga en het een beetje positief bekijk, reken ik voor het gemak met het gemiddelde van 1 bod per minuut. Een veiling duurt van 19.00-0.00 en start dan de volgende dag weer om die tijd. Dat zijn dus 5 x 60 = 300 minuten = 300 biedingen per dag. Dit betekent dat er 133 dagen overheen gaan voordat een goudstaaf eruit zal gaan. Dit maakt het voor mij al niet meer spannend. De kans is veel te klein dat er 5 minuten lang na mij, niemand biedt en op de site zit...

 

 

Link naar reactie
  • 0

en dan is er altijd nog het butler systeem waar jij kan bieden zelfs als je niet online bent volgens vooraf ingestelde parameters. wat zoveel betekent dat je kan voorspellen dat een veiling vandaag niet afloopt.

 

Ik denk dat wij niet de doelgroep zijn... wij denken te veel door ;D

www.pitchparrot.com - Wij vertellen jouw verhaal in een pakkende animatie van één minuut.

 

www.zeauw.nl - Effectieve websites en webapplicaties.

Link naar reactie
  • 0

en dan is er altijd nog het butler systeem waar jij kan bieden zelfs als je niet online bent volgens vooraf ingestelde parameters. wat zoveel betekent dat je kan voorspellen dat een veiling vandaag niet afloopt.

 

Ik denk dat wij niet de doelgroep zijn... wij denken te veel door ;D

 

Dat Butlersysteem is er nu volgens mij nog niet (of ik heb niet goed gezocht). Op Ebay gebeurt dit al tijden en dat 'snipen' heeft me al een hoop centjes gespaard. Op Internet zijn er verschillende sites waarop je snipes kunt instellen tot 2 seconden voordat een veiling afloopt. Meestal betaal je dan een euro + 1% van het aankoopbedrag o.i.d.

 

Maar inderdaad...er zijn maar 2 mensen nodig die de BiedButler inzetten op 'snipen bij een resterende tijd van 2sec' en de veilingen lopen nog jaren door. Tenminste als zij allebei 500 credits hebben gekocht :P

 

 

Om nog even terug te komen op de achterliggende strategie: zou het dan echt zo zijn dat ze er op gokken dat er zoveel naïeve mensen in Nederland zijn die niet even 10 seconden nadenken? Of vormt dit project misschien onderdeel van een soort introductiestrategie?

 

Link naar reactie
  • 0

2.2 Wijze van bieden. Deelnemers kunnen op verschillende manieren bieden. Biedingen kunnen gedaan worden middels het klikken op de relevante buttons, automatisch met de BiedButler, of via de mobiele telefoon. Als een bod is gedaan, wordt dit op het saldo van de deelnemer in mindering gebracht.

 

De BiedButler assisteert deelnemers om een bod uit te brengen, zelfs als zij niet online zijn. De BiedButler biedt automatisch volgens de door de deelnemer vooraf ingestelde parameters. Uitleg over het gebruik van de BiedButler is beschreven onder de sectie "Help". Het is de gebruiker verboden om veiling/biedings software te gebruiken die niet door Goudkoortsveiling is goedgekeurd. Mocht dit wel gebeuren dan zal de deelnemer direct worden uitgesloten van verder gebruik van Goudkoortsveiling.nl.

www.pitchparrot.com - Wij vertellen jouw verhaal in een pakkende animatie van één minuut.

 

www.zeauw.nl - Effectieve websites en webapplicaties.

Link naar reactie
  • 0

Dat lijkt inderdaad wel aardig te lopen.

 

Het viel me net op dat Goudkoorts Veiling ook een affiliatieprogramma aangeeft onderaan de website. Dit is geen affiliatieprogramma voor de site zelf, maar voor EPriority Services. Zou dat dan misschien ook een onderdeel zijn van het achterliggende bedrijf, of slechts de software waarop dit concept draait?

 

Overigens lijkt EPriority Services ook nog in een opstartfase te zitten aan hun website te zien. Wellicht dat het bedrijf achter GoudKoorts Veiling van plan is veilingsoftware aan te gaan bieden en met behulp van dit concept hun product onder de aandacht brengen? Zou dat de achterliggende strategie dan zijn?

 

EDIT: De whois van Goudkoorts Veiling en Epriority Services geeft inderdaad hetzelfde.

Link naar reactie
  • 0

Fair enough, dus hou je niet in of afzijdig als je het een leuke discussie vindt :)

 

Op mij persoonlijk hebben dit soort concepten altijd een rare bijsmaak tot gevolg. Het komt over als van die snel-rijk-worden-met-niets-doen concepten, waar feitelijk alleen de bedenkers rijk van kunnen worden. Ik heb het liever op concepten die daadwerkelijk economische waarde toevoegen :)

Link naar reactie
  • 0

www.budson.com

 

Ik ben hier erg sceptisch over, in eerste instantie oogt het zeer aantrekkelijk maar dit is ook heel goed te manipuleren. Degene die deze veilingen runnen kunnen bijv. ook een account hebben en de biedingen in loop houden. Daarnaast kunnen ze geen garantie geven of je bieding wel op tijd doorkomt etc. en zouden ze dus ook op hun eventuele ''eigen account'' de prijs kunnen winnen. Daarnaast kun je de 1 cent biedingen niet allemaal volgen en kan dus ook op dit gebied de veiling worden gemanipuleerd. Al met al wordt er hier wel goed op verdient (per 1 cent levert hen dat EUR 1,50 op).

 

Bovenstaand heeft betrekking op de veilingen verbonden aan een tijdslimiet!

REYA Consultancy, improve your business

REYA Design, imagination becomes reality

Follow me @ twitter, REYA_Consultant

 

http://nl.linkedin.com/in/remonvanommen

Link naar reactie
  • 0

Ben het met Rémon eens dat er weleens gemanipuleerd zou kunnen worden. Dat is natuurlijk superaantrekkelijk voor de eigenaar. Heb overigens zelf al 2x meegemaakt dat een tijdslimietveiling op 0.00 minuten stond, vervolgens verscheen er iets in de trant van 'checken van gegevens' of 'controle uitvoeren' en vervolgens verscheen er een nieuwe bieder en ging de veiling weer vrolijk verder. Hier stond niets over uitgelegd in de algemene voorwaarden etc.

 

@Jeroen: helemaal mee eens. Het zijn leuke concepten, maar de eigenaar lacht vaak het hardst. Ik kan me overigens wel voorstellen dat dit soort concepten worden gestart om fundraising-redenen. Investeerders willen vaak snel geld terug zien. Concepten die economische waarde toevoegen hebben over het algemeen een redelijk lange tijd nodig om het geld terug te verdienen. Als het geld dat wordt verdiend met snel-rijk-worden-concepten uiteindelijk resulteert in mooie concepten die economische waarde toevoegen, prima!

Link naar reactie
  • 0

Toch ben ik benieuwd hoeveel bezoekers er op deze site komen. Ik weet dat er in de afgelopen weken iemand met een link kwam, waarmee je kan zien hoeveel bezoekers er op sites/forums komen.

Dit is alleen niet meer terug te vinden via de zoekfunctie op de site. Weet iemand nog welke site dit is?

Misschien bedoel je een post van mij, waarin ik www.alexa.com noem? Met Alexa kan je de bezoekersaantallen van websites vergelijken, en door dus een website te vergelijken met een andere website waarvan je de bezoekersaantallen ongeveer kent, kan je een schatting maken.

Link naar reactie
  • 0

Toch ben ik benieuwd hoeveel bezoekers er op deze site komen. Ik weet dat er in de afgelopen weken iemand met een link kwam, waarmee je kan zien hoeveel bezoekers er op sites/forums komen.

Dit is alleen niet meer terug te vinden via de zoekfunctie op de site. Weet iemand nog welke site dit is?

 

Weet niet of die website echt 100% klopt. Voor een aantal sites van mij, zitten ze er vrij dichtbij.

Link naar reactie
  • 0

Misschien bedoel je een post van mij, waarin ik www.alexa.com noem? Met Alexa kan je de bezoekersaantallen van websites vergelijken, en door dus een website te vergelijken met een andere website waarvan je de bezoekersaantallen ongeveer kent, kan je een schatting maken.

 

Kun je ook schattingen maken van de bezoekersaantallen aan de hand van vergelijkingen van websites die niet in de top 100.000 van Alexa komen? Mij lukt het in ieder geval niet. Kun je uitleggen hoe je dat doet?

 

En nog iets: de Alexa ranking van dit concept is 4,355,929, wat volgens deze grafiek neerkomt op slechts 100 unieke bezoekers per dag...

 

http://www.leerwiki.nl/images/5/50/Alexaranking.gif

Link naar reactie
  • 0

Toch ben ik benieuwd hoeveel bezoekers er op deze site komen. Ik weet dat er in de afgelopen weken iemand met een link kwam, waarmee je kan zien hoeveel bezoekers er op sites/forums komen.

Dit is alleen niet meer terug te vinden via de zoekfunctie op de site. Weet iemand nog welke site dit is?

 

Weet niet of die website echt 100% klopt. Voor een aantal sites van mij, zitten ze er vrij dichtbij.

 

Vergeet nog de link toe te voegen: http://www.websiteoutlook.com/www.goudkoortsveiling.nl

Link naar reactie
  • 1

Weet niet of het echt een super concept is. Heb me even geregistreerd en de 5 gratis biedingen gebuikt,

Ik had geen zin om telkens te moeten wachten om te kijken of ik weer moet bieden.

Ik denk dat de prijzen ook niet echt super hard omhoog gaan. Je kan beter in 1 keer een maximaal bod opgeven, dat het systeem dan automatisch bied.

Ik zal geen €1,50 uitgeven aan deze bieding. Er is totaal geen controle op of de eigenaar niet onbeperkt op het knopje bieden drukt achter de schermen en dan tussen 19.00 en 24.00 rijk worden ;-)

Als de website later veel bezoekers krijgt, gaan de biedingen weken duren.

Link naar reactie
  • 1

In feite ook een vorm van oplichterij die niet te achterhalen is.. men die hier aan meedoet denkt hier zijn voordeel uit te halen terwijl in feite de eigenaar van het concept de echte winnaar is. Vaak gaan soortgelijke concepten ook niet lang mee en is de strategie (vraag TS) vaak gerelateerd aan de korte termijn gedachte. Zo snel mogelijk winst zien te maken.... en men hect totaal geen waarde aanm de continuiteit, maar puur het rendement.

Link naar reactie
  • 0

Achterliggende strategie?

 

Hoe help ik consumenten hun geld te verbranden.

 

Een dergelijke dienst komt tegemoet aan de wens bij een groeiende groep consumenten om zonder enige drempel een kortstondige "thrill" mee te maken. Oftewel "goh wat is het toch spannend wat ik doe en dat voor maar 1 euro 50."

 

Andere voorbeelden in deze categorie:

- sms de juiste achternaam van deze bekende voetballer A) cruyff of B) kruiff naar 2027 en maak kans op een LCD tv

- sms het kenteken en je weet meteen wat een auto kan

- sms 2 namen en je krijgt een inschatting van jouw lovematch

etc etc

 

Ik kan me er niks bij voorstellen om op een dergelijke manier mijn brood te verdienen, maar waar ik me nog minder van kan voorstellen is dat mensen op deze manier hun euro's verbranden. Aan de andere kant lijkt het me ook wel een ontzettende uitdaging om een totale nietszeggende onderneming op poten te zetten. (sms je plaatsnaam en je krijgt van ons het juiste GPS-coordinaat).

 

Kortom marketing van de bovenste plank en zeer leerzaam. Ik kan je fascinatie helemaal volgen.

 

Ard

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 132 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.