Ik heb nu sinds 2007 een shop draaien. De shop verkoopt audio-, video- en computerkabels. Vanaf het begin af aan draait de site goed en waren de reacties van klanten/bezoekers zeer lovend. Echter loop ik nu tegen het feit aan dat de site verouderd begint te raken.
De site is destijds opgezet met de volgende eisen;
- Het (laten) maken van de site mocht zo goed als niks kosten.
- Hij moest rust uitstralen, eenvoudig in gebruik zijn en niet te flashy/fancy zijn.
- Het bestel- en betaalproces moest gestroomlijnd lopen.
- Doorzoeken van de site moest goed (vlot en accuraat) gaan
- De site moest goed bevriend raken met Google.
Bovenstaand is allemaal goed gelukt. De site draait op een open-source webshop programma (Zen-Cart), hij is nog steeds vlot in het laden en er zijn weinig afhakers in het bestel- en/of betaalproces. Bovendien is er veel bezoek en is de conversie zeer hoog.
Echter zijn er nu de volgende knelpunten:
- Grootte van het assortiment.
Er staan dusdanig veel artikelen op de site dat de klant soms niet meer weet waar hij het moet zoeken. Een oplossing hiervoor zou een zeer uitgebreide zoekfunctie moeten zijn. Zo zou de klant moeten kunnen zoeken op type kabel, kwaliteitsklasse, levertijd en zelfs op het type apparatuur wat aangesloten zou moeten worden. Probleem: de open-source software kan hier niet goed mee overweg, dergelijk in laten bouwen kost een fortuin, nog buiten het feit dat bijna geen bedrijf hier aan wilt beginnen omdat het zo complex zou zijn.
- Uiterlijk van de site
Steeds vaker krijg ik te horen dat de site er 'stoffig' en 'verouderd' uit ziet. Dit klopt ook wel als je kijkt naar andere fancy webshops. Bij mijn site is het vrij duidelijk dat er open-source software achter draait. Het menu is vrij standaard en saai. Bovendien is er later veel aan toegevoegd, met name op de homepage en in de twee menu kolommen. Het is een beetje een allegaartje aan het worden. Probleem: Ik en geen van mijn collega's is goed in programmeren en/of beeldbewerken om het geheel wat op te leuken.
- Back-end is ontoereikend
Dagelijks alleen al zijn we met het printen van de orders en bijbehorende labels voor op de pakketten een paar uur bezig. De admin achter de shop heeft geen functies zoals het in één keer printen van alle nieuwe orders of labels. De labels worden bovendien gemaakt met Parcelware van TNT post en dit is nu nog copy-paste werk in het magazijn.
Ook is het voorraadbeheer ontoereikend. We hebben honderden artikelen op voorraad maar er is geen functie voor bijvoorbeeld voorraadlokaties, inkooplijsten en dergelijk. De artikelen op de pakbonnen staan er nu in willekeurige volgorde op.
Probleem: Een koppeling tussen Parcelware en Zen-cart is er nog niet. Zoiets laten maken kost ook weer een fortuin. Hetzelfde geld voor het printen van de orders en de voorraadlokaties.
Ik heb al bij diverse bedrijven geïnformeerd. Een complete shop nieuw laten bouwen die aan onze eisen voldoet kost tientallen ruggen (Ik stel kennelijk vrij hoge en ambitieuze eisen). Als voordeel biedt dit dat de site voorbereid zou zijn op de toekomst. Waar ik wel mee zit is dat de huidige site heel goed geïndexeerd staat in Google. Bij een nieuwe site moet dit allemaal opnieuw gebeuren en dan ontstaat er dus als het ware een gat. Bovendien zijn er nog een aantal kleine praktische probleempjes zoals dat alle producten mogelijk overnieuw ingevoerd zouden moeten worden, de werking weer wennen is voor ons en voor onze klanten en of de SEO uberhaupt goed uitpakt.
Er is een bedrijf gespecialiseerd in het aanpassen van Zen-Cart en deze zou het gros van de problemen kunnen oplossen maar ook zij vragen de hoofdprijs. Dan is nog maar de vraag of Zen-Cart uberhaupt toereikend zou zijn voor de toekomst. Het grote voordeel is echter dat de site "seo technisch" zou blijven zoals deze is en de praktische werking gelijk zou blijven.
Mijn eerste vraag aan jullie is dan ook; wat vinden jullie van de site zoals deze nu is? Vinden jullie deze er ook verouderd uit zien of zou hij nog prima mee kunnen?
En zouden jullie de site geheel nieuw laten bouwen, laten bijwerken door een professioneel bedrijf of zou ik eventueel zelf relatief eenvoudig wat aan kunnen passen zodat ik nog even voort kan met de huidige site?
Uiteraard zou ik ook graag alle andere op- of aanmerkingen over de site horen!
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Wouter Hol
Wouter Hol
Ik heb nu sinds 2007 een shop draaien. De shop verkoopt audio-, video- en computerkabels. Vanaf het begin af aan draait de site goed en waren de reacties van klanten/bezoekers zeer lovend. Echter loop ik nu tegen het feit aan dat de site verouderd begint te raken.
De site is destijds opgezet met de volgende eisen;
- Het (laten) maken van de site mocht zo goed als niks kosten.
- Hij moest rust uitstralen, eenvoudig in gebruik zijn en niet te flashy/fancy zijn.
- Het bestel- en betaalproces moest gestroomlijnd lopen.
- Doorzoeken van de site moest goed (vlot en accuraat) gaan
- De site moest goed bevriend raken met Google.
Bovenstaand is allemaal goed gelukt. De site draait op een open-source webshop programma (Zen-Cart), hij is nog steeds vlot in het laden en er zijn weinig afhakers in het bestel- en/of betaalproces. Bovendien is er veel bezoek en is de conversie zeer hoog.
Echter zijn er nu de volgende knelpunten:
- Grootte van het assortiment.
Er staan dusdanig veel artikelen op de site dat de klant soms niet meer weet waar hij het moet zoeken. Een oplossing hiervoor zou een zeer uitgebreide zoekfunctie moeten zijn. Zo zou de klant moeten kunnen zoeken op type kabel, kwaliteitsklasse, levertijd en zelfs op het type apparatuur wat aangesloten zou moeten worden. Probleem: de open-source software kan hier niet goed mee overweg, dergelijk in laten bouwen kost een fortuin, nog buiten het feit dat bijna geen bedrijf hier aan wilt beginnen omdat het zo complex zou zijn.
- Uiterlijk van de site
Steeds vaker krijg ik te horen dat de site er 'stoffig' en 'verouderd' uit ziet. Dit klopt ook wel als je kijkt naar andere fancy webshops. Bij mijn site is het vrij duidelijk dat er open-source software achter draait. Het menu is vrij standaard en saai. Bovendien is er later veel aan toegevoegd, met name op de homepage en in de twee menu kolommen. Het is een beetje een allegaartje aan het worden. Probleem: Ik en geen van mijn collega's is goed in programmeren en/of beeldbewerken om het geheel wat op te leuken.
- Back-end is ontoereikend
Dagelijks alleen al zijn we met het printen van de orders en bijbehorende labels voor op de pakketten een paar uur bezig. De admin achter de shop heeft geen functies zoals het in één keer printen van alle nieuwe orders of labels. De labels worden bovendien gemaakt met Parcelware van TNT post en dit is nu nog copy-paste werk in het magazijn.
Ook is het voorraadbeheer ontoereikend. We hebben honderden artikelen op voorraad maar er is geen functie voor bijvoorbeeld voorraadlokaties, inkooplijsten en dergelijk. De artikelen op de pakbonnen staan er nu in willekeurige volgorde op.
Probleem: Een koppeling tussen Parcelware en Zen-cart is er nog niet. Zoiets laten maken kost ook weer een fortuin. Hetzelfde geld voor het printen van de orders en de voorraadlokaties.
Ik heb al bij diverse bedrijven geïnformeerd. Een complete shop nieuw laten bouwen die aan onze eisen voldoet kost tientallen ruggen (Ik stel kennelijk vrij hoge en ambitieuze eisen). Als voordeel biedt dit dat de site voorbereid zou zijn op de toekomst. Waar ik wel mee zit is dat de huidige site heel goed geïndexeerd staat in Google. Bij een nieuwe site moet dit allemaal opnieuw gebeuren en dan ontstaat er dus als het ware een gat. Bovendien zijn er nog een aantal kleine praktische probleempjes zoals dat alle producten mogelijk overnieuw ingevoerd zouden moeten worden, de werking weer wennen is voor ons en voor onze klanten en of de SEO uberhaupt goed uitpakt.
Er is een bedrijf gespecialiseerd in het aanpassen van Zen-Cart en deze zou het gros van de problemen kunnen oplossen maar ook zij vragen de hoofdprijs. Dan is nog maar de vraag of Zen-Cart uberhaupt toereikend zou zijn voor de toekomst. Het grote voordeel is echter dat de site "seo technisch" zou blijven zoals deze is en de praktische werking gelijk zou blijven.
De huidige site is hier te vinden.
Mijn eerste vraag aan jullie is dan ook; wat vinden jullie van de site zoals deze nu is? Vinden jullie deze er ook verouderd uit zien of zou hij nog prima mee kunnen?
En zouden jullie de site geheel nieuw laten bouwen, laten bijwerken door een professioneel bedrijf of zou ik eventueel zelf relatief eenvoudig wat aan kunnen passen zodat ik nog even voort kan met de huidige site?
Uiteraard zou ik ook graag alle andere op- of aanmerkingen over de site horen!
Alvast bedankt voor jullie tijd! :)
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/21160-site-raakt-verouderd-updaten-of-compleet-nieuw/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
18 antwoorden op deze vraag