• 0

geschil met accountant

Heren,

 

Ik zou graag wat advies krijgen.

 

Ik heb 4 jaar geleden een schoonmaakbedrijfje gekocht. Dat draaide goed maar om persoonlijke redenen heb ik dit afglopen jaar verkocht via een activa/passiva transactie.

De verkoopprijs heb ik mede gebaseerd op de verplichtingen die ik nog had om er geheel kostenneutraal weer uit te stappen.

De verkoopovereenkomst is door mijn accountant en zijn advocaat mede opgesteld en diverse malen aangepast.

 

Nu blijkt dat ik nog een eindafrekening van snipperuren en vakantiegeld moest doen naar de koper die het personeel ook mee over heeft genomen. Dat stond dus in de overenkomst. Ik ben geen expert en laat het bewust over aan de experts.

Mijn accountant heeft mij nooit gewezen op dit artikel en de consequentie ervan. Dit heeft mij dus erg veel geld gekost.

We praten echt over enkele tienduizenden euro's !

 

Mijn gevoel zegt mij dat mijn accountant mij daarop had moeten wijzen in het traject naar de verkoop en ondertekening en heeft dat niet gedaan.

 

Mijn vraag is dus ;

Kan ik mijn accountant aansprakelijk stellen voor de kosten/schade die ik hierdoor geleden heb.

Zo ja hoe kan ik dat het beste aanpakken.

 

Ik hoor graag van jullie.

 

Met vriendelijke groet,

 

Gerrit

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

...

Ik ben geen expert en laat het bewust over aan de experts.

...

 

Dat is een keuze die gevaarlijke gevolgen kan hebben. Je blijft altijd eindverantwoordelijk voor elke handtekening die je zet.

 

 

...

Mijn gevoel zegt mij dat mijn accountant mij daarop had moeten wijzen in het traject naar de verkoop en ondertekening en heeft dat niet gedaan.

...

 

Dat zal vermoedelijk lastig te bewijzen zijn.

 

Zonder meer info (alle documenten, correspondentie etc) is hier niets van te zeggen. Zoek een advocaat, of vraag je rechtsbijstandsverzekering. Een eerste gesprek met een advocaat hoeft niet veel te kosten en geeft een indicatie van je kansen op succes.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

De verkoopprijs heb ik mede gebaseerd op de verplichtingen die ik nog had om er geheel kostenneutraal weer uit te stappen.

De verkoopovereenkomst is door mijn accountant en zijn advocaat mede opgesteld en diverse malen aangepast.

 

Nu blijkt dat ik nog een eindafrekening van snipperuren en vakantiegeld moest doen naar de koper die het personeel ook mee over heeft genomen. Dat stond dus in de overenkomst. Ik ben geen expert en laat het bewust over aan de experts.

Mijn accountant heeft mij nooit gewezen op dit artikel en de consequentie ervan. Dit heeft mij dus erg veel geld gekost.

We praten echt over enkele tienduizenden euro's !

 

Mijn gevoel zegt mij dat mijn accountant mij daarop had moeten wijzen in het traject naar de verkoop en ondertekening en heeft dat niet gedaan.

 

Het hangt van de aard van de opdracht af die je met de accountant bent overeengekomen. Als de accountant verantwoordelijk was voor de bepaling van de verkoopprijs (en dat deze prijs dus de lopende verplichtingen moest dekken), dan maak je kans

om hem hierop aan te spreken. Immers, de lopende verplichtingen bij overdracht omvat ook verschuldigd vakantiegeld en -dagen. Echter, dit moet wel in de opdracht met de accountant staan.

Link naar reactie
  • 0

Als je nog ingeschreven staat bij de kvk, kun je ook op gesprek gaan. Ik dacht dat het eerste gesprek van 30 minuten geheel gratis is.

Zij zullen alleen niet veel meer doen, dan de correspondentie en contracten lezen en vanuit daar zeggen wat mogelijk is.

 

Zoek direct contact met een ter zake kundige jurist, de KvK heeft hierover niets te zeggen noch zal de juiste kennis hebben. Dit lijkt me puur een juridische kwestie.

Link naar reactie
  • 0

Mijn gevoel zegt mij dat mijn accountant mij daarop had moeten wijzen in het traject naar de verkoop en ondertekening en heeft dat niet gedaan.

Een goede accountant had dit misschien verteld maar een slechte accountant is niet meteen verantwoordelijk voor deze kosten. Als het letterlijk in het overnamecontract stond opgenomen waarom heb je hier dan niks over opgemerkt?

 

Als je het bedrijf niet had verkocht zou je die lasten alsnog hebben toch? Ik gok dat je een BV hebt gehad en de verplichtingen tot het voldoen van die gelden blijft op naam staan van de betreffende BV.

 

Het is natuurlijk niet netjes maar aan de andere kant lag de informatie wel binnen jouw handbereik.

 

Grt

Fiscalist in de maak

Link naar reactie
  • 0

Mijn gevoel zegt mij dat mijn accountant mij daarop had moeten wijzen in het traject naar de verkoop en ondertekening en heeft dat niet gedaan.

Een goede accountant had dit misschien verteld maar een slechte accountant is niet meteen verantwoordelijk voor deze kosten. Als het letterlijk in het overnamecontract stond opgenomen waarom heb je hier dan niks over opgemerkt?

 

Als je het bedrijf niet had verkocht zou je die lasten alsnog hebben toch? Ik gok dat je een BV hebt gehad en de verplichtingen tot het voldoen van die gelden blijft op naam staan van de betreffende BV.

 

Het is natuurlijk niet netjes maar aan de andere kant lag de informatie wel binnen jouw handbereik.

 

Grt

Feit dat het binnen handbereik ligt betekent natuurlijk niet dat topicstarter er daadwerkelijk iets mee kon. Niet iedereen is fiscaal/juridisch genoeg onderlegd om dergelijke "fouten" eruit te pikken en daarmee de situatie te voorkomen. Daarnaast heeft een accountant toch een zorgplicht jegens zijn client en kan van hem verwacht worden, wanneer duidelijk aangegeven, dat hij de opdracht zoals gegeven uitvoerd (lees: kostenneutraal uit kunnen stappen) ?

 

Ik ben geenszins een expert op dit gebied, maar het lijkt me toch wanneer er een opdracht is en die door de accountant niet correct word uitgevoerd, hij hiervoor aansprakelijk gesteld kan worden?

Link naar reactie
  • 0

Daarnaast heeft een accountant toch een zorgplicht jegens zijn client en kan van hem verwacht worden, wanneer duidelijk aangegeven, dat hij de opdracht zoals gegeven uitvoerd (lees: kostenneutraal uit kunnen stappen) ?

Dat is ook wel zo, maar ik vind vaak dat mensen hun eigen verantwoordelijkheid niet nemen en zichzelf meteen in een slachtoffer rol plaatsen. De TS weet de tekst uit de ovk te halen en een van de basis elementen van een activa-passiva transactie is dat verplichtingen achter blijven bij de verkoper.

 

Daar moet ik ook bij zeggen dat ik iemand ben die altijd algemene voorwaarden en dergelijke lees ;) Daarnaast kan ik het ook niet plaatsen dat de TS de ovk van tevoren niet heeft doorgelezen.

Fiscalist in de maak

Link naar reactie
  • 0

ik weet niet of je je accountant hier keihard op kan aanspreken, maar in principe wordt je geacht als ondernemer zelf een inschatting te kunnen maken van dergelijke verplichtingen.

 

ik denk dat het accountantsberoep voor het mkb nog veel te vrijblijvend is en dat je hierdoor ook moeilijker kan claimen tegen zo'n fout. Denk maar aan een samenstellingsverklaring in je jaarrekening, die kan een boekhouder ook afgeven.

 

veel sterkte en succes in ieder geval

Link naar reactie
  • 0

Hoewel ik geneigd ben om te zeggen dat je gelijk hebt, je bent immers de leek, krijg je dat gelijk niet. Vooral als dit soort dingen letterlijk op papier staan!

Als jij echter met je accountant hebt besproken dat jij er 100% zonder nakosten uitkomt, dan wordt het wellicht een ander verhaal.

 

Een schoonheidsprijs verdient het werk van de accountant niet, maar jij hebt hier zelf een zeer groot aandeel in.

 

Succes!

 

Johan

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
  • 0

Het is een beetje laat om te zeggen, maar zo zie je maar dat een accountant vaak niet voldoende kennis heeft van MBO/MBI, waarderingen, overnames etc. Een overnamespecialist is vaak de beste keuze in dit soort gevallen.

 

Het enig wat ik kan zeggen is dat een accountant fomeel beroepscodes heeft en daarop wordt beoordeeld. Is het niet verstandig SRA of NOVAA oid te raadplegen in zo'n geval? Of bel eens een onafhankelijke accountant op, misschien ken je r een in je eigen omgeving. Misschien kunnen zij je een goed advies geven.

 

in ieder geval succes!

 

 

www.mkbduurzaam.nl de informatie site om concreet met Duurzaam Ondernemen te beginnen.

Link naar reactie
  • 0

 

Allemaal dank voor jullie reactie.

Ik ga verder met benaderen van een juridisch expert op dit gebied.

 

Leuk dat er zo snel en veel gereageerd wordt op een post.

 

Mijn dank en groet voor jullie.

 

 

 

 

Ryan,

 

Ik snap werkelijk de strekking van je reactie niet. Ik plaats me niet in een rol, en ten tweede is het achteraf eenvoudig te oordelen.

Je conclusie dat ik de ovk niet gelezen heb slaat ook nergens op. De accountant echter zou zorgen dat dit de consequentie van dit artikel in de ovk gedekt zou zijn door de verkoopprijs !!!!!

 

 

Link naar reactie
  • 1

Ryan,

 

Ik snap werkelijk de strekking van je reactie niet. Ik plaats me niet in een rol, en ten tweede is het achteraf eenvoudig te oordelen.

Je conclusie dat ik de ovk niet gelezen heb slaat ook nergens op. De accountant echter zou zorgen dat dit de consequentie van dit artikel in de ovk gedekt zou zijn door de verkoopprijs !!!!!

Aan een verhaal zitten altijd twee kanten dus ik ga niet blind van jouw "slachtoffer positie" uit dat jij degene bent die tekort wordt gedaan. Als het in de ovk is geregeld dan is de verkoopprijs toch met enkele tienduizenden euro's verhoogd waarmee jij de verplichtingen kon voldoen?

 

Aan de andere kant zijn het kosten die jij dient te reserveren in de BV dus vind ik het sowieso vreemd dat jij deze verplichting niet op de balans achter liet staan.

 

Het is achteraf inderdaad altijd makkelijker te praten maar wat verwacht je als je de situatie achteraf op een forum zet? Je hebt de ovk dus gelezen en het artikel waargenomen en jouw accountant erop gewezen dat het kosten neutraal moest zijn. Wat is zijn definitie van kosten neutraal en wat is er met het verkoopbedrag gebeurt?

Fiscalist in de maak

Link naar reactie
  • 0

Als start zou ik willen voorstellen om de Algemene Voorwaarden van de accountant of het bureau eens door te spitten.

 

Veelal staan hier zaken in als "adviesfunctie" en "wij sluiten iedere aansprakelijkheid uit direct of indirect" etc.

 

Hoewel de uitkomst wellicht niet bevredigend zou kunnen zijn bespaar je hiermee eventueel wel onnodige en dure advocaattarieven.

 

Sourcing, marketing and premium partner in CE products

Link naar reactie
  • 0

Als start zou ik willen voorstellen om de Algemene Voorwaarden van de accountant of het bureau eens door te spitten.

 

Veelal staan hier zaken in als "adviesfunctie" en "wij sluiten iedere aansprakelijkheid uit direct of indirect" etc.

 

Hoewel de uitkomst wellicht niet bevredigend zou kunnen zijn bespaar je hiermee eventueel wel onnodige en dure advocaattarieven.

 

 

Goed punt, al moet ik daar wel bij zeggen dat het altijd nog kan zijn dat de Algemene voorwaarden dusdanig opgesteld zijn dat de accountant op onredelijke wijze alles van zijn bordje schuift, dat de rechter kan oordelen dat de algemene voorwaarden onredelijk zijn en ze nietig verklaren. Al is dit wel weer een forse stap verder.

 

Maar nogmaals, goed punt, dit kan al een hoop getouwtrek voorkomen.

Link naar reactie
  • 0

Goed punt, al moet ik daar wel bij zeggen dat het altijd nog kan zijn dat de Algemene voorwaarden dusdanig opgesteld zijn dat de accountant op onredelijke wijze alles van zijn bordje schuift, dat de rechter kan oordelen dat de algemene voorwaarden onredelijk zijn en ze nietig verklaren.

Als de TS de accountant als particulier heeft ingehuurd kan dit zo zijn. Ik vermoed echter dat de accountant in dienst van de onderneming heeft gehandelt en dan zijn de nietigheidsgronden uit het burgerlijk wetboek niet van toepassing. Minder houvast, dus nog verder van huis om de algemene voorwaarden te ontkrachten.

Fiscalist in de maak

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 208 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.