• 0

Bank zegt rekening op

Hallo,

 

Ik heb het volgende probleem:

 

Ik heb het volgende probleem:

 

Op 27 maart heb ik een BV overgedragen aan een nieuwe eigenaar. Boven de BV hangt een stichting en de stichting is overgedragen aan een nieuwe bestuurder. Wij hebben de belastingdienst op de hoogte gesteld, alles netjes geregeld bij de kamer van koophandel, en de nieuwe eigenaar heeft getekend voor ontvangst van alle documenten zoals administratie, overname bankrekening etc. Kortom aan alle voorwaarden is voldaan

 

Na een aantal maanden ontvang ik van de ABN-AMRO bank een brief dat mijn prive rekening per onmiddelijke ingang is geblokkeerd omdat ze hebben geconstateerd dat er op de rekening van de ( niet meer van mij zijnde ) BV geld is gestort wat van misdaad afkomstig blijkt te zijn. Ik heb hierop onmiddelijke een brief gestuurd naar de bank, met de overeenkomst van de verkocht BV, en hun uitgelegd dat de BV al een paar maanden niet meer van mij is en ik niets met dit voorval heb te maken.

 

Ik heb van de bank een brief ontvangen dat ze bij hun standpunt blijven en de prive rekening wordt opgezegd, de bank vertelde mij dat ik samen met de nieuwe eigenaar naar de bank had moeten gaan om de gegevens van de rekening te wijzigen, ik had afgesproken met de nieuwe eigenaar dat hij dat zou gaan doen. Kennelijk is dat niet gebeurd met alle gevolgen van dien. Ik heb inmiddels een advocaat in handen genomen, deze heeft de bank aangeschreven maar ze blijven bij hun standpunt en willen de relatie met mij verbreken.

 

Nu heb ik een heel groot probleem, ze willen alle rekeningen opheffen.

 

Kunt u mij helpen, want ik wordt nu buiten mijn wil en wetens om totaal geblokkeerd, tevens hebben ze mij aangemeld bij het externe verwijzings applicatie systeem, wat inhoud dat ik nergens meer een rekening kan openen, deze code blijft 8 jaar staan.

 

Heeft iemand hier ervaring mee hoe te handelen ?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Blijkbaar is destijd verzuimd om bij de bank te melden dat jij als verkopende partij niet meer gerechtigd bent om die BV te vertegenwoordigen. Dus voor de bank ben jij dé persoon die alles financieel regelt.. Dit ondanks dat het bij de KvK anders geregeld is.

 

M.a.w. De bank wordt geconfronteerd met "rare" overboekingen, zal hiervan melding doen bij verschillende instanties én na overleg de rekening(en) opzeggen/sluiten. Daarbij zullen ook de rekeningen ven betrokken bestuurders opgezegd/gesloten worden en dat zijn dan jouw rekeningen. De bank valt dan niets te verwijten.

 

Het enige wat jij kunt doen, is op de een of andere wijze hard maken dat jij met die malversaties niets te maken hebt, ondanks dat jij bij de bank als bestuurder bekend stond. je hebt al een jurist in handen genomen, probeer met deze een marsroute uit te zetten op welke wijze de bank te overtuigen is. Als betalingen via internet geregeld zijn, zal dat bewijzen nog een harde dobber worden.

Link naar reactie
  • 0

Wij hebben de bank de stukken toegestuurd betreffende de wijzigingen K.v.K, tevens het getekende document voor de overdracht van alle stukken waaronder ook de bankpas etc. De bank blijft volharden in haar standpunt. Ik wordt er op aangesproken terwijl ik er echt niets mee te maken heb.

Link naar reactie
  • 0

 

...Ik wordt er op aangesproken terwijl ik er echt niets mee te maken heb.

 

Het probleem voor de bank is: hoe weten ze dat? De bewijslast ligt bij jou, niet bij hun. Zolang die rekening op jouw naam staat blijf jij verantwoordelijk. Vanuit de bank gezien is dat correct. Als een crimineel jouw auto gebruikt voor een roofoverval zul jij ook moeten aantonen dat je er niets van wist cq bij betrokken was. Zeker als er geen inbraaksporen zijn, en de sleutels niet meer in je bezit.

 

Heb je de bank gevraagd hoe jij hun kunt overtuigen van je goede trouw?

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

 

...Ik wordt er op aangesproken terwijl ik er echt niets mee te maken heb.

 

Het probleem voor de bank is: hoe weten ze dat? De bewijslast ligt bij jou, niet bij hun. Zolang die rekening op jouw naam staat blijf jij verantwoordelijk. Vanuit de bank gezien is dat correct. Als een crimineel jouw auto gebruikt voor een roofoverval zul jij ook moeten aantonen dat je er niets van wist cq bij betrokken was. Zeker als er geen inbraaksporen zijn, en de sleutels niet meer in je bezit.

 

Heb je de bank gevraagd hoe jij hun kunt overtuigen van je goede trouw?

 

 

De rekening staat op naam van de B.V., niet op die van betewo. Betewo zal als gevolmachtigde bij de bank te boek staan.

 

Ik neem aan dat de bank ook aangeeft op grond waarvan zij de rekeningen opzeggen? (algemene voorwaarden? overeenkomst?) Kijk daar eens kritisch naar, of laat de advocaat er naar kijken.

 

Als de bank in haar recht staat, rest slechts een vordering op de koper van de aandelen in de B.V.

Onrechtmatige daad / wanprestatie.

 

Succes.

 

Johan

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
  • 0
Op 27 maart heb ik een BV overgedragen aan een nieuwe eigenaar. Boven de BV hangt een stichting en de stichting is overgedragen aan een nieuwe bestuurder

 

Wat was de rol van die Stichting? Aandeelhouder van de BV? Zo ja, heeft de bank dan de Stichting aangeschreven? Wie zat er in het bestuur van die Stichting? Kortom, ik begrijp niet goed hoe de bank bij u als privé persoon is terechtgekomen, anders dan als ex bestuurder van de Stichting. Het lijkt mij duidelijk dat als er dubieuze transacties hebben plaatsgevonden nadat u bent afgetreden als bestuurder van de Stichting u daar niet verantwoordelijk voor bent. Echter, als de bank u niet langer als klant wil hebben, dan verzinnen ze wel weer een andere smoes. De gelegenheid om bij een andere bank een rekening te openen, mogen ze u echter niet onthouden. Daar mag u ze op aanspreken. Een persoon is in dit land voor de wet nog altijd onschuldig totdat het tegendeel is bewezen en de bank staat niet boven de wet. Voorlopig maar even bankieren onder de vleugels van en familielid of bevriende relatie.

Link naar reactie
  • 0

>>Wat was de rol van die Stichting? Aandeelhouder van de BV? <<

Ja deze was aandeelhouder van de BV

 

>>Zo ja, heeft de bank dan de Stichting aangeschreven? <<

Neen alleen mij in privepersoon omdat ik tijdens de oprichting van de BV aandeelhouder was

 

>>Wie zat er in het bestuur van die Stichting? <<

Ik was voorzitter van de stichting

 

>>Kortom, ik begrijp niet goed hoe de bank bij u als privé persoon is terechtgekomen, anders dan als ex bestuurder van de Stichting. Het lijkt mij duidelijk dat als er dubieuze transacties hebben plaatsgevonden nadat u bent afgetreden als bestuurder van de Stichting u daar niet verantwoordelijk voor bent.<<

Klopt

 

>>Echter, als de bank u niet langer als klant wil hebben, dan verzinnen ze wel weer een andere smoes. De gelegenheid om bij een andere bank een rekening te openen, mogen ze u echter niet onthouden. <<

Gaat nu niet meer omdat ze een EVA Code op mijn naam hebben gezet, je kunt dan bij geen bank meer terecht

 

>>Daar mag u ze op aanspreken. Een persoon is in dit land voor de wet nog altijd onschuldig totdat het tegendeel is bewezen en de bank staat niet boven de wet. Voorlopig maar even bankieren onder de vleugels van en familielid of bevriende relatie. <<

Is wel lastig als je drie bedrijven hebt

 

Voor de leesbaarheid van het geheel e.e.a. aangepast

Link naar reactie
  • 0

Het wordt een drama, bank werkt gewoon niet mee en willen van niets weten en blijven bij hun standpunt. De bank heeft gelijk dat ik samen met de nieuwe eigenaar mij had moeten melden en de rekening had moeten overdragen, moet er wel bij zeggen dat ik dat trouwens niet wist, staat ook niet op hun site vermeld. Maar dat wil nog niet zeggen dat ik de farude handelingen heb verricht, ik was vanaf 27 maart niet meer in het bezit van een pas met pincode, kon dus ook geen tranasacties meer uitvoeren vanaf die datum, terwijl deze acties in juni hebben plaatsgevonden. Kortom een groot probleem waar ik denk niet uit kom.

Link naar reactie
  • 0

Voor de bank sta jij geregistreerd als bestuurder, dus aansprakelijk voor het gebruik van de rekening, punt !

Dat kan je de bank niet aanrekenen.

 

Wellicht kan je de bank overtuigen indien de feitelijke bestuurders een verklaring afleggen, waarin zij de volledige verantwoordelijkheid voor het rekeninggebruik op zich nemen vanaf periode van overname aandelen, Gezien je eerdere verhaal lijkt me dat ook lastig omdat ik aanneem dat e.e.a. onder de rechter is. Dan lijkt me de enige escape, een uitspraak van de rechter.

 

 

Link naar reactie
  • 0

... ik was vanaf 27 maart niet meer in het bezit van een pas met pincode ...

Misschien een domme vraag, maar dat risico loop ik dan maar ...

 

Heb je jouw bankpas (met op de achterzijde jouw handtekening) samen met de bijbehorende pincode overgedragen naar de nieuwe eigenaar? Volgens mij staan de voorwaarden van de bank dat sowieso niet toe. In het ergste geval heeft de nieuwe eigenaar dus ook nog eens jouw handtekening gebruikt om bepaalde transacties te doen, hoe kon hij anders gebruik maken van die rekening als die niet was overgeschreven op zijn naam? De bank doet toch handtekeningverificatie? Of heb je ook een internet-account van die rekening met bijbehorende pincode overgedragen?

Link naar reactie
  • 0

De zaak is nog niet onder de rechter, wel heeft de bank aangifte gedaan bij de politie. Ben er dus nog niet klaar mee. Ik kan de nieuwe eigenaar vragen een verklaring te willen tekenen, deze moet dan wel op proffesionele wijze worden opgesteld

Link naar reactie
  • 0

Wat bedoel je, professioneel?

 

'Ik, ...., verklaar sinds in het bezit te zijn van pas en pincode van rekeningnr ... en ben sinds die datum verantwoordelijk voor alle transacties op die bankrekening'

 

Handtekening

 

Je gaat samen met de nieuwe eigenaar en deze verklaring naar de bank (inc paspoort / ID) en ze nemen die verklaring in.

 

Je zult sowieso met hem (haar?) naar de bank moeten want formeel sta jij nog steeds als gevolmachtigde te boek.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Als je vindt dat bank onrechtmatig c.q. onredelijk handelt, dat probeer je ze toch in een kort geding te dwingen dat te herstellen? Dat lijkt me zinvoller dan alleen maar roepen dat je het niet eerlijk vindt en dat je er niet uit gaat komen.

Link naar reactie
  • 0

 

Je was voorzitter van de stichting. Bij overdracht van de stichting is de Kamer van Koophandel ingelicht, neem ik aan. Per datum van overname staan daar nieuwe bestuuders geregistreerd.

 

Of is dat ook onderhands geregeld?

 

Nee dit is netjes bij de kamer van Koophandel gewijzigd.

Link naar reactie
  • 0

Als je vindt dat bank onrechtmatig c.q. onredelijk handelt, dat probeer je ze toch in een kort geding te dwingen dat te herstellen? Dat lijkt me zinvoller dan alleen maar roepen dat je het niet eerlijk vindt en dat je er niet uit gaat komen.

 

Deze rekening is geblokkeerd, maar met het EVA code kun je nergens een nieuwe rekening krijgen

Link naar reactie
  • 1
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Deze rekening is geblokkeerd, maar met het EVA code kun je nergens een nieuwe rekening krijgen

Dat heb je al eerder gezegd. Wat heeft dat ermee te maken of je nog niet een kort geding bent begonnen? Als je vindt dat je onrechtmatig behandeld wordt, dan moet je in actie komen en de bank dwingen dat recht te zetten.

Link naar reactie
  • 0

Klacht ligt nu bij de AFM en bij de bank zelf. Tevens heeft de nieuwe eigenaar verklaard dat hij de rekening in zijn bezit heeft, en dat hij verantwoordelijk is voor de activiteiten. Het lijkt er op dat de bank de klacht nu serieus neemt, zo niet start ik een kortgeding tegen de bank.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 243 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.