• 0

Financierings mogelijkheden / advies?

Mijn plan is om een snackbar/eethuis te beginnen.

Nou heb ik een pracht van een lunchroom ter overname gezien en ik zie er veel potentie in om ook in de avond uren te draaien,ook gezien de ligging midden in het stadscentrum met alle denkbare markten,evenementen en een na grootste kermis van nederland voor de deur.

 

Ik wil er samen met mijn vrouw en m'n broertje en misschien later als het erg druk wordt met nog een parttimer werken.

We hebben de werkervaring,Soc. Hygiene,plannen etc,etc.

Er is marktonderzoek gedaan door mij en mijn vrouw waaruit blijkt dat er in het centrum maar een snackbar open is in de avonduurtjes.

En naar aanleiding van vragen aan mensen kan er makkelijk een bij.

Tuurlijk heb ik overdag concurrenten als Febo,een ijssalon,talloze cafetaria's,een paar Turkse tentjes en een zelfgemaakte patat boer.

Maar wij hebben ook een avondleven in de stad vanwege de vele kroegen,toeristen,mensen die gewoon een wandelingetje door de stad maken; noem maar op.

 

Het enigste punt is dat we geen cent hebben gespaard (we zijn een stel van 27 jaar met 2 jonge kinderen)

We wonen in een huurwoning en zitten tot volgend jaar in de schuldsanering vanwege een hypootheek-drama in het verleden.

 

Hoe kan ik de bank overhalen om me te financieren in minimaal 1,5 ton?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

20 antwoorden op deze vraag

  • 2

Beste Kadir, mooi plan maar je gaat een bank hier zo niet in mee krijgen. Er zal iemand eigen vermogen in moeten stoppen. Bovendien is het vervelend dat je een verleden hebt. BKR notering maakt bank nog terughoudender, waardoor je dus meer op eigen middelen aangewezen bent. Bedenk verder dat banken ook voorzichtig zijn met horecafinancierin (gaat vaker fout).

 

Ik raad je aan een partner met eigen geld er bij te zoeken. Schrijf verder een ondernemingsplan om je financieringsaanvraag goed te onderbouwen.

 

Succes!

Link naar reactie
  • 0

Beste Kadir,

 

Is de overnameprijs 150.000 euro? Waar is deze op gebaseerd, heb je de jaarcijfers ingezien? Heb je behalve de overnamesom ook rekening gehouden met bijvoorbeeld investeringen/kosten voor verbouwing, huurborg, vergunningen, nieuwe belettering/huisstijl, beginvoorraad en een aanloopreservering?

 

Ten aanzien van je mogelijkheden is eerst je persoonlijke vermogenspositie van belang. Zit je nu in de Wsnp? Dan is het is in principe niet mogelijk een bedrijf op te starten of een zelfstandig beroep uit te oefenen. Zoals hierboven aangegeven is zonder eigen vermogen (of achtergestelde leningen/zekerheden) financiering via reguliere kredietverstrekkers zoals banken in de horeca eigenlijk onmogelijk. Je zult voor een groot deel van het benodigde totaalbedrag investeerders of durfkapitaal van familie/vrienden moeten vinden. Om je totale financieringsbehoefte te vervullen is misschien gedeeltelijke huurkoop mogelijk, waarbij je in termijnen de overname betaalt, of meefinanciering door pandeigenaar, brouwerij, leveranciers, e.d. Een startlening vanuit de Bbz is ontoereikend.

 

De overnamesom duidt op een onderneming van een redelijke omvang, bijvoorbeeld met een personeelsbestand dat je moet overnemen. Wat voor een concept is het en van welke grootte qua meters en omzet? Een kleinere investering met een kleinschaliger opzet lijkt in jouw situatie meer slaagkans te hebben; dit is gemakkelijker te financieren. Bovendien is de bedrijfsvoering dan waarschijnlijk ook minder gecompliceerd, efficiënter en minder risicovol en biedt daardoor meer kans op een goed rendement en continuiteit.

 

In elk geval veel succes.

Met vriendelijke groet,

 

Paul

 

 

Link naar reactie
  • 0

beste Paul,

De overname som is 87.000 euro en de huur is 1700 per maand

Zelf kan ik misschien 50.000 euro inbrengen via familie en vrienden

Ik wil zowiezo de vaste lasten van het eerste jaar al klaar hebben liggen.

 

Er moet een koelvitrine in de zaak komen en er word een bakwand van 30000 euro geplaatst.

Ik ga veel gebruik maken van het interieur wat er al staat.

Een nieuw kleurtje op de voorgevel.

Een koelcel staat er al want het is al een horeca pand.

Ook zijn er geen verplichtingen of overnames wat betreft personeel,brouwerijen e.d.

 

Wat betreft jaarcijfers,weet ik niets van nog,maar dat zal niet al te best zijn gezien de drukte.

Ik bedoel,mensen hebben om 14.00 uur 's middags nog geen trek in een biefstuk.

's Avonds moet je schotels e.d. gaan verkopen

Het is meer een klein restaurantje die elke dag om 17.00 uur dicht gaat (terwijl ze een vergunning hebben om tot 00.00 uur open te blijven).

De mensen willen overdag een patatje,een soft ijsje of wat drinken,geen drie gangen menu.

 

En ja ,de know how is er.

Wij hebben nix anders dan horeca (dan met name klein horeca) gedaan in het verleden

De diploma's hebben we ook.

En het belangrijkste we zijn erg gemotiveerd!

 

En de omvang valt denk ik wel mee,het gaat om een zaak van 80 tot 100m2 met buiten nog een terras.

 

Ook heb ik begrepen,met name via de KvK, dat de klein-horeca (snackbars en kleine cafetarias) juist een lichte stijging vertonen in tegenstelling tot de restaurants en de grotere eetgelegenheden

 

Dit komt vooral omdat mensen niet meer vaak duur uit eten willen en de steeds groeiende eenpersoons huishoudens.

Ook speelt verantwoord frituren ook een rol tegenwoordig.

 

Graag reacties!

Vergeet ik wat?

Link naar reactie
  • 0

Beste Kadir,

 

maak die 50k eigen inbreng hard, voordat je naar de bank of een andere leeninstelling stapt.

 

Wat ik tot nu toe in je verhaal mis, is een uitgewerkt ondernemingsplan en een exploitatiebegroting, maar volgens mij heb je daar zeker al over nagedacht. Vanwege de lopende schuldsanering moet je eerder bij het UWV of de gemeente zijn, experts reageren vast. Heb je je al verdiept in Qredits, ook al gaat het hier over horeca?

 

Succes,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

 

...

Graag reacties!

Vergeet ik wat?

 

Heb je al een ondernemingsplan uitgewerkt? Je kosten lijken redelijk duidelijk. Denk nog wel aan verzekeringen.

 

Wat verwacht je aan omzet en winst? Hoeveel klanten heb je nodig, en wat besteden die gemiddeld? Wat zijn je marketingkosten?

 

Investeren in voorraad kost ook geld.

 

Heb je ook een cashflowoverzicht (wat komt er per maand binnen en wat gaat er uit?)?

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Ik ben behoorlijk ver gekomen met alleen denkwerk en de ondernemingsplan die zal niet te lang op zich laten wachten aangezien m'n hoofd al helemaal overloopt met ideeen,mogelijkheden etc.

 

Alleen ben ik geen kanjer in ''cashflowoverzicht''.

Heeft iemand hier tips voor?

Ik vind het moeilijk om van te voren een overzicht te maken.

Ben bang dat ik het te ruim of te laag inschat.

 

Zal het 200K worden per jaar... of meer... of minder?

Hoeveel moet ik inleveren?

 

Dit is ook het enige punt waar ik op blijf steken.

Hoe ga ik 't kostenplaatje inelkaar zetten?....geen idee

Link naar reactie
  • 0

Fred heeft het al aangegeven:

 

Heb je ook een cashflowoverzicht (wat komt er per maand binnen en wat gaat er uit?)?

 

Wat er per maand binnenkomt is misschien nog wel de meest onzekere factor. Wat er uit gaat moet je in kunnen schatten en dat moet tenminste omgezet worden. Heb je daar een goed gevoel bij?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Ik ga vanavond (en waarschijnlijk de hele nacht ) alles even proberen op te tellen van een gemiddelde verkoopdag,en zal proberen daaruit weer een berekening te maken over een langere termijn.

Denk dat ik met behulp van mijn (en mevrouw natuurlijk) werkervaring nog wel 's een heel eind zal komen.

 

Morgenochtend meer!

 

Alvast bedankt voor al jullie hulp van vandaag.

Link naar reactie
  • 0

Alleen ben ik geen kanjer in ''cashflowoverzicht''.

Heeft iemand hier tips voor?

Ik vind het moeilijk om van te voren een overzicht te maken.

Ben bang dat ik het te ruim of te laag inschat.

 

Zal het 200K worden per jaar... of meer... of minder?

Hoeveel moet ik inleveren?

 

Dit is ook het enige punt waar ik op blijf steken.

Hoe ga ik 't kostenplaatje inelkaar zetten?....geen idee

 

Je zult toch wel enig idee hebben ??

 

Op basis van welke overwegingen ben je dan tot de conclusie gekomen dat je dit bedrijf wilt overnemen ??

 

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat je die 150 K uit je hoofd moet zetten en moet gaan voor het bedrag wat echt nodig is met een eigen inbreng van 50 K om de beste kans te maken voor een financiering.

 

Er zijn veel foodleveranciers in de Horeca waar je ook de apparatuur kan kopen op een afbetalingsregeling, uiteraard met een contract dat jij je handel ( snacks) bij hun gaat afnemen.

Voor jou het voordeel dat je minder nodig heb bij de bank en het voordeel van de leverancier is dat jij klant bij hun wordt en blijft.

 

Tevens kan je ook overwegen de apparatuur te leasen.

 

Kijk ook eens op:

 

http://www.horeca.org/voorbereiding.html en http://www.horecastartersloket.nl/

Link naar reactie
  • 0

Ik zou waarschijnlijk 40 procent kunnen besparen op m'n startkapitaal,

als ik al mijn apparatuur zoals bakwand €30000, IJsmachine €10000 e.d. op zo'n manier zou laten financieren.

Daar zal ik me meer in moeten verdiepen.

Wel weet ik dat Perfecta (bakwand) een soort van afbetaal-regeling aanbied aan hun klanten.

Maar jullie bedoelen dus dat als ik bijv. een contract van 5 jr. bij de ijsleverancier afsluit dat ik in die 5 jr. ook de ijsmachine kan afbetalen?

 

Maar ik moet me nog even bezighouden met de Liquiditeits Prognose die ik heb ontvangen via een link,nog bedankt daarvoor,erg handig.

 

Alleen blijf ik steken op Personeelskosten.

Voorbeeld: Als ik iemand €1200,- netto betaal dan is dat bruto zo'n €1420,-.

Is het bruto bedrag dan ook het totaal van ik betaal of komen er nog meer kosten bij?

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Kadir,

 

Bezint eer ge begint.

 

Jij zit in een schuldsaneringstraject? Heb jij nagevraagd of jij uberhaupt nieuwe verplichtingen aan mag gaan?

 

Mocht dat geen struikelblok zijn dan zal je moeten gaan nadenken over het verlagen van jouw financieringsbehoefte.

Een lening van 150K is niet reeel gegeven jouw situatie. Als jij 50K eigen inbreng kunt realiseren dan maak je meer kans door het merendeel zelf te financieren maar dan moeten jouw initiele investeringen omlaag.

 

Een bakwand kan je ook voor 10K vinden of minder. Heb je erover nagedacht hoeveel ijs je moet verkopen om de investering van 10.000 in een ijsmachine terug te verdienen? En ga dan eens na of dit realistisch is. (neem kosten elektra, onderhoudscontract, verzekering, ingredienten mee). Tegen de tijd dat je die snackbar operationeel hebt, is de zomer overigens voorbij.

 

Verder vind ik 87K overnameprijs nogal fors gezien de hoogte van de huur en de investeringen die kennelijk nodig zijn

om er een snackbar van te maken. Is die overnameprijs wel reeel gezien de huidige omzet en winst? Wellicht is er nog

over de prijs te onderhandelen? Of kan een deel van de overnameprijs op afbetaling?

Wat is de looptijd van het huurcontract? Als deze langlopend is, is dat een waardedrukkende factor, die je in de prijsonderhandelingen mee kunt nemen.

 

Voor wat betreft personeelskosten mag je er gemakshalve vanuit dat het nettoloon x 1,5 tot 2 de werkelijke all-in loonkosten zijn.

Je kunt beter te ruim rekenen, dan te optimistisch. Maar begin eerst na te denken over jouw openingstijdens en ga dat terugrekenen naar personeelsbezetting per dag. Dan zou je kunnen inschatten hoeveel manuren je nodig hebt naast de inzet van jezelf en je vrouw.

 

 

 

Link naar reactie
  • 1

 

 

Het enigste punt is dat we geen cent hebben gespaard (we zijn een stel van 27 jaar met 2 jonge kinderen)

We wonen in een huurwoning en zitten tot volgend jaar in de schuldsanering vanwege een hypootheek-drama in het verleden.

 

 

 

 

Aangezien wij aan het begin van het WNSP traject zitten lees ik veel hierover (en nee

niet de drama verhalen Wel de informatie van hoe en wat er gaat gebeuren)

Dit kwam ik tegen: (www.svf-ondernemers.nl/wsnp_achtergrondinfo.asp)

 

 

"""Eigen onderneming van schuldenaar

 

In beginsel wordt een eigen bedrijf of beroep niet voortgezet tijdens de schuldsaneringsregeling.

Een eigen bedrijf of zelfstandig beroep kan met toestemming van de rechter-commissaris tijdelijk worden voortgezet om bijvoorbeeld lopende zaken af te handelen of een akkoord aan te bieden. Daarna dient de schuldenaar zijn activiteiten te stoppen en betaald werk in loondienst te zoeken.

Het starten van een eigen bedrijf/zelfstandig beroep tijdens de looptijd van de schuldsaneringsregeling is niet toegestaan, tenzij de rechter-commissaris hiertoe toestemming geeft""

 

En zoals ik begrijp zit jij in de schuldsanering.(wnsp)

Dus buiten het feit of je het uberhaubt wel MAG. wordt het sowieso (aangezien de hoogte van

het te lenen bedrag) heel moeilijk om geld bij de banken los te krijgen.

Na de WSNP blijft het sowieso 5 jr vermeld staan bij de BKR. (dus voor jou nu nog 6 jr)

 

gr didi

 

Zorg dat je altijd een lichtpuntje blijft zien,

 

En van iedere teleurstelling kun je leren

Link naar reactie
  • 0

Ben eigenlijk wel benieuwd naar het verloop van dit verhaal?

 

 

gr didi

 

ps

Ik ben zo vrij geweest om TS een PM te sturen met het verzoek ons

bij te praten, zodat anderen hier eventueel ook van kunnen leren.

 

Zorg dat je altijd een lichtpuntje blijft zien,

 

En van iedere teleurstelling kun je leren

Link naar reactie
  • 0

ex ondernemer

 

Beste kadir ,ik heb je verhaal gelezen en zie in jouw verhaal veel terug van mijn eigen start als ondernemer zoals motivatie doorzettings vermogen en vooral veel gebrek aan praktische kennis en ervaring.

Het belangrijkste voor jouw is toch om een bedrijfs plan op te zetten dit kan je downloaden van de kvkh site of zelf achter de computer kruipen en alles zelf op te schrijven en zoeken.

Een bedrijfs plan vraagt aan jouw goed te gaan kijken wat alles kost en wat het je op ZOU kunnen leveren.

Een bedrijfs plan opstellen doe je ook niet op 1 avond achter de computer je zal ook bij leveranciers langs moeten gaan om te kijken wat ze te bieden hebben en wat hun prijzen zijn.

Ook zal je eens bij de concurent langs moeten gaan om te kijken wat hij in huis heeft en wat zijn prijzen zijn en wat voor klanten hij aantrekt.

Je moet ook goed gaan kijken naar je doelgroep immers je vertelt dat er bij jullie in het dorp s'nachts niets open is, WAAROM IS DAT.

Er zijn zo te horen genoeg tenten te vinden maar geen van deze wil sávonds open zijn wat misschien ook wel handig is om te gaan navragen wat de gemeente kosten zijn zoals vergunningen voor terassen en reclame borden en of je wel open mag zijn sávonds.

 

Kortom vragen vragen zoeken zoeken en je eigen vooral niet rijk rekenen denk niet dat je elke dag de zelfde omzet zult halen.

In de vakantie periode zijn er vaak veel mensen(vaste klanten) weg en zul je het moeten hebben van de passant en toerist op dit moment is je locatie zeer belangrijk of reclame voor je zaak (campings hotels enz).

 

Een eigen bedrijf opstarten is leuk spannend en vol avontuur laat het geen nachtmerie worden.

Ik kan kan je van praktische advies dienen mocht je meer informatie willen.

 

m.v.gr. a.p.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 227 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.