• 0

Marketing tbv bevordering verkoop

Over een maand zal ik mijn producten uitleveren aan zo'n 30 winkels in Nederland. Nu wil ik natuurlijk aan de klanten laten zien dat de producten ook echt goed verkopen waardoor ik dus in de winkels aandacht wil vragen voor de producten (levensmiddelen). Hiervoor heb ik dus een idee uitgewerkt, maar ik loop nog tegen enkele problemen aan.

 

Promotie Idee

Om aandacht te krijgen voor de producten en de verkoop te stimuleren geef ik een reis naar NYC weg. Om deze reis te winnen moet men de producten kopen waarna men van de winkelier een sticker krijg met daarop een letter (letter zie je enkel na krassen). De sticker moet men op de overzichtskaart plakken en bij het volledige woord 'New York' wint men de reis.

 

Vragen/Problemen

#1 Hoe zorg ik ervoor dat de prijs er niet na twee weken al uitgaat? Letters 'W' en 'Y' pas later uitleveren?

Mag dit eigenlijk wel??

#2 Beter één grote prijs weggeven of meerdere kleine prijzen weggeven?

#3 Hoe zit het met de kansspelbelasting? De klant heeft geen controle over letters (=gokken)?

#4 Hoe zorg je ervoor dat de winkeliers de stickers zelf niet houden / gebruiken voor de reis en/of niet geven?

 

Hoor graag de gedachtes en eventuele ervaringen met prijsvragen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Een paar jaar terug deed Super de Boer ook zoiets als een Monopoly spel. Je moest dan een straat bij elkaar zoeken en dan kon je een prijs winnen. Op Marktplaats was een hele ruilhandel voor die kaartjes en daardoor bleek al snel dat een aantal kaartjes zeer schaars waren. Het idee is dus niet nieuw, Google er maar op.

 

Een enkele reis op een enkel product die er pas naar maanden uit gaat, dat lijkt me voor een consument weinig interessant. Ik zou als ik jou was voor een andere promotie kiezen welke een relatie heeft met je product. Wat voor een product wil je verkopen?

Link naar reactie
  • 0

Beste John,

 

Ik kan er niet heel veel over zeggen, maar er komt vast nog wel een expert langs.

Voor zover je er wat aan hebt, mijn antwoorden zijn:

 

#1 of 't mag weet ik niet, maar 't lijkt me wel. Het is de enige manier om niet laten gebeuren waar je voor vreest

#2 ik zou voor meerdere kleinere prijzen kiezen

#3 voor kansspelbelasting kan je zoeken in een te downloaden folder via www.belastingdienst.nl

#4 door die winkeliers en hun familie van deelname uit te sluiten?

 

groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

Hallo John,

 

#1 Hoe zorg ik ervoor dat de prijs er niet na twee weken al uitgaat? Letters 'W' en 'Y' pas later uitleveren?

Mag dit eigenlijk wel??

#2 Beter één grote prijs weggeven of meerdere kleine prijzen weggeven?

 

Je kunt iedere week of twee weken de bakken legen en een paar kleine prijzen weggeven, bijvoorbeeld je eigen producten. De hoofdprijs kun je dan toch gewoon veel later laten trekken uit alle inzendingen die je bewaard hebt.

 

Een notaris weet er vast wel meer van.

Een goede tekst genereert omzet.

 

K-PR Schrijfatelier

www.k-pr.nl

Link naar reactie
  • 0

 

....

Een enkele reis op een enkel product die er pas naar maanden uit gaat, dat lijkt me voor een consument weinig interessant. Ik zou als ik jou was voor een andere promotie kiezen welke een relatie heeft met je product. Wat voor een product wil je verkopen?

 

Valt nog wel mee denk ik. De Gamma bijv heeft op dit moment ook een kras actie, waarbij je je lotnr online registreert en pas in september bekend gemaakt wordt welke (van te voren getrokken) lotnummers gewonnen hebben. Die prijzen hebben ook niets te maken met het Gamma assortiment.

 

Zolang de mensen gratis loten / kraskaarten kunnen krijgen zullen ze vast wel meedoen, en op die manier kun je mensen toch verleiden tot aankoop. En zo niet, dan hebben ze toch je producten al weer gezien.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Even ter aanvulling op alle bovenstaande tips: zolang er geen inleg wordt gevraagd in de vorm van geld, dus indien de lootjes gratis bij de producten worden verstrekt, is er geen sprake van een kansspel in het kader van de wet op de kanspelen. De omvang c.q. waarde van het prijzenpakket speelt ook een rol, dus als er bijvoorbeeld (t.w.v.) een miljoen te winnen valt, kan dit buitenproportioneel ten opzichte van het promotionele aspect zijn. Even toetsen of de actie dan toch middels een vergunningaanvraag moet, kan nooit kwaad.

 

Succès en groet,

 

Hans

(CREANIZE!)

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

 

....

Een enkele reis op een enkel product die er pas naar maanden uit gaat, dat lijkt me voor een consument weinig interessant. Ik zou als ik jou was voor een andere promotie kiezen welke een relatie heeft met je product. Wat voor een product wil je verkopen?

 

Valt nog wel mee denk ik. De Gamma bijv heeft op dit moment ook een kras actie, waarbij je je lotnr online registreert en pas in september bekend gemaakt wordt welke (van te voren getrokken) lotnummers gewonnen hebben. Die prijzen hebben ook niets te maken met het Gamma assortiment.

 

Zolang de mensen gratis loten / kraskaarten kunnen krijgen zullen ze vast wel meedoen, en op die manier kun je mensen toch verleiden tot aankoop. En zo niet, dan hebben ze toch je producten al weer gezien.

 

De reis naar NYC is relevant, omdat wij amerikaanse levensmiddelen verkopen aan de winkels. Thema is dus 'amerika' als prijsvraag (je moet sparen voor 'subway' letters van NYC).

 

Zit alleen te twijfelen tussen 'sparen van stickers' of krasloten. Als ik ergens een kraslot bij ontvang gebruik ik deze, maar het zet mij niet aan tot een nieuwe aankoop van het product. Bij het 'sparen van stickers' wil ik altijd meer kopen, zodat ik een volle kaart heb. Wat is jullie mening hierover? Wat zal leiden tot meer verkoop?

 

En twijfel ook voor één grote prijs of meerdere kleine prijsjes, want zoals je ziet met Staatsloterij wil men meerdere kleinere prijzen, maar dat gaat natuurlijk om hele grote bedragen ;-)

 

Het uitsluiten van winkeliers en familie kan je wel op papier zetten, maarja dat ga je helaas niet tegen?

Misschien ook een prijs voor winkeliers neerzetten als men verkoop haalt van xxx euro in een maand?

 

Link naar reactie
  • 0

 

Vragen/Problemen

#1 Hoe zorg ik ervoor dat de prijs er niet na twee weken al uitgaat? Letters 'W' en 'Y' pas later uitleveren?

Mag dit eigenlijk wel??

Hoor graag de gedachtes en eventuele ervaringen met prijsvragen.

 

Je zou dit zelfs kunnen gebruiken om de aankopen in de tijd te spreiden. Eerste maand de N & Y uitleveren, 2e maand de E & O, 3e maand de W & R en de 4e maand de K en een herhaling van de andere letters zodat mensen die later zijn begonnen toch het complete woord kunnen samenstellen. Je zou hierbij een 80/20 verhouding kunnen aanhouden. 80% de letters van die maand en 20 % de overige letters. Anders wordt het zo zichtbaar dat je dit doet ;).

Komen allen de mensen die blijven kopen in aanmerking voor je toch wel dure prijs.

Link naar reactie
  • 0

Even ter aanvulling op alle bovenstaande tips: zolang er geen inleg wordt gevraagd in de vorm van geld, dus indien de lootjes gratis bij de producten worden verstrekt, is er geen sprake van een kansspel in het kader van de wet op de kanspelen. De omvang c.q. waarde van het prijzenpakket speelt ook een rol, dus als er bijvoorbeeld (t.w.v.) een miljoen te winnen valt, kan dit buitenproportioneel ten opzichte van het promotionele aspect zijn. Even toetsen of de actie dan toch middels een vergunningaanvraag moet, kan nooit kwaad.

 

Succès en groet,

 

Hans

(CREANIZE!)

 

Ben geen jurist, maar zou zo'n actie niet als promotioneel kansspel worden aangemerkt? Als je daarop zoekt in google kom je o.a. bij het ministerie van justitie uit, waar je wat regels vindt. Volgens mij kan dit overigens ook gewoon onder de kansspelbelasting vallen.

 

In het verleden kwam je ook nog wel eens een actie tegen met in de voorwaarden de opmerking: "aankoop niet verplicht. U kunt een gratis lot opvragen door [...]". Ik weet niet of dat nog steeds geldt, maar vermoedelijk was dat in het verleden in ieder geval een wettelijke verplichting.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

 

Die regels zou ik goed bestuderen, want als ook maar ergens blijkt dat je het resultaat probeert bij te sturen zit je zwaar in de problemen, niet alleen bij de consument maar ook in de handel. Die handel heeft doorgaans ook een bloedhekel aan administratie. Aan de kassa spaarkaarten uitdelen, is bij grotere retailers dan ook zo goed als uitgesloten. Daar hebben ze meer als genoeg te doen.

 

Je redenering klopt ook niet helemaal. Uiteraard wil een winkelier graag weten wat je doet om verkoopt te bevorderen, maar met een prijsactie laat je niet zien dat het product goed verkoopt. Je laat alleen zien dat je de verkoop probeert te stimuleren. Een krasactie waarbij de consument zeven items moet kopen, is tamelijk complex en bovendien in een distributienetwerk van dertig verkooppunten ook niet erg kostenefficiënt. Dan is een promoteam dat samples uitdeelt beter te overzien. Heb je sample-size verpakkingen? Of wellicht een goeie display, want uit de probleemstelling is af te leiden dat je waarschijnlijk met speciaalzaken werkt die niet verwachten dat je een half jaar vantevoren overlegt over acties.

 

Wil je toch een prijs uitdelen, denk dan aan je eigen review-site waar consumenten hun oordeel over je product geven (al dan niet met een foto). Dat levert een jureerbare prestatie op, die beloond mag worden...

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Het is een beetje lastig inschatten zonder te weten wat voor winkels (speciaalzaak, zelfbediening) jouw artikelen gaan afzetten (alvorens in te kunnen gaan op het veiligstellen van de promotieoverdracht), en wat voor producten je hebt, althans de uitstraling ervan. Ik stel me zo voor dat het om voorverpakte waren gaat met “Amerikaanse” herkenbaarheid?

If so, dan zal de potentiële koper gaan voor een stukje sfeerbeleving, iets nieuws proberen van het andere continent. Mijn eerste gedachte zou dan zeker zijn ook vooral dit vlak (de sfeer) te versterken. Waarom dan niet toevoeging van bv verzamelkaartjes van American classic cars. Met daarboven de mogelijkheid te kunnen sparen voor een soort “matchbox” uitvoering van deze old timers.

Of die reis naar NYC klinkt eigenlijk ook een stuk spannender als je daar tickets voor een flinke Base- of Basketball match aan toevoegt..(“Go and see the NY Lakers for free!”)

Je zou zelfs kunnen overwegen bovenstaande autokaartjes te veranderen in Base- and Basketball verzamelkaartjes, in combinatie met die match-trip naar NYC. Wie weet zet je een trend in gang die ontzettend veel commerciële mogelijkheden bied…

Succes,

Peter

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 189 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.