• 0

Wanneer inschrijven KvK etc voor deze starter?

Hi all,

 

ik kom net van de KVK af omdat ik mn 1manszaak wilde beginnen (webshop)

terwijl ik me al afvroeg of het slim was om dit nog te doen zo aan het einde van het jaar

ivm fiscale jaar/belastingdienst. Wat toen ik toen te horen kreeg en nog niet wist is dat

ik dan ook nog een deel kvk betaal dit jaar, accountantkosten wellicht voor het opgeven

van die anderhalve maand dat k online ben, en misschien iets dat te maken had met

de detailhandel etc.

 

Oftewel allemaal nog kosten zo aan het einde van het jaar terwijl ik als ik net begin waarschijnlijk

niet hard van start zal gaan en het daardoor niet de moeite waard is. Ik wilde eigenlijk snel

beginnen om de feestdagen mee te pakken en zo al meteen wat winst mee te pikken.

 

Alleen nu lijkt dat geen goed idee meer omdat ik op deze manier juist anderhalve maand wellicht wat

sales zal genereren maar voornamelijk betaal om online te zijn terwijl het niet rendabel is.

 

Het idee is dus om startklaar te zijn eind december en 1 jan los te gaan.

Wat denken jullie? Overdreven voorzichtig of toch beter (gezien niet al te hoge winstverwachtingen) ?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

22 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Evilman,

 

eerst even de wettelijke regel: als je deelneemt in het maatschappelijke verkeer als ondernemer en dus als zodanig acteert, ben je verplicht om je in te schrijven bij de KvK.

 

De vraag is of je voor 2009 al als ondernemer kwalificeert. Er bestaat hiervoor een aantal wettelijke kenmerken; in de praktijk wordt dit getoetst door belastingdienst. De toetsing vindt plaats om te kijken of je een BTW nummer kan krijgen en of je voldoet aan de ondernemer-vereisten voor de inkomstenbelasting (IB). De voordelen van de ondernemers zijn allerlei ondernemersfaciliteiten en verrekenbaarheid van BTW.

 

Gezien je geringe omzetverwachting en je relatief geringe inspanningen voor 2009, zou je wellicht kunnen argumenteren dat eventuele winst in 2009 (nog) resultaat uit overige werkzaamheden is (geen ondernemer voor IB).

 

Echter aangezien je een website hebt, hetgeen per definitie deelneemt aan het maatschappelijk verkeer, schurk je wel 'gevaarlijk' dicht tegen de verplichting om je in te schrijven aan. Een nadeel van het niet inschrijven bij de KvK is dat je niet kan kwalificeren voor het BTW ondernemerschap (Je BTW is dus niet verrekenbaar). Nog een nadeel is dat je bij je klanten en leveranciers als een niet-serieuze partner kan overkomen zonder KvK-inschrijving.

 

Mijn persoonlijke mening is dat je het aloude spreekwoord 'de cost gaet voor den baet uyt' niet te veel moet negeren en de inschrijving rond maakt.

 

Met vriendelijke groet,

Raymond

www.mpaccounting.nl administratie, (belasting)advies en detachering

Link naar reactie
  • 0

Aanvullend op het prima antwoord van Raymond: waarom niet alles op alles zetten om een mooie omzet te draaien met de feestdagen? Zoveel dat die kosten van KvK etc in het niet vallen? Gooi er alles in wat je in je hebt en bestorm die markt. Ben je voor je gevoel NU ondernemer of pas over 2 maanden? Als het NU is, ga er dan voor.

 

Succes!

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Evilman,

 

Je hebt een mooi antwoord gekregen van MP Accounting.

Ik heb één aanvulling omdat MP wel goed begint (ondernemerschap is geen keuze) maar eindigt met een optie.

In jouw situatie ben je verplicht om je in te schrijven bij de KvK, punt!

 

Of het dan voor de IB resultaat uit overige werkzaamheden (ROW) wordt of winst, da's van later zorg. Aangifte doe je achteraf met de wijsheid van dat moment.

Voor de BTW ben je ondernemer.

 

Inschrijven dus en lekker aan de slag gaan om je slag te slaan in december.

 

groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

bedankt voor de reacties!

 

ff hardop denkend: die 2 resterende maanden.. is het dan ook mogelijk om in te schrijven bij kvk..

en belastingdienst in het nieuwe jaar pas op te geven? En dus dat beetje winst wat ik dan maak met

wat sales tijdens de feestdagen opgeef als overige werkzaamheden?

 

Dat maakt het wel een stuk makkelijker, maar ik weet niet in hoeverre dat nou echt 'slecht' is.

Ik had het idee gezien mijn winstverwachting niet enorm is het niet erg is om het zo te doen.

zeker omdat mijn webwinkel nog niet gevonden zal worden in zoekmachines ed. in het begin.

 

Any thoughts?

thanks :)

Link naar reactie
  • 0

Evilman,

 

Fred zegt 't, ik zei 't al, wat is het probleem?

 

Als je nu geen omzet maakt vul je op je BTW-aangifte gewoon 0 in. De door jou betaalde belasting op kosten en inkopen kun je als voorbelasting terugvragen op diezelfde aangifte.

 

En even voor de volledigheid: haal IB en BTW niet door elkaar. BTW aangeven staat compleet los van opgeven als overige werkzaamheden. Dat laatste doe je op je IB-aangifte, begin volgende jaar over 2009. BTW wordt door je klanten betaald en jij sluist het door aan de fiscus. IB betaal je uit je eigen zak.

 

groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

De inschrijvingskosten bij de KvK zijn €40,-. De accountant kun je gerust inwisselen voor een boekhouder/administratiebureautje, of je doet het die paar maandjes zelf (beide kost je weinig respectievelijk moeite dan wel tijd). Dat "iets" met de detailhandel herken ik niet direct.

 

Ik heb er natuurlijk geen idee van wat de gemiddelde winst per product is en hoeveel producten je verwacht te verkopen, maar die tientjes/paar honderd euro moeten er toch zeker wel uit te halen zijn.

 

Bekijk de kwestie winst/verlies als beginnende ondernemer ook niet slechts vanuit inkomstenperspectief. Het is ook erg waardevol dat je al een leuk begin hebt kunnen maken met het opbouwen van naamsbekendheid, het creëren van een klantenkring en het perfectioneren van webwinkel op basis van gebruikerservaringen!

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reacties.

Altijd fijn om even wat tegenwicht te ontvangen :)

 

na de kvk dacht ik dat ik veel geld kwijt zou zijn aan allerlei lidmaatschappen/accountant etc

en dat mn winst op zou gaan aan belasting.

 

Nu: ik denk dat ik gewoon wel begin.. dan heb ik nog 2 maanden over als ik opschiet en begin nov online ga.

Zoveel winst zal ik niet maken wat dus betekend dat ik een simpele boekhouding heb die ik nog zelf kan doen

(scheelt geld) en als ik onder de 1300(ca) euro blijf betaal ik niet eens belasting toch?

 

Is het nou zo dat ik bijv de kosten voor de webshop dan als voorbelasting kan vragen al?

(las ik in eerdere post.. kende die term nog niet)

 

De 10tjes/paar honderd euro wil ik idd wel laten lukken ja, en dat is toch mooi meegenomen.

Niet beginnen om deze reden vind ik ook zonde en ik ben blij dat ik hier nieuw perspectief heb

kunnen krijgen. ;)

Link naar reactie
  • 0

 

Is het nou zo dat ik bijv de kosten voor de webshop dan als voorbelasting kan vragen al?

(las ik in eerdere post.. kende die term nog niet)

 

 

Wel goed lezen Evilman, ik schreef eerder: 'De door jou betaalde belasting op kosten en inkopen kun je als voorbelasting terugvragen op diezelfde aangifte.'

Je kunt dus niet de kosten aftrekken, maar de BTW op die kosten. Dat is voorbelasting.

 

groet,

 

John

 

Link naar reactie
  • 0

Als ondernemer moet je mijns inziens zo wie zo niet bezuinigen op een accountant, een goede acountant kan "echt geld voor je verdienen". Ga eens kijken bij de landelijke startersdag van de kvk op 7 november...

 

En ben je een echte ondernemer of een nep ondernemer ook een erg leuke discussie hier op het forum...

www.snowcountry.nl, trailcountry.nl, www,snowboots-shop.nl, shop.wepowder.nl

Link naar reactie
  • 0

@snowcountry,

 

Over accountants, adviseurs, boekhouders e.d. is ook al het nodige geschreven op dit forum.

Voor de startende ondernemer is een accountant wel wat heavy. Een 'simpele' boekhouder, die je pas bezoekt als je zelf al het nodige over administreren hebt gelezen, kan ook prima zorgen dat je niet teveel betaalt en terugkrijgt waar je recht op hebt.

 

De landelijke startersdag is idd een heel goed begin! Kijk bij evenementen op dit forum.

 

groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

ok thanks ;)

ik kom wat groen over, wat komt door mijn totale gebrek aan bedrijfskundige kennis.

ik kom van de design/marketing kant, en heb wat dit gedeelte betreft dus weinig kaas gegeten.

 

ik heb idd al kaartjes voor de startersdag dus daar ben ik zeker bij!

ook is mijn jaarcontract zojuist niet verlengd dus een bezoek bij het uwv gaat ook weer nieuw licht

schijnen op deze zaak haha. ben benieuwd.

 

maar ik ga er in elk geval mee beginnen!

site is ver klaar. bedankt voor de tips :)

Link naar reactie
  • 0

Nou ik ben officieel KVK geregistreerd nu.

Ik kreeg meteen te horen dat ik voor de belasting gezien wordt als particulier.

Ik denk omdat ik weinig uren zal werken (gemiddeld over het jaar na opzetten webshop)

en omdat mijn winst niet erg hoog zal zijn.

 

Wat ik nu alleen even niet kan vinden is hoe het als particulier zit met dingen terugkrijgen

van de belasting. Als ondernemer kun je bijv kosten weer aftrekken.. kan dit als particulier ook?

 

(heb gezocht op particulier maar kreeg veel topics waarbij dat klanten waren)

 

wie kan mij wijzen op meer info mbt rechten/mogelijkheden/tips als particulier ondernemer?

bedankt!

Link naar reactie
  • 0

ook lees ik net dit:

 

Iedereen mag factureren, ook zonder BTW-nummer. Echter, zonder BTW-nummer mag je ook geen BTW berekenen op de factuur. Maar de facturen zijn gewoon 'wit'.

 

(bron: http://forum.fok.nl/topic/1113022/2/25)

 

klopt dit? gezien ik in hong kong zonder btw inkoop.. en het hier dus ook niet op producten hoef te gooien

en dan ook niet hoef af te dragen zou het de hele rattaplan wel een stuk makkelijker maken.

Is dit mogelijk?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Evilman,

 

Particulier ondernemer? Leuk gevonden.

Voor de inkomstenbelasting (IB) vindt de KvK je geen ondernemer. 'Helaas' voor de KvK, maakt die dat niet uit, dat doet de fiscus.

Wil je wat mee zekerheid over je status voor de IB, vraag dan een VAR aan via www.belastingdienst.nl

 

Voor de BTW ben je wel ondernemer dus BTW moet je rekenen over je verkopen en de belasting die zit in je kosten en inkopen cvoor je bedrijf mag je aftrekken.

 

groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

Mag iedereen factureren? Ja dat mag.

Zonder BTW-nr? Ja dat mag ook.

Zonder BTW? Ja dat moet dan, want degene die zonder BTW-nr. factureert is blijkbaar geen ondernemer.

Als ik m'n ouwe auto aan m'n buurman verkoop, mag ik best een factuur uitschrijven, maar dan zonder BTW en zonder nr. want dat heb ik niet.

Schrijft een ondernemer die factuur uit voor een zakelijke transactie dan gelden de factuureisen en gaat het voorgaande niet op.

 

In Hong Kong zonder BTW ingekocht wil niet zeggen dat je hier ook zonder BTW verkoopt. Dat mag een ondernemer niet.

Helaas voor jou is dat dus niet mogelijk.

 

groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

@John: een VAR voor een webshop???

 

Als je op regelmatige basis handelt, ben je voor de btw al heel snel ondernemer. Voor de IB wordt dat op een andere manier beoordeeld, en bestaat er de keuze tussen onderneming, werkzaamheid of helemaal niets. Zolang je niet te veel bezig bent met de webshop, zul je vermoedelijk als resultaatgenieter worden aangemerkt, omdat sprake is van een werkzaamheid (resultaat uit overige werkzaamheden). Zijn het meer dan bijkomstige activiteiten, dan zul je richting ondernemerschap gaan. In beide gevallen wordt de opbrengst (verminderd met de kosten) belast.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

@ronaldinho: oeps, ff de aard van de werkzaamheden uit het oog verloren.

 

Overigens, naar mijn mening (maar ik ben geen IB-er) moet je voor winst uit onderneming wel wat meer doen dan uitstijgen boven nevenwerkzaamheden. Je zegt het ook wel met de nodige voorzichtigheid, maar voordat lezers dollartekens in hun ogen krijgen, wilde ik dit toch nog ff kwijt.

 

groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

thnx voor de hulp mensen :)

 

dit is een stuk duidelijker! Even zien of ik het nu goed heb:

 

ik moet idd mn opbrengsten opgeven als overige werkzaamheden (had ik meteen gevraagd bij kvk) dus resultaatgenieter.

 

ik koop in china zonder belasting in.. maar gooi het hier wel btw op mn producten en draag het af wanneer dit een drempel overstijgt.

 

de kosten van mn webshop mag ik aan de belasting terugvragen als ondernemer zijnde.

MAAR... als ik te weinig verdien om belasting te moeten afdragen.. kan ik dan nog steeds t geld van de webshop terugvragen?

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Voor de BTW kun je de belasting die op die kosten drukt terugvragen (voorbelasting).

Overigens betaal je bij invoer BTW, die je als voorbelasting op je aangifte weer aftrekt.

Daarna bij verkoop, bereken je de klant BTW, die je afdraagt.

 

Voor de IB heb je bij negatieve inkomsten doorgaans geen bron, dwz niks aangeven en dus ook geen kosten terugvragen.

 

groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

 

de kosten van mn webshop mag ik aan de belasting terugvragen als ondernemer zijnde.

 

 

Nee. De BTW die jijzelf betaald hebt bovenop de kosten van jouw webshop, DIE mag je als voorbelasting opvoeren bij je BTW aangifte.

Dus facturen bewaren van de hoster, de designer, de developer, de aangeschafte scripts en wat al niet meer en de BTW die op die facturen staat opvoeren.

 

Voorbeeld:

Factuur van de hoster is een totaalbedrag van 119 euro

Dan zie je een subtotaal van 100 euro en een post BTW van 19 euro.

Die 19 euro mag jij bij de belastingdienst opvoeren als voorbelasting.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 157 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.