• 0

Autobedrijf in zwaar weer

Beste Experts,

 

Ik ben eigenaar van een oldtimer restauratie/reparatie bedrijf en we zijn gespecialiseerd in het prepareren van de (geroeste) carosserieen en het onderhoud van oldtimers en youngtimers. We hebben het afgelopen half jaar een enorme schuld opgebouwd en we komen er niet meer uit. Wekelijks zitten we om tafel en we hebben alle financies in kaart gebracht, volgens de begroting zouden we goed moeten kunnen draaien. Deze begroting is opgesteld met behulp van een boekhouder die er ook wekelijks bij zit. Wij nemen elke week de uren door, de facturen en de totale cijfers plus alle operationele zaken. Het wil maar niet lukken om de begroting te halen en wij zitten continu met het probleem dat de schuld maar oploopt. We moeten 4 man aan het werk houden wat op zich best goed gaat, echter zitten we te springen om experts die ons misschien kunnen helpen bij het zoeken naar de problemen. Misschien valt er winst te halen in de efficientie (al zitten we er boven op, met urenformulieren die dagelijks gecheckt worden). Misschien doen we iets anders fout, moeten we bepaalde dingen anders aanpakken, moeten we een andere weg inslaan, strategie aanpassen? We zoeken eigenlijk hulp hierbij. Zijn er specialisten die je kunnen helpen met de onderneming gezond te maken en zelfs te laten groeien? Hoe vind je zo iemand?

Het probleem speel natuurlijk ook, dat als het teveel geld gaat kosten dat we het zeker niet gaan redden, dus als zo iemand peperduur is is het voor ons natuurlijk geen optie.

 

Ik hoop dat iemand me er iets over kan vertellen..

 

Groeten,

Erik

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wat is precies je probleem, of zijn je problemen?

 

- te hoge kosten t.o.v. de inkomsten?

- te weinig inkomsten?

- te veel pieken en dalen qua maandelijkse inkomsten?

 

Wanneer je wekelijks overleg hebt en er zo bovenop zit moet je toch wel meer antwoorden hebben dan de constatering 'volgens de begroting zouden we goed moeten kunnen draaien'? Hoe is die begroting opgesteld, en waarom haal je hem niet?

Link naar reactie
  • 0

Hoi,

 

Bedankt voor de antwoorden. Ik zoek hier niet via het forum naar het antwoord op onze vragen, maar ik vroeg eigenlijk meer naar welk soort functie/persoon we kunnen stappen om ons hierbij te gaan begeleiden. Misschien stelde ik de vraag niet concreet genoeg, maar dat bedoel ik dus.

 

Erik

Link naar reactie
  • 1

Hèt klankbord is nog wel dit forum, je zult verbaasd staan over de input die je hier kunt krijgen. Maar als je dit niet wenst, dan zou je eerst beter moeten bedenken wat je zoekt.

 

Zoek eens rond op dit forum, dan vind je diverse mensen die je goed zouden kunnen helpen met raad en/of daad. Het ligt er maar net aan waar je behoefte aan hebt, mensen die zich als coach of klankbord opstellen, mensen die de cijfers induiken en met concrete aanbevelingen komen, of mensen die inhoudelijk ook zelf de handen uit de mouwen moeten steken om de problemen op te lossen. Afhankelijk van wat je zoekt zul je dus beter een goede match kunnen vinden.

Link naar reactie
  • 0

Erik,

 

Met een beetje boerenverstand vind je het antwoord gewoon hier en hoeft er helemaal geen dure adviseur bijgehaalt te worden.

 

Je hebt het over een begroting, je hebt dus zelf al geprognotiseerd wat er aan kosten zijn en welke inkomsten er tegenover moeten staan. ergens in die prognose zit dus een lek.

 

Pak je oude ondernemingsplan erbij een kijk eens op basis van welke aanmames je de bergroting hebt gemaakt.

Welke posten heb je als kosten opgevoerd en in hoeverre kloppen die aannames met je huidige cijfers. Komen je kosten overeen met wat je indertijd begroot hebt of zit hier een groot verschil en zo ja waar zit hem dat in.

 

Ook heb je inkomsten opgenomen, komen die cijfers overeen met je huidige cijfers. Komen je kosten inkomsten overeen met wat je indertijd begroot hebt of zit hier een groot verschil en zo ja waar zit hem dat in.

 

Het is in principe iets wat je zelf in een excel sheet kan stoppen, als het onder de streep niet klopt vind je boven de streep je antwoorden.

 

 

Link naar reactie
  • 1

Helemaal eens met Jeroen. Probeer je probleem zo goed mogelijk te definiëren, je vraag zo concreet mogelijk te maken. Er zijn hier zat ondernemers wiens dagelijks werk het is bedrijven weer uit het slob te trekken. Even rondzoeken, je vind ze zo. Maar besef je wel dat dat geld kost, soms erg veel geld.

 

Hoe specifieker de vragen zijn die je stelt op het forum, des te bruikbaarder zijn de antwoorden. Kom je er daarna nog niet helemaal uit, dan is een interim-directeur of coach de enige oplossing. Die dan overigens vaak al iets minder kost, omdat je zelf al zoveel voorwerk hebt gedaan.

 

Laat maar komen die vragen!

Link naar reactie
  • 0

Reus voor Jeroen en Ruben en Erik, ik hoop dat je hiermee aan de slag gaat. Overigens zijn er in mijn netwerk en hier wel adviseurs te vinden die (evenals ondergetekende) gratis en vrijblijvend een intake doen om te helpen zaken inzichtelijk te krijgen. Daarna gaat eventueel pas de 'teller lopen' indien wordt besloten die intake een vervolg te geven met analyses, advies, coaching, begeleiding, etc...

 

En hier op HL kun je met onderbouwd vragen stellen een heel eind komen, dus maak er hier een goede start mee!

 

Ik proef nu nog teveel algemeenheden in je vragen, bijvoorbeeld dat je vaststelt dat je vier man aan het werk hebt en dat dit ook precies goed is. Nogmaals, het is een voorbeeld, maar wat als na een efficiencyslag blijkt dat er voldoen werk is voor drie man, maar niet voor vier, wat doe je dan?

 

Mijn tip is dus: stel je vragen hier vanuit organisatieoogpunt, dus vanuit de samenhang tussen de mensen onderling, maar ook in samenhang met de middelen die worden gebruikt en manier waarop wordt (samen)gewerkt.

 

Geloof me, dan komt er een hoop op je af om je verder te helpen!

 

Succès en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0
Het probleem speel natuurlijk ook, dat als het teveel geld gaat kosten dat we het zeker niet gaan redden, dus als zo iemand peperduur is is het voor ons natuurlijk geen optie.

 

leg eens contact via www.ondernemersklankbord.nl wellicht heb je daar iets aan, de kosten zijn het niet. zelf heb ik er geen goede ervaringen mee. maar dat was meer omdat de klik er niet was met de toegewezen adviseur. maar soms heb je mazzel en loop je tegen een bevlogen adviseur op. een eerste gesprek kan zeker geen kwaad.

Link naar reactie
  • 0

Ik zoek hier niet via het forum naar het antwoord op onze vragen, maar ik vroeg eigenlijk meer naar welk soort functie/persoon we kunnen stappen om ons hierbij te gaan begeleiden.

Ik denk dat je in eerste instantie iemand nodig hebt die jou een heleboel vragen gaat stellen.

 

Werk je bijvoorbeeld op nacalculatie basis? Zo ja, factureer je dan ook alle bestede uren? En als je vier man aan het werk hebt, die allemaal betaalde uren maken, klopt dat dan met de facturen die je uitstuurt? Of maken je medewerkers ook heel veel niet betaalde "overhead" uren? En hoe verhouden je uurtarieven zich tot je kosten?

 

Of werk je op basis van vaste prijsafspraken? In dat geval, hoe maak je zo'n calculatie? En maak je achteraf ook een nacalculatie om te zien of je voorcalculaties kloppen? Komen die dan overeen of blijkt daaruit dat regelmatig meer uren worden besteed dan je hebt begroot of zijn je materiaalkosten hoger dan verwacht? Welke lering trek je hieruit? En hoe ga je om met "meerwerk"?

 

In mijn ervaring leidt het stellen van dit soort vragen niet zelden tot (een deel van) de oplossing. In de meeste gevallen kun jij die vragen ook zelf beantwoorden en geven ze inzicht in de manier waarop je werkt. De "gaten" worden dan vanzelf zichtbaar. En dan kun je iemand zoeken die je helpt die gaten te dichten, met de expertise die daarvoor specifiek nodig is.

 

Je geeft niet aan waar je gevestigd bent, maar als dat niet te ver weg is wil ik best een keer een heleboel van dit soort vragen komen stellen (uiteraard zonder dat de teller gaat lopen). Mag ook via mail. PM me dan maar even.

 

Groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

Waar is het volgens jou zelf fout gegaan?

 

Het is toch vreemd dat als er een begroting gemaakt is en het bedrijf loopt volgens jou goed deze begroting niet wordt gehaalt.

In welke regio zit je, want er zitten een paar goede experts hier op het forum.

 

Heb je al gekeken of je de vaste lasten omlaag kan brengen en of de uurprijs niet te laag is, is de begroting zo ie zo wel goed gemaakt?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 134 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.