• 0

prijsverlaging zonder dat een klant hierom vraag? Goede actie of niet slim?

Beste,

 

Een maand of 2 geleden heeft zich bij mij een klant aangemeld.

De klant neemt een bundel af wat feitelijk inhoudt dat de klant per maand een x bedrag betaalt en hier ook een aantal gesprekken voor krijgt.

Boven het aantal gesprekken in deze bundel wordt een tarief per gesprek afgerekend.

Op zich erg regulier, niets bijzonders.

Maar ik zit nu met het volgende, deze klant wordt nauwelijks gebeld en krijgt nu dan ook een behoorlijk forse rekening die totaal niet in verhouding staat met de prijs.

Natuurlijk zijn dit gemaakte afspraken en wist de klant ook de voorwaarden maar ik loop nu A de kans dat de klant zelf wegloopt omdat de rekening te hoog is. ( het is de eerste rekening)maar B het voelt gewoon niet goed.

Ik ga de klant nu dus een ander voorstel doen die beter past maar waar ik per maand wel een stuk op achteruit ga.

Ik wil natuurlijk wel verdienen, laat dat duidelijk zijn, maar aan de andere kant voelt het zo niet lekker en wil ik de klant voor zijn door een andere oplossing aan te bieden, die meer in verhouding.

Dat is voor mijn gevoel een goede service en draagt bij tot een goede klantrelatie.

 

Is dat ook zo. of ben ik een dief van mijn eigen portemonnee en wordt dit zakelijk gezien als een vage actie gezien, die ik niet zou moeten doen?

 

Ik ben benieuwd hoe anderen hierover denken.

 

groet,

ronny

 

www.bofatelefoondienst.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik weet niet met welke intervallen je factureert, maar misschien is het een idee om contact op te nemen met je klant en aan te geven dat het verbruik niet in verhouding staat met de afgesloten bundel. Misschien geeft de klant dan aan dat het om wat voor reden dan ook een "langzame maand" is geweest, geeft hij echter aan dat hij inderdaad een te hoge bundel heeft dan kan je zeggen dat je hem direct een passend aanbod zult doen.

 

Persoonlijk denk ik dat als je pro-actief op de klant afstapt met een voorstel om voor in de toekomst de kosten drastisch te verlagen, hij dit ook als een goede service zal zien. Uiteraard is het een afweging die je moet maken, en ik weet verder ook niet hoe makkelijk de klant over kan stappen op een ander. Stel de factuur is nu 100 Euro, en zou na aanpassing 50 Euro zijn, dan kan je misschien ook afspreken om het deze maand op 75 Euro te houden uit coulance?

Link naar reactie
  • 0

@Ronny,

 

Ik doe met klanten hetzelfde als met personeel.

Ik tracht te voorkomen dat ze over geld gaan zeuren, dan ben je te laat.

Ik neem zelf het initiatief om jaarlijks een sal.stijging te geven

en ik neem ook zelf het initiatief om klanten prijscorrecties te geven, zelfs bij verlagingen.

Zelf baal ik van leveranciers die -zodra je belt om bv een verzekering op te zeggen- je ineens een betere prijs kunnen bieden.

En ik hoop dat mijn klanten onze integriteit in deze weten te waarderen.

 

Link naar reactie
  • 0

Als je dat doet, want ik kan me an sich voorstellen dat het je niet helemaal een lekker gevoel geeft, vraag dan ook iets terug in de vorm van (bijvoorbeeld) een testimonial op je website.

 

Hij/Zij zal de service waarderen en het meedenken met zijn specifieke situatie, maar aan de andere kant is het een mooie reclame voor je oprechte manier van werken waar je naar mijn mening bekendheid aan moet geven.

Laat hem dus maar een stukje schrijven over zijn ervaringen met jou en dit voorbeeld erin verwerkt

 

Of je die wedervraag meteen moet stellen of over een paar weken is je eigen inschatting, maar 'voor wat hoort wat' kan helemaal geen kwaad denk ik.

 

Frans

 

Edit: Nog even ter overweging: Stel dat die klant nu bij je gekomen was voor een offerte gebaseerd op de werkelijke gegevens die je nu kent. Was de prijs die je zou offreren in lijn geweest met het bedrag dat je nu wil rekenen?

Link naar reactie
  • 0

Ik herken het dubbele gevoel helemaal.

 

Ik wil geen dief zijn van eigen portemonnee, maar ook geen geld verdienen over de rug van de klant. Wanneer een klant bij mij in de winkel iets wilde kopen, waarvan ik dacht, dat het voor die specifieke klant een te duur produkt was, adviseerde ik ook een goedkoper alternatief. Gevolg : Minder omzet, maar een klant die tevreden de winkel uit liep, met het absolute gevoel niet "genaaid" te zijn. Ik heb altijd voor ogen gehouden, dat die klant die positieve reclame ook weer rond vertelt, en dat het dus uiteindelijk zijn geld weer oplevert.

 

Liever een erg tevreden klant, omdat je eerlijk bent en met hem/haar meedenkt, dan achteraf brandjes blussen, die nergens voor nodig warn geweest.

 

Ik voel erg veel voor de post van Frans, om daar eens goed over na te denken.

 

 

Link naar reactie
  • 0

dank weer allen voor de reactie

 

@ Frans, Ik had in den beginne een aantal bundels waar klanten uit konden kiezen. Ik wilde daar vanaf. simpelweg naar een vaste prijs voor een vaste dienst. In praktijk werkt dit niet altijd vanwege een aantal uitgebreide wensen van de klanten en moet ik toch een andere offerte maken.

Als ik dit standaard moet doen kost me dat teveel tijd, maar als ik deze klant op basis van een vooraf aangegeven aantal gesprekken zou moeten offreren en het blijken er 5 per maand te zijn, dan bereken ik zeker niet de prijs die ik nu hanteer. Het verschil is gewoonweg te groot, ook als het volgende maand wel meer zou zijn, zal het geen drukte van jewelste worden. daar is de business van de klant gewoon niet naar.

 

Het voor wat hoort wat verhaal spreekt me wel aan.

Eens kijken hoe ik dat aanpak.

 

gr ronny

www.bofatelefoondienst.nl

Link naar reactie
  • 0

Denk ook dat het nu slim is om de klant zelf te benaderen. Ook kan je nadenken over een instapabonnement die in dit soort gevallen voorziet, zodat klanten zich niet meteen een buil vallen. Ik vind ook dat de geleverde waarde in juiste verhouding tot de prijs moet staan. Meestal probeer ik uitstekende waarde voor een hoge prijs te leveren. Maar lage waarde lagere prijs komt ook wel eens voor.

Link naar reactie
  • 0

Als je weet dat je eigenlijk te duur bent zou ik het verlagen. Anders is het een kwestie van tijd dat de klant weggaat, en je die met dezelfde korting niet meer terug gaat krijgen. Ook zorgt het voor zeer tevreden klant, die weer reclame voor je kan maken.

En je moet natuurlijk wel achter je onderneming staan, anders zou ik ook niet kunnen slapen.

 

Kijk maar eens naar dsb, afab hoe het uiteindelijk gaat aflopen.

Link naar reactie
  • 0

Mooie vraag, fijn dat je wel stilstaat bij de klant. Ik doe hetzelfde zoals Marcel zegt. Ik heb liever 'n tevreden klant die erop vertrouwd dat ik eerlijk advies geef dan dat ik wat extra's verdien en de klant uiteindelijk weggaat. Wel vind ik de tip van Frans (hoeveel het zou kosten als de persoon nu een offerte zou vragen) een goede gedachte, dat kan je dan ook vertellen tegen de klant.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Toen ik nog klant was bij Belgacom, kreeg ik elk kwartaal een suggestie om zonodig het abonnement aan te passen aan mijn gedrag, en wel zo dat het voor mij de financieel beste uitkomst was. Dat heb ik altijd een bijzonder attente service gevonden, en daarom eigenlijk nooit naar nog betere aanbiedingen gezocht. Dat fenomeen staat in marketing bekend als boven de verwachting uitstijgen. Meer doen dan verwacht wordt.

 

Zonder een tegenprestatie te verlangen!

 

Dus middelen 'uit coulance' of testimonials verlangen is allemaal koopmanspraat. Gun jouw klant de beste deal, dan gunt hij jouw zijn klandizie. Heb je d'r waarschijnlijk een advocate bij. Zou je met alle klanten moeten doen. Dus regelmatig gebruikspatronen bekijken en zien of je je dienstverlening kan aanpassen. Klanten uitmelken is penny-wise, pound foolish.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 72 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.