Een ondernemingsplan: het klinkt als iets voor grote bedrijven. Of iets dat alleen nodig is als je je bedrijf begint omdat je financiering nodig hebt.
MAAR!!! Dit denken is zijn geheel onterecht!
Haal je ondernemingsplan uit de kast of begin eraan te schrijven! Liefst vandaag nog! Want een ondernemingsplan zorgt voor focus, richting en daardoor uiteindelijk voor meer omzet.
Uit onderzoeken blijkt dat ondernemingen (groot én klein) die werken met een goed ondernemingsplan meer omzet maken dan bedrijven die hiermee niet werken. Toch gebruikt slechts 25% van de Nederlandse bedrijven een goed ondernemingsplan. Kansen te over dus om jouw bedrijf een flinke stap voorwaarts te laten maken!
De inhoud van het ondernemingsplan even buiten beschouwing latend, is er 1 aspect dat ervoor zorgt dat jouw ondernemingsplan voor meer omzet gaat zorgen:
Maak het ondernemingsplan een integraal onderdeel van de bedrijfsvoering!
Als je het ondernemingsplan op deze manier bekijkt, zorgt het plan continu voor focus en richting in plaats van eenmalig bij de opstart van je bedrijf. Je weet dan continu waar jouw sterke punten liggen, wat je markt is, wat je concurrenten doen, enzovoort. Hierdoor realiseer jij meer inkomen, want je weet welke activiteiten rendabel zijn en hier kun je dus vol voor gaan.
Het lijkt je misschien lastig om jouw ondernemingsplan in je dagelijkse werk in te passen, maar het zal je verbazen hoe makkelijk dat toch mogelijk is! Heb je al een ondernemingsplan maar je kijkt er nooit in? Of heb je geen ondernemingsplan omdat je vindt dat je geen goede schrijver bent of omdat je het nu razend druk hebt met opdrachten?
Met deze zeven tips gaat het je lukken het plan onderdeel te maken van je bedrijfsvoering:
1. Schrijf het ondernemingsplan in je eigen stijl.
Een saai, inspiratieloos boek wordt misschien nog wel -deels- gelezen, maar de inhoud ervan zal nooit echt blijven hangen. Dit geldt ook voor je ondernemingsplan. Zorg dat het plezier uitdraagt, niet ingewikkeld is geschreven en niet alleen maar saaie tekst is. Het oog wil ook wat! Maak je niet druk over ingewikkelde taal in het plan, schrijven in je eigen woorden, dat kan iedereen.
2. Maak een gericht actieplan en/of stappenplan.
De inhoud van je ondernemingsplan is een erg goede basis voor concrete stappen. Maak hiervan een overzicht en voeg dit toe aan het plan. Hierdoor kun je makkelijk bijhouden of je op koers ligt.
3. Maak focustijd vrij.
Maak gebruik van je discipline of zorg dat je die krijgt. Het is belangrijk tijd vrij te maken om na te gaan of je op koers ligt, waar je moet bijsturen, loopt je bedrijf zoals je beoogd had. Zorg dat deze focustijd structureel in je agenda wordt doorgevoerd.
4. Betrek de medewerkers bij het schrijven van het plan.
Vraag input, gebruik het plan als leidraad bij vergaderingen. Medewerkers weten veel van de dagelijkse gang van zaken, in veel gevallen meer dan jijzelf weet!
5.Gebruik onderdelen uit je ondernemingsplan om meer informatie bij klanten of concurrenten te achterhalen.
"Knip het plan in stukken" en agendeer elk onderdeel bijvoorbeeld per kwartaal om na te gaan of er iets in de omstandigheden is veranderd.
6. Het plan is vertrouwelijk maar niet geheim! Jouw persoonlijkheid en stijl en medewerkers, zijn allemaal elementen die niet te kopiëren zijn. Spar daarom bijvoorbeeld eens met collega ondernemers over jouw plan, of delen ervan.
7. Laat onderdelen van je ondernemingsplan terugkomen in de dagelijkse uitingen. Je kunt hierbij denken aan het opnemen van delen van missie of visie op je briefpapier/in je e-mails. Hierdoor krijgt het ondernemingsplan nog meer vat op de dagelijkse gang van zaken.
Je ziet, allemaal punten die best te doen zijn. En als ze eenmaal in je systeem zitten, is jouw ondernemingsplan als vanzelf een onderdeel van je werk! En dat is een uitermate prettige uitgangspositie voor het runnen van je bedrijf, groot of klein. Want je kunt hiermee concurrentievoordeel behalen, omdat jij wel focus en richting weet te creëren!
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Gast Columnbot
Gast Columnbot
Een ondernemingsplan: het klinkt als iets voor grote bedrijven. Of iets dat alleen nodig is als je je bedrijf begint omdat je financiering nodig hebt.
MAAR!!! Dit denken is zijn geheel onterecht!
Haal je ondernemingsplan uit de kast of begin eraan te schrijven! Liefst vandaag nog! Want een ondernemingsplan zorgt voor focus, richting en daardoor uiteindelijk voor meer omzet.
Uit onderzoeken blijkt dat ondernemingen (groot én klein) die werken met een goed ondernemingsplan meer omzet maken dan bedrijven die hiermee niet werken. Toch gebruikt slechts 25% van de Nederlandse bedrijven een goed ondernemingsplan. Kansen te over dus om jouw bedrijf een flinke stap voorwaarts te laten maken!
De inhoud van het ondernemingsplan even buiten beschouwing latend, is er 1 aspect dat ervoor zorgt dat jouw ondernemingsplan voor meer omzet gaat zorgen:
Maak het ondernemingsplan een integraal onderdeel van de bedrijfsvoering!
Als je het ondernemingsplan op deze manier bekijkt, zorgt het plan continu voor focus en richting in plaats van eenmalig bij de opstart van je bedrijf. Je weet dan continu waar jouw sterke punten liggen, wat je markt is, wat je concurrenten doen, enzovoort. Hierdoor realiseer jij meer inkomen, want je weet welke activiteiten rendabel zijn en hier kun je dus vol voor gaan.
Het lijkt je misschien lastig om jouw ondernemingsplan in je dagelijkse werk in te passen, maar het zal je verbazen hoe makkelijk dat toch mogelijk is! Heb je al een ondernemingsplan maar je kijkt er nooit in? Of heb je geen ondernemingsplan omdat je vindt dat je geen goede schrijver bent of omdat je het nu razend druk hebt met opdrachten?
Met deze zeven tips gaat het je lukken het plan onderdeel te maken van je bedrijfsvoering:
1. Schrijf het ondernemingsplan in je eigen stijl.
Een saai, inspiratieloos boek wordt misschien nog wel -deels- gelezen, maar de inhoud ervan zal nooit echt blijven hangen. Dit geldt ook voor je ondernemingsplan. Zorg dat het plezier uitdraagt, niet ingewikkeld is geschreven en niet alleen maar saaie tekst is. Het oog wil ook wat! Maak je niet druk over ingewikkelde taal in het plan, schrijven in je eigen woorden, dat kan iedereen.
2. Maak een gericht actieplan en/of stappenplan.
De inhoud van je ondernemingsplan is een erg goede basis voor concrete stappen. Maak hiervan een overzicht en voeg dit toe aan het plan. Hierdoor kun je makkelijk bijhouden of je op koers ligt.
3. Maak focustijd vrij.
Maak gebruik van je discipline of zorg dat je die krijgt. Het is belangrijk tijd vrij te maken om na te gaan of je op koers ligt, waar je moet bijsturen, loopt je bedrijf zoals je beoogd had. Zorg dat deze focustijd structureel in je agenda wordt doorgevoerd.
4. Betrek de medewerkers bij het schrijven van het plan.
Vraag input, gebruik het plan als leidraad bij vergaderingen. Medewerkers weten veel van de dagelijkse gang van zaken, in veel gevallen meer dan jijzelf weet!
5.Gebruik onderdelen uit je ondernemingsplan om meer informatie bij klanten of concurrenten te achterhalen.
"Knip het plan in stukken" en agendeer elk onderdeel bijvoorbeeld per kwartaal om na te gaan of er iets in de omstandigheden is veranderd.
6. Het plan is vertrouwelijk maar niet geheim! Jouw persoonlijkheid en stijl en medewerkers, zijn allemaal elementen die niet te kopiëren zijn. Spar daarom bijvoorbeeld eens met collega ondernemers over jouw plan, of delen ervan.
7. Laat onderdelen van je ondernemingsplan terugkomen in de dagelijkse uitingen. Je kunt hierbij denken aan het opnemen van delen van missie of visie op je briefpapier/in je e-mails. Hierdoor krijgt het ondernemingsplan nog meer vat op de dagelijkse gang van zaken.
Je ziet, allemaal punten die best te doen zijn. En als ze eenmaal in je systeem zitten, is jouw ondernemingsplan als vanzelf een onderdeel van je werk! En dat is een uitermate prettige uitgangspositie voor het runnen van je bedrijf, groot of klein. Want je kunt hiermee concurrentievoordeel behalen, omdat jij wel focus en richting weet te creëren!
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/24067-een-ondernemingsplan-brengt-je-naar-meer-focus-en-omzet/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
47 antwoorden op deze vraag