• 0

Met Nederlandse viskraam in Duitsland: hoe zit het met de BTW?

Als ik in Duitsland, Nederlandse vis wil verkopen (aan consumenten) hoe zit het dan met de BTW?

 

De vis wordt verkocht via een mobiele viskraam op de markt. (ook in Nederland) De vis wordt in Nederland ingekocht.

 

Moet ik de ontvangen btw van de Duitse consumenten in Nederland afdragen...? (ik verwacht minder dan 100.000 omzet in Dld te behalen)

 

Hoe controleert de fiscus of alle omzet wel verantwoord is? De omzet wordt contant afgerekend.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Omdat je de omzet in Duitsland maakt op een lokale markt, zal je een Duits BTW nummer moeten aanvragen de de ontvangen Duitse BTW daar af dragen. De betaalde Duitse BTw kan je daarmee verrekenen.

 

Omdat je ook in Nederland een onderneming hebt, ben je ook binnen Nederland BTW plichtig. Als je alleen inkoopt in Nederland dan heb je dus recht op de betaalde voorbelasting binnen Nederland. Je omzet uit Duitsland kan je dan aangeven als omzet niet bij jou belast.

 

De fiscus (zowel Duits als Nederlands) is er natuurlijk opgespitst om te weten of je je omzet ook wel goed verantwoord. Beide zullen het gebruik van een kassa (en daarbij behorende afslagen) toejuichen en bij een controle ook opvragen.

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 0

Hoi John

 

De fiscus kan het je niet verplichten, maar wel zeggen dat je verkopen niet volledig zijn geweest (bij een controle). Aan jou rust dan de taak om aan te tonen dat het wel volledig is geweest. Een kassa is dus een handig om aan te tonen wat je omzet is geweest.

 

Over afstandsverkopen (http://www.belastingdienst.nl/variabel/buitenland/ondernemers/ondernemers-92.html)

 

A- je bedrijf is in Nederland gevestigd, maar doet verkopen in Duitsland en dus precies andersom als wat de eerste regel zegt

B- Je goederen lever je niet af in Nederland (eerste eis) maar in Duitsland

 

Dus die regeling is niet toepasbaar.

 

Je doet ook verkopen in Nederland en dus heb je ook in Nederland BTW af te dagen.

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 0

Dag Sander,

 

Dan interpreteer ik de regels schijnbaar anders... zie http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/omzetbelasting/ob06/ob06-05.html#P197_11274. Ook vanuit Nederland is afstandsverkopen mogelijk.

 

Ik vermoed dat het probleem in de start van de levering zit. Als je in Duitsland staat dan begint de levering in Duitsland. Alleen wel de vraag... hoe komt de vis in Duitsland. Er vindt geen (officiele) inkoop plaats / wel een levering. (In duitsland) Zou ik, als ik een Duits BTW nummer heb aangevraagd ook geen inkoop moeten verantwoorden? (levering vanuit Nederland??)

 

Toch ingewikkelder dan in eerste instantie gedacht....

Link naar reactie
  • 0

John N... Sander brengt mij aan het twijfelen... maar ik dacht te weten dat je gewoon in Nederland de BTW afdraagt en met de Duitse fiscus niets van doen hebt.

 

Het bedrijf heeft als vestigingsplaats Nederland en dat is volgens mij de belangrijkste factor hier. Als jij de vis naar Duitsland zou versturen hoef je ook geen BTW af te dragen in Duitsland.

 

Vraag het voor alle zekerheid aan de Belastingdienst en voor alle zekerheid het Finanzamt in de plaatsen waar jij staat met de viskraam.

 

If you have to think... You haven't been Zenned! http://getzenned.nl

Link naar reactie
  • 0

Dag John N.

 

Volgens mij is dit geen afstandsverkoop, hoe handig dat voor jou ook zou zijn. De goederen worden nl. niet vanuit Nederland aan niet BTW-plichtigen in een ander EU-land gezonden. Ze worden door een ondernemer (jij) in dat andere EU-land verkocht.

Voordat je gaat verkopen lever je eerst aan jezelf. Dit wordt een fictieve intracommunautaire levering in NL en een intracommunautaire verwerving in Duitsland genoemd en daar geldt het volgende voor:

 

http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/omzetbelasting/ob06/ob06-15.html#P336_35074

 

Vervolgens verricht je naar Duits fiscaal recht een levering aan de consument en ben je Duitse MwStr verschuldigd op een Duitse aangifte onder aftrek van de voorbelasting (o.a. de belasting van de verwerving).

 

groet,

 

John

 

P.S. Een ondernemer moet administreren naar de eisen van z'n bedrijf. Een kassa bij een marktkoopman is niet gangbaar en ook niet zaligmakend voor een correcte verantwoording. Een geldla, een dagelijkse telling en notering in een kasboek is genoeg. Als je niets 'naast de geldla' laat vallen is er niks aan de hand.

 

Link naar reactie
  • 0

Het wordt nog spannender.... Alle vis zal niet worden verkocht. Dus worden weer mee teruggenomen naar Nederland. Nu een omgekeerde intracommunautaire levering of salderen? M.a.w. alleen de verkochte vis als fictieve intracommunautaire levering aanmerken?

 

Nu snap ik waarom er zo weinig Nederlandse viskramen in Duitsland te vinden zijn ???

Link naar reactie
  • 0

Hoi JohnN,

 

Niemand zei dat het leuk was, wel makkelijk(er) :'(

 

Niet verkochte vis terugbrengen naar NL is idd de omgekeerde situatie, maar salderen lijkt me de aangewezen methode omdat je niet dagelijks aangifte doet, maar over een tijdvak van (meestal) een kwartaal.

 

groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

Ik blijf van mening dat TS gewoon Duitse BTW moet aangeven over de omzet gemaakt in Duitsland. Door zijn werkzaamheden kiest hij ervoor om een 'vaste' inrichting in Duitsland te nemen en zie dan ook de opmerking over de fictive IC levering.

 

Daarnaast zal, als TS geen Duitse BTW hoeft te berekenen, er een oneerlijke concurrentie onstaan omdat Duitse ondernemers wel de vis met Duitse BTW verkopen. TS kan dan of goedkoper leveren of meer marge maken met dezelfde verkoopprijs.

 

Hetzelfde gebeurt namelijk ook met lijnrijders van bloemen. Zij moeten ook BTW aangeven in het land waar zij hun route rijden.

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 0

Het wordt nog spannender.... Alle vis zal niet worden verkocht. Dus worden weer mee teruggenomen naar Nederland. Nu een omgekeerde intracommunautaire levering of salderen? M.a.w. alleen de verkochte vis als fictieve intracommunautaire levering aanmerken?

 

Nu snap ik waarom er zo weinig Nederlandse viskramen in Duitsland te vinden zijn ???

Gewoon achteraf de factuur opmaken van de in duitsland verkochte vis als afrekening, dat scheelt je een boel salderingen. Je mag tenslotte gewoon spullen beschikbaar stellen en afrekenen na afname. Kan me niets voorstellen dat dit niet naar andere landen zou mogen.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

@ djluc

 

Hoezo factuur opmaken? De vis is al ingekocht. (wat niet meegaat naar Duitsland ligt in de koeling) Ik hoef toch geen factuur te maken voor de levering naar Duitsland?

 

Iedereen bedankt voor de reacties. Toch maar naar de belastingdienst en regiokantoor van de kvk. Met een beetje pech kom ik niet eens in aanmerking voor de Nederlandse ondernemers faciliteiten omdat ik minder dan 1225 uur in Nederland werk :-\

 

Dat wordt inderdaad dure vis... wellicht is de Duitse boter goedkoper :-)

Link naar reactie
  • 0

 

De vis wordt duur betaald ;)

 

Naast Mehrwertsteuer moet er in Duitsland ook Einkommensteuer betaald worden, want er is sprake van een v.i. in Duitsland.

 

Einkommensteuer verplichting zou pas kunnen komen als je meer dan 180 dagen (lees nachten) in Duitsland verblijft en Duitsland het primaire woonadres is. Zo lang TS zijn primaire woonadres in Nederland heeft, zijn inkomsten van een Nederlands bedrijf komt en meer als 180 dagen (nachten) verblijft in Nederland heeft Einkommensteuer nooit iets van doen met deze discussie.

 

Verder zolang hij een Nederlands paspoort heeft en een bedrijf in Nederland heeft kan hij er altijd voor opteren om binnenlands belastingplichtig te blijven en hoeft dus geen Einkommensteuer in Duitsland te betalen.

 

Sorry dat dit misschien een beetje hard is maar ik heb 8 jaar in Duitsland gewoond samen met mijn vrouw waarbij wij allebei ons primair woonadres (1er Wohnsitz) in Duitsland hadden waarbij ik geopteerd heb om in Duitsland belastingplichtig te worden en mijn vrouw in Nederland belastingplichtig bleef dit alles zonder problemen.

If you have to think... You haven't been Zenned! http://getzenned.nl

Link naar reactie
  • 0

Hoi Eentje,

 

We hebben deze discussie wel vaker gehad, maar jouw visie over internationaal grensoverschrijdend verkeer deel ik niet.

 

Ter informatie. Ik woon zelf in België en genereer inkomsten uit Nederland. Ik verzorg jaarlijks de aangiften van Nederlanders die wonen in o,.m. België, Frankrijk en Spanje. In een ver verleden ben ik nog een tijdje werkzaam geweest op de expat praktijk van een groot internationaal accountantskantoor. Dus ik denk dat ik wel een beetje weet waar ik over praat :).

 

Internationaal grensoverschrijdend verkeer is niet altijd eenvoudig en leidt tot veel misverstanden. Wellicht moet ik er nog een keer een column over schrijven :)

 

Einkommensteuer verplichting zou pas kunnen komen als je meer dan 180 dagen (lees nachten) in Duitsland verblijft en Duitsland het primaire woonadres is. Zo lang TS zijn primaire woonadres in Nederland heeft, zijn inkomsten van een Nederlands bedrijf komt en meer als 180 dagen (nachten) verblijft in Nederland heeft Einkommensteuer nooit iets van doen met deze discussie.

 

De 180 dagen regeling is een regeling voor werknemers die bv door een Nederlandse werkgever worden gedetacheerd naar Duitsland. Als zij minder dan 181 dagen (of nachten zoals jij stelt) in Duitsland verblijven, mag Duitsland over hun looninkomen geen Duitse loonbelasting inhouden. TS is echter ondernemer. Dit betekent dat de 180 dagen regeling op hem niet van toepassing is.

 

Verder zolang hij een Nederlands paspoort heeft en een bedrijf in Nederland heeft kan hij er altijd voor opteren om binnenlands belastingplichtig te blijven en hoeft dus geen Einkommensteuer in Duitsland te betalen.

 

Het Nederlands paspoort heeft hier niets mee te maken. De meeste landen w.o. Nederland gaan voor de belastingplicht uit van het woonlandbeginsel en niet van nationaliteitsbeginsel. Dit houdt in dat in de praktijk iedereen, waar ook ter wereld, kan opteren voor binnenlandse belastingplicht in Nederland. Alleen voor verreweg de meeste mensen op deze aardbol is dat weinig zinvol, omdat ze geen inkomsten uit Nederland ontvangen. Zij zullen dan ook niet opteren.

 

Opteren voor binnenlandse belastingplicht houdt in de praktijk meestal in dat je bepaalde aftrekposten, die anders alleen toekomen aan ingezetenen van Nederland kunt effectueren. De belangrijkste hiervan is de hypotheekrente-aftrek. Ongeacht het opteren blijft je wereldinkomen op grond van het verdrag belast in het woonland.

 

De systematiek van het opteren is weliswaar dat je ook in Nederland je wereldinkomen aangeeft, maar dat je een voorkoming dubbele belasting krijgt voor inkomensbestanddelen die aan het woonland zijn toegewezen. In de praktijk gaat het meestal om inkomsten uit het woonland en vermogen. Vermogen is meestal toegewezen aan het woonland, met uitzondering van buiten het woonland gelegen onroerende zaken (situsbeginsel).

 

Sorry dat dit misschien een beetje hard is maar ik heb 8 jaar in Duitsland gewoond samen met mijn vrouw waarbij wij allebei ons primair woonadres (1er Wohnsitz) in Duitsland hadden waarbij ik geopteerd heb om in Duitsland belastingplichtig te worden en mijn vrouw in Nederland belastingplichtig bleef dit alles zonder problemen.

 

Nee, dit is niet hard. Kritiek is altijd welkom, want HL is ook bedoeld om van elkaar te leren ;). Ik ken jouw situatie niet, maar als jij in Duitsland inkomen genereerde en je vrouw een inkomen had vanuit Nederland, dan klopt jullie situatie. Dit is echter een wezenlijk andere situatie dan die van TS. TS woont in Nederland en is ondernemer, die van plan is om af en toe in Duitsland op de markt te gaan staan.

 

Nu ben ik het wel met je eens dat elke Nederlander die af en toe op een markt in Duitsland staat, niet meteen zal worden aangeslagen voor de Duitse inkomstenbelasting. Maar waar ligt de grens? Als TS periodiek aangiften omzetbelasting doet over in Duitsland gegenereerde inkomsten dan zal er - neem ik aan - al snel sprake zijn van een vaste inrichting in Duitsland.

 

Nu heeft hij geen fysieke winkel in Duitsland, maar een rijdende winkel. Het kan dus zijn, dat hij om die reden aan belastingheffing over de winst in Duitsland ontsnapt. Maar dat is dan weer een vraag waar ik even het antwoord op schuldig moet blijven :). Mijn punt is dat als TS op regelmatige basis in Duitsland op de markt gaat staan hij niet alleen moet kijken naar de gevolgen voor de BTW, maar ook naar de inkomstenbelasting. Misschien is er niets aan de hand, maar je kunt dit beter vooraf weten dan achteraf.

 

Odeon

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

TS mag nooit zonder BTW verkopen in Duitsland aan particulieren, hij moet in alle gevallen of Nederlandse BTW berekenen of Duitse MwSt. en een IC Levering aan hemzelf is ook verboden dus daar kan TS ook geen voordeel uit halen.

 

Dag eentje,

 

ik geloof niet dat iemand hier voorstelt zonder BTW of MwSt te handelen, dus waar je dat vandaan haalt?

Een ICL aan jezelf verboden? Lees die link maar over die fictieve levering.

En wat bedoel je met voordeel halen uit die 'verboden' ICL?

 

groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

Goedenavond,

 

Je hebt vragen over BTW dus het lijkt mij dat je je al georienteerd hebt of er eventueel plaats is voor je handel op een duitse markt. In de grensstreek staat het in de dorpen op de markten vol met hollandse marktlui met notenbar, groente, fruit, bloemen. Lijkt mij dat je daar ook al kontakt mee hebt. Hoe doen zij dat dan?

 

Geluk!

 

Ferry

Altijd opzoek naar het "That's it!"- moment.

Link naar reactie
  • 0

Ik blijf van mening dat TS gewoon Duitse BTW moet aangeven over de omzet gemaakt in Duitsland. Door zijn werkzaamheden kiest hij ervoor om een 'vaste' inrichting in Duitsland te nemen en zie dan ook de opmerking over de fictive IC levering.

 

Daarnaast zal, als TS geen Duitse BTW hoeft te berekenen, er een oneerlijke concurrentie onstaan omdat Duitse ondernemers wel de vis met Duitse BTW verkopen. TS kan dan of goedkoper leveren of meer marge maken met dezelfde verkoopprijs.

 

Hetzelfde gebeurt namelijk ook met lijnrijders van bloemen. Zij moeten ook BTW aangeven in het land waar zij hun route rijden.

 

 

Hallo Sander,

 

ik ben het niet met jou eens.

 

" 'vaste' inrichting in Duitsland" -- daar is er geen sprake van! Een viskraam kan niet als V.I. worden aangemerkt.

V.I. moet een vaste adres hebben, of waar moeten de brieven van de duitse Finanzamt naar toe?

 

Als gevolg daarvan kan er ook geen sprake zijn van een intracommunitaire transactie.

 

Inderdaad is hier geen sprake van 'afstandsverkopen"!!!!!!

 

Wat houdt de regeling in? --> Heel eenvoudig: wanneer er sprake is van de afstandsverkopen, wordt de EU-staat waar de goeden aankomen, als BTW-plichtig aangemerkt. ( In dit geval Duitsland)

 

Aan welke voorwaarden moet worden voldaan voor "afstandsverkopen"? --> De goederen worden DOOR of VOOR de REKENING van de ondernemer vervoerd of verzonden van een EU-staat (Nederland) naar een ander EU-staat (Duitsland). Vervolgens is er ook een tweede vereiste, namelijk dat er sprake moet zijn van een totale waarde van MEER dan 100.000 euro. Voor diegene die de wetbundel erbij willen pakken: art. 5a lid 4 - is de uitzondering op de afstandsverkopen.

Omdat John aangaf te verwachten minder dan 100.000 euro omzet in Duitsland te maken, voldoet hij niet aan de tweede vereiste voor de afstandsverkopen.

 

De conclusie die ik hieruit kan trekken is dat er nederlandse BTW in rekening dient te worden gebracht en ook in Nederland te worden afgedragen. Wel moet John blijven bijhouden, of en wanneer hij over het drempelbedrag komt. Want dan is hij in DE verplicht "Umsatzsteuer" af te dragen en heeft dan dus een duits BTW-NR nodig.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik ben het wel eens met Sander. De verkoop van de vis vindt plaats op Duits grondgebied, dus moet er Duitse BTW afgedragen worden.

 

Het volgt al uit art. 1a van de Wet op de OB:

Onder de naam omzetbelasting wordt een belasting geheven ter zake van leveringen en diensten, welke in Nederland door een als zodanig handelende ondernemer onder bezwarende titel wordt verricht. Dit impliceert dat Nederland geen BTW mag heffen indien de leveringen niet in Nederland worden verricht.

 

Duitsland heeft in haar BTW-wetgeving vast een soortgelijke bepaling, alleen staat er dan in Duitsland.

 

Van afstandsverkopen is i.c. geen sprake. Hiervan is sprake als een Duitse consument vis bestelt bij een in Nederland gevestigde visboer en de visboer deze in Duitsland aflevert of laat afleveren, zonder dat hij over een vast verkooppunt in Duitsland beschikt.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 88 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.