• 0

De HL woodstove!

OK, deze Philips stove lijkt in niks op de vorige, maar er zitten een paar grote voordelen aan:

 

- lokaal te produceren van eenvoudige middelen in zelfs de meest afgelegen en/of primitieve gebieden.

- makkelijk te begrijpen en ziet er "goed uit".

- technologie eenvoudig overdraagbaar.

- niet erg duur en gaat lang mee.

 

Nadelen:

- er zijn meer van dit soort stoves

- fuel efficiency is niet optimaal

- rookgassen worden afgevoerd i.p.v. opgelost (verbrand)

 

Uit design oogpunt vind ik hem interessant, vanuit technologie oogpunt wat minder.

 

Waarom geen HL wood-stove ontwikkelen?

- uitgaande van makkelijk beschikbaar materiaal (baksteen, olie blikken, golfplaat etc)

- goed doordacht en uiterst efficient met hout *(optimale verbranding realiseren)

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Kijk, ik Africa zelf zijn ze er ook mee bezig. Als we deze man nou eens aan een betere/goedkopere stove helpen? Ik zie hier toch nog veel roet.

 

Buiten dat het leuk is om wat te pyromanen, stel dat we een ontwerp hebben dat goed werkt, wat gaan we er dan mee doen ?

Zijn er via het BID netwerk mogelijkheden om het ontwerp te 'licenseren' of iets dergelijks ?

 

 

 

En over vlotvaren, ik neem aan dat deze stove niet voorzien hoeft te worden van drijfvermogen (inside joke)

Link naar reactie
  • 0

Als we echt iets hebben dat werkt, wil ik via het netwerk van BiD Network (de agenten, service providers, maar ook ondernemers) kijken of er partijen gevonden kunnen worden die de stove willen produceren en distribueren. Ik ken veel ondernemers in Oost Afrika.

 

Als die gevonden zijn, zullen ze geholpen moeten worden de productie en distributie op te zetten. Afhankelijk van de hoeveelheid ondersteuning die er nodig is kunnen we er een project van maken en wat funding zoeken.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

@Nils,

 

Zou je een paar steden als voorbeeld kunnen noemen die volgens jou geholpen zouden kunnen worden met zulk soort projecten? En zou jij je dan focussen op de steden zelf of op grotere of kleinere dorpjes (in welke straal van de stad)?

 

Zou je de steden / dorpen ook kunnen clusteren op relevante variabelen?

 

(Dit om de randvoorwaarden duidelijker te krijgen. "De Derde Wereld" is groot en divers, en niet alle dingen zijn overal even makkelijk te krijgen.)

Link naar reactie
  • 0

Ik zou me niet zozeer willen richten op steden of gebieden, als wel op locale producenten en distributeurs die deze bussiness zien zitten. Ik heb vooral contacten in Tanzania, Uganda en Kenya. Ik ken daar vrij veel ondernemers en partijen die ondernemers ondersteunen.

 

Als je een beeld wil krijgen van de situatie in een afgelegen gebied, waar de cooker afzet zou kunnen vinden, neem dan een kijkje in het Katine Project van The Guardian. Dat is helemaal geweldig. Katine is een klein dorpje in Uganda. Al vier jaar lang volgen de journalisten van de Guardian het leven van de bewoners in een klein dorpje in Afrika en de activiteiten van de ontwikkelingswerkers ter plekke, die het geld, dat de lezers van The Guardian bij elkaar gebracht hebben, besteden.

 

Ik vind het een fantastisch project. Succes en falen liggen heel dicht bij elkaar en het beeld dat geschetst wordt komt naar mijn mening heel goed overeen met de sitiatie van veel dorpen in de afgelegen gebieden is Afrika. Eigenlijk een Must See voor iedereen die een mening heeft of wil hebben over het nut en onnut van ontwikkelingssamenwerking.

 

Uiteindelijk moet de cooker soulaas bieden voor de inwoners van dorpen zoals Katine.

 

Zie: http://www.guardian.co.uk/katine

football-tournament-01_565x390.jpg

(expres geen foto van zielige kindertjes of armlastige boeren, maar een voetbalwedstrijd in Katine)

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

En de test met dezelfde woodstove nu met geforceerde ventilatie mbv een verfföhn.

 

 

De woodstove heeft met deze oplossing bijna 20 minuten lang het potje water opgewarmd en aan de kook gebracht.

Volgende stap is een klein ventilatortje, ben nu aan het uitzoeken hoeveel M3 lucht nodig is per kg hout voor een goede verbranding. Ventilator wordt dan ook ingebouwd in de blikken constructie.

Link naar reactie
  • 1

Hangt er natuurlijk een beetje vanaf hoe droog of nat dat hout is, maar als het gortdroog zou zijn bestaat het min of meer uit cellulose.

 

Even op een bierviltje:

 

C6H10O5 + 6 O2 -> 6 CO2 + 5 H2O

 

1 kilo cellose omvat 6.2 mol, verbranden kost dan 37 mol zuurstof, dat weegt 1184 gram. Bij 21% zuurstof, 20 graden en 1 atmosfeer is dat 4.7 kubieke meter. Als er nog een beetje restvocht in het houd zit lijkt me 4 m3 een redelijke schatting.

Link naar reactie
  • 1

Weer een paar plaatjes.

stove1.jpg

 

Wat extra blik van de ijssalon.

Uit een van de blikken heb ik de bodem verwijderd om hem zodanig te vervormen dat ik deze in het midden van het blik kan plaatsen. De brander van versie 1 wordt in deze hergebruikt.

 

 

stove2.jpg

 

Hier zie je de onderdelen van de mechanische ventilatie.

De bodemplaat van het blik is voorzien van een 40 mm ventilator met een luchtopbrengst van 5M3, zal in werkelijkheid minder zijn maar zal nog altijd meer dan genoeg zijn voor een goede aanvoer van lucht voor de verbranding. Overigens is teveel lucht rendementsverlies dus dat wordt zoeken naar een middenweg tussen luchtoverschot en optimale verbranding met een laag CO.

 

Op de deksel van dit blik heb ik een batterijhouder en een klein 6V zonnepaneeltje gelijmd.

De ventilator trekt iets meer als 130 mA/h het zonnepaneel zou volgens specs ongeveer 50 mA moeten kunnen leveren.

Kortom voor een uurtje branden moet de deksel tenminste 3 uur in de zon liggen.

 

Zodra ik weer ga proefdraaien zal ik het filmpje hier weer posten.

Link naar reactie
  • 0

Cool :)

 

Je zou ipv dat zonnepanneel ook nog een thermoelectric converter (peltier element) kunnen gebruiken om de batterijen mee te laden en de fan mee te laten lopen. Dan heb je eigenlijk iets vergelijkbaars met de startmotor van een auto. Je hebt dan alleen batterijstroom nodig om even te starten, en het ding kan desnoods de hele nacht doorstoken zolang er maar brandstof is.

Link naar reactie
  • 0

Misschien is het inderdaad wel te complex, ik zou ook niet direct weten hoe duur een geschikt peltier element voor deze fan zou zijn.

 

Overigens kan het wel een voordeel zijn dat zoiets ook helemaal zonder batterijen kan werken: een smeulend vuurtje kan genoeg warmte maken om de fan te laten draaien, waardoor de boel heter wordt, fan sneller gaat etc, zodat je redelijk snel alsnog op full power zit.

 

Nadeel van die batterijen lijkt mn in het veld een beperkte levensduur, zeker onder zware omstandigheden (hitte, vocht etc).

Link naar reactie
  • 0

Ik zeg, concentreer jullie energie als ondernemers op het helpen vermarkten van al uitgewerkte en goed werkende producten. Neem eens contact op met onderstaand bedrijf.

 

Een solar cooker van 15 euro, en een biomass cooker van 10 euro.

 

http://www.kyoto-energy.com/products.html

 

http://www.kyoto-energy.com/images/stories/kyoto_new_optimized.pdf

 

Ik zit er aan te denken zo'n solar cooker te kopen ... Je kunt trouwens ook aangeven dat je reseller of distributor wilt worden. Misschien iets voor de handelaren / winkeliers hier. Leuk voor bij het kamperen, de barbeque of picnic. ;)

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 210 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.