• 0

Wat werkt het beste (12 voor de prijs van 10)

Wij zitten hier te praten over wat het beste werkt en wij hebben allebei geen marketing achtergrond. Het gaat over een product dat 5,95 per stuk kost en waarop we korting willen geven als mensen er 12 kopen.

De korting mag maximaal 2 stuks zijn of 12 euro

 

[*]12 voor de prijs van 10

[*]12 halen 10 betalen

[*]bij aankoop van 12 pakjes 2 gratis

[*]één voor 5,95 twaalf voor 59,50

[*]bij aankoop van 12 stuks 12 euro korting ( en als je deze het beste vindt, komt dat dan doordat er 2 x 12 wordt genoemd of zou het bij ieder bedrag werken?

[*]vanaf 12 stuks meer dan 16% korting

 

Of nog iets anders? Ben heel benieuwd naar jullie ervaringen en kennis.

Aanbevolen berichten

  • 0

Beste Bas,

 

Je stelling is helder, mijn punt is echter dat op en rond een product meer eigenschappen en kenmerken bestaan dan alleen de prijs en dat er dus op meer kenmerken strategie kan worden gevoerd en geconcurreerd (marketingmix).

ik begreep juist uit de genoemde randvoorwaarden dat het om een generiek product gaat met (weinig tot geen) onderscheidende waarde(n).

Ik heb danwel een fysieke winkel en geen webshop, maar ik verkoop ook diverse generieke producten die ze (soms) zelfs bij een massaverkoper als het Kruidvat hebben.

De reden(en) waarom klanten dat dan toch bij mij kopen is niet zozeer de prijs, want die is meestal gelijk of gelijkwaardig, maar het advies en/of de service wat ze erbij krijgen. Daarnaast sparen ze bij mij (met klantenkaart) voor korting waar ze ook nog een gratis magazine bij krijgen thuisgestuurd.

 

In dat opzicht voel ik me enigszins verwant aan de winkel van Manon, omdat wij een aantal dezelfde USP's gebruiken.

 

Het idee van de voucher is leuk, maar aan de andere kant wordt de consument ook al doodgegooid met allerlei waardebonnen en vouchers, dus deze moet wel een echte meerwaarde bieden. Je zou natuurlijk kunnen overwegen om waardebonnen voor de volgende bestellig te geven of bijv. VVV bonnen (op voorwaarde dat je deze ook zelf aanneemt)

"zoek het maar uit"

  • 0

De kracht van vouchers en dergelijke zit hem er vooral in dat het mensen het idee kan geven dat ze 'geld weggooien' wanneer ze hun volgende bestelling bij een concurrent zouden doen. Uiteraard werkt het lang niet altijd.

 

De verzendkosten-truc kan ook heel goed werken, en is met name afhankelijk als je feitelijke verzendkosten lager zijn dan wat je doorberekend. Bijvoorbeeld waarbij je verzendkosten gemiddeld genomen 88 cent zijn, en je bijv 1.95 euro vraagt voor bestellingen tot 20 euro. Iemand die bijv voor 15 a 19 euro in zijn winkelwagen heeft zitten zal geneigd zijn om nog wat extra te komen om zo over de limiet te komen. Dit mechanisme is er vaak wel, maar werkt het beste als je een paar tamelijk goedkope producten met zeer ruimte marges hebt.

 

Een ideale situatie is daarbij wanneer je gangbare producten een prijs hebben net onder de verzendkosten limit (19,95), en het vuller-product een inkoopsprijs heeft van een paar kwartjes, en voor 2.95/3.95 aangeboden wordt. Op klanten die hun order vullen verdien je extra omdat je inkoopprijs kleineris dan je feitelijke verzendkosten, en klanten die 2 stuks bestellen zijn helemaal mooi meegenomen.

 

Maar geen enkele strategie is hier universeel succesvol in: je hebt klanten die denken te profiteren terwijl dan niet echt het geval is, maar ook klanten die zoiets meteen doorzien en afhaken. oe die verhoudingen liggen is heel afhankelijk van doelgroep en product.

  • 0

Ik wil ook niet op de site dingen gaan uitproberen want dat vind ik zelf nogal onbetrouwbaar overkomen. Kan op zich wel een actie doen en als die actie goed loopt de actie dan verlengen.

 

De extra verzendkosten voor ons zijn 0,88 bovenop het normale tarief van TNT per 12 producten.

  • 0

Ipv 12 ontvangen 10 betalen zou ik kiezen om het andersom te presenteren dus:

 

10 + 2 gratis

 

 

Deze draad lezende was dit ook mijn gedachte. Heb het niet over betalen maar over gratis, dat trekt meer interesse.

en die 10+2 vind in helder en kort.

  • 0

En de marge is dus ook beter bij 10 + 2 zoals iemand hiervoor opmerkzaam opmerkte. Leuk topic geworden!

  • 0

ik begreep juist uit de genoemde randvoorwaarden dat het om een generiek product gaat met (weinig tot geen) onderscheidende waarde(n).

 

Maar ook dan is er op andere vlakken dan product en prijs je te onderscheiden. Er zijn bijvoorbeeld verstokte Shellbrandstof tankers, die niet primair op de prijs letten en die je nimmer bij Texaco of BP e.d. zult zien. Dat heeft ermee te maken hoe de aanbieders zich profileren en identificeren en hoe dat binnen de doelgroepen wordt beleefd. Dus het is soms erg dun om je alleen op prijs te richten.

 

Succès en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc I Innovatiestrategieën Ontwerper I HL-Deelnemer en -Moderator I Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht I Bedrijfsidee? Toets het Grátis: HIERMEE!

  • 0

Hans, je hebt volledig gelijk. Ik kreeg namelijk van een klant een mailtje dat ze dit product graag bij ons kopen maar dat ze er nu zoveel wilde aanschaffen dat het verschil met de concurrent een beetje teveel was. Super natuurlijk dat ze dat aangeeft zodat wij haar tegemoet konden komen.

 

Ik vertrouw ook voor 100% op onze kennis en service waarin we ons onderscheiden. Op dit punt is het verschil blijkbaar een beetje te groot, ik ga ook zeker niet een product een kwartje goedkoper maken in z'n algemeenheid.

  • 0

Super natuurlijk dat ze dat aangeeft zodat wij haar tegemoet konden komen.

Mooi voorbeeld, blijkbaar geniet jij op totaal andere waarden dan de prijs een zekere voorkeur bij deze klant.

 

Wederom zoals mijn oude marketingdocent op de HEAO ooit zei: "Het lijkt allemaal verdacht veel op marketing..., maar dat is het ook!"

 

Succès en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc I Innovatiestrategieën Ontwerper I HL-Deelnemer en -Moderator I Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht I Bedrijfsidee? Toets het Grátis: HIERMEE!

  • 0
Waarheid als een koe! Het gaat hier echter wel om een internetwinkel en daar blijft prijs altijd een belangrijke factor.

 

Nou, prijs is op internet mijns inziens een belangrijke (zoek/vergelijkings)factor. Dat je ook betrouwbaar moet zijn in waarden als betaling, levering, garantie en service etc... is mijns inziens even belangrijk, zo niet belangrijker. Het is wel zo dat mensen steeds vaker eerst op internet aan het (prijs)vergelijken gaat, maar heel veel gaan daarna toch naar de winkel om het toch fysiek te kopen, ook al is het iets duurder.

 

Één bericht over fraude via internet (denk aan verhuur van niet bestaande Spaanse vakantiehuizen e.d., of een product wel betalen, maar nooit geleverd krijgen) en de waarde 'veilig handelen via internet' loopt weer een aardig deukje op. Daarin zul je, naast prijs, ook onderscheidend(er) moeten zijn.

 

Succès en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc I Innovatiestrategieën Ontwerper I HL-Deelnemer en -Moderator I Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht I Bedrijfsidee? Toets het Grátis: HIERMEE!

  • 0

Dus het is soms erg dun om je alleen op prijs te richten.

 

Waarheid als een koe! Het gaat hier echter wel om een internetwinkel en daar blijft prijs altijd een belangrijke factor.

Ergens is de sport dan ook om uit het "prijsvergelijk" verhaal te komen en een relatie op te bouwen met je klant. Belangrijke factor daarbij is doen wat je belooft en eerlijk zijn in wat je kunt.

 

Een paar dingen die wel aardig zijn om te bedenken:

Customize je verpakking. Een grote sticker op je doosjes met jouw website, of juist op de bodem van een doosje zal de klant bij aanschaf van nieuwe producten eerder naar jouw website leiden.

Combineer producten. Welke producten horen normaal bij elkaar? In jouw geval kan een allesreiniger gecombineerd worden met een stel doekjes. Kan een leuke tester van een goed product de andere producten helpen. Of kan een product dat normaal niet interessant is om te verkopen (te lage kost & verkoopprijs) ineens een ideale give-away worden. Stel je verkoopt een poetsmiddel voor €30,- per stuk en een poetsdoek kost inkoop een euro, dan verkoop je ineens een complete poetsset voor dezelfde prijs. En soms kun je aan spullen komen waar de consument of eindgebruiker niet aan kan komen. (Bepaalde kwaliteit bijvoorbeeld)

Whitelabel/eigen merk Dit valt een beetje buiten deze scoop, maar soms is het mogelijk een whitelabel variant van hetzelfde product op te nemen die dan net iets onder de prijs van het merkartikel zit. Dan hebben mensen toch het gevoel goedkoop te shoppen, maar kopen toch soms iets duurder.

  • 0

... Het is wel zo dat mensen steeds vaker eerst op internet aan het (prijs)vergelijken gaat, maar heel veel gaan daarna toch naar de winkel om het toch fysiek te kopen, ook al is het iets duurder...

 

Ik ben het nog steeds met je eens. Je hoeft niet de allergoedkoopste te zijn. De prijsvergelijking zorgt dat mensen kennis met je gaan maken. Als je veel duurder bent gaat men niet kijken naar de betrouwbaarheid etc.

 

Dat je ook betrouwbaar moet zijn in waarden als betaling, levering, garantie en service etc... is mijns inziens even belangrijk, zo niet belangrijker.

Goed voor de mond tot mond reclame (en vermeldingen op fora die je klanten spontaan doen) maar dat kan je pas echt bewijzen als mensen bij je kopen en zijn vooral belangrijk voor het behouden van je klanten. En eerlijk gezegd verwacht ik van Manon dat dit laatste dik in orde is. Ze hoeft zich daar niet extra op te richten.

 

 

  • 0

Ik ben het wel met Hans en Hans eens, wij gaan de concurrentiestrijd op prijs nooit aan maar je moet jezelf niet uit de markt prijzen.

 

En inderdaad de echte koopjesjagers heb je niet nodig als klant. Uit ervaring kan ik je vertellen dat je die kan missen als kiespijn, deze mensen klagen het hardst en hebben altijd iets te klagen. Het maakt ze daarbij niet uit of ze reëel zijn of niet.

  • 0

 

Zo zou je bijvoorbeeld kunnen vermelden dat je gerecycled papier voor verzending en de rekening gebruikt en de vervoerder geselecteerd hebt op zijn milieu gedrag. Als je dan even duur bent of zelfs iets duurder pak je toch de bestelling.

 

 

Kan ik jullie allemaal hier een opdracht aanbieden voor de marketing van Green Jump :)

Dit is een onwijs goede tip, waar ik overal op de site veel meer mee moet doen! Dank je wel!

  • 0

Dit is een onwijs goede tip, waar ik overal op de site veel meer mee moet doen! Dank je wel!

informeer dan ook even bij je gemeente of ze meedoen met het landelijke fairtrade gebeuren,

mijn vestigingsgemeente probeert om 'beste fairtrade gemeente van Nederland' te worden.

 

ik moet me er zelf ook nog even in verdiepen, aanhaken op een dergelijk inititief kan je natuurlijk ook goede free publicity opleveren.

"zoek het maar uit"

  • 0

Goede tip Rene. Pas hem zelf elke beurs toe. Mensen spitsen meteen de oren als ze iets leuks gratis kunnen krijgen.

 

Voor Manon zou een gratis "fair trade" gelukspoppetje het wellicht prima doen.

  • 0

Goede tip Rene. Pas hem zelf elke beurs toe. Mensen spitsen meteen de oren als ze iets leuks gratis kunnen krijgen.

 

Voor Manon zou een gratis "fair trade" gelukspoppetje het wellicht prima doen.

 

Als t dan maar wel van biokatoen of alpaca wol is :)

 

Mijn conclusie van dit alles is dat 10 + 2 gratis in ieder geval de beste keuze is :)

  • 0

En alle andere tips ga ik ook heel serieus naar kijken! Voor deze specifieke vraag, ga ik het dus wel oplossen met dat zinnetje ;D maar daarnaast zijn er nog een hoop andere nuttige dingen voorbij gekomen. Dank jullie allemaal!

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    2 leden, 49 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.