• 0

Mijn merkinschrijving is geweigerd: Wat kan ik het beste doen?

Beste forumlezer,

Net als bij de creatiedobbelstenen is ook mijn poging om te registreren in eerste instantie geweigerd voor de naam van mijn massagepraktijk 'De Onthaasting'. http://www.deonthaasting.nl

 

De grond is (kort door de bocht):

1. gebrek aan onderscheidend vermogen

2. te beschrijvend

 

Heeft iemand enig idee op welke gronde ik nog bezwaar kan maken? Wellicht gebruik makend van een combi van onderstaande feiten:

•   We gebruiken het merk De Onthaasting inmiddels al 5 jaar en staan al 5 jr bij KvK ingeschreven

•   We zijn een organisatie die inmiddels in 20 steden in Nederland actief is

•   Daarnaast bezoeken dagelijks meer dan 100 unieke bezoekers onze site (kan ik aantonen)

•   We zijn na 5 jaar echt een gevestigde naam in de markt

•   De naam De Onthaasting is in klasse 13, door een restaurant, al succesvol geregistreerd (inschrijfnummer: 0710069). Naast Horeca gelegenheden is er op de gehele wereld op dit moment nog enkele massagepraktijk met de naam De Onthaasting.

•   Alle gangbare url’s opgekocht (Dus niemand zal toch zo gaan heten)

•   We hebben de volgende materialen reeds ontwikkeld waarmee we ons al die jaren al zorgvuldig mee proberen te onderscheiden en te profileren:

o   Site: er is erg veel tijd, geld en liefde aan de site bestaat en dat straalt er ook vanaf

o   Wervingsbrieven bijvoegen

o   Brief en vervolgpapier

o   Er staan 5 banners op landelijke sites waarmee we adverteren

o   We rijden met reclame op de auto's

 

Mocht iemand mij hierbij kunnen helpen door aan te geven wat wel/ niet relevant zou kunnen zijn, zou ik dat erg waarderen.

 

Groetjes,

Marije.

 

mod-edit: dit topic is afgeplitst van het originele topic van Walter Brand

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Beste Marije,

 

Als ik je uitleg zo zie, gebruiken jullie je merk veelvuldig (in 20 steden, website opgebouwd, banner, reclame op auto's). Je merk is dus erg waardevol voor je bedrijf. Het zou dus jammer zijn als anderen mee kunnen liften op je succes.

 

Mijn advies is dan ook om dit niet zelf te willen doen, maar om een BMM merkengemachtigde om advies te vragen (zie www. bmm.nl) De beoordelingen van het BBIE zijn niet altijd te begrijpen. Een BMM merkengemachtigde heeft ervaring in hoe je hier mee om moet gaan.

 

Ga dus langs bij een dergelijke gemachtigde en laat je voorlichten. Je kunt altijd nog besluiten om het zelf te proberen.

 

Succes

Patenten en merken op een eigentijdse, helder en snelle wijze.No-nonsense en wars van moeilijkdoenerij. Omdat ik vind dat dat zo hoort.

www.inaday.eu

Link naar reactie
  • 0

Het BBIE zelf opbellen en even goed doorvragen wil ook nog wel eens helpen.

Verder staan er naast dit topic nog wel enkele berichten op dit forum die te maken hebben met merkregistratie en de problemen die dat soms opleverde.

 

Zo herinner ik mij een discussie waarbij het merk niet onderscheidend genoeg was en in zekere zin ook te beschrijvend, de oplossing waar toen voor gekozen werd was registratie van de handelsnaam icm het logo. Even zoeken op het forum dan kom je het vast tegen.

Link naar reactie
  • 1

Zo aan je site te zien is ook de achtergrondkleur (paarsachtig) en het bijhorende icoontje ("bloemetje"?) van belang resp. onderscheidend. Heb je (ook) een beeldmerk aangevraagd (dus in kleur(en) en met "bloemetje")? Bovendiend komt het me voor dat je "De Onthaasting gebruikt in combinatie met "massages".

 

Ik neem aan dat met name het (complete) beeldmerk in (al) de marketinguitingen (incl. briefpapier, etc.) wordt gebruikt. Dus zou ik adviseren om juist dat beeldmerk te deponeren (als dat al nog niet gedaan is). En dan zowel (als beeldmerk dus) "De Onthaasting" alsook "De onthaasting massages".

 

Persoonlijk vind ik "De onthaasting" als merknaam (sec dus) ook niet of nauwelijks onderscheidend voor behandelingen die rustgevendheid ("onthaasting") beogen. In die context is het begrip al zeker tien jaar bekend (zie Google).

 

Verder is de raad van Bas-Jan 't Jong behartenswaardig: als je het kunt betalen --en die kosten vallen best mee; bovendien zoveel vestigingen etc., daar moet een potje voor zijn-- raadpleeg dan een merkengemachtigde.

 

Vriendelijke groet

 

Cees van der Waal

0650745035 - info@budgetpatent.nl www.budgetpatent.nl

Link naar reactie
  • 0

Het registreren van de naam met het logo is een optie. Alleen: de bescherming is dan met name op basis van het logo. Het voorkomt niet dat een andere partij dezelfde naam gaat gebruiken.

 

Je gaf ook aan dat de naam al vijf jaar gebruikt wordt en bekend is binnen de markt. Dit kan mogelijk reden zijn om het woordmerk, dus zonder logo, op basis van inburgering alsnog geregistreerd te krijgen. Of dit inderdaad een mogelijkheid is en wat je daarvoor moet bewijzen is een typische vraag, die een goede BMM merkengemachtigde kan beantwoorden.

Patenten en merken op een eigentijdse, helder en snelle wijze.No-nonsense en wars van moeilijkdoenerij. Omdat ik vind dat dat zo hoort.

www.inaday.eu

Link naar reactie
  • 0

Zo herinner ik mij een discussie waarbij het merk niet onderscheidend genoeg was en in zekere zin ook te beschrijvend, de oplossing waar toen voor gekozen werd was registratie van de handelsnaam icm het logo. Even zoeken op het forum dan kom je het vast tegen.

 

Even aanvullend. Een handelsnaam hoeft niet te worden geregistreerd. Dat is belangrijk mocht iemand de handelsnaam al ingeschreven heeft bij de KvK voor jij dat kon doen. De vraag of deze wel onderscheidend genoeg is zou ik positief beantwoorden, zeker omdat je al de nodige investering hebt gedaan en bekendheid met de naam geniet.

 

Verder zou ik met een merkengemachtigde of iemand van het BOIP kijken of je door beperking van de klassen (41,44), wellicht in combinatie met een smalle omschrijving (massage), wel merkrechten kan krijgen.

 

Ook inburgering zou ik meenemen. Onthaasten bestaat al lang maar "de onthaasting" als aanduiding voor massage niet.

Link naar reactie
  • 0

Dat van die inburgering zal niet lukken, immers bestaat het begrip "(De) onthaasting" al meer dan 10 jaar (ik zag op Google een artikeltje uit 1999). En dat begrip is niet "uitgevonden"/geïntroduceerd door de oprichtster van "De Onthaasting (massages)".

 

Cees

 

Een nogal boute stelling.

 

Op bijvoorbeeld http://www.boip.int/nl/merken/whatNodistinctiveness.html staat

Onderscheidend vermogen is dus geen constante. Een teken dat geen onderscheidend vermogen heeft kan dat in uitzonderlijke gevallen, na langdurig en intensief gebruik, alsnog krijgen. Dit proces heet inburgering. Inburgering treedt op wanneer het publiek in de Benelux een oorspronkelijk niet onderscheidend teken alsnog als merk gaat zien.

 

Kortom als het publiek een teken gaat zien als een merk kun je het mogelijk alsnog registreren. Er is geen enkele vereiste dat het teken door de aanvrager bedacht zou moeten zijn. Dat is natuurlijk ook onjuist, omdat als een teken beschrijvend is het per definitie niet door de aanvrager bedacht kan zijn.

 

Ik blijf bij mijn stelling professioneel advies in te winnen bij een BMM geregistreerd gemachtigde en niet uit te gaan van allerlei goedbedoelde adviezen op internet.

Patenten en merken op een eigentijdse, helder en snelle wijze.No-nonsense en wars van moeilijkdoenerij. Omdat ik vind dat dat zo hoort.

www.inaday.eu

Link naar reactie
  • 0

 

Pfff. In uitzonderlijke gevallen, na lang en intensief gebruik. En dan hebben we nog niet eens genoemd dat rechters de laatste jaren de hele Benelux mee in beschouwing nemen, of tenminste een relevant bereik daarbinnen.

 

Maar het blijft altijd interessant om te horen wat een geregistreerde gemachtigde te vertellen heeft. 8)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Naast de inburgering kennen we in het merkenrecht ook nog zoiets als uitburgering. Een teken dat eerst onderscheidend is kan uitburgeren door spraakgebruik. Dan raakt een merk zijn bescherming kwijt doordat het na verloop van tijd in het normale spraakgebruik de gebruikelijke benaming wordt. IMHO is daarvoor wel nodig dat een teken eerst een merk wordt en de merkenrechtelijke status heeft.

 

Wat met betrekking tot Deonthaasting veel meer van belang is het dat het hier gaat om een samentrekking van een lidwoord met een woord dat verworden is tot een algemeen in de taal gebruikte term "onthaasting". Een merk mag geen gewoon woord in de taal zijn. Zou jer bijvoorbeel "deonthaastingsplek" als merk willen deponeren dan geef ik het al weer een grotere kans.

 

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Ik blijf bij mijn stelling professioneel advies in te winnen bij een BMM geregistreerd gemachtigde en niet uit te gaan van allerlei goedbedoelde adviezen op internet.

 

Ik pas! Ben het --nogmaals-- met Bas-Jan eens: het belang voor "De Onthaasting (massage)" is (vermoedelijk) te groot om dat te laten behandelen c.q. te grabbel te laten gooien door niet-merkprofessionals (zoals ik). Dus: op naar de echte merkengemachtigde.

 

Wel leuk onderwerp trouwens, incl. inburgering, uitburgering, misschien volgt er nog ontburgering. Gezien het tijdstip ga ik nu toch langzaam aan horizontaal onthaasten.

 

Een goede nachtonthaastingssessie toegewenst. Morgenvroeg weer haasten naar de trein en zo...

0650745035 - info@budgetpatent.nl www.budgetpatent.nl

Link naar reactie
  • 0

Wat met betrekking tot Deonthaasting veel meer van belang is het dat het hier gaat om een samentrekking van een lidwoord met een woord dat verworden is tot een algemeen in de taal gebruikte term "onthaasting". Een merk mag geen gewoon woord in de taal zijn. Zou jer bijvoorbeel "deonthaastingsplek" als merk willen deponeren dan geef ik het al weer een grotere kans.

 

Naar een "echte" deskundige kan altijd nog en dan is het altijd goed om goed voorbereid te gaan. ;)

 

Een merk mag best een woord uit de taal zijn. Denk maar aan Ben. Het mag alleen niet beschrijvend zijn. Vraag me (nog steeds) af wie er bij De Onthaasting vanuit de taal aan massage dacht of denkt?

 

Volgens wiki is onthaasten:

Onthaasten is het bewust kiezen voor ontspanning. Onthaasten is een reactie op drukheid, stress, werkdruk, een burn-out, enz. Als men kiest voor onthaasten, dan kiest men bijvoorbeeld voor minder werken. Of men kiest voor het verminderen van de eigen stress, al dan niet met behulp van therapie.

 

Er is wel een vage link maar beschrijvend vind ik toch echt wat anders.

 

Zou dus zeker onderzoeken of laten onderzoeken of een beperking van de merkenklassen in aantal en omschrijving soulaas kan bieden.

Link naar reactie
  • 0

Heren,

Alvast bedankt voor al jullie reacties. En zo snel!

 

Uiteraard gaat het mij er om dat niemand een massagepraktijk begint met de naam De Onthaasting (de andere klassen laten vallen is dus prima). Gezien de levendigheid van jullie discussie denk ik dat ik toch advies vraag van iemand via het BMM (als dat te betalen is).

 

Resumerend:

Cees: zoals je aangeeft is sec De Onthaasting als merknaam een dunne case om te registreren. Om onderscheidender te worden adviseert je om als beeldmerk het logo in combi met De Onthaasting (massages).

Bas-Jan: jij geeft aan dat dit wel eens waar de kans verhoogt op registreren, maar dat het niet het doel dient: uitsluiten dat anderen mijn naam kunnen gebruiken. Als oplossing om mogelijk toch de naam te laten registreren zou ik eens kunnen laten onderzoeken of inburgering een oplossingsrichting kan zijn.

Hans: jij adviseert beperking van aantal klassen (in combi met smalle omschrijving van massage).

Toch vraag ik me nog een ding af:

-kan en mag het depot bureau meten met 2 maten? Immers De naam De Onthaasting is in klasse 13, door een restaurant, al succesvol geregistreerd (inschrijfnummer: 0710069). Naast Horeca gelegenheden is er op de gehele wereld op dit moment nog enkele massagepraktijk met de naam De Onthaasting.

Groet,

Marije.

 

Link naar reactie
  • 0

Merk voor bieren en horeca e.d. is geregistreerd in 2002. Ik meen dat de laatste jaren de regels zijn aangescherpt maar concreet kan ik dat niet echt maken. Het blijft een kwestie van beoordelen en zoals ook in de rechtszaal en ook thuis is het moeilijk om geheel consequent te blijven of te zijn.

 

Nogmaals, je hebt volgens mij al handelsnaamrechten opgebouwd. Maar ook dit is een persoonlijke inschatting op basis van mijn ervaring en kennis. Je staat ook zonder merkdepot niet bij voorbaar met lege handen, tenzij een rechter anders beslist.

Link naar reactie
  • 0

Kan me een gevalletje herinneren van een paar jaar terug, daar was ook 'de' niet onderscheidend genoegd. Volgens mij heeft de ondernemer (glazenwasser volgens mij) er toen d.e. van gemaakt (afkorting dus). Dat was geen probleem. Hij speelde er toen zelfs nog een beetje mee, "de enige", "de echte", etc

 

d.e. Onthaasting dan maar proberen?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Inderdaad een goede suggestie om de naam aan te passen of uit te breiden zonder de essentie te verliezen. Zo moest ik denken aan: "de onthaasting massages".

 

Is in ieder geval geen standaard taal meer en ook niet beschrijvend (zie eerdere definitie van onthaasten) en hiermee doe je ook geen afbreuk aan de impliciet opgebouwde handelsnaamrechten.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Zo moest ik denken aan: "de onthaasting massages".

 

Is in ieder geval geen standaard taal meer en ook niet beschrijvend (zie eerdere definitie van onthaasten) en hiermee doe je ook geen afbreuk aan de impliciet opgebouwde handelsnaamrechten.

 

Beste Hans,

 

Kun je uitleggen wat er niet beschrijvend is aan massages voor een bedrijf dat in massages doet ?

Patenten en merken op een eigentijdse, helder en snelle wijze.No-nonsense en wars van moeilijkdoenerij. Omdat ik vind dat dat zo hoort.

www.inaday.eu

Link naar reactie
  • 0

Beste Marije,

 

ben je inmiddels in contact getreden met een merkgemachtigde? Heb je het register om een toelichting verzocht?

 

Ik vraag me wel een beetje af, of je wat aan een beeldmerkregistratie hebt voor je dienstverlening, omdat een handelsnaam hier al nagenoeg landelijke bescherming zou moeten kunnen bieden. Belangen zijn natuurlijk wel fors gezien jullie (vermeende) omvang. Maar waarom hebben jullie de filialen (partners/locaties) dan niet geregistreerd staan bij de KvK onder de besproken handelsnaam? Je noemt jezelf op de website ook keurmerk voor masseurs. Huh?

 

Gebruiken aangesloten masseurs deze handelsnaam of dit keurmerk actief? Voor het toevoegen van producten aan jullie aanbod ligt het belang van een merkregistratie weer anders. Die zou ik zonder meer willen beschermen met een merknaam.

 

Ik vind het wel een interessante case met meer ingeburgerde termen als ontspanningskuur, of ontspannende behandeling ter vergelijking. Ik denk dat in de richting van De Onthaasting Massages of Massagepraktijken en anders Onthaastingsmassages of De Onthaastingspraktijken als samentrekking gewoon mogelijkheden voor registratie liggen. Zoek een specialist om de losse eindjes aan elkaar te knopen, dit geeft ruimte voor concurrenten.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • -1

Het gaat hier uiteraard om de combinatie die niet beschijvend is.

 

Tik voor de lol maar eens massage in de zoek machine van BOIP.

 

Zelfs "massage +" is al een geregistreerd merk.

 

 

 

Het woordmerk "Massage +" is geregistreerd voor apparaten in de tandheelkundige industrie. Daarbij komt dat het om een Europese merkregistratie gaat, waar de criteria minder streng zijn dan bij het BBIE.

 

Blijft dat de definitie van een "beschrijvend merk" gaat om of het merk in zijn geheel beschrijvend is voor de dienst of waren, waarvoor het geregistreerd wordt. Als je al een beschrijvend merk hebt, of althans in de ogen van het BBIE en je plakt daar nog eens een beschrijvende term ("massages") aan vast blijft het daarmee beschrijvend.

 

Om een beschrijvend merk niet meer beschrijvend te maken, moet je iets toevoegen dat niet beschrijvend is. Zo zal "massages JKGKL" niet beschrijvend zijn. De kracht van het merk gaat dan overigens wel uit van het deel "JKGKL" en niet van "massages".

Patenten en merken op een eigentijdse, helder en snelle wijze.No-nonsense en wars van moeilijkdoenerij. Omdat ik vind dat dat zo hoort.

www.inaday.eu

Link naar reactie
  • 0

"De Onthaasting Massages" nadrukkelijk met hoofdletters is geen gewoon taalgebruik meer in de zin van een gebruikelijke combinatie van lidwoord + bijvoeglijk naamwoord + zelfstandig naamwoord, dan zou het de onthaastende massages of de onthaastingsmassages worden.

 

TS meldt zich met een geweigerde registratie op dit forum en moet deze ombuigen naar een inschrijving (liefst als woordmerk naar mijn inzicht) met hulp van een specialist, laat die maar bepalen of overleggen wat haalbaar is.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

 

Het woordmerk "Massage +" is geregistreerd voor apparaten in de tandheelkundige industrie. Daarbij komt dat het om een Europese merkregistratie gaat, waar de criteria minder streng zijn dan bij het BBIE.

 

Blijft dat de definitie van een "beschrijvend merk" gaat om of het merk in zijn geheel beschrijvend is voor de dienst of waren, waarvoor het geregistreerd wordt. Als je al een beschrijvend merk hebt, of althans in de ogen van het BBIE en je plakt daar nog eens een beschrijvende term ("massages") aan vast blijft het daarmee beschrijvend.

 

Om een beschrijvend merk niet meer beschrijvend te maken, moet je iets toevoegen dat niet beschrijvend is. Zo zal "massages JKGKL" niet beschrijvend zijn. De kracht van het merk gaat dan overigens wel uit van het deel "JKGKL" en niet van "massages".

 

 

Om te beginnen ventileer ik hier een mening en ook in dit draadje ADVISEER ik om deze meningen en "kennis" o.a. opgedaan op een forum voor te leggen aan een deskundige. Lees mijn bijdragen er maar op na.

 

Dan inhoudelijk.

JKGKL is in dit geval onthaasting. Ik geef toe dat hoe abstracter het niet beschrijvende deel is, hoe sterker het merk zal zijn. En inderdaad is dit wellicht op het randje. Het kost echter maar 240 Euro en 20 minuten om het zeker te weten als je het zelf doet. Of je legt het voor aan een echte deskundige.

 

Link naar reactie
  • 0

Het is jammer dat mensen elkaar in deze discussie kneuzen geven omdat ze het niet met elkaars adviezen eens zijn.

De kneuzenknop is bedoeld voor mensen die anderen onnodig beledigen of ander sociaal ongewenst gedrag neerzetten.

De knop is niet bedoeld om je gelijk te halen omdat je vanuit jouw optiek vindt dat iemand een verkeerd of half advies geeft.

De bedoeling van een discussieforum is juist dat je die berichten waar je het niet mee eens bent pareert door zelf met een onderbouwd advies te komen waarom jij het niet met die andere discussiepartner eens bent. Het is aan de vragensteller zelf om uit al deze reacties die zaken te halen die zij van belang acht voor haar probleem.

 

 

Hoewel ik met name de eerste berichten van Bas-Jan erg van het karakter "bel eens specialist" vond zie ik dat er nu meer inhoud komt en dat draagt bij aan een goede discussie op basis waarvan de vragensteller beslagen te ijs komt als ze er voor kiest om een merkengemachtigde in te schakelen.

 

Link naar reactie
  • 1

Voor ieders informatie:

08 Woordmerk

DE ONTHAASTING

13 Klasse-aanduiding en opgave van de waren en diensten

Kl 16 Papier, karton en hieruit vervaardigde producten voor zover niet begrepen in andere klassen; drukwerken; boekbinderswaren; foto's; schrijfbehoeften; kleefstoffen voor kantoorgebruik of voor de huishouding; materiaal voor kunstenaars; penselen; schrijfmachines en kantoorartikelen (uitgezonderd meubelen); leermiddelen en onderwijsmateriaal (uitgezonderd toestellen); plastic materialen voor verpakking, voor zover niet begrepen in andere klassen; drukletters; clichés.

Kl 35 Reclame; beheer van commerciële zaken; zakelijke administratie; administratieve diensten.

Kl 41 Opvoeding; opleiding; ontspanning; sportieve en culturele activiteiten.

Kl 44 Medische diensten; veterinaire diensten; dienstverlening op het gebied van hygiëne en schoonheidsverzorging voor mensen of dieren; dienstverlening op het gebied van land-, tuin- en bosbouw.

Kl 45 Juridische diensten; veiligheidsdiensten voor de bescherming van goederen en personen; persoonlijke en maatschappelijke diensten verleend door derden om aan individuele behoeften te voldoen.

14 Klasse-opsomming en opgave van de waren en diensten

16 35 41 44 45

Datum publicatie depot

21-08-2009

Status

In behandeling onderzoeker, formele eisen in orde

 

Voorlopige beslissing tot weigering

 

TS gebruikt dus vijf keer (!) de standaard klasse-aanduidingen en laat het al maanden 'liggen'.

 

Groet,

 

Highio

 

P.S. mag deze afgesplitst als losse case?

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 154 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.