• 0

TNT Post maakt mijn bedrijf kapot, wat te doen?

Beste HL'ers,

 

Bij deze een nogal vervelende zaak die ik op dit moment heb met TNT Post. Sinds jaar en dag maak ik gebruik van hun service zowel een pakkettencontract (Parcelware) als hun plaatselijke servicepunten. Nu heb ik sinds Januari een ontzettend groot probleem en ik zal proberen deze zo goed mogelijk te formuleren.

 

Ik verstuur dagelijks pakketten en enveloppen met daarin een gemiddelde orderwaarde van €100,-. Nu is het zo dat het soms voorkomt dat ik minder als 6 pakketten heb en de bestellingen dan aflever bij een postkantoor aangezien dit dan goedkoper is als Parcelware. Enveloppen gaan altijd via het postkantoor met dezelfde reden als hierboven.

 

In Januari kwam de eerste klacht van een klant binnen; 'Ik had een product besteld maar 1/3de van de inhoud ontbreekt!'. Deze klant heeft foto's genomen en wij hebben de Track and Trace nagelopen, maar konden geen gekke dingen vinden. Erg vreemd dus dat de doos is open gemaakt, daarna een deel van het product eruit gehaald, daarna de doos weer dichtgemaakt en afgeleverd bij de klant. Nu zul je zeggen dat kan gebeuren of de klant verteld een broodje aap verhaal. Het punt is alleen dat dit nu al meer als 10 keer is voorgekomen. Alle bestellingen waarbij dit is voorgekomen ontbreken ''delen'' van producten of er is in gesneden of de doos is stuk, maar voornamelijk dat eerste. Dit is nog niet alles.

 

Inmiddels hebben wij ook zo'n 20 klanten die een product hadden besteld wat in een bubbeltjesenvelop past en wat helaas niet te traceren is maar wel allemaal KWIJT. Nu hebben wij hierover TNT benadert en na 5 dagen komen ze met de mededeling; 'Wij kunnen niets vinden, camerabeelden geven we niet vrij en sommige bestellingen zijn onverzekerd verzonden en wij kunnen 100% niet overgaan tot terugstorten of een deel daarvan'.

 

Nu begrijp ik best dat ze bij 2-3 pakketten of iets dergelijks geen vergoeding geven, maar mijn totale schade in 2-3 maanden waarin dit allemaal is voorgevallen is inmiddels opgelopen tot over de €1000,- netto. Vandaag had ik weer 2 klanten waarbij dit gebeurde en het lijkt inmiddels dagelijkse kost. Nu is Thuiswinkel.org er al voor mij mee bezig, maar weer vraagt TNT naar de oude bekende weg namelijk de barcode's en de uitleg terwijl ze dat allemaal al hebben. Daarbij is 60-70% niet traceerbaar zoals eerder gemeld. Wat kan ik nog doen?

 

PS: TNT Post geeft ook aan dat ik maar verzekerd op moet sturen dan vergoeden ze anders niet. Dit is een broodje aap verhaal aangezien ik concullega's ken die wel aanspraak maken op hun zogenaamde coulance-regeling. Ook is het natuurlijk van de zotte dat ze je verplichten een product van 30-40 euro a 10 euro verzekerd op te laten sturen. Als ik als winkelier geen garantie geef of een stuk service word ik toch ook op de vingers getikt vanuit een organisatie die daarvoor waakt? Zoiets is er niet voor koeriersbedrijven?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
Zeg dan welke? Want al die alternatieven leveren niet ELKE dag huis aan huis brievenbus post.

In die zin heb ik deze niet voor je. Ik zie wel markt voor een transporteur van busstukken die bij afhalen en aflevering gescand worden. Ik zou er zo 4 of 5 EURO per zending voor over hebben. Vraag voor de grap jouw TNT afhaalchauffeur eens te tekenen voor het in ontvangst nemen van jouw zendingen. ;)

 

Business wise zou je (een deel van je) klanten kunnen laten pre-orderen wat een iets langere levertijd verhult. Of dagelijkse artikelen kunnen verzamelen tot samengestelde geregistreerde verzendingen, zolang er maar direct betaald wordt. Neemt niet weg dat de geleverde kwaliteit van TNT soms betreurenswaardig is en frustrerend werkt.

 

 

Gelukkig hebben wij veel bewijs. Inclusief een gesealde (door tnt) envelop met een briefje van TNT erin. Waarop staat:

 

"Tijdens het verwerkingsproces is het product verloren gegaan. Excuses voor het ongemak."

Gaat je waarschijnlijk niks opleveren, want dan voldoet jouw verpakking niet in technische zin. Starre verpakking zit mogelijk toch wat winst voor jullie.

 

 

Wel slim van de TNT. Ze vroegen ons of wij even het bewijs naar ze konden opsturen. Anders kunnen ze de klacht niet behandeling nemen
Altijd volstaan met kopieën van verzendbewijzen en foto's van schade. En vraag je klant ook altijd te klagen bij TNT voor meer werk/druk.

 

Een gewoon basispakket is bij TNT niet verzekerd. Een aangetekende uit m'n hoofd voor max. 50 EURO.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat je juridisch geen kans maakt. Niet omdat het een David vs Goliath verhaal is, maar omdat dit al tientallen jaren speelt. De postbedrijven hebben dit goed dichtgetimmerd. Als consument kun je misschien een beroep doen op de consumentenbeschermingswetten, maar met een zakelijk contract kun je dit niet.

Link naar reactie
  • 0

ik heb een zaak van ruim 700 euro klaarliggen bij een incasso bureau om door te laten sturen naar kantonrechter.

Op incasso traject is gewoon helemaal niet gereageerd door TNT.

Ik tweiffel echter om het door te sturen gezien hun algemene voorwaarden en de kans op verlies die me ook honderden euro's zou gaan kosten.

 

 

Je incasso procedure is waarschijnlijk niets waard omdat je geen vordering hebt op TNT, deze moet eerst door een rechter worden vastgesteld.

Die algemene voorwaarden zijn niet bindend indien onredelijk bezwarend of in strijd met wetgeving. In die zin zou je een beste kans kunnen hebben. De kosten die daar tegenover gaan staan aan jou kant (waarvan slecht een klein gedeelte te verhalen valt op de tegenpartij als deze verliest) zijn veel te hoog om dat door te zetten.

Link naar reactie
  • 0

ik heb een zaak van ruim 700 euro klaarliggen bij een incasso bureau om door te laten sturen naar kantonrechter.

Op incasso traject is gewoon helemaal niet gereageerd door TNT.

Ik tweiffel echter om het door te sturen gezien hun algemene voorwaarden en de kans op verlies die me ook honderden euro's zou gaan kosten.

 

 

Je incasso procedure is waarschijnlijk niets waard omdat je geen vordering hebt op TNT, deze moet eerst door een rechter worden vastgesteld.

Die algemene voorwaarden zijn niet bindend indien onredelijk bezwarend of in strijd met wetgeving. In die zin zou je een beste kans kunnen hebben. De kosten die daar tegenover gaan staan aan jou kant (waarvan slecht een klein gedeelte te verhalen valt op de tegenpartij als deze verliest) zijn veel te hoog om dat door te zetten.

 

Mijn vordering in die zaak bestaat uit een verhoogd aansprakelijk verzonden zending van 400 euro die door TNT gestolen is maar waarvan TNT eenvoudig zegt dat ik hem wel heb voorgemeld maar aangeizen hij nooit gescant is ik hem nooit aangeboden heb.

Daarnaast zit er een bedrag in voor zending die enkel op huisadres afgeleverd mocht worden maar bij de buren (8 huizen verder) is afgeleverd en daar is verdwenen. Verder nog wat andere zaken die niet of niet goed uitgevoerd zijn.

Link naar reactie
  • 0

Op dit moment raakt ruim 80% vermist.

Los van alle positieve en negatieve ervaringen met TNT, als bij jou 80% vermist raakt is er volgens mij iets bijzonders aan de hand. Ik kan me niet voorstellen dat jouw zendingen typisch in de verkeerde sorteercentra terechtkomen of allemaal bezorgd worden door "onzorgvuldige" postbezorgers. Volgens mij moet het dus zitten in het eerste traject. Vandaar mijn eerdere suggestie over het wegen. Als je kunt aantonen dat een deel van de inhoud van een pakket al niet eens bij het sorteercentrum is aangekomen, heb je een hele sterke case voor onderzoek naar het eerste gedeelte van de route.

Link naar reactie
  • 0

Ik werk zelf bij TNT pakketservice als zaterdagkracht, maar als ik pakketen ophaal dan moet ik ze eerst scannen + een handtekening van de klant in ontvangst krijgen(hier heb ik het dan over retourzendingen van H&M bijv.)

Link naar reactie
  • 0

Retourzendingen gaan heel anders. Gewone pakketten meld je voor (zodat de data in de database staat, alsof de tracking alvast is aangemaakt) en bij het sorteercentrum wordt het voor het eerst gescand. 80% is wel erg hoog. Ik moet het even afkloppen maar een pakket met tracking ben ik in 5 jaar nog maar 2x kwijt geweest. Wel +- eens per maand rare vertraging of bij verkeerde adres bezorgd, maar het werd iedere keer goed opgelost.

Link naar reactie
  • 0

Wellicht is een ander businesspoint proberen een optie.

 

Wij zijn nog nooit wat kwijtgeraakt. Niet eens beschadigd.

 

Op het sorteercentrum kunnen ze niet veel met je pakket doen lijkt me (ivm hoeveelheid personeel daar ?) dus misschien zit de persoon die je pakketten openmaakt wel bij op het businesspoint zelf ?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Gelegenheid maakt de dief, dus laat TNT de keten maar eens goed sluiten van begin tot eind, als ze een hoogwaardig dienstverlener willen zijn.

 

Zonnige weekendgroet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Wellicht is een ander businesspoint proberen een optie.

 

Wij zijn nog nooit wat kwijtgeraakt. Niet eens beschadigd.

 

Op het sorteercentrum kunnen ze niet veel met je pakket doen lijkt me (ivm hoeveelheid personeel daar ?) dus misschien zit de persoon die je pakketten openmaakt wel bij op het businesspoint zelf ?

 

 

 

Dat maakt in mijn geval niks uit want het komt bij hetzelfde punt uit uiteindelijk. Wel heb ik vorige week gebruik gemaakt van een ander postkantoor, maar ook hier hetzelfde probleem.

Link naar reactie
  • 0
Mijn vordering in die zaak bestaat uit een verhoogd aansprakelijk verzonden zending van 400 euro die door TNT gestolen is maar waarvan TNT eenvoudig zegt dat ik hem wel heb voorgemeld maar aangeizen hij nooit gescant is ik hem nooit aangeboden heb.

Daarnaast zit er een bedrag in voor zending die enkel op huisadres afgeleverd mocht worden maar bij de buren (8 huizen verder) is afgeleverd en daar is verdwenen. Verder nog wat andere zaken die niet of niet goed uitgevoerd zijn.

 

Je vordering wordt door TNT blijkbaar niet erkent en hij is door een rechter nog niet toegewezen. Volgens mij sta je dan erg zwak met een incassozaak. Om je vordering te gaan eisen sta je op zich wel sterk wellicht maar wat gaat het kosten?

Link naar reactie
  • 0
...Ik zie wel markt voor een transporteur van busstukken die bij afhalen en aflevering gescand worden. Ik zou er zo 4 of 5 EURO per zending voor over hebben. ...

 

Ik denk dat je dat wel voor elkaar kan krijgen als je voldoende te versturen hebt op jaarbasis. Ze worden dan alleen dan wel afgeleverd als paketten, verplicht handtekening voor ontvangst.

Link naar reactie
  • 0

Tegelijkertijd zou je meteen kunnen testen of een ander afgiftepunt hetzelfde resultaat geeft, of dat er daar wel netjes bezorgd wordt.

 

Dat zou in ieder geval het afgiftepunt kunnen uitsluiten, maar als zoiets in een sorteercentrum gebeurd, heb je er denk ik niet zoveel aan... of je het nou in de brievenbus gooit, of bij een afgiftepunt, of een ander afgiftepunt 10 km verderop, het gaat allemaal door hetzelfde sorteercentrum heen.

 

Dat de uiteindelijke bezorgers verantwoordelijk zijn voor het probleem lijkt me overigens sterk, dan zou je wellicht zien dat in een bepaalde gemeete veel verdwijnt, maar niet van een bepaalde verzender ongeacht geadresseerde.

 

Misschien eens creatief te werk gaan: ik neem aan dat het om dvd-doosjes oid gaat. Je zou daarin een schakelingetje kunnen maken met een knipperend ledje oid, paar antenne-achtige draadjes eruit, en er flink groot 'GPS TRACER' op printen. Uiteraard werkt dat voor geen meter, maar ik denk dat je de dief er wel ff de stuipen mee op het lijf kunt jagen. Stuur zoiets gewoon naar een kennis die ervan weet, voorkomt schrikreacties ;)

Link naar reactie
  • 0

Zojuist Dhr Koenders gesproken die zegt ja we kunnen niks doen want de wet op de Post zegt dat wij niet aansprakelijk zijn blabla. MAAARRRRR: Ze bieden een dienst aan die ze dus slecht uitvoeren, dit staat los van de postwet maar dit willen ze niet inzien. Ook kwam hij steeds terug op hetzelfde verhaal en wilde hij geen accountmanager toewijzen of een hogere pief. Ik ga in ieder geval juridische stappen ondernemen, eventueel samen met Patrick die hetzelfde probleem had las ik.

Link naar reactie
  • 0
Ik denk dat je dat wel voor elkaar kan krijgen als je voldoende te versturen hebt op jaarbasis. Ze worden dan alleen dan wel afgeleverd als paketten, verplicht handtekening voor ontvangst.

 

Ik zou voor individuele brievenbusstukken tegen bovengenoemde prijs een verwerkings- en aflevergarantie willen zien met een compensatiebedrag van bijvoorbeeld 50, 100 of 250 EURO. Een netwerkorganisatie die dat kan beloven, zou in deze tijd technisch en commercieel mogelijk moeten zijn. TNT scant sowieso al bij afhalen niet. Met deze oplossing zou TS keurig geholpen zijn.

 

Wat heeft TNT nationaal gezien de laatste tien of twintig jaar nu feitelijk geinnoveerd op dit gebied? Daarom zou ik graag een willekeurige partij zien die dat doet.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 1

Ik mag vanuit het contract geen mededelingen doen over de inhoud daarvan (o.a. de afgesproken prijs). Wij zitten echter niet veel boven het door jou gestelde bedrag voor zendingen tot 5kg. Ze worden opgehaald (en gelijk ingescand) en de chauffeur tekent een brief waarop staat hoeveel pakketten hij opgehaald heeft. De pakketten zijn voor dat bedrag standaard tot € 80 verzekerd en de ontvanger moet tekenen voor ontvangst.

 

Bovendien werkt het aanmaken van zendingen (export uit onze website), "voormelden" (zij noemen dit anders) veel gemakkelijker. Vroeger stuurde wij een e-mail met TNT track&trace nummer naar de klanten (veel copy - paste werk) nu gaat die e-mail automagisch vanuit de applicatie van de pakketdienst.

Link naar reactie
  • 0

Astron, voor TS en veel kleinere webshops/type zendingen zou dit misschien nog net niet voldoende zijn (prijs). Ik zou daarom over een individueel product of dienst willen spreken. Met een laatste scanmoment voordat het door de brievenbus van de klant geschoven wordt. Op die klep zou je ook een barcode kunnen aanbrengen. De retourkaart is de analoge variant.

 

Heb je op deze manier nog verlies van zendingen?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Wij hebben sinds we met UPS verzenden nog 0% verlies of beschadiging. Maar we versturen pas sinds een maand of twee met ze. We versturen sommige bestellingen nog per briefpost van TNT en het verliespercentage daarvan is nog geen 3%. Pakketverlies bij TNT was ongeveer 4%.

Wij beplakken elke zending met tape waar ons logo (met naam er in) en webadres opstaat. Bij opgave van verlies is dat een duidelijke herkenning van de pakketten (en enveloppen). Sinds we dat deden werden verloren gewaande pakketten toch teruggevonden, soms weken of maanden later. Ze hadden dan vaak in een verkeert distri-centrum gelegen en meestal gingen ze dan alsnog naar de klant (die van ons al een nieuwe zending gehad heeft) en sommige klanten namen dan de moeite om ons dat de melden zodat wij ze een stikker voor retourzending konden opsturen.

Toen we nog een accountmanager hadden kregen we elk verloren pakket vergoed (ook standaard aansprakelijk zendingen), inkoopprijs goederen plus verzendkosten.

Voordat we over gingen naar UPS hebben we TNT om een nieuwe offerte gevraagd. Dit omdat we de aantal zendingen vorig jaar drie keer zo veel was geworden dan we in een contract hadden afgesproken en daardoor de prijs per pakket naar beneden kon.

Degene die die aanvraag in behandeling neemt is dan meestal gelijk je nieuwe accountmanager. Wij hebben haar echter medegedeeld voor de iets duurdere UPS te gaan omdat we teveel verlies aan pakketten hadden en deze met standaard briefjes werden afgedaan in plaats van vergoeding. Bovendien bied UPS meer service voor dat kleine beetje meer kosten.

 

Als je maar genoeg te verzenden hebt kan je lichtgewicht pakketten zelfs goedkoper versturen dan brievenbuspost. Dat doet B O L ook. Zij hebben goede prijsafspraak met TNT.

Link naar reactie
  • -1

Beste W-Media,

 

Je bericht over het verzenden van pakketten heb ik op het forum van Higherlevel.nl gelezen.

Graag zou ik je klacht in behandeling willen nemen, ik probeer deze zaak uit te zoeken en kom hier zo snel mogelijk op terug.

Je krijgt zo spoedig mogelijk een reactie hierover.

 

Met vriendelijke groet,

 

Edith

TNT Post Klantenservice

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 220 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.