Ga naar inhoud

Schade aan pakket tijdens transport

Geplaatst:

van Vugt

Beste HL'ers,

 

Een week geleden is via TNT een pakketje naar ons verstuurd. De goederen waren verpakt in een plastic zak die was dichtgetaped. Niet echt een ideale verpakking en dit bleek dan ook bij ontvangt van de zending; zak gescheurd en een aantal onderdelen mistte.

Uiteraard hebben wij contact opgenomen met TNT, die de verantwoording bij de zender legt.

 

Het pakket is extra verzekerd tot €500 en aangenomen door een medewerker van Primera. Had deze aan moeten geven dat de verpakking niet deugde?

 

Kortom; is dit nu een typisch geval van pech, of nalatigheid van de TNT medewerker?

Featured Replies

Geplaatst:

Roel J

In dit geval denk ik dat TNT terecht verwijst naar de verzender, die had het pakket deugdelijk moeten verpakken. Wellicht hadden ze het pakket bij de balie moeten weigeren, maar daar ben je niet bij geweest, vaak word er gewezen op het risico van transportshade en kiest de verzender om toch maar te verzenden.

Als ontvanger moet je een beschadigd pakket niet accepteren of samen met de bezorger vaststellen wat de schade is, dat laatste werkt meestal niet dus blijft weigeren van de zending over.

 

Dan ben je er als ontvanger tussenuit en is het een probleem tussen TNT en de verzender geworden. En jij kunt gewoon een nieuwe verzending vragen aan je leverancier.

 

Kortom ik denk niet dat jij iets te verwachten hebt van TNT in deze.

Geplaatst:

Bazzio

beschadigde verpakkingen altijd weigeren is de beste methode, zoals Roel al aangeeft,

maar in mijn opinie is de TNT wel degelijk aansprakelijk; zij hebben bij de Primera het pakket aangenomen voor verzending en daarmee zijn ze automatisch akkoord gegaan met de manier van verpakken, of ze hadden de verzender moeten wijzen op de mogelijke risico's.

"zoek het maar uit"

Geplaatst:

Wouter Hol

Sommige Primera vestigingen zijn/hebben tevens een TNT servicepunt. Is dat bij jou ook het geval (bijvoorbeeld omdat je niet aanwezig was op het moment van aanbieden op jouw eigen adres) of is de Primera het adres waaraan het pakket geadresseerd was?

 

In het eerste geval kan je ook daar alsnog het pakket weigeren aan te nemen, hij gaat dan weer met de TNT mee terug naar de verzender en dat komt op hetzelfde neer als het pakket aan de deur weigeren.

Geplaatst:

van Vugt

  • Auteur

Het pakket is niet geweigerd, eigenlijk omdat er niet werd verwacht dat er problemen aan zouden zijn (het gat is niet erg opvallend), maar voor volgende keren is dat inderdaad een goede tip.

 

Helaas dat hier niets meer mee te regelen valt, al blijf ik het raar vinden dat TNT akkoord is gegaan met de verpakking (en zelfs verzekering) van het pakket.

Geplaatst:

Norbert Bakker

  • Moderator
maar in mijn opinie is de TNT wel degelijk aansprakelijk; zij hebben bij de Primera het pakket aangenomen voor verzending en daarmee zijn ze automatisch akkoord gegaan met de manier van verpakken

 

Zie ook de reactie van Roel, die ik volledig onderschrijf.

Ik weet niet wat er in de algemene voorwaarden van TNT staat, maar weet wel hoe transportverzekaars hier mee omgaan: ondeugdelijke verpakking is de verantwoordelijkheid van de verzender/verpakker, en niet van de transporteur of ontvanger.

Eem Financieel Advies ; persoonlijk en vertrouwd verzekerd voor ZZP en MKB

Gespecialiseerd in Arbeidsongeschiktheid, aansprakelijkheid en Cyber.

 

 

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.