• 0

Bezwaarschrift omzetbelasting

Geachte lezers,

 

Ik ben net begonnen met een bedrijfje. Site laten maken maar nog geen omzet gemaakt pardoes krijg ik een brief van de belastingdienst dat ik 1000 euro moet betalen. Ze hebben het natuurlijk verkeerd gezien en moet ik bezwaar maken. De enige verwaring die ik nu heb. Moet ik dus 2 brieven schrijven, 1 met het bezwaar schrift en 1 met uitstel van betaling of kan dit tegelijk?

 

Zoals ik al op dit forum heb gevonden en dan als reden geven dat ik nog niks heb omgezet:

Belastingdienst ....

postbus...

PC Plaats

 

datum, plaats

 

geachte

 

Hierbij maak ik bezwaar tegen de aanslag ................belasting d.d. met aanslagnummer......

 

Reden:

 

Gelieve de aanslag te verminderen tot een bedrag van €

en uitstel van betaling te verlenen totdat op dit bezwaar is beslist.

 

hoogachtend

 

Is dit voldoende of moet je net als de brief die ik op zibb.nl heb gevonden dat volgens een artikel nummer en onder de 1346 euro ben gebleven(welke regeling is dit precies) niks hoef te betalen??

 

Alvast bedankt voor u medewerking

 

mod-edit: titel verduidelijkt

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

19 antwoorden op deze vraag

  • 0

nou Bart je laad heel wat klokken luiden, maar de klepels zijn nog niet gevonden zo te lezen..

Ik vermoed toch dat jij een foutje hebt gemaakt dat je inderdaad wel kunt rechtzetten middels bezwaar of gewoon indienen van de juiste aangifte.

 

Maar de vraag die eerst beantwoord moet worden is over welke belasting heb jij een aanslag gekregen? is dit voor de omzetbelasting (OB/BTW) of voor de inkomstenbelasting? ik heb wel mijn vermoedens maar om je een precies antwoord te geven is het wel handiger zeker te weten over welke belasting we het hebben ipv dat ik zelf gok..

Link naar reactie
  • 0

Als je een naheffingsaanslag krijgt voor de omzetbelasting dan komt dat meestal omdat je te laat aangifte hebt gedaan. (uitzondering is de eerste aangifte dat is bijna altijd een naheffingsaanslag maar die is wel gebaseerd op je eigen opgave)

Je kunt in elk geval eenvoudig bezwaar maken via de het beveiligde deel van de site of door een bezwaar formulier downloaden. op het formulier (of op het beveiligde deel van de site) kun je ook aangeven dat je uitstel van betaling aanvraagt. Redelijk eenvoudig dus om gewoon dit standaard forumulier te gebruiken.

Geef wel een duidelijke omschrijving van de reden van je bezwaar. je voorbeeld brief lijkt te suggereren dat je alleen om vermindering vraagt en dat is onvoldoende.

 

De regeling waar jij op doelt waarbij je de 1e 1346 euro niet hoeft te betalen is de Kleine OndernemersRegeling (KOR)

 

Was deze naheffing naar aanleiding van je eerste aangifte? of ben je vergeten dit tijdvak aan te geven?

Link naar reactie
  • 0

Op zich is het dan vreemd dat je 1.000 euro moet betalen terwijl je zelf verwacht niets te moeten betalen dit jaar door de toepassing van de KOR maar ook omdat je nog geen omzet hebt gemaakt. Heb je bij de eerste aangifte misschien je hele verwachte jaaromzet opgegeven ipv de werkelijke omzet (die 0 was)? Het komt nog wel eens voor dat starters denken dat ze voor de btw ook een soort van voorlopige aanslag moeten doen net als bij de inkomstenbelasting, mogelijk is dat bij jou ook het geval? Ik was vooral benieuwd hoe het kan..

Hoe dan ook is het nu zaak om een bezwaar in te dienen om te zorgen dat je het bedrag niet hoeft te betalen..

Link naar reactie
  • 0

Faxen naar de belastingdienst? Zijn ze inmiddels al onder die rots vandaan gekropen dan?

 

Ontopic: heb je de aangifte zelf inmiddels ook al ingediend? Je zal het bezwaar immers wel moeten onderbouwen. Alleen zeggen dat het niet klopt heb je niet zoveel aan. Let daarbij ook even op dat de KOR op jaarbasis is en je (kennelijk) op kwartaalbasis aangifte doet. Daar kan dus een verschil in zitten (en als je dit jaar meer btw terugkrijgt dan je moet betalen, dan maak je uiteraard géén gebruik van de KOR).

 

 

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Voor wat het nog waard is: ergens 2 jaar geleden begon ik ook met websites maken etc. Toen heb ik een btw-nummer aangevraagd en opgegeven dat ik ong. 9000 per jaar zou verdienen. De eerste aanslag was inderdaad naheffing omdat ik over het hoofd had gezien dat ik de papieren, meegeleverde, aangifte omzetbelastingformulier moest invullen en opsturen. Toen ik de brief kreeg heb ik ze gebeld. Met het online indienen van een nul aangifte alsmede mijn belletje was het destijds geregeld.

 

Zoals anderen ook zeggen: zorg dat je op tijd de aangifte omzetbelasting invult want dit scheelt je een hoop gezeik. Ook al heb je nog niets omgezet dien je hem gewoon in te vullen als dat je niets hebt aan te geven.

Easy Software Deployment - Een krachtig en éénvoudig te gebruiken software distributie tool - www.easysoftwaredeployment.nl

Link naar reactie
  • 0

Wat een systeem daar, als ik niet betaal komt er dus een deurwaarder. Want ik heb dus online dat bezwaarschrift in gediend en dan duurt het 10 werkdagen voordat het in het systeem staat van de belastingdienst begrijpen jullie het nog? Dus als de deur waarder aan de deur komt dan moet ik het bezwaar schrift uitprinten en wat er dan gebeurt kon de mevrouw van de telefoon niet vertellen is toch ongelooflijk???

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij heeft het online invullen en indienen van een BTW-suppletie geen zin meer als er al een ambtshalve BTW-aanslag is opgelegd. Dus moet je een papieren bezwaarschrift indienen en dat bij grote spoed bij voorkeur ook nog faxen (faxmoment telt nl. wel als datum indiening, zij het dat er niet voldaan is aan alle formaliteiten). Of heb ik iets gemist? Trouwens zou de te volgen procedure ook op de betreffende aanslag vermeld moeten worden.

 

En Bart, de fiscus is geen simpel eenmanszaakje zonder personeel waar iedereen direct op de hoogte is van alle corrsepondentie die binnenkomt. Vergaande automatisering kan dit probleem maar voor een deel oplossen.

 

Conclusie: stukken van de fiscus altijd z.s.m. en dondersgoed lezen en tijdig de benodigde actie ondernemen. Want anders loop je het risico op eindeloos gedoe. En dat kost je vaak een veelvoud van het geld dat je kwijt zou zijn geweest als je het werk direct had uitbesteed aan een goeie boekhouder o.i.d.

Douwes Fiscale Diensten: Meester in Fiscaal Maatwerk www.douwesfiscalediensten.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 210 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.