• 0

White label gebruiken of niet

Ik zit met een lastig vraagstuk. Stel ik wil een bepaald product doorverkopen wat ik white-label kan inkopen. Ik kan daar wat toegevoegde waarde (service) bij leveren en kan het goed promoten. Dat is voor sommige klanten prima (die zo op mij afgaan), voor andere klanten is het belangrijk dat het "white-label" product ook echt een goed product is.

 

Moet ik duidelijk maken dat ik het dus van een goede leverancier heb of moet ik toch white-labelen, en doen alsof ik het zelf goed voor elkaar heb? Probleem is denk ik als ik laat blijken dat het ingekocht is, dat men direct naar de bron gaat, ook al zou men dan de toegevoegde waarde missen.

De leverancier kan ook de extra dienst gaan leveren, en dus tegen mij gaan concurreren (wel eerlijke).

 

Dan staat nog wel dat ik dus mensen makkelijk(er) kan bereiken. Maar is dat toegevoegde waarde voor een klant? Als ik ze kan benaderen en ik refereer naar de leverancier, dan zijn ze misschien alweer gevlogen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als je je eigen (white) label gaat voeren wordt het een lastig verhaal om het te promoten.

 

Ik weet niet waar het over gaat maar algemeen zou ik de (eerlijke) concurrentie aangaan. Je onderscheiden op je sterke punten. Dan heb je de juiste klanten. Degene die weglopen daar zou ik me geen zorgen over maken. (die heb je liever niet).

 

Het grootste voordeel is dat je kunt meeliften op de promotie activiteiten van de leverancier.

Vooruitgang, achteruitgang of nooduitgang?

Link naar reactie
  • 0

Als je je eigen (white) label gaat voeren wordt het een lastig verhaal om het te promoten.

 

 

White label betekent dat hij andermans product/dienst verkoopt onder eigen naam. Onder huismerk. Zoals AH huismerkproducten verkoopt van onbekende leveranciers. Soms gaat dat onder een co-label: made by Xyz. Dat werkt vooral als beide partijen iets toe te voegen hebben.

 

Als klanten net zo goed naar de bron kunnen gaan, is er blijkbaar geen inkoopvoordeel voor de wederverkoper. Dan zul je je toegevoegde waarde elders moeten zoeken. Het verhaal wordt sterker als je de kwaliteit van je leveranciers Xyz kan koppelen aan jouw kwaliteiten.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Ik weet wat white label betekend.

 

Deze producten hebben onder de eigen naam vaak een nummer of merknaam. Dat is makkelijker via google. Geef je het een toegevoegde waarde dan verkoop je. Ga je voor een eigen lijn dan moet je opnieuw beginnen. Dat kan erg duur worden om het in de markt te zetten.

 

Eigenlijk zeggen we volgens mij hetzelfde Twabla :)

Vooruitgang, achteruitgang of nooduitgang?

Link naar reactie
  • 0

Een eigen label op een product plakken heeft mogelijk ook consequenties voor de aansprakelijkheid.

 

In mijn branche doet men met de regelmaat van de klok alkalische vrachtwagenreiniger in eigen flessen. Voor gebruik op caravans en campers op de zwarte strepen waar iedereen last van heeft. Het werkt erg goed. Tot de lak van het voertuig druipt of dof wordt als de gebruiker het wel even grondig zal doen. Of, erger, iemand oogschade oploopt omdat er nergens gewaarschuwd wordt voor de gevaren. Het minst erg is een VWA controleur die je dwingt alles weer uit de markt te halen en een boete geeft.

 

En als je er dan voor waarschuwt gaan de schouders omhoog. Zeker jaloers.......?

 

Een ander praktijkvoorbeeld is de proffesionele brandgel in 5 liter verpakking. UItdrukkelijk voor profs. Tot de slager er wel brood in ziet. Vijf liter geeft meteen een leuke omzet.

Jerrycan in de zon en als de BBQ niet snel aangaat even een beetje brandgel erbij. BOEMMMM.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor zover.

 

Aangezien ik het verkoop ligt de aansprakelijkheid volgens mij toch wel bij mij. Dat ik dat dan weer kan verhalen op de leverancier zal denk ik niet uitmaken of het nou wel of niet white label is.

 

Ik maak trouwens wel marge, maar ik moet ook nog voor mijn toegevoegde waarde vangen natuurlijk. Volgens mij is het vrij vaak zou dat een white-label reseller boven de leverancierprijs zit.

Bij "known-label" kan het nog wel eens goedkoper zijn bij een dealer. Ik heb dus een beetje dat het inherent aan het white-label gebeuren is dat je duurder bent, en daarom dus ook de boel "verduistert".

 

Iemand die mij het tegendeel kan laten zien?

Link naar reactie
  • 0

 

Deze producten hebben onder de eigen naam vaak een nummer of merknaam. Dat is makkelijker via google.

 

 

Geef es een voorbeeld, want nou snap ik het niet meer.

 

Product X heeft al naam bij de fabrikant XXXX en is al bekent. Gaat men daar op zoeken dan sta je er al gauw bij. Verzin jij met je white label een naam als OOOO dan is dat niet bekent, je staat er wel maar men zoekt er niet op. Wil je dit promoten dan kost dat veel energie.

Veel mensen die al besloten hebben om iets te kopen zoeken op typenummer. Pak je die dan heb je ze.

Vooruitgang, achteruitgang of nooduitgang?

Link naar reactie
  • 0

 

Product X heeft al naam bij de fabrikant XXXX en is al bekent. Gaat men daar op zoeken dan sta je er al gauw bij.

 

 

Dat is dus het tegenovergestelde van white label. Je verkoop andermans product onder zijn merknaam. White label (het woord zegt het al) duidt op het ontbreken van een leveranciersmerk. Vroeger zat dat letterlijk in witte dozen. Nu is een white label-aanpak een manier voor de leverancier om zijn markt te verruimen door zijn product ongemerkt aan resellers aan te bieden, die het 'als eigen product' verkopen. Off-brand wordt ook wel gebruikt om deze categorie aan te duiden.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Tegenwoordig worden veel producten white label aangeboden aan de detailhandel meestal zelfs met de ( gratis) optie de eigen bedrijfsnaam op het etiket te laten drukken.

Bij gebreken aan het product kan de detaillist het product gewoon retour zenden naar de fabrikant.

 

Naar mijn mening is het een kwestie van een contract opstellen met de fabrikant en dan de goederen onder eigen naam op de markt brengen en verkopen met evt. de mededeling dat het van een gerenommeerde fabrikant is.

Link naar reactie
  • 0

Gooq,

 

Het zal TS waarschijnlijk niet de bedoeling zijn meteen de hele Nederlandse markt te veroveren maar in eerste instantie een goed alternatief te bieden voor zijn eigen klantenkring.

Met een goed product en bijbehorende service voor een redelijke prijs gaat de tamtam snel en zal je door mond tot mond reclame langzaam maar gestaag je afzetgebied kunnen uitbreiden.

 

Een goed voorbeeld zijn de computers die de Aldi vaak in de aanbieding heeft, het is van een merk zonder enige uitstraling en de service zal ook wel niet veel zijn maar keer op keer zijn computers binnen no-time uitverkocht.

Kan je nagaan als de service wel goed is en het product door een expert wordt aanbevolen.

 

Edit: kreeg net een pm met het bericht dat de service van de Aldi computers goed is.

Link naar reactie
  • 0

 

Een goed voorbeeld zijn de computers die de Aldi vaak in de aanbieding heeft, het is van een merk zonder enige uitstraling en de service zal ook wel niet veel zijn maar keer op keer zijn computers binnen no-time uitverkocht.

 

 

De computers die Aldi keer op keer aanbiedt, zijn afkomstig van Medion. Dat is een inkoopbedrijf dat consumentenelektroniica laat maken voor retailers, doorgaans onder fancy labels. Ze zetten daarvoor enorme tenders uit, doorgaans bij dezelfde original equipment manufacturers die ook voor merken als Philips, Sony en Matshunogwat werken. Want die maken hun apparatuur ook voor een groot deel niet zelf meer. De specificaties voor Aldi zijn doorgaans prima (goede onderdelen) en ook de service is redelijk goed. Zo is het niet ongebruikelijk dat de garantie twee keer zo lang is. Het belang van deze OEM's is zo groot dat Philips al zijn Noord-Amerikaanse televisie- en dvd/blueray-activiteiten overgedragen heeft aan Funai.

 

Je ziet dat white label-producenten zo sterk zijn geworden, dat ze de gevestigde merken uit de markt duwen of overnemen. In Europa gebeurt hetzelfde, alleen zijn het hier de Turkse fabrikanten die bekende labels in licentie nemen of overkopen. Dat merk betekent eigenlijk helemaal niks meer.

 

Ik vermoed dat topicstarter doelt op een service of een ASP die hij mag verkopen, maar feitelijk door een derde partij geleverd wordt. Hosting, mvno of zoiets.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 1

Moet ik duidelijk maken dat ik het dus van een goede leverancier heb of moet ik toch white-labelen, en doen alsof ik het zelf goed voor elkaar heb?

 

U mag zelf kiezen, maar u moet zich wel aan de spelregels houden. Heeft u het Warenwetbesluit algemene productveiligheid al gelezen?

 

Immers staat in artikel 1.1.b wie als producent wordt gezien: "de fabrikant van het product, en een ieder die zich als fabrikant aandient door op het product zijn naam, merk of ander kenteken aan te brengen".

 

En volgens artikel 2.2.a is een van de verplichtingen: "de vermelding, op het product of op de verpakking ervan, van de identiteit en de contactinformatie van de producent"

 

Kiest u dus voor whitelabel (wij noemen dat privatelabel), dan horen uw gegevens op het product te staan.

Ik ben werkzaam bij de NVWA. Ik reageer in dit forum echter op persoonlijke titel en voor eigen verantwoording. De NVWA kan op geen enkele wijze aansprakelijk worden gesteld voor mijn reacties.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Allemaal,

 

Misschien even een kleine uitwijking naar het woord "White Label" wij bieden een complete dienst aan (Drive-in show), als wij voor deze zelfde dienst een andere website bouwen, concurreren met mijn eigen website en een aparte marketing voor voeren om de verkoop van onze diens te stimuleren noemen ze dit dat ook "White Label" ?

 

Intern hebben wij hier een discussie over gehad.

 

Groetjes,

 

Jeroen

www.we-are-entertainment.nl

www.wre.nl

 

Dream you Life

Live your Dream

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 191 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.