• 0

contracten ALTIJD aangetekend opzeggen!

even iets wat voor iedereen hier van belang kan zijn.

 

Er wordt vaak aangegeven dat het verstandig is om contracten aangetekend op te zeggen maar dat dat niet noodzakelijk is als het niet in de voorwaarden staat en/of het b.v. via e-mail is aangegaan.

 

Ik ben er ondertussen achter dat je echt ALTIJD aangetekend moet opzeggen.

 

Ik had bij een nederlandse domeinnaam boer wat domeinnamen geregistreerd en deze 13 maanden vooraf schriftelijk (niet aangetekend) opgezegd.

 

 

Ben er verder vanuit gegaan dat dit dus ook goed was verder.

Totdat ik dus 1 maand voor verlenging weer een factuur ontving die ik uiteraard niet wilde betalen.

 

Om lang verhaal kort te maken: heb de vordering dus voor de kantonrechter laten komen en daar verweer gevoerd met kopie van opzegging en e-mails naar het betreffende bedrijf daarover.

 

Echter ben ik door de kantonrechter in het ongelijk gesteld met de volgende motivering:

 

Nu verweerder zich beroept op de schriftelijke opzegging, ligt de bewijslast hiervoor ingevolge artikel 3:37, lid 3BW bij hem. De Hoge Raad heeft in zijn arest van 4 juni 2004 (NJ 2004, 411) geoordeeld dat, wanneer een geadresseerde steld dat een brief hem niet 9tijdig) heeft bereikt, de afzender dient te bewijzen dat hij de brief aangetekend en naar het juiste adres heeft verzonden.

 

 

Komt er opneer dat dit soort louche bedrijven dus enkel maar opzegging per e-mail/post hoeven te accepteren en vervolgens kunnen zeggen dat ze niks ontvangen hebben waarna het blijkt dat je van de wetgever moet bewijzen dat je aangetekend hebt opgezegd terwijl dat van bedrijf zelf niet verplicht gesteld was..

 

Hieruit blijkt dus dat je van de wetgever elke overeenkomst ALTIJD aangetekend moet opzeggen omdat je anders in een procedure veroordeeld zal worden.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Met bevestiging is inderdaad een heel ander verhaal.

Dus gewoon opzeggen via mail en daarvan een bevestiging vragen. Als je die dan niet binnen 3 dagen hebt alsnog aangetekend en dan desbetreffende bedrijf ergens digitaal aan de schandpaal nagelen... ;D

 

Groet

Mark

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

leesbevestiging wordt door dit soort bedrijven nooit gegeven op e-mails.

 

Maar wet is ook tegenstrijdig in dit geval.

 

De wet zegt namelijk dat als een contract via telefoon of e-mail is aangegaan je het op dezelfde manier ook mag opzeggen.

 

Maar als het tot een kanton procedure komt dan blijkt dat je van de wet dus enkel mag opzeggen via aangetekende brief.

Link naar reactie
  • 0

Het is niet zo dat je altijd verplicht bent om aangetekend op te zeggen, maar als je de opzegging later wilt kunnen aantonen is dat wel verstandig, zelf als het contract opzegging per mail of telefoon toestaat.

 

Om het nog erger te maken: soms is zelfs een aangetekende brief niet voldoende! Er is een aantal uitspraken van de rechter waarbij ontvangst van de aangetekende brief werd ontkend. De rechter kan dan nog steeds vinden dat niet is aangetoond dat de opzegging de andere partij heeft bereikt.

 

Andersom kan een e-mail voldoende zijn, als je kunt aantonen dat die is ontvangen. Het gaat dus niet om de manier waarop, maar om het bewijs dat de opzegging is ontvangen.

 

Als het echt belangrijk is dan aangetekend mét bewijs van ontvangst, of de deurwaarder inschakelen.

Advocaat contractenrecht en overnames: www.beverwijkvangilst.nl

Link naar reactie
  • 0

"Om zeker te zijn dat dit schrijven u (tijdig) bereikt is het per reguliere post, e-mail en fax naar u verzonden."

 

Standaard zinnetje onder belangrijke stukken. Mag de tegenpartij hard zijn best gaan doen om te ontkennen dat ze alle drie de versies niet ontvangen hebben. Variaties als "per aangetekende en reguliere post" zijn uiteraard mogelijk.

Link naar reactie
  • 0

Maar wet is ook tegenstrijdig in dit geval.

De wet zegt namelijk dat als een contract via telefoon of e-mail is aangegaan je het op dezelfde manier ook mag opzeggen.

Maar als het tot een kanton procedure komt dan blijkt dat je van de wet dus enkel mag opzeggen via aangetekende brief.

Is dit niet een wet uit het Burgerlijk wetboek, wat geldt voor consumenten (B2C) en vaak niet voor bedrijven (B2B)?

Oftewel Vossie, was deze wet op jouw situatie van toepassing?

Link naar reactie
  • 0

Een beetje off-topic.

Maar wat is de waarde van aantekenen eigenlijk.

Ik kan toch gemakkelijk een lege envelop sturen en vervolgens allerlei inhoud van deze envelop claimen.

Niet zeggende dat de topic starter met zijn probleem hiermee gebaat zou zijn maar ik vind dat aantekenen wel altijd een beetje raar.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat het probleem vooral in de bewijslast zit. Het kan wel zo zijn dat je iets telefonisch, per e-mail of gewone post mag opzeggen, maar hoe kun je uiteindelijk bewijzen dat gedaan te hebben, tenzij je een ontvangstbevestiging hebt gekregen?

 

Uiteraard zullen het vooral malafide bedrijven zijn die steevast ontkennen gewone post of email te hebben ontvangen, en blijkbaar kun je dan toch een probleem hebben qua bewijslast. Als ze op een opzegging per e-mail een reply sturen in de trant van 'dat kan alleen per aangetekende post' denk ik dat je wel weer safe zit, aangezien ze daarmee ook erkennen de mail ontvangen te hebben.

 

Overigens vind ik het wel een belachelijke gang van zaken - bij vrijwel alle registrars heb je een control panel waarmee je ook de domeinnaam kunt opzeggen.

 

Link naar reactie
  • 0

Opzeggen blijft een grote bron van ergenis voor ondernemers en consumenten, vaak vind ik het onbegrijpelijk, wat voor zin heeft het om vast te houden aan en onwillige kant. Als een klant te laat is en je hebt daardoor kosten al gemaakt, prima bereken die kosten door en beëindig de dienst. Scheelt voor beide een hoop ergenis.

 

Vooralsnog zit de crux van een geslaagde opzegging zit hem dus niet in het versturen van de brief, e-mail, fax of wat dan ook maar in de bevestigngsbrief van de tegenpartij dat de opzegging is ontvangen word geeffectueerd per datum X.

 

Zolang je dus geen bevestiging hebt ontvangen van opzegging zul je de leverancier moeten blijven benaderen om die bevesting wel te sturen. Het overkomt mij ook wel eens dat ik te laat ben met opzeggen voor de eerstvolgende abonnementsperiode en dan zeg ik altijd meteen op voor de eerstvolgende gelegenheid en vraag om dat te bevestigen. Ik hou dan ook rustig de betaling op om de bevestiging af te dwingen. Dat is voor organisaties die hun contractdministratie niet op het enige middel. Ik heb zelfs al een aantal keer meegemaakt dat je bedrijven hun eigen bevestiging moet tonen om te bewijzen dat je het contract wel degelijk hebt opgezegd.

 

Het gaat in het recht niet alleen om wat je feitelijk hebt gezegd of hebt gedaan, maar dat je ook kunt bewijzen dat je het hebt gezegd en gedaan.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Wel dit bedrijf heeft dus opzegging per post ontvangen en per fax en heb zelfs ook er een e-mail over gestuurt.

Maar van geen van alle heb ik een ontvangst bevestiging.

 

Daarnaast stond in het verweer van de eisende partij ook al dat ik dat dan wel gewoon zelf in elkaar geknutseld zou hebben.

 

en in feite is het ook erg makkelijk om een ontvangst bevestiging per e-mail in elkaar te draaien.

 

Betreft in elkgeval een louce bedrijf dit waarvan ik zeker mijn ervaring op de verschillende ervarings sites zal achterlaten.

 

Ook al omdat ik ook al een heel gevecht heb moeten leveren om mijn domeinnamen daarvandaan weg et kunnen verhuizen, ze blokkeerde namelijk elke verhuizing en weigerde EPP codes te verstrekken, die heb ik pas ontvangen nadat dit via de amerikaanse register van hun was afgedwongen.

 

En ergste is dat ik bij hun ook nog eens veeeel te veel voor die domeinnamen betaalde (4 tot 10 keer wat ik elders betaal)

 

Maar goed, een (duur) lesje geleerd en zorgen dat doormiddel van ervaringen zoveel mogelijk andere wegblijven bij deze partij (stiekem in de hoop dat ze daardoor veel meer schade oplopen als wat ze aan mijn extra jaartje verdient hebben)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 177 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.