• 0

hoe iemand te ontslaan.

Vanmiddag ga ik afcheid nemen van een werknemer. Ik heb dit echter nooit eerder gedaan, omdat iedereen gewoon op oproepbasis werkt, vroeg ik normaal iemand gewoon niet meer uit.

Hier wil ik verandering in brengen, want ik will meer duidelijkheid binnen mijn bedrijf. (mijn absolute doel is dat mijn mensen mij een goede baas vinden).

 

Maar hoe ontsla je nu iemand. Juridisch zit ik goed, de medewerker zit nog in zijn proeftijd. Maar wat zeg en doe je nu precies wel en niet. Ik kan me vaag herinneren dat hier ooit iets over geschreven was, maar ik weet niet zeker of dat hier was op of op een andere site. Ik kan het in ieder geval nergens meer vinden.

 

Alle tips zijn welkom.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0

Heb geen ervaring met mensen ontslaan, maar als stelregel bij bad news gesprekken: breng het bad news meteen. Draai er niet om heen. Leg feitelijk uit waarom je er zo over denkt en geef je gesprekspartner ruimte om te reageren. Niet alleen door stil te zijn, maar ook door een reactie uit te lokken. Wat hij/zij voelt door het nieuws. Heeft het grote consequenties voor de persoon in kwestie? Kun je nog ergens bij helpen? Laatste puntje lijkt me duidelijk te zijn in laatste werkdagen, misschien moet hij/zij al sleutels inleveren van plekken waar je liever niet wil dat hij/zij nog komt, etc.

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

Kom direct "to the point", geen gesprekken over koetjes en kalfjes. Vertel hem kort en duidelijk dat je afscheid van hem neemt om de volgende redenen......

Reageer kalm op eventuele uitbarstingen

Rond het gesprek goed af door zijn vragen te beantwoorden en hem uit te leggen hoe de afrekening zal verlopen (salaris, vakantiedagen, vakantie-uren)

 

 

Veel succes vandaag!

Link naar reactie
  • 0

Inderdaad goede tips hierboven reeds gegeven, nl. direct de 'tik' uitdelen en ook vasthouden aan die boodschap, soms is het noodzakelijk de 'tik' nog een tweede keer te bevestigen.

 

Besef dat op zulk slecht nieuws meestal eerst ontkennend wordt gereageerd ("Nee, dat meen je niet!", "Dat kan niet!", "Het is toch niet waar?!", etc...) Dat is het moment dat je moet aangeven dat je de reactie begrijpt, maar dat je toch overgaat tot ontslag.

 

Vervolgens kan iemand nog weleens een onderhandelingspositie opzoeken. Op diverse manieren zelfs: proberen er nog wat aan vast te plakken, dus uitstel van executie te krijgen (hopend op afstel). Soms word je geconfronteerd met ernstige privégevolgen, of de nadelige gevolgen voor jou, of jou op een of andere manier een schuldgevoel aan te praten. Je voelt dan de neiging opkomen te reageren met: "Ja, maar, ..." En dat moet je te allen tijde voorkomen! Blijf bij joúw boodschap, blijf begripvol en zakelijk!

 

Je hebt immers het volst recht iemand in de proeftijd te ontslaan. Op zeker moment zal iemand erin berusten en het feit accepteren. Besteed wel zorg aan dit soort trajecten, want een ontslagen medewerker kan achteraf nog best schadelijk voor jou zijn, dus blijf ernaar streven op een goede manier uiteen te gaan.

 

Afijn, misschien valt het ook wel mee, maar ben je met de tips in ieder geval goed voorbereid.

 

Succès en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

De insteek van je gesprek hangt ook sterk af van het feit of dit voor de betreffende werknemer als een donderslag bij heldere hemel komt, of dat deze de bui al duidelijk voelt aankomen door opmerkingen over zijn werk en gedrag tijdens de afgelopen periode.

 

M.a.w. "Ik weet niet of je het gemerkt hebt ..." versus "Je zult al wel gemerkt hebben ..."

Link naar reactie
  • 0

M.a.w. "Ik weet niet of je het gemerkt hebt ..." versus "Je zult al wel gemerkt hebben ..."

 

De eerste zal ik zelf nooit gebruiken. Je stelt, aan het begin van het gesprek, een open vraag die aanleiding biedt tot discussie, ontkenning en onderhandeling, waardoor je je eigen boodschap uit het oog kunt verliezen.

 

Eerst duidelijk maken dat er ontslag volgt en vervolgens kan pas ter sprake komen of iemand het gemerkt heeft of niet.

dat zijn in mijn ogen echter bijzaken. Per slot van rekening is het voor de boodschap niet echt relevant of iemand het gemerkt heeft of niet.

 

Frans

 

Link naar reactie
  • 0

Bij mijn eerste en laatste ontslag kwam het gesprek al snel op het punt dat mijn werkgever aangaf "hoe erg het ook voor hem allemaal niet was", "een kleinere auto moest gaan rijden" , en "voor het eerst ook niet op vakantie kon" .....

 

En meer van dat soort kul....

 

Nu 15 jaar later kan ik hier nog boos om worden, en heb geen idee wat er tijdens dat gesprek nog meer gezegd is.

 

Succes straks !

 

 

Link naar reactie
  • 0
M.a.w. "Ik weet niet of je het gemerkt hebt ..." versus "Je zult al wel gemerkt hebben ..."

 

Nou, als ik jouw werknemer was, zou ik het wel weten... Dan open je de mogelijkheid dat er meteen gehakt van je wordt gemaakt in het gesprek, de werknemer voelt dan al meteen nattigheid en zal wellicht reageren in de trant van: "Huh, neen, ik heb niks gemerkt! Wat is er dan?" ... "Wat?! Da's niet zo mooi, nou, dat had je me eerder moeten vertellen, maar dat gaan wij samen oplossen! ... Dat wilde je zeker bespreken met mij? Prima, kom maar op!" ... e.d.

 

Op zo'n manier geef je de regie uit handen en wordt het een moeizaam gesprek waarbij een goede afloop bijna onmogelijk is ...

 

Succès en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0
Hij moet er echter niet uit omdat ik de kosten niet meer kan opbrengen, maar omdat hij om verschillende redenen niet in de visie van mijn bedrijf past.
Lijkt me een prima reden en precies iets waarvoor een proeftijd kan dienen: kijken of het bij elkaar past.

 

Nog even een nabrandertje: Met goede afloop in mijn vorige post doel ik op het achterblijvende gevoel.

 

Succès en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

M.a.w. "Ik weet niet of je het gemerkt hebt ..." versus "Je zult al wel gemerkt hebben ..."

De eerste zal ik zelf nooit gebruiken. Je stelt, aan het begin van het gesprek, een open vraag die aanleiding biedt tot discussie, ontkenning en onderhandeling, waardoor je je eigen boodschap uit het oog kunt verliezen.

 

Eerst duidelijk maken dat er ontslag volgt en vervolgens kan pas ter sprake komen of iemand het gemerkt heeft of niet.

dat zijn in mijn ogen echter bijzaken. Per slot van rekening is het voor de boodschap niet echt relevant of iemand het gemerkt heeft of niet.

Het ging mij om de insteek, niet om een letterlijke openingszin ... :-[

Link naar reactie
  • 0
(mijn absolute doel is dat mijn mensen mij een goede baas vinden).

Als ik jou was zou ik dit loslaten. Uit ervaring weet ik dan men toch wel een mening over je heeft. Deze mening is vaak volledig gebaseerd op eigen gevoel van de werknemer. 'Jij hebt mij ontslagen dus je bent een kl******'. Hoe je het brengt zal wellicht iets verschil maken, maar wat schiet je er mee op?

 

Jij bent de baas, dus jij bepaalt wat goed is voor jouw bedrijf. Dat dit voor anderen soms niet leuk is, so be it!

 

Dus maak het jezelf niet moeilijk en vertel gewoon de waarheid: "Ik kan niet meer aan je verdienen dus ik heb je niet meer nodig". Of specifiek in jouw geval: "je past niet in de visie van mijn bedrijf".

 

Was dat nou zo moeilijk ;).

Link naar reactie
  • 1

je begrijpt me verkeerd. Ik heb niets met de onslagen werknemer, wel heel veel met de mensen die voor mij werken en juist die moeten mij een goede werkgever vinden. 1 van de punten die ik heb besloten is door meer openheid te geven in de mensen die wel en niet bij ons werken. Dus geen mensen meer op de lijst die door mij toch niet meer worden ingezet.

Link naar reactie
  • 0
Hoe je het brengt zal wellicht iets verschil maken, maar wat schiet je er mee op?
Nou, dat zal je verbazen, de tijd dat werkgevers weer echt iets moeten bieden om werknemers te werven en te binden, komt er in rap tempo aan. Slecht nieuws (heeft per definitie een lange adem) over jouw omgang met personeel zal dan nog weleens in je nadeel kunnen werken.

 

Bovendien is het gewoon een kwestie van een sociale en maatschappelijke verantwoordelijkheid alsmede van goed werkgeverschap om ernaar te streven netjes uit elkaar te gaan.

 

Dus de vraag van TS is een hele goeie en leerzame.

 

Succès en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Ik nam de werknemer in kwestie mee naar de spreekkamer en begon het gesprek onmiddellijk met de opmerking dat ik helaas niet zulk goed niets had. Dan de mededeling dat het contract niet verlengd wordt, de redenen, het verdere verloop (in dienst tot ... , financiële afwikkeling etc) en dan de mogelijkheid voor de werknemer om vragen te stellen (dat vind ik persoonlijk wel zo fair).

 

In geval van een goede samenwerking geef ik aan dat de ontslagen werknemer mij als referentie mag opgeven indien hij/zij dit bij een sollicitatie kan en wil gebruiken. Aan het einde van het gesprek geef ik aan dat een en ander nog per brief bevestigd zal worden en wens ik de persoon veel succes in de toekomst.

 

Zo, dat is het even in een notendop.

Link naar reactie
  • 2

Vandaag het gesprek gehad. Ik had me redelijk goed voorbereid, met jullie tips in mijn achterhoofd. Het liep alleen anders dan verwacht.

 

Ik heb aangegeven dat dat ik naar aanleiding van zijn 2 dagen werken niet meer met hem verder wilde. En vroeg hem of hij een idee had waarom. Hij zei van wel, maar kon/wilde het toch niet zeggen. Ik heb toen de redenen verteld.

 

Het bericht kwam hard aan en hij raakte een beetje emotioneel, maar zei verder niets.

Ik wilde de info even laten zakken en daarom ben ik verder gegaan met het zakelijk gedeelte, hij moest nog een contract van het payroll ondertekenen om zo zijn salris te krijgen.

Hierna heb ik hem gevraagd of hij nog iets wilde zeggen of dat er dingen onduidelijk waren. Hij gaf alleen aan dat hij niet verwacht had dat het zo hard werken was, hierop heb ik alleen aangegeven dat het niveau niet eens zo hoog lag als normaal.

 

Daarmee heb ik het gesprek afgesloten. Hij heeft verder niets gezegd en ik verwacht eigenlijk ook geen reactie meer.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    13 leden, 207 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.