• 0

Zelf franse wijnen importeren of via een leverancier?

Hallo,

 

momenteel heb ik het idee om zelf een webshop te beginnen met Franse wijnen. Om een beetje een idee te geven spreekt de volgende website me wel aan: www.bolomey.nl

Ook het idee om te focussen op maar een paar regio's en zo een soort niche markt / specialisatie te creeeren lijkt me een goed idee.

 

Ik wil dit in de eeste instantie naast mijn werk gaan doen en ben me er van bewust dat er heel veel bij komt kijken; bouwen van de website, marketing, schrijven van een ondernemingsplan.

 

Maar waar ik me wat zorgen over maak is de inkoop. Ik ben wel een wijnliefhebber en heb wel enige basiskennis, maar ben nu nog bezig deze verder uitbreiden met curussen.

Mijn grootste vraag op dit moment is eigenlijk hoe ik het beste aan de wijn zou kunnen komen; is het beter om deze zelf te importeren of komt daar veel te veel bij kijken en kun je beter eerst naar een importeur in Nederland gaan kijken en waarom?

 

Alvast bedankt.

 

Groet,

Tjeerd

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

 

Wijn is zwaar, breekbaar en kwetsbaar. Met een webwinkel heb je bovendien een terugnameplicht. Vandaar dat de wijnhandel online eigenlijk helemaal niet goed loopt. De meeste consumenten kopen geen dozen en diegenen die dat wel doen, kopen niet van een vreemde. Je zal dus je eigen niche moeten creëren.

 

Denk eens na over betere wijnen uit de nieuwe wereld. Ik weet niet hoe het zit met Europese tariefmuren, maar er worden in Chili, Washington en Zuid-Afrika ook heel bejoorlijke wijnen gemaakt. Daar vind je ook goeie niche-players zoals bv deze die met slimme verpakkingen experimenteert.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Bij wijn is het ook heel belangrijk dat je weet wat je verkoopt en dus helemaal op de hoogte bent van alle facetten en vakmanschap om wijn aan te kunnen bevelen. Men behaalde daar vroeger een slijtersdiploma voor. Daarmee had je in elk geval al een behoorlijke basis om de wetgeving over accijnzen e.d. te kennen en om je klanten van eerlijke informatie te voorzien. Wat trekt jou naar dit product?

Link naar reactie
  • 0

Wijnen uit de nieuwe wereld spreken me iets minder aan, hoewel er zeker ook hele lekkere wijnen vandaan komen, maakt de grote afstand het wel moeilijker (en ook wel duurder qua verzendkosten).

Het lijkt me ook leuk om "het verhaal achter de wijn" erbij te vermelden en wat foto's en een verhaal over de wijnboeren die de wijn maken. Naast dat Frankrijk nog steeds bekend staat om goede wijn, is het ook wat dichterbij.

 

Die verpakking vind ik wel een leuk idee, ik kende die boxen uit de supermarkt wel, maar dit ziet er wel een stuk stijlvoller uit.

 

Wat mij naar wijn trekt is ik een passie heb voor lekker eten (koken) en combineer dit graag met lekker wijnen. Ik heb de hotelschool gedaan en heb daar wel een basiskennis qua eten en wijn opgedaan. Zeker de laatste tijd ben ik me voor me plezier er meer in aan het verdiepen door veel lezen en proeven en wil in januari beginnen met het wijnbrevet.

Link naar reactie
  • 0

Tjebo, ik zou zelf kiezen voor direct importeren. Heb ooit 2 documentaires gezien over wijnimport en de betreffende personen kwamen dan uit bij kleine en middelgrootte wijnmakerijen. Voordeel hiervan is dat ze direct konden communiceren over de herkomst van de druiven, de soorten, maar ook wanneer en hoe de productie verloopt (weinig hierarchische schijven).

Je moet uiteraard wel weten wat je verkoopt natuurlijk. Verder was de minimale afname niet groot, wat een voordeel is als net begint. 1 bedrijf pakte de wijn van een makerij en liet er zijn eigen etiket op plakken, dat zou op een gegeven moment ook nog kunnen om het onderscheidend te maken t.o.v andere sites.

 

Om je site aantrekkelijker te maken zou ik zelf de aanverwante dingen zoals "lekker eten", "wijn tips, wat bij welk eten? etc." of andere nuttige informatie in een soort nieuws/blog vorm erbij doen. Dit trekt bezoekers en geeft ook een toegevoegde waarde als merk/website. Je informeert niet alleen over de wijn, maar meer een verlengstuk wat je ermee kan doen etc. Is goed voor vervolgbezoeken...

 

Ben zelf GEEN wijnkenner, maar dit is wat ik zou doen. Hopelijk heb je er wat aan.

 

Link naar reactie
  • 0

Dat ziet er goed uit. Ga op kwaliteit werken. Als je echt exclusief wil, bouw dan je eigen netwerk met kleine boeren uit allerlei landen. Die hebben het moeilijk en willen maar wat graag ook een centje verdienen. Bovendien schakel je daarmee een stuk tussenhanden uit. Ga dus niet voor de grote namen. Die zijn niet in je geïnteresseerd en hebben hun afzet allang via hun kanalen vastgelegd.

Licht er elke maand een Wijn van de Maand uit en stuur mij ook elke maand een aanbieding via de mail. Er zijn er genoeg die dat zouden willen. Vooral als je er ook iets over de wijnboer en de wijn van bijplaatst. Een kleine foto en iets persoonlijks. Toon de moed om ook de wat minder-bekande streken aan te gaan, zoals de Givry, vlak bij het overbekende Mercurey. Haal ook de Cahors weer van stal, want je ziet die nauwelijks meer. In beide plaatsen zijn vast kleine wijnboeren die met je zaken willen doen en een deal willen sluiten. Maar er zijn veel meer van die plaatsen.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reacties zover!

 

Ik was inderdaad iets van plan om met wijn/spijs combinaties te doen, zelf thuis koken is volgens mij wel een trend aan alle kookprogramma's te zien en ik denk dat het goed is om ook iets met recepten te doen.

 

P.J. Odems, je hebt het over een netwerk met boeren uit allerlei landen. Zelf had ik het idee om uit Frankrijk maar een paar regio's te nemen om zo een soort niche te creëren,je je zo beter kan specialiseren en ook uit praktisch oogpunt?

 

Mijn idee was inderdaad ook kwaliteit, ik dacht zelf aan 80% tussen de 7,5 en de 30 euro en misschien een paar exclusievere wijnen.

Een wijn van de maand met mailing lijkt me een goed idee, ik las ook ergens over een wijnabonnement van 1 of 2 flessen wijn, dat spreekt me ook wel aan.

 

Ik heb me inmiddels opgegeven voor een wijnbeurs binnenkort met Franse wijnen, wellicht doe ik daar nog wat leuke ideeën of connecties op.

 

Zelf wijn importeren lijkt me wel het leukste, maar het hele inkoopproces met onderhandelen, hoe weet je of er een redelijke prijs wordt gevraagd e.d. lijkt me nog wel erg lastig?

Link naar reactie
  • 0

 

Suggestie: open een poll met de vraag "Koop je weleens wijn online?" met als antwoorden Regelmatig, Soms, Zelden en Nooit.

 

Vraag mensen om hun antwoord toe te lichten.

 

Hoe vaak per jaar?

Hoe veel per keer?

Wat besteed je per fles?

Bij wie bestel je?

Waarom?

Kies je per land, per streek, per druif, per jaar, per label?

 

Overigens zullen daar vooral mensen op reageren die weleens wijn online kopen.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reacties zover!

 

Ik was inderdaad iets van plan om met wijn/spijs combinaties te doen, zelf thuis koken is volgens mij wel een trend aan alle kookprogramma's te zien en ik denk dat het goed is om ook iets met recepten te doen.

 

P.J. Odems, je hebt het over een netwerk met boeren uit allerlei landen. Zelf had ik het idee om uit Frankrijk maar een paar regio's te nemen om zo een soort niche te creëren,je je zo beter kan specialiseren en ook uit praktisch oogpunt?

 

Mijn idee was inderdaad ook kwaliteit, ik dacht zelf aan 80% tussen de 7,5 en de 30 euro en misschien een paar exclusievere wijnen.

Een wijn van de maand met mailing lijkt me een goed idee, ik las ook ergens over een wijnabonnement van 1 of 2 flessen wijn, dat spreekt me ook wel aan.

 

Ik heb me inmiddels opgegeven voor een wijnbeurs binnenkort met Franse wijnen, wellicht doe ik daar nog wat leuke ideeën of connecties op.

 

Zelf wijn importeren lijkt me wel het leukste, maar het hele inkoopproces met onderhandelen, hoe weet je of er een redelijke prijs wordt gevraagd e.d. lijkt me nog wel erg lastig?

 

Aha... dat zou ik niet zo lastig vinden..... Je moet de boeren zelf opzoeken en spreken en je moet gewoon naar de internationale winkelprijzen kijken. De non-Frankrijk-wijnen drukken momenteel de Franse wijnen qua prijs uit de markt. Je moet dus wel op kwaliteit gaan werken om er iets van te maken. De Franse boeren (en zeker de kleine) zijn nu inmiddels die prijsslag helemaal zat en grijpen elke kans aan om weer markt terug te pakken...... Dus je hebt genoeg troeven in de hand om mee aan de slag te gaan. Een moeilijker item is de verzending hier. Je verzendt breekbaar materiaal en dat is een extra risico. Daarnaast worden de verzendkosten relatief snel te hoog als je maar twee flessen moet versturen. Dat is een moeilijker probleem. Maar misschien helpt de TNT nu wel mee en springen er anderen in die verzendersmarkt. Jij gaat doen waar ik jaren aan gedacht heb, maar nooit aan toe ben gekomen. Ik zou het wel weten..... ;)

Link naar reactie
  • 0

Zo'n marktonderzoek lijkt me wel een goed idee, ik had al wel iets op het produktschap wijn gevonden waaruit blijkt dat de doelgroep die online besteld meestal mannen tussen de 35 en 65 jaar zijn. Maar wat extra details zijn inderdaad goed om te weten.

 

Dat Wine Library is wel erg populair, ik denk dat het inderdaad goed is om over nieuwe media zoals filmpjes op youtube. te overwegen. Vinidict doet ook zoiets in het Nederland en ikzelf vind dat ze dat leuk gedaan hebben.

 

Voorlopig maar eens beginnen om een beurs te bezoeken en veel proeven, nu begrijp ik wat jullie bedoelen met dat een eigen onderneming hard werken is ;).

Link naar reactie
  • 0

Dag Tjebo,

 

Ik deel je passie over wijn. De basis voor je onderneming is je drive als ondernemer. Je geeft al aan dat je een passie voor wijn hebt dus heb je een goed uitgangspunt.

 

Als je een beetje googled zie je dat het op internet stikt van de wijn webwinkeltjes. Volgens mij ligt nu de crux om je met je onderneming te kunnen onderscheiden in deze markt. Passie is belangrijk maar ook zoals anderen in dit topic aangeven kennis. Weet waar je over praat.

 

Zelf zoek ik altijd naar de hele lekkere wijnen voor een leuke prijs. Je kunt in de supermarkt een gemiddeld wijntje kopen van 5 euro maar er zijn ook wijnen van 5 euro die gewoon hartsitkke goed zijn. Dat is leuk om te ontdekken maar dat kost wel tijd.

 

Ik heb zelf een tik van italiaanse wijn; met name Sangiovese; regio Montepulciano; Montalcino en zoek daar met name op. Ik kan me voorstellen dat je je focust op druivensoort of gebied maar misschien kun je ook goed scoren op bepaalde combinaties wijn / gerechten.

 

Ik kwam een tijd geleden een webshop tegen die vrijwel uitsluitend in oostenrijkse wijn handelt. Het vreemde is dat oostenrijkse wijn verrassend goed is (niet goedkoop) en toch in nederland vrij onbekend, Dit is een voorbeeld van een nichemarkt.

 

Welke produkt-markt combinaties je met franse wijn kunt maken zal wat onderzoek vergen en gezien de veelheid van webwinkels zul je je op een bijzondere manier moeten onderscheiden om succes te kunnen hebben met je onderneming.

 

Succes.

Jeroen.

 

 

 

 

www.reith.nl

Link naar reactie
  • 0

Ja, Italiaanse wijnen vind ik zelf ook erg lekker; vino nobile de montepulcanio en Rosso di Montalcino zijn erg goed. De Brunello staat nog op de wensenlijst om geproefd te worden.

Ik dacht zelf om me te richten op het segment boven de supermarkt, laten we zeggen vanaf 7-8 euro.

 

Tsja, hoeveel dozen ik dan moet verkopen is een goede vraag. Ik hoef er niet meteen van te kunnen leven en wil er mee beginnen naast mijn werk, maar het moet wel rendabel zijn.

Ik weet nog niet zo goed wat de marges zijn ed, maar ik schat dat je in het beginnen om kostendekkend te zijn bij een marge van 3/4 euro per fles dat je minimaal 100 flessen moet verkopen en dat als ik me er op langere termijn meer mee bezig zou willen houden dat je zeker wel een paar honderd flessen moet verkopen?

Dit klinkt wel erg veel. Ik ben wel erg benieuwd hoeveel flessen andere webwinkels nu omzetten, zou dat soort informatie nu ook te achterhalen zijn?

Link naar reactie
  • 0

Je opmerking om "er niet van te hoeven leven" valt vanuit ondernemersoogpunt niet goed. Ook al zou dat zo zijn, moet je het toch als ondernemer zo opzetten en alles op alles zetten om succes te behalen. Als je iets goed wil doen moet je je daar ook voor 100% voor inzetten.

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij zijn er weinig ondernemers die kunnen bestaan van een webwinkel in wijn. Maar wat niet is kan nog komen. Al zie ik meer in de aanpak van Amazon die gewoon ergens een enorm wijnpakhuis opent, daar schapruimte verkoopt aan individuele wijnboeren, die hun handel (al dan niet met hulp van fans) zelf op de marktplaats verkopen, waarna de bezorging geregeld wordt voor minimale kosten.

 

In de VS ketste dat af op regulering die dateert van de drooglegging.

 

Het is echter de meest leane methode (afgezien van het Aldi-model) die ten dienste staat van de wijnboer. Het model waarin allerlei handelaartjes door wijnlanden reizen om persoonlijk dozen wijn af te halen om thuis met 100% brutomarge te verkopen, is een hinkebeen. Me dunkt dat er iets meer gedaan moet worden om een houdbare marktpositie in te nemen.

 

Je zou je bv kunnen onderscheiden door wijn in bib (bag in a box) te verkopen. Dat zijn meteen mooie verzendcadeautjes. Er is goede wijn beschikbaar op bib en je kan waarschijnlijk eigen wijnen selecteren in dozen met een eigen design. Of bag in tube.

bib-art.jpg.89a99c42c7c512d1e21b732f2fc2e01a.jpg

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Goedenavond TwaBla,

 

wat is jouw bron van verkoopaantallen via de krantenuitgevers? Als je dicht bij de bron kunt komen of innovatief weet te zijn (in welke vorm dan ook), dan is online verkoop van een massa-consumptie-en geschenkartikel als wijn ongetwijfeld haalbaar. Puech-Haut is daar uiteraard een mooi voorbeeld van, maar dan gaat het eerlijkheidshalve nog maar deels over het intrinsieke product (onderliggende wijn). Wederverkoop geeft in het algemeen dunnere marges.

 

Met vriendelijke groet,

 

Wigbolt

Link naar reactie
  • 0

Ik heb wegens tijdgebrek niet alle berichten gelezen maar misschien kan je eens voor ideeën / informatie naar http://www.meron.nl/nederlands/home.html kijken. Die 'ken' ik toevallig omdat hun pand hier vlakbij is en ze weleens wijnproeverijen houden (waardoor de hele buurt volgeparkeerd staat ;) ).

Link naar reactie
  • 0

 

Wat is jouw bron van verkoopaantallen via de krantenuitgevers?

 

 

Mijn computer is aangesloten bij een zogenaamde zoekmachine. Moet je ook eens proberen! Je voert de woorden wijn en handel en Volkskrant en NRC in et voila: een link. Er bestaat ook een video van de bijeenkomst waar die getallen genoemd werden (die had ik al eens gezien, vandaar) maar die kan ik zo snel niet meer vinden.

 

Noem eens een voorbeeld waarin online verkoop van wijn ongetwijfeld haalbaar is, als je dichtbij de bron zit. Veel wijnboeren proberen het wel, maar hoe bereiken ze potentiële klanten in verre buitenlanden? Vente directe is overwegend ouderwets: een paar dozen over de toonbank. In dat kader is het ook interessant een vergelijking te maken: hoeveel kost het verzenden van een partij in vergelijking met het verzenden van individuele dozen? Dan snap je waarom die wijnboer in Frankrijk niet kan concurreren met het traditionele distributiekanaal. Zelfs genoemde dozen worden verkocht via de traditionele handel.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Heb jaren geleden ooit eens bijna (!) zaken gedaan met een kerel die eigenlijk best een leuk concept verkocht. Achteraf bleek hij een mega oplichter, is ook opgepakt, maar toch heeft het idee mij altijd wel getriggerd.....

 

Ik denk namelijk dat er best potentie inzit, mocht je het goed (en legaal dus) aanpakken :

 

Zijn opzet :

 

Je zoekt contact met een kleine lokale (Franse ?) wijnboer. Die man gaat met zijn handel op in de grote hoop. Maar hij kan ook zorgen voor exclusiviteit. Een deel van zijn gaard kun je kopen. Alle wijn die uit die druiven komt, is of wordt voor jou.

 

Dus ik als klant "koop" een stukje wijngaard en alle wijn die daar vanaf komt, is voor mij. Heel summier, maar wel de basis.

 

Wanneer je dus regelmatig contact hebt met die wijnboer, en je bent ook regelmatig ter plaatse, kun je ook zelf het vervoer regelen om die wijn naar de klant te krijgen. Ik kan me voorstellen dat je ook kunt regelen dat er voor iedere klant een apart etiket komt op iedere fles.

 

Het concept idee vond ik super, over de uitvoering kan ik niet oordelen, daar ligt mijn kennis niet. Wilde het idee toch even met je delen.

 

Wie weet kan het ooit uitvoerbaar worden.....

Link naar reactie
  • 0

Iedereen bedankt voor het meedenken.

Voorlopig denk ik wel even voldoende stof om over na te denken.

 

Ik kwam een link tegen waarin de makers van wijnwagentje.nl, importeur van Italiaanse wijn, aangaven het vouwen van 5000 dozen maar te hebben uitbesteed omdat ze dat niet zo'n leuk werkje vonden.

In dit artikel staat ook iets over hun werkwijze en logistiek.

Op zich lijkt me dit helemaal geen gek idee om dit gedeelte uit te besteden, maar dat moet je wel grote aantallen kunnen verkopen. Zij hebben het over een omzet van 60 dozen per maand na 3 maanden wat mij al redelijk veel lijkt.

Toch ook nog iets om eens over na te denken.

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

momenteel heb ik het idee om zelf een webshop te beginnen met Franse wijnen. Om een beetje een idee te geven spreekt de volgende website me wel aan: www.bolomey.nl

Ook het idee om te focussen op maar een paar regio's en zo een soort niche markt / specialisatie te creeeren lijkt me een goed idee.

 

 

Waarom vind je dit een fijne site? Voor mij is het eerder een 13 in een dooswijn site. Kijk eens naar http://94wines.com/nl-NL/

In het bijzonder naar het 'speciale' barcode systeem.

 

Link naar reactie
  • 0

 

Waarom vind je dit een fijne site? Voor mij is het eerder een 13 in een dooswijn site. Kijk eens naar http://94wines.com/nl-NL/

In het bijzonder naar het 'speciale' barcode systeem.

 

 

94wines heeft de backing van Baarsma, een wijngroothandel die ca een kwart van de Nederlandse markt in handen heeft (of een kwart van de distributie via slijterij). Innovatief, maar tegelijk wel erg nerdy: wijn in een genummerde fles met een metalic wrap en QR codes voor personalisering. Ik vind het een bierig businessmodel. Maar smaken verschillen.

 

Baarsma doet trouwens aan affilliate-marketing via Daisycon. Zo kun je ook een klein wijnhandeltje beginnen. ;-D

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

...

Ik kwam een link tegen waarin de makers van wijnwagentje.nl, importeur van Italiaanse wijn, aangaven het vouwen van 5000 dozen maar te hebben uitbesteed omdat ze dat niet zo'n leuk werkje vonden.

....

Het uitbesteden van het verpakken kan echt heel makkelijk via een sociale werkplaats. De prijzen verschillen per bedrijf/regio maar kunnen heel erg meevallen. Er zijn ook gevangenissen die dat soort klusjes door gevangenen laten doen (maar hopen dat ze het dan niet opdrinken ;) ).

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 152 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.