• 0

Onderneming, getrouwd, wat is voordeliger?

Sinds enkele weken ben ik bezig met het maken van mijn eigen webshop software voor mijn nieuwe (eerste) webshop. Ik verwacht dat het nog enkele maanden zal duren voordat deze helemaal af is.

Echter wil ik in tussen tijd (ergens in januari) al beginnen met verkopen via andere kanalen (marktplaats, ebay e.d.). Via marktplaats weet ik dat ik ongeveer 3 orders/verkopen zal hebben per week.

 

Volgende stap is inschrijven bij de KvK en Belastingdienst.

 

Ik ben getrouwd en heb een full-time baan, mijn vrouw echter is werkloos (ontvangt verder geen enkele uitkeringen). Is het nu fiscaal voordeliger om de onderneming op haar naam te hebben staan (belasting aftrek etc)? Of denk ik nu helemaal verkeerd?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als je zegt dat je iets “op iemands naam zet”, dan klinkt dat als een trucje. Er zijn genoeg maatregelen om dat soort trucjes tegen te gaan.

 

Maar je vrouw zou wel de (feitelijke) ondernemer van de webwinkel kunnen worden. Daar is niets mis mee volgens mij. Dan zou jij bijvoorbeeld de software kunnen maken en zij de zaak exploiteren.

Lijkt mij misschien een goede oplossing, als zij dat wil/kan en jij full-time wil blijven werken.

 

Link naar reactie
  • 0

Als je zegt dat je iets “op iemands naam zet”, dan klinkt dat als een trucje. Er zijn genoeg maatregelen om dat soort trucjes tegen te gaan.

 

Maar je vrouw zou wel de (feitelijke) ondernemer van de webwinkel kunnen worden. Daar is niets mis mee volgens mij. Dan zou jij bijvoorbeeld de software kunnen maken en zij de zaak exploiteren.

Lijkt mij misschien een goede oplossing, als zij dat wil/kan en jij full-time wil blijven werken.

 

Ik blijf fulltime werken, dit is meer voor iets erbij. Mijn vrouw gaat doet het inpakken, verzenden en administratief bijhouden. Wat ik doe is: Webshop opzetten en inkoop.

 

De vraag is dus, is het fiscaal voordeliger om het op te starten op mijn vrouws naam.

Link naar reactie
  • 0

Op termijn (als jullie fiscaal gezien geen ‘starters’ meer zijn) zou het best voordeliger kunnen zijn waanneer je vrouw de ondernemer is. Tenminste als zij dan zelfstandigenaftrek kan claimen (en dan niet, zoals voor ju dan geldt, gebonden is aan de voorwaarde dat zij niet meer dan 50% van haar tijd aan een baan mag besteden om daarvoor in aanmerking te komen).

 

Maar dan kom je terug op datgene Joost al gezegd heeft: De vraag is of je met droge ogen kan beweren dat zij (en niet jij) de feitelijke ondernemer is. Ik zou het zelf niet durven te zeggen.

Als zij nou ook de inkoop zou doen en jij alleen de software, dan zou het ook misschien anders kunnen zijn.

 

Link naar reactie
  • 0

Op termijn (als jullie fiscaal gezien geen ‘starters’ meer zijn) zou het best voordeliger kunnen zijn waanneer je vrouw de ondernemer is. Tenminste als zij dan zelfstandigenaftrek kan claimen (en dan niet, zoals voor ju dan geldt, gebonden is aan de voorwaarde dat zij niet meer dan 50% van haar tijd aan een baan mag besteden om daarvoor in aanmerking te komen).

 

Maar dan kom je terug op datgene Joost al gezegd heeft: De vraag is of je met droge ogen kan beweren dat zij (en niet jij) de feitelijke ondernemer is. Ik zou het zelf niet durven te zeggen.

Als zij nou ook de inkoop zou doen en jij alleen de software, dan zou het ook misschien anders kunnen zijn.

 

 

Nou ja, inkoop is (eens per kwartaal) online een order plaatsen bij de leverancier, dit kan zij ook uiteraard doen. Echter heb ik iets meer kennis in het product, vandaar.

Link naar reactie
  • 0

Besluit genomen: Mijn vrouw gaat de onderneming starten en runnen. Ik ga haar ondersteunen met het maken van de software. Inkoop, verkoop, facturatie etc gaat zij allemaal doen.

 

Heb ik direct een ander vraag.

 

Fictieve benamingen/producten:

Stel wij gaan lampen verkopen in ons webshop: Lampen Shop.

Dus wordt de inschrijving bij de KvK Lampen Shop.

 

Maar zijn van plan in de toekomst, ook kleding te verkopen met een nieuwe webshop: Kleding Shop.

 

Dus de vraag is, is het handig om ons in te schrijven als Lampen Shop of is het gebruikelijker iets algemeen te nemen: Online Media Shops.

Link naar reactie
  • 0

Beide zijn een handelsnaam, die tweede kun je later gewoon toevoegen aan de registratie.

 

Dat betekend dat je voor de tweede handelsnaam ook een aparte bank rekening moet hebben, toch?

Anders moeten klanten van Kleding Shop, betalingen doen aan de rekening van Lampen Shop...

Link naar reactie
  • 0

Dat betekend dat je voor de tweede handelsnaam ook een aparte bank rekening moet hebben, toch?

Anders moeten klanten van Kleding Shop, betalingen doen aan de rekening van Lampen Shop...

 

Als jij het niet prettig vind of onduidelijk dat klanten van kleding shop moeten betalen aan lampenshop en een eigen rekening eigenlijk niet " rendabel" is dan kan je inderdaad beter voor een algemene bedrijfsnaam kiezen als " Online Media Shops" de andere 2 namen zijn dan je handels namen en op je website vermeld je in de contactgegevens ergens dat Lampenshop onderdeel is van " Online Media Shops". en ook op de factuur is het wel handig te vermelden dat men betaald naar rekening "xxx" tnv Online Media Shops.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 214 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.