Ga naar inhoud

Wanneer is iets overmacht

Geplaatst:

Zomaar iemand

Wanneer kan een klant/leverancier spreken van overmacht? Zijn hier regels of richtlijnen voor?

 

Is sneeuw terwijl deze is aangekondigt overmacht?

En wat wanneer je in het ziekenhuis belandt, of gewoon teveel hoodpijn hebt om je ding te kunnen doen?

Featured Replies

Geplaatst:

Wouter Hol

Er zijn voor zo ver ik weet geen harde richtlijnen, grenzen of regels voor. Volgens mij wordt er per zaak gekeken of er sprake is van overmacht ja dan wel nee.

 

In het Nederlandse Burgerlijk Wetboek wordt overmacht omschreven als: “abnormale en onvoorziene omstandigheden die onafhankelijk zijn van de wil van degene die zich erop beroept en waarvan de gevolgen ondanks alle voorzorgsmaatregelen niet konden worden vermeden.”

 

In concreto levert dit de volgende bepaling op in het Burgerlijk Wetboek:

Artikel [6:] 75

 

Een tekortkoming kan de schuldenaar niet worden toegerekend, indien zij niet is te wijten aan zijn schuld, noch krachtens wet, rechtshandeling of in het verkeer geldende opvattingen voor zijn rekening komt.

 

bron

Geplaatst:

Zomaar iemand

  • Auteur

Nou in mijn ogen is dat nu niet van toepassing. Treinen rijden gewoon en op zich is het goed te doen op de weg.

Geplaatst:

Wouter Hol

Als het gaat om 1 persoon van A naar B te krijgen, dan is dat volgens mij inderdaad prima te doen als je goed rekening houdt met de omstandigheden. Heb je een uitzonderlijk transport gepland voor vandaag dan is de huidige staat van de (spoor)wegen wel aan te merken als overmacht.

Geplaatst:

Zomaar iemand

  • Auteur

Het gaat nu om 4 muzikanten en een geluidstechnicus. Maar ze hoeven pas om 21.00 uur in Delft te zijn. Ze moeten op 1 na allemaal uit de randstad komen.

 

Ik heb de man inmiddels gesproken en gezegd dat dit niet onder overmacht valt. Ik heb aangeboden om de spullen te bezorgen en een geluidstechnicus in te zetten. MAar de klant wil het toch niet laten doorgaan. Ik heb hem verteld dat ik even zou overleggen over de kosten.

 

 

Geplaatst:

Rene van Zandwijk

Vergeet niet dat de situatie m.b.t. de sneeuwoverlast in andere delen van het land anders kunnen zijn.

 

Hier zijn we b.v. de hele ochtend al bezig de auto's van de parkeerplaats af te duwen door zo'n 30 cm sneeuw, ik ga er vandaag ook niet uit richting zuiden na het tunneldebacle gister

RetailAnalist en Adviseur Detailhandel | Zet winkels ( weer) op de rails.

Geplaatst:

Zomaar iemand

  • Auteur

zover ik kan zien rijdt al het openbaar vervoer wel gewoon.

Geplaatst:

Hans van den Bergh

  • Moderator

Blijft lastige afweging: ik kreeg ook net afmelding van vier gasten die het dit weekend wegens het weer niet aandurven. Ze begonnen zelf - heel attent - over eventueel verschuldigde kosten, daar ben ik maar coulant in geweest, want ik zie hier wel de overmachtsituatie van in.

 

Succès en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc I Innovatiestrategieën Ontwerper I HL-Deelnemer en -Moderator I Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht I Bedrijfsidee? Toets het Grátis: HIERMEE!

Geplaatst:

elketuteleers

Ik zou hier ook coulant in zijn. Zeker indien je in de toekomst nog met deze mensen wil werken. Niet iedereen heeft even goed vervoer of ervaring om in sneeuw te rijden. Nu is het misschien haalbaar maar wat straks met terug rijden?

Geplaatst:

Ard-Sc

Het gaat nu om 4 muzikanten en een geluidstechnicus. Maar ze hoeven pas om 21.00 uur in Delft te zijn. Ze moeten op 1 na allemaal uit de randstad komen.

 

Ik heb de man inmiddels gesproken en gezegd dat dit niet onder overmacht valt. Ik heb aangeboden om de spullen te bezorgen en een geluidstechnicus in te zetten. MAar de klant wil het toch niet laten doorgaan. Ik heb hem verteld dat ik even zou overleggen over de kosten.

Ik neem aan dat de opdrachtgever ook schade heeft door de annulering (omzetverlies, kosten van vast personeel wat gewoon betaald moet worden).

 

Ik zou meewerken aan de annulering zonder kosten door overmacht en aansturen op een nieuwe (vervangende) boeking. Ik neem aan dat hetzelfde feestje op een ander tijdstip wel weer doorgaat.

 

Door een cooperatieve houding aan te nemen (de opdrachtgever en jij hebben een gezamenlijk probleem) kom je ook dichter bij je opdrachtgever te staan. Dit komt een toekomstige samenwerking alleen ten goede.

 

Denk ook eens aan het alternatief. Jij moet vannacht nog een besneeuwde en verijsde weg op. Wanneer je in een aanrijding terecht komt denk je ook bij jezelf: waar ben ik mee bezig.

Geplaatst:

Zomaar iemand

  • Auteur

Haha ik moet toch de weg op. Nog wel een paar keer.

 

Ik heb besloten het anders op te lossen. Ik stuur de klant gewoon het offerte en laat hem vervolgens zelf beslissen welk bedrag hij zelf redelijk vindt. Ik leg me dan zowiezo neer bij zijn besluit. Alleen weet ik wel meteen wat voor mensen het zijn.

 

Het ging hier om de verhuur van spullen voor een concert, waarbij ze wel vaker dingen inhuren. Maar verdien bijna niks aan de klant. Het feit dat we de spullen los verhuren is ook meer omdat ik de muziek wel leuk vindt. De band zal nooit groot worden en we zullen er ook verder nooit een goede opdracht uit halen. Er is daarom ook geen man overboord als de klant geen zaken met ons wil doen.

 

Coorperatieve houdingen ben ik een beetje van genezen en heeft in dit geval ook niet veel nut. Ze huren zeer professionele spullen voor weinig in. Terwijl dit soort dingen verder nergens zonder personeel verhuurt worden.

 

Ik ben benieuwd naar de reactie van de klant. Ik hou jullie op de hoogte.

Geplaatst:

Ard-Sc

Iedereen nog heel?

 

Zaterdag en gisteren waren we hier (Weert, Midden-Limburg) aan de beurt qua grote hoeveelheid sneeuwval. Alleen de snelweg is dan goed bereidbaar. Provinciale wegen max. 30 tot 50 per uur. (als de weg leeg is). In de wijken wordt niet aan gladheidbestrijding gedaan.

 

Hulde voor alle doordouwers (inclusief Jasper!)

 

 

Geplaatst:

Zomaar iemand

  • Auteur

Bedankt.

 

Inmiddels contact gehad met de klant. Deze stelde de helft voor. Ik had gehoopt op meer, maar had van te voren besloten hoe dan ook akkoord te gaan met het voorstel.

Geplaatst:

Zomaar iemand

  • Auteur

Even ter afsluiting van het topic. De klant heeft betaald eb was erg gecharmeerd van het feit dat hij zelf een bedrag mocht bepalen. Ik heb wel aangegeven dat dit een uitzondering was. Wat hij uiteraard begreep.

Inmiddels heeft hij ook 2 nieuwe data doorgegeven.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.