• 0

Financiering restaurant

Beste HL'ers,

 

Ik ben weer eens actief op het forum omdat ik een project heb waar ik de HL wijsheden goed kan gebruiken.

 

Ik heb een optie gekregen om een leuk restaurant over te nemen van de oude eigenaar. Deze persoon runt het restaurant

vanaf 2008 en het draait, met de nadruk op draait. Maandelijks heb ik de boeken gezien en merk ik een gemiddelde omzet van

16K in de lage maanden (jun-jul-aug-sep) en ongeveer 35K in de betere maanden.

 

We hebben een leuke overnamebedrag van 30K besproken. Ik heb met al mijn spaargelden een bedrag van 15K bij elkaar

gesprokkeld. De bank wil ik graag even terzijde houden aangezien ik al een lening heb voor mijn andere winkel in Rotterdam.

De zaak in Rotterdam draait niet naar verwachting daarom heb ik besloten dit restaurantje over tte nemen om iig mezelf uit te kunnen kopen uit Rotterdam.

 

Wat zijn mijn opties en waar moet ik op letten:

- brouwerijcontracten

- gokautomatenhandelaren met achtergestelde leningen

 

etc etc..

 

Alvast bedankt

 

Jimmy M.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Tja ten aanzien van brouwerijcontracten, wat is er nu al geregeld welke brouwer zit er op, en onder welke voorwaarden. Grolsch bijvoorbeeld is over het algemeen erg duur, zeker met inkoopprijzen van bier. Heineken is wat schappelijker qua prijs en ook wat ze voor je willen doen. Als het pand van Heineken is en het wordt vervolgens verhuurd dan heb je verschillende opties. Als jij wilt verbouwen dan kan Heineken veel voor je betekenen echter dit zul je ook in de huurprijs terugvinden.

 

Ik moet overigens wel zeggen dat 30.000 euro erg weinig lijkt. Is er geen addertje onder het gras. Zit daar de inventaris en dergelijke bij? Het lijkt me, omdat je ook refereert aan gokautomatenbedrijven met achtergestelde leningen, dat er nog het een en ander open staat qua schulden. Ik denk dat jij de zaak overneemt met schulden erbij voor 30.000?

Link naar reactie
  • 0

 

Hai Jimmy,

 

Wat koop je? Een eenmanszaak, een BV? Wat is zijn nettoresultaat geweest in de voorgaande jaren en belangrijk ook, wie zat er voor hem in en hoe deed die het. Is lastiger boven tafel te krijgen. Maar als de omzetten gekelderd zijn onder zijn bewind (vanaf 2008, hij wil er wel snel uit)), heb je een flinke inhaalslag te maken en stap je in een bestaande neergaande spiraal als je begrijpt wat ik bedoel. Om die beweging te stoppen mag je wel een flinke post marketing toevoegen aan je prognose.

 

30K lijkt niet veel natuurlijk, maar zoals al gesteld werd, neem je dan toch geen crediteurenposities over?

Kijk of je het kunt beperken tot een activatransactie, ben je minder geld kwijt. En eventueel nog een soort earn out als hij toch meer wil. Eerst een jaar draaien, dan heb je alle kasten wel een keer open gehad en zijn de eventuele lijken naar het crematorium. Is ook niet eenvoudig, want dan loopt hij risico met jou en je wilt hem waarschijnlijk niet operationeel in je bedrijf houden.

 

Mijn advies, hou gokautomaat cowboys uit je toko. Die wil je niet als financier, of je moet die markt goed kennen en het kaf goed kunnen scheiden. Bierbrouwers is wel een betere optie, maar voor niet meer dan 30K en de helft al op zak zou ik mijzelf niet willen binden aan een biermerk.

 

Handel het uit met de huiidige eigenaar en leg het risico niet alleen bij jezelf.

Je hebt "maar" 15 K en al een minder lopende tent, dus als dit fout gaat zit je dubbel in de knoop.

 

Groet,

Berend

Ondernemersbevlogenheid is passie vanuit realisme.

Link naar reactie
  • 0

Wie moet het restaurant dagelijks gaan managen wil je het succesvol maken? En hoe zit dat met (keuken)personeel?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de feedback. Dit is inderdaad een nieuwe branche waarin ik me begeef

maar dat maakt het niet minder leuk ;D. Wat betreft het pand en contracten er is geen

vaste brouwerij en ook geen gokkast. Ik heb deze opties alleen overwogen om aan

financien te komen. Heb ondertussen Heineken en InBev aan de telefoon gehad

en benieuwd naar aanbod aanstaande dinsdag.

 

@djluc:

het restaurant draai al geruime tijd. De 30K zijn puur om hem uit de schulden te halen zoals

4 maanden huurachterstand en wat andere rekeningen. Huidige eigenaar stopt met ondernemen.

Dit houdt in dat ik gewoon verder kan draaien. Wel heb ik hierna met de pandeigenaar geen brouwerij

afgesproken het huurcontract per maart over te nemen voor de resterende 24 maanden van het huidige contract.

 

@the entrepeneur

die 30K zijn ook het resultaat van maandenlange touwtrekkerijen en zien wanneer in te grijpen.

Ondernemer had in juli-augustus een prijs van 65K in gedachten en zou onder geen beding

willen zakken. Reden van terugval zijn de prijzen. Door een marktverkenning te doen in Breda

en omstreken hebben wij de naam van 't restaurant in de top 2 staan van bekende zaken in

Breda mbt de keuken. De huidige kok is een goede vriend van mij en de ouwe chefkok van

El Dorado Breda. Ik heb zoveel als mogelijk mijn vooronderzoek gedaan. Geen overige "zorgbarende"

debiteuren.

 

@MarcovandenMaagdenberg

Idd een hele nieuwe branche. Ik weet dat ik dan 2 verschillende projecten heb maar ben van mening

dat ik dit extra beetje risico wel zal moeten lopen om of te winnen of te loosen. Ik heb inmiddels

een gesprek met een potentiele huurder voor het pand in Rotterdam en hoop echt dat we eruit komen.

Dit houdt dan gelukkig in dat ik me compleet kan focussen op deze nieuwe uitdaging. Heb jij eventueel

nog een collega/vriend/kennis werkzaam in de branche die je zou kunnen aanraden ??

 

@TwaBla

Puur een overweging en goed verstopt een leuk extra inkomstenbron.

 

@Berend68

het is nu een eenmanszaak. je koopt de naam los toros, de activa van het restaurant is van de

eigenaar van het pand. Deze zijn overigens afbetaald en hoef hier dus geen kosten voor te betalen (huur)

Huurprijs van het pandje is 1600 per maand. Hier zitten nog twee bovenverdiepingen bij die na

een kleine verbouwing eventueel doorverhuurd kunnen gaan worden. Pandeigenaar is hiervan

op de hoogte. Deze inkomsten kunnen weer de maandelijkse huurprijs laten zakken. Echter is hier

een bedrag van 17,6K voor nodig. Dit zal in een later stadium plaats gaan vinden. Eventueel samen

met de pandeigenaar daar dit ook waardeverhogend werkt voor t pand.

 

Activatransactie zou je dat kunnen uitleggen ?

 

@highio

om het restaurant succesvoller te maken moeten we wat belangrijke zaken op orde krijgen

het personeel wat er nu werkt spreekt slecht Nederlands, geen duidelijke taakverdeling.

Structuur is er ook niet omdat de huidige eigenaar weinig aanwezig is. Bekende spreekwoord

met de kat gaat hier goed op. Ook zaken als marketing/pr zijn weinig geregeld. Ons taak

is om iig de promotie in Breda en omstreken te voeren. Naamsbekendheid is er onder de

huidige doelgroep. Mensen vinden het eten lekker maar de prijs te hoog. Qua concurrenten

zitten we veilig. 4 directe concurrenten mbt keuken in de stad. De prijzen van 'mijn' restaurant

liggen gemiddeld 18% hoger (!!). Ook zijn er geen acties voor studenten, voetballiefhebbers etc.

Dit restaurant moet prijs en kwaliteit aan elkaar linken. En zo nog duizend ideeen

 

Zooooo pfoe dat was wel even typen. Thanks allemaal voor de feedback.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Goedemorgen Jimmy,

 

Je geeft aan dat het hier een eenmanszaak betreft.

Dan is het eigenlijk al een activatransactie. Schuldeisers "hangen" aan de natuurlijke persoon, in dit geval de verkoper.

 

Bij een activatransactie betaal je alleen voor bijvoorbeeld voorraden, machines en transportmiddelen (niet zijnde lease), alle andere zaken die aan de passivazijde van de balans staan blijven buiten de deal. Zo speel je veiliger als het gaat om "lijken in de kast".

 

Goodwill (fictief vermogen), een weinig tastbaar en bijna altijd discutabel gegeven, dat op deze manier ook wordt buitengesloten. Als de verkoper daar toch geld voor wil zien kun je dat tastbaarder maken door nettoresultaten maal een X-aantal jaren te doen en dan zo een prijs te bepalen. Hoe kleiner het bedrijf, hoe subjectiever al deze bepalingen worden.

Je kunt dan spreken over een earn out. Je stelt voor een bepaalde periode de verkoper (mede)verantwoordelijk voor de te behalen en toegezegde resultaten. Indien aan de voorwaarde wordt voldaan, ga je over tot uitkering. Even kort door de bocht verklaring, in de praktijk ligt het vaak wat complexer, met name op de punten waardebepaling en voorwaarden van de earn out. Een accountant is de meest aangewezen persoon om je hierbij te helpen.

 

 

Succes!

 

Groet,

Berend

Ondernemersbevlogenheid is passie vanuit realisme.

Link naar reactie
  • 0

Maandelijks heb ik de boeken gezien en merk ik een gemiddelde omzet van

16K in de lage maanden (jun-jul-aug-sep) en ongeveer 35K in de betere maanden.

 

Ik snap nooit hoe mensen 4 maanden huurachterstand kunnen krijgen als ze 16k (minimaal) omzetten per maand. Dat is nog geen 10% van de omzet.

 

Ik zou eens wat dieper erin duiken, het probleem zit ergens anders.

Link naar reactie
  • 0

Ik (eigenlijk mijn vrouw, maar de ik vorm praat makkelijker) ben afgelopen jaar ook wat in de Horeca begonnen. Wij zijn dan wel met iets nieuws begonnen met als basis een overgenomen kunstcafe. Ik heb zelf geen horeca achtergrond, net als jou. Mijn vrouw had ervaring in de keuken van een groot restaurant, dus redelijk zoals jou, met een chef kok welke een vriend van je is.

 

Ik zou je daarom adviseren om het niet te licht te nemen. De horeca is een vak apart, waar zelfs mijn studies (MMO en HEAO) en andere ervaringen als ondernemer (IT en Automotive) niks waard bleken. Het restaurant draait en levert zelfs al wat op, maar we blijven van de ene financiele tegenslag naar de andere hobbelen. Als ik het goed begrijp ga je ook inventaris van de huidige ondernemer overnemen. Verkijk je niet op de prijzen van horeca apparatuur. Even wat tegenvallers voor ons, zodat je een indruk krijgt van de bedragen:

- Koffieautomaat, beste van het beste, wel 3 keer stuk geweest. Totaal aan reparaties 3200 euro!

- Koelunit onder de bar, 800 euro

 

Verder moet onze keuken aangepast worden om meer volume te kunnen doen. De minimalistische offerte is 14.000 euro.

 

Wij zijn aan dit avontuur begonnen met een aardige buffer, welke eigenlijk niet voldoende bleek. Dus zorg voor een goede buffer en gebruikt de faktor 2 als je inschattingen maakt, welke je eigenlijk niet kunt maken wegens gebrek aan horeca ervaring.

 

Ik heb qua cijfers niet de wijsheid in pacht, maar 35.000 euro omzet is wel heel veel. Dan hebben we het over een groot restaurant. Dat zou betekenen zo'n 14.000 gasten per maand, oftewel zo'n 350 gasten per avond. Dan heb je het over een groot restaurant met minimaal 150 plaatsen. Misschien kun je eens aan je vriend in de keuken vragen of de omzet klopt met zijn beleving van wat er aan couverts uit gaat.

 

Al met al zeg ik gevoelsmatig dat er hier iets niet klopt;

- een groot restaurant, met een hoge omzet dat verlies draait

- een maandomzet inleggen en je kunt het overnemen

Link naar reactie
  • 0

Ik heb qua cijfers niet de wijsheid in pacht, maar 35.000 euro omzet is wel heel veel. Dan hebben we het over een groot restaurant. Dat zou betekenen zo'n 14.000 gasten per maand, oftewel zo'n 350 gasten per avond. Dan heb je het over een groot restaurant met minimaal 150 plaatsen. Misschien kun je eens aan je vriend in de keuken vragen of de omzet klopt met zijn beleving van wat er aan couverts uit gaat.

 

Die berekening lijkt me niet te kloppen...

 

Ik las toevallig laatst dat de gemiddelde restaurant besteding p.p. op 21 euro zit. Dus 35.000 : 21 = 1667 gasten. Stel dat je alle dagen open bent, dan zijn dat zo'n 55 gasten op een avond.

Link naar reactie
  • 0

Ik ging uit van 25, aangezien TS aangeeft dat dit restaurant duurder is. Verder ben ik er van uitgegaan dat je niet iedere avond vol zit. Ik ben uitgegaan van 4 dagen per week nokkievol en de rest van de dagen met een cocktail op het strand. Dus:

35.000:25:

 

Het had moeten zijn:

35.000*3/13/4/25=80 klanten per avond, 4 avonden per week. Dat klinkt al een stuk realistischer, al zijn wij al blij met 10 :'(

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 249 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.