• 0

Verzameltopic Zoekmachine-optimalisatie (SEO)

Leuke column in Communicatienieuws van Wiseguys-directeur Toine Verheul

 

De kwakzalvers van het internet

 

De laatste jaren hebben we de opkomst van een nieuwe bedrijfstak kunnen gadeslaan, die van de zogenaamde seach engine optimizers. In gewoon Nederlands: zoekmachineoptimalisators. <...> Wat deze bedrijfjes je meestal beloven is een toppositie van jouw website in de grote zoekmachines. Dat is een rare belofte. Zoekmachines doen hun best om min of meer objectieve resultaten terug te geven. Wanneer je website niet hoog scoort dan kan dat twee dingen betekenen: ofwel je hebt je website zo gemaakt dat de zoekmachine er geen raad mee weet, ofwel je hebt een website die door de zoekmachine minder belangrijk wordt gevonden dan andere websites. Aan dat eerste valt wat te doen. Iedere webmaster weet hoe dit moet: maak nette links, vermijd gebruik van JavaScript en Flash voor de navigatie, vul je metatags netjes in, gebruik robots.txt om webcrawlers te instrueren, en zorg dat je site gelinkt wordt op gerespecteerde sites. Als je na deze voorzorgsmaatregelen nog steeds laag scoort zou ik zeggen: pech gehad. Zorg maar dat je site leuker of beter wordt. Voor zoekmachineoptimalisators is dit echter een reden om hun trucendoos open te trekken. <...> Vrijwel iedere grote zoekmachine bestraft misbruik van haar dienst met een extra lage positie. Als je na optimalisatie van je website op nummer 1 staat, is de kans groot dat je na een maand onderaan de lijst bungelt. <...> Ander voorbeeld: Wehkamp. Deze website is zo goed geoptimaliseerd dat zelfs zoeken op "wehkamp" niet het gewenste resultaat bovenaan krijgt. Blijkbaar weet men dit bij Wehkamp ook, want men heeft ten einde raad maar besloten een advertentie te kopen waarin het juiste adres getoond wordt. Een duur grapje en een typisch voorbeeld van het lid op de neus. <...> Misschien genieten zoekmachineoptimalisators hun status wel door het gebrek aan geïnformeerde tegenstemmen. Zoekmachinefabrikanten doen van nature erg geheimzinnig over de werking van hun software. Dit schept ruimte voor mensen die van niks weten maar wel bereid zijn hun mond open te doen. <...> Zoekmachineoptimalisators zijn kwakzalvers in een land waar de geneesheren zwijgen. Zo beschouwd ligt er nog een interessante taak voor ons, als zoekmachinefabrikanten.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Misschien als je eerst eens de "Eerst even lezen voordat je een bericht plaatst!" topic moet doorlezen voordat je weer een forum volspamt:

 

5. Begrijpelijk dat je mensen naar jouw bedrijf of website wilt krijgen, maar ….. reclame plaatsen is niet toegestaan. Sterker nog het wordt vaak als onbeschoft beschouwd!

Je mag in je avatar wel je bedrijfslogo gebruiken en in je je signature melding maken van je website. Dit kun je aanpassen in je profiel (te vinden in ‘mijn account’ in het menu bovenin). Verder kun je, indien je een actief lid bent van Higherlevel.nl, je bedrijfsprofiel toelichten in WieWatWaar

 

 

@TwaLevel / TechNico / Admins: Wat mij betreft verplaatsen jullie de laatste berichten in deze thread naar het Off Topic forum of anders regelrecht naar de prullebak! Het heeft niets meer met SEO te maken.

 

Groet,

Remco

 

 

Wij bieden een professionele website voor starters met alle toeters en bellen. Voor meer informatie ga naar: http://starters.somanythoughts.nl

Link naar reactie
  • 0

http://groups.google.com/group/alt.internet.search-engines/msg/be99a44e65444a8?q=blogger+and+pagerank&hl=en&lr=&ie=UTF-8&rnum=6

 

De tips zijn handig (zie hieronder) maar leid dit nou tot ene penalty vna Google?

 

Blog your site to page 1 of Google:

 

I'm fed up with all the BS handed out here to mislead people so I'm

going to tell everyone how to get their site to page one.

 

1. Download the google toolbar for the pagerank bar. This is a must as

it will tell the pr of the sites you will need to add your link to.

 

 

2. Do a search got blogs in google and look for blogs that are at least

pr6. You don't need to slum in anything lower than a pr6 blog because

Google has artificially raised the pagerank of blogs because they own

most of the free blogger services that everyone is using today. Google

wants to play games and get rich off this well so can you along with

them!

 

 

3. Look for the comments links that most blogs have and write a comment

telling them how nice their blog is as an excuse to add a link to your

own website (they ask for url or homepage in those comment links). Do

hundreds of these that are pr6 on up and you will have hundreds of back

links for your url which will zoom your site up the google ladder of

success. You'll be popular by Google's standards and be playing their

little game.

 

 

4. You will also need text links as well (links that google doesn't

allow as a back link). They are as important as back links in getting

higher ranking and listing in google. You get these from guestbooks.

Find hundreds of guestbooks and post away like mad at them but only ones

that allow you to put your own url at them. It is also good here to

finds guestbooks that are pr4 on up on there are tons of them.

 

 

5. Keywords - don't listen to the people here trying to mislead you on

purpose. You don't need that many keywords ag google's system is based

on link popularity of your site. Just have one keyword for your search

term in your title and maybe 5 on the page itself within the text and

some of the links of your page. All that does is tell google where you

want your site listed at not and it will not help you with ranking at

all. But it is good to use keywords that are not your main search ones

to get your site listed at other minor search terms.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Of het daadwerkelijk tot een Goolge-ban leidt kan ik niet inschatten. Ik verwacht dat Google dit meer ziet als een kleine overtreding en er niet teveel aandacht al zal schenken. Een Google-ban krijg je volgens mij pas als je splogs gaat opzetten (vooral met blogger) en daarbij constant naar je eigen pagina c.q. product linkt.

 

Ik weet wel dat wanneer mensen dergelijke opmerkingen op mijn blog proberen te maken ze geweigerd worden door mijn spam filter (Akismet) of dat ik ze zelf verwijder. Of je er dus wat mee opschiet...ik betwijfel het!

 

Succes!

Remco

Wij bieden een professionele website voor starters met alle toeters en bellen. Voor meer informatie ga naar: http://starters.somanythoughts.nl

Link naar reactie
  • 0

Blog comments hebben relatief weinig waarde (niet per se 0 overigens)

 

 

http://www.seochat.com/c/a/Link-Trading-Help/Links-Frequently-Asked-Questions/4/

 

Blog comment links are now treated in much the same way as guest book links. Google is even suggesting a robots.txt coding to prevent any link popularity or PageRank transfer from blog comments to prevent spamming. It’s important to note that blog comments are very different from blog links themselves. The two link types should not be confused, as they are similar to a website's relationship to its guest book.

 

Are links from guest books valuable to obtain?

 

Guest book links are usually ignored by the search engine algorithms. Possible exceptions are from theme related sites to the guest book site. Even then, the value to link popularity is very low, if providing any value at all.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Er is wel een duidelijke wens van Google om de links in blogs, forums en guestbooks minder of geen waarde te geven. Er is echter niets van bekend dat dit ook een ban zou opleveren. Dit zou voor fanatieke bloggers en posters ook erg vervelelend zijn. Op zich nog steeds een redelijk valide methode om een hogere pagerank te verkrijgen.

Auto leasen? Eerst bij LeaseVergelijker kijken! | InfoTrade: erkend Adwords Qualified Company

 

Hope is not a strategy!

Link naar reactie
  • 0

Er is wel een duidelijke wens van Google om de links in blogs, forums en guestbooks minder of geen waarde te geven. Er is echter niets van bekend dat dit ook een ban zou opleveren. Dit zou voor fanatieke bloggers en posters ook erg vervelelend zijn. Op zich nog steeds een redelijk valide methode om een hogere pagerank te verkrijgen.

 

Voor bloggers is dit 'spammen' ook vervelend omdat het hun pagerank kost. Er is dan ook de 'nofollow' optie bedacht. Hiermee geef je aan dat de gegeven url niet gevolgd moet worden en dus geen invloed op pagerank heeft. Aantal blog applicaties voegt deze automatisch is.

 

Als je zoiets in een blog tegenkomt heeft het 'spammen' dus geen zin:

 

http://www.mijnsite.nl/' rel='external nofollow'>

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Al een tijdje wacht ik tot mijn forum een beetje een hogere pagerank krijgt. Ik heb honderden links op bijvoorbeeld brandweer sites. Altavista heeft een groot deel van deze links geindexeerd:

http://www.altavista.com/web/results?itag=ody&q=link%3Awww.brandpreventieforum.nl&kgs=0&kls=0

Maar google heeft deze links op 1 of andere manier niet geindexeerd:

http://www.google.nl/search?q=link%3Awww.brandpreventieforum.nl&ie=utf-8&oe=utf-8&rls=com.ubuntu:nl:official&client=firefox-a

Zo blijft dus ook mijn pagerank op 0 staan:

http://seopen.com/seopen-tools/pagerank.php (zelf url invullen: www.brandpreventieforum.nl)

Dit terwijl een concurerend forum welke veel minder links heeft, veel minder bezoekers heeft en korter online is pagerank 4 heeft: www.brandbeveiligingsforum.nl/

 

Mijn forum is langer online, heeft meer posts per dag dan dat forum per maand en heeft meer links. Toch heeft het concurerend forum pagerank 4 en mijne pagerank 0.

 

Hoe zou ik er voor kunnen zorgen dat mijn forum ook zo'n hoge pagerank krijgt?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Mijn Google toolbar geeft in firefox en internet explorer ook voor dat andere forum een pagerank van nul. Voor m'n eigen site geeft Google toolbar 2 of 4 al naar gelang de stand van de maan (wisselt iedere week zo'n beetje) en dat tooltje wat je noemt geeft geen resultaat voor m'n site.

 

Vraag me dus af in hoeverre dat tooltje betrouwbaar is.

 

Op google.com/webmasters onder 'webmaster tools' kun je wat informatie zien over wat Google met je site doet. Onder andere of hij geindexeerd is en of er fouten opgetreden zijn bij het doorzoeken.

Link naar reactie
  • 0

Je moet niet vergeten dat Google en andere zoekmachines met meerdere servers werken. Soms verschilt de PR per server.

 

optimised.nl heeft bijvoorbeeld bij sommige servers een PR van 3 en bij de meeste servers een 6.

 

Het ligt dus meestal aan de server... en niet aan het tooltje ;)

http://websitejudge.com/nl/home

Meld nu gratis uw website aan in onze index en laat uw site beoordelen door websitebezoekers!

 

www.optimised.nl

Link naar reactie
  • 0

 

Vraagje aan alle zoekmachine-optimalisten: wie maakt er op een slimme manier gebruik van de aankoopwoede voor Sinterklaas en Kerst? Zowel qua zoekmachineoptimalisatie als zoekmachinereclame?

 

Zelf zag ik dat Gamma actie voert rond Sinterklus (heel slim) maar de domeinnaam links heeft laten liggen en geen zoekreclame maakt (minder slim?).

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Tja... Die acties van de Gamma duren maar 2 weken ( tenminste... meestal )... standaard optimalisatie ( meestal een lange termijn project ) is dan nutteloos.

 

Ze hadden google adwords of iets dergelijks in kunnen zetten maar ook dat zie ik niet zo snel. Aan een kant logisch want op de website van gamma kun je niks kopen. Als ik een bouwmarkt had had ik ook daarin geinvesteerd ... maar... wie ben ik :D

http://websitejudge.com/nl/home

Meld nu gratis uw website aan in onze index en laat uw site beoordelen door websitebezoekers!

 

www.optimised.nl

Link naar reactie
  • 0

Vraagje aan alle zoekmachine-optimalisten: wie maakt er op een slimme manier gebruik van de aankoopwoede voor Sinterklaas en Kerst?

 

Kwa zoekmachineoptimalisatie lijkt me dat lastig, tenzij je de campagnes lang van tevoren start. Het kan namelijk maanden duren voor je betrouwbaar effect ziet van een optimalisatie, is mijn ervaring, zeker als daarbij ook links van derden nodig zijn.

Link naar reactie
  • 0

Ik zie inderdaad weinig bedrijven die echt goed inspelen op het sinterklaas-gebeuren. Vooral kleine webshops zouden hier goed van kunnen profiteren door een speciale sinterklaas-pagina met virtuele verlanglijstjes, send a friend dingen, speciale sinterklaasaanbiedingen enz.

Hier is goed op te optimaliseren, hoewel je wel moet uitkijken dat je niet teveel van je kostbare tijd moet steken in die paar weken per jaar.

Voor een snelle Adwords campagne is het ideaal, maak een mooie landingpage met 5 echte "cadeau"aanbiedingen en wat sinterklaasversiering en adverteer op sint-gerelateerde woorden.

 

Een goed voorbeeld: Bol.com, met adwords campagne en een dedicated sint-shop.

Link naar reactie
  • 0

Mijn tips voor SEO:

 

Kijk zelf eens heel kritisch naar je site, vooral je index pagina. Staat daar nou precies op waarmee jij denkt dat jou potentiele klanten jouw site kunnen vinden?

Weet je precies hoe hoe je klanten jouw site vinden? Welke keywords gebruiken ze hierbij?

Heb je je belangrijkste keywords ook 'onderbouwd' met een stukje tekst eromheen?

 

Zelf ben ik door ervaring wijs geworden: de software die ik gebruik (OSCommerce) is heel artikel gericht. Ik bedoel hiermee, dat in alle teksten en verwijzingen wel de artikelnaam staat, maar niet de naam van de fabrikant. Door 'zelfanalyse' kwam ik er achter dat mijn klanten niet zo snel op artikelomschrijving zullen zoeken, maar veel meer op de namen van de fabrikanten. En die waren dus (bijna) niet te vinden op vooral de index pagina. Dat was een hele eye-opener...

Na grondige aanpassing van de software, ben ik van pagina 5 of 6 (met 20 per pagina) naar nummer 1 gegaan (op de NL) en 1 of 2 op de COM.

Hierbij laat ik Ebay enzovoort achter mij...

Met als zoeknaam mijn nummer 1 merk / type modelauto. Andere modelmerken scoor ik ook zeker niet onaardig, helaas niet op de 1e plaats.

 

Dus nogmaals, geen gekke truuks, geen gerommel met vage software, gewoon jezelf de vraag stellen:

* Hoe zoeken mijn klanten

* Is deze info voldoende aanwezig op mijn site

 

Ik moet toegeven dat ik in een nice markt zit, mp3 speler etc zal een stuk lastiger zijn om op de 1e pagina te krijgen...

... doet leuke dingen op internet ...

Link naar reactie
  • 0

Klikfraude is vervelend, maar slechts beperkt te voorkomen, klikpatronen bij mensen zijn te onvoorspelbaar om waterdichte oplossingen te geven. Daarbinnen wordt iig geprobeerd er iets aan te doen (immers, google heeft op lange termijn weinig voordeel van de extra kliks en het levert imago/merkschade op.)

 

Trouwens, kliks zijn niet zo heel interessant, sturen en meten doe je op basis van de conversie uiteindelijk. Converteert een woord absoluut niet, maar genereert hij wel kliks, dan kost het woord alleen geld (tenzij je echt branding wilt doen wellicht, of je site afhangt van veel bezoek).

 

Conclusie: ja adwords is niet alleen rozengeur en maneschijn, maar als je je campagne goed beheert en stuurt op conversie, kun je er prachtige resultaten mee halen.

Link naar reactie
  • 0

Klikfraude is natuurlijk nooit helemaal te voorkomen. Hopelijk lukt het Google wel om die loze sites eens aan te pakken. Je weet wel, die sites met enkel advertentie materiaal. Daar hoef ik niet op....

 

Wel fantastisch van het systeem is dat het ook snel uitgezet kan worden. Ik heb het nogal eens erg druk en minder behoefte aan nieuwe offerte aanvragen (zoals nu). Met een paar muisklikken stopt de campagne voor een week of een paar en kan nik de achterstand inlopen. Verkeer naar de website loopt dan namelijk al snel met 50% terug.

 

Super manier om te adverteren! ;D

Link naar reactie
  • 0

Als het om om bepaalde reden belangrijk is om snel hoog in de zoekresultaten van Google te komen zijn AdWords een prima middel. Uiteraard is het beter om gevonden te worden via de normale (organische) zoekresultaten, maar dat lukt je niet in elke branche (toerisme, hypotheken enz.).

 

Een aantal van mijn klanten gebruiken AdWords als vervanging van de traditionele media zoals advertenties in bladen. AdWords kost minder (je bepaalt zelf hoeveel) en levert een hoog rendement op. De resultaten kun je goed meten via bijvoorbeeld Google Analytics.

Hayo van Tuinen | www.vantuinen-webdesign.nl | Webdesign & Zoekmachine Marketing

Link naar reactie
  • 0

Je weet wel, die sites met enkel advertentie materiaal. Daar hoef ik niet op....

 

En als die sites nu eens heel veel bezoek, net uit jouw doelgroep weten te trekken... ;D

 

En: zijn die clicks dan minder waard als die van een site die inhoudelijk over andere zaken gaat maar waar je avertentie toevallig wel staat?

 

Het is logisch dat je je gevoelsmatig een beetje genept voelt als jouw advertenties worden gebruikt door een handige jongen die een advertentiesite in elkaar frutselt en slim genoeg is deze hoog te laten scoren in organische resultaten. Echter, de ratio moet hier leidend zijn (iets waar heel veel AdWords adverteerders problemen mee hebben). Dus als die site het publiek uit jouw doelgroep weet te trekken moet je daar gewoon gebruik van maken.

 

Mocht je dit niet willen dan kun je gewoon die ene site uitsluiten uit je campagne en worden je advertenties daar niet meer vertoont.

 

Heel zwart-wit: de bottom line is (ook t.a.v. clickfraude!) wat zijn je kosten per conversie uit de inhoudspagina's. Zijn die goed? Wat zou je je dan druk maken om dit soort zaken..... Zijn ze niet goed, dan onmiddelijk stoppen met adverteren op inhoudspagina's.

 

 

Auto leasen? Eerst bij LeaseVergelijker kijken! | InfoTrade: erkend Adwords Qualified Company

 

Hope is not a strategy!

Link naar reactie
  • 0

De paar sites die ik via de referrers heb teruggevonden genereerden inderdaad erg veel clicks. Van één (1) ip. Loze sites komen zonder kunstgrepen niet zomaar hoog in Google terecht en lappen dus alle regels van het spel aan hun laars. Uitsluiten die rommel.

 

Gekker werd het nog dat ik van deze sites en dat ip later na uitsluiting nog steeds klikken ontving. Toen maar eens een mailtje naar Google gestuurd, leuk nietszeggend antwoord retour ontvangen. Vreemd ook dat ik via Analytics zo af en toe nog steeds clicken via CPC Google ontvang, terwijl mijn advertenties al een maand uit staan. Gelukkig worden die dan ook niet doorbelast.

 

Maar zoals al eerder gezegd, het is geen perfect advertentie systeem maar ik ben er wel erg tevreden over. Kosten-baten verhouding is erg goed.

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 296 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.