Jump to content
  • Welcome to HigherLevel, the Dutch business forum

    Do you have a business question, do you want feedback on your business plan or do you want to advise others? Then you are at the right place at a higher level. Here entrepreneurs come together to take each other to the next level.
    Ask your question, get a quick answer and share your experiences with entrepreneurs. The moment it suits you!
    During the day, evening and weekend 24/7 free advice and exchange of experience with entrepreneurs who understand!
Siemi

Youngtimer zakelijk rijden, maar op Duits kenteken

Recommended Posts

Zowel ik, toch niet helemaal onbekend met belastingwetgeving ed, als mijn accountant komen er niet helemaal uit hoe het zit. Ik zou de belastingtelefoon kunnen bellen, maar de ervaring leert dat de antwoorden daar op dit soort specifieke vragen ook niet 100% betrouwbaar zijn. Dus probeer ik het hier.

 

De situatie

Ik wil graag een youngtimer zakelijk gaan rijden. Tot nu toe reed ik een auto die ook belastingvriendelijk zou zijn geweest, maar uit gemakszucht maar gewoon prive is gebleven. Op zich niks bijzonders. Echter, mijn bedrijf is een Nederlandse BV en ik ben woonachtig in DLD. Uiteraard is een dergelijke auto op Duits kenteken goedkoper en wil ik dat voordeel graag meepakken. Ook is mijn NL bv geregistreerd op een Duits adres, dus een NL op naam zetten is sowieso problematisch. Hoe kan ik toch een zakelijke auto rijden?

 

Optie 1:

Auto op mijn prive naam in DLD, aangezien duitsland geen auto wil registreren op een NL BV. Alleen is hij dan niet zakelijk, dus ik verwacht met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid dat de belastingdienst dit niet accepteerd.

 

Optie 2:

Auto op NL kenteken. Dat is dan wel weer zonde van de BPM (nee, gaat niet om een oud kadettje maar een Mercedes S klasse oid) en de duurdere mrb.

 

Optie 3

Auto op naam van einzelfirma van mijn vrouw (restaurant) en van haar een faktuur krijgen voor het registreren van de auto. Maar hoe doe ik het dan met de betaling van de auto uit mijn bedrijfsvermogen? Dat geld zit niet in het bedrijf van mijn vrouw.

 

Optie 4

Einzelfirma in DLD starten en de auto op naam van die firma en vervolgens doorbelasten aan mijn bv. Zelfde probleem als opte 3, maar ik hoef er mijn vrouw niet mee te belasten en een Duits BTW nummer kan ik sowieso ook wel gebruiken.

 

Overigens heb ik een IT bedrijf en een auto bedrijf en zou hij idealiter ten laste van het IT bedrijf moeten komen. Wie weet hoe dit werken kan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dag Siemi

 

Als het om een youngtimer gaat dan zal het met de BPM reuze meevallen lijkt mij. Optie 2 lijkt me dan ook je beste uitweg, in elk geval qua zekerheid dat de fiscus instemt.

 

groet

Joost


Denarius Advies Fiscaal-juridisch adviseur: rechtsvormkeuze/-wijziging, samenwerkingsverbanden, bedrijfsoverdracht en exit-strategie: legal and tax

Share this post


Link to post
Share on other sites

De BPM zal zo'n 900 euro zijn plus dat in NL de wegenbelasting zo'n 2000 euro duurder is. Toch wel een fors bedrag....

Share this post


Link to post
Share on other sites

prive kopen en dan 19cent per kilometer declareren. kom je het goedkoopste mee uit.


Sometimes your the windshield and sometimes your the bug.

You need to get on the side of the windshield

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat heb ik nagerekend, dat is toch fors duurder. Zakelijk rijden is echt met heel veel afstand het goedkoopste.

Share this post


Link to post
Share on other sites

opties 3 en 4 zijn onzinnig omdat ze niet de werkelijkheid weergeven. In zoverre laat ik me daar niet over uit.

Optie 1 is wankel omdat dan inderdaad de BV niet de eigendom van de auto heeft.

 

Als het echter alleen gaat om de juridische kant van de zaak, vraag dan de NL fiscus om akkoord dat zij de feitelijke registratie op jouw privé naam negeren en de auto voor de VPB en LB aanmerken als eigendom van de BV!

 

Probleem opgelost. Ik zie niet in waarom ze daar niet mee in zouden kunnen stemmen. Ik heb langs deze weg ook eens akkoord ontvangen dat een op privé naam gehouden effectenportefeuille (die steevast in de BV administratie werd geboekt) toch aan de BV werd toegerekend. Andere weg is om het gewoon te boeken als een auto van de BV zonder akkoord vooraf. De fiscus heeft geen inzage in de Duitse registratie en als je consequent alles in de administratie van de BV boekt, dan volg je een bestendige gedragslijn en is de fiscus daar vaak wel akkoord mee.

 

Gezien het belang zou ik opteren voor een akkoord vooraf.

 

groet

Joost


Denarius Advies Fiscaal-juridisch adviseur: rechtsvormkeuze/-wijziging, samenwerkingsverbanden, bedrijfsoverdracht en exit-strategie: legal and tax

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mijn accountant vond optie 3 het beste. Gezien het geld dat er mee gemoeid is wil ik het graag vooraf zeker hebben. Bij wie zou ik bij de fiscus moeten zijn voor akkoord? Gezien eerdere ervaring met de belastingtelefoon en adviezen die niet kloppen, zou ik het dan graag op papier hebben.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je accountant moet even achter zijn oren krabben over de fiscale juistheid van zijn advies ;)

Het is simpelweg niet de werkelijkheid en ik ken de Duitse fiscus niet, maar ik ben wel benieuwd naar hun mening over optie 3.

 

In theorie zou dan de Duitse EMZ van je vrouw de auto kopen. Jouw BV krijgt van de EMZ van je vrouw facturen voor de aanschaf van de auto en voor de doorlopende kosten.

 

Probleem:

Jouw BV huurt in Duitsland een auto! Dus BPM betalen in NL!

 

Ik zie echt meer in optie 2 met akkoord vooraf van de fiscus.

 

Overigens: je gaf aan dat de BV geregistreerd is op een Duits adres. Doet de BV nog wel wat in NL? Anders zou de BV op grond van het woonplaatsbeginsel Duits belastingplichtig zijn.....

 

groet

Joost

 


Denarius Advies Fiscaal-juridisch adviseur: rechtsvormkeuze/-wijziging, samenwerkingsverbanden, bedrijfsoverdracht en exit-strategie: legal and tax

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is een accountant uit de grensregio, dus hij zou thuis moeten zijn in dit soort zaken. Echter komt dit zo weinig voor.....

Hij zou het dan inderdaad opzetten als een soort lease/huur constructie, waarbij het restaurant de auto verhuurd aan mijn NL IT bedrijf. Een kennis van me heeft een Duitse auto bv waar de auto onder valt en die rijdt hij tegen Duitse bijtelling. Ik wil nu net juist NL bijtelling, ook omdat ik 100% Nederlands inkomen heb.

 

Mijn BV is in Nederland belastingplichtig omdat de werkzaamheden voor 100% binnen Nederland worden uitgevoerd. De bv is trouwens statutair wel in NL gevestigd.

 

Ik ben overigens niet BPM plichtig, aangezien ik in Duitsland woon. BPM is overigens mijn ding 8)

 

Ik ga morgen eens bellen of ik van iemand van de belasting toestemming kan krijgen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben overigens niet BPM plichtig, aangezien ik in Duitsland woon. BPM is overigens mijn ding 8)

 

Ik ga morgen eens bellen of ik van iemand van de belasting toestemming kan krijgen.

 

Niet jij maar jouw BV is dan BPM plichtig!

 

Doe aub niets via de telefoon. Als je zekerheid wilt, schrijf een brief aan de fiscus.

 

groet

Joost


Denarius Advies Fiscaal-juridisch adviseur: rechtsvormkeuze/-wijziging, samenwerkingsverbanden, bedrijfsoverdracht en exit-strategie: legal and tax

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voor de BPM plicht van de BV kan ik vrijstelling krijgen, aangezien meer dan 50% van de zakelijke km's in Duitsland wordt gereden. De Nl-D grens ligt net gunstig daarvoor.

 

Zoals ik al aangaf heb ik geen hoge pet op van telefonische adviezen. Daar is dit te specifiek voor en je kunt er bij problemen pas aanspraak op maken als het op papier staat. Kunst is alleen uit te vinden wie dat op papier kan zetten. Normaal gesproken is dat een kastje en muur verhaal :-\

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat je altijd goedkoper uit bent als je die auto "Duits" houdt. Waarom leen je je vrouw niet het benodigde geld om die auto te kopen? Zij kan daarna ook aan jou voor het gebruik factureren en jij boekt de 0,19 ct per KM op je BV.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als de BV feitelijk in Duitsland is gevestigd en geregistreerd, dan zou het op zich geen probleem moeten zijn om een auto op Duits kenteken te registreren. Wat of wie houdt die registratie tegen?


Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het lijkt me geen probleem als TS als inwoner van DLD op eigen naam in DLD een auto koopt en vervolgens wel alle kosten ten laste van zijn NL BV brengt (o.a. tanken met bankpas zaak). Want ook in dat geval wordt deze auto door de NL-fiscus gezien als één waarop de NL-regels inzake privé-gebruik auto van toepassing zijn. En de NL BTW op de aan de BV in rekening gebrachte en door haar betaalde operationele kosten is dan ook aftrekbaar.


Douwes Fiscale Diensten: Meester in Fiscaal Maatwerk www.douwesfiscalediensten.nl

Share this post


Link to post
Share on other sites

De TS heeft allang zijn sporen geteld....

Share this post


Link to post
Share on other sites

TS heeft vandaag met de belastingdienst gebeld, maar nog niet met de juiste persoon gesproken. Ik word, als het goed is, morgen teruggebeld. Het was vandaag een beetje druk met een dochter die geopereerd werd, dus vandaar dat ik pas nu weer reageer.

 

Ik heb even een rekensommetje gemaakt. De totale autokosten per jaar zullen zo´n 13,000 euro zijn. Afgelopen jaar heb ik aan mezelf net geen 5000 euro km vergoeding betaald. Met een bijtelling die me netto 750 euro per jaar kost, is het wel duidelijk waarom zakelijk rijden heel erg de voorkeur heeft....... Ik zal morgen wel even een rekensommetje er bij zetten voor geinteresseerden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Siemi, bellen met de fiscus is fijn (nou ja...), maar je hebt er geen fluit aan, zoals je zelf eerder ook al hebt gezegd. Stel je vraag dus schriftelijk en vraag om een schriftelijk antwoord, dan krijg je van de fiscus meestal binnen 8 weken een schriftelijk antwoord waar je wél rechten aan kunt ontlenen. Veelal zijn hun antwoorden daardoor wel zo vaag of afwijzend dat je beter direct een echte belastingadviseur (dus één met o.a. een beroepsaansprakelijkheidsverzekering) had kunnen inhuren.

 


Douwes Fiscale Diensten: Meester in Fiscaal Maatwerk www.douwesfiscalediensten.nl

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou zeggen: je kiest voor een prachtige auto (ik rijd zelf een import 300TE in privé en declareer zakelijke km's), zet 'm gewoon op NL kenteken en geniet vooral van de auto... Met Duits kenteken krijg je weer inbraakkosten als je 'm in Amsterdam parkeert. Je kunt wel eindeloos blijven zoeken naar iets goedkopers of minders, maar als je dit soort auto's rijdt, dan zoek je toch juist meer, beter, mooier? Die paar honderd euri per jaar... Kom op, geniet!


www.bizzionair.nl

Share this post


Link to post
Share on other sites

IDie paar honderd euri per jaar... Kom op, geniet!

Eh, een paar honderd maakt niet uit. Daarom staat mijn huidige auto ook gewoon prive. Ik heb het echter niet over een paar honderd.....

 

Concreet voorbeeld, Mercedes S500 W140.

Afschrijving 2345
MRB 440
Verzekering 800
Onkosten 1500
Brandstof 6092
Totaal 11177

Incl BTW zou dit 13301 zijn, dus auto prive rijden zou 13.301 euro kosten. Per jaar.

*brandstof, 35000km, 1 op 7, 1,45 per liter

 

De bijtelling kost me netto 780 euro (5000 * 0,3 * 0,52). Verder heb ik prive dan geen autokosten en zakelijk 11.177 euro aan autokosten.

 

Bij prive rijden zou ik me 22.000km uit kunnen keren, hetgeen 4180 euro betekent. Daarvoor heb ik dan nog wel 9121 euro aan extra prive auto kosten, wat me zo'n 19.000 euro aan bruto salaris kost.

 

Tuurlijk zitten er nog wat meer haken en ogen aan, zoals VPB. Ook zouden de bedragen eigenlijk omgerekend moeten worden naar een zelfde eenheid (dus of prive euro's of zakelijke euro's). Zakelijk rijden kost dus ongeveer 3910 prive euro's tegenover ruim 9000 euro bij prive rijden.

 

En nu duizelt het me van de cijfertjes. Koffietijd ;D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoe kom je aan zo'n lage bijtelling?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Das waar ook, is 35% van de dagwaarde ipv de 30%. Soms denk je iets te weten en had je het beter even op kunnen zoeken. De bijtelling is die 910 euro per jaar. En dat voor een auto met een nieuwwaarde van 150.000 euro of zo.

Share this post


Link to post
Share on other sites

MRB lijkt mij erg laag voor zo'n grote auto. Zou + € 1000 moeten zijn. Ook zou ik de ROB bij een S500 hoger zetten: weet je wat een uitlaatje kost? Brandstof (benzine gok ik) kom ik bij 35K op minstens 7500 euri. En waarom schrijf je zo zwaar af op een auto die in aanschaf relatief goedkoop is en nog heel veel jaren mee kan?

Het duizelt inderdaad: reken alles nog eens goed door. En nogmaals: als je dit type auto wilt rijden, moet je de onbetaalbare 'fun-factor' serieus meewegen in je beslissingen.


www.bizzionair.nl

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik wil je niet ontmoedigen, want een ‘youngtimer’ van de zaak kan inderdaad best voordelig zijn. Heb er toevallig zelf ook een.

(Overigens moeten we een beetje oppassen om dit al te rooskleurig af te schilderen, want als zij in Den Haag een voordeeltje voor de ondernemer ruiken, dan liggen er straks - opnieuw! - allerlei wetsvoorstellen op tafel om dit “af te romen”…).

 

Maar je moet het wel in proporties zien en ik zie hier allerlei berekeningen:

Zoals in je laatste post:

 

De bijtelling is die 910 euro per jaar. En dat voor een auto met een nieuwwaarde van 150.000 euro of zo.

 

Dan zou de dagwaarde dus 2.600,- euro zijn. Een auto die ooit (met de huidige prijspeil) 150.000,- euro gekost heeft en nu 2.600,- waard is, lijkt mij toch op z’n zachts gezegd “goed gebruikt”.

 

Als deze gerestaureerd zou zijn, dan ligt de dagwaarde toch aanzienlijk hoger.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Peter: Ik denk dat een restwaarde van 2600 euro realistisch is. Ik heb zelf een Mercedes youngtimer en de gebruikt-prijzen zijn dramatisch gedaald. Men wil liever een 1.1 liter reutelaar of zo'n accubak-op-wielen in plaats van een fijne auto. Die dan natuurlijk wel 1:7 rijdt. Daar heeft 'men' natuurlijk groot gelijk in.

 


www.bizzionair.nl

Share this post


Link to post
Share on other sites
Let op: het laatste bericht in het topic waar je op wilt reageren is meer dan zes maanden oud. Onnodig oude topics omhoog halen wordt niet altijd gewaardeerd, maar natuurlijk mag je nog wel op oude topics reageren.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 2 leden online en 152 gasten

    (See full list)    
  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept