• 0

Zelfstandigenaftrek creëert verlies

Beste mensen,

 

Mijn vraag gaat over de zelfstandigenaftrek, ik heb in 2010 inkomen uit dienstbetrekking gehad en winst uit onderneming. Die laatste is ongeveer 5.000 euro. Als ik nu de aangifte invul dan kom ik uit op een verlies door de ondernemersaftrek van 11.537 euro. Nou heb ik al een beetje gesurft en ik heb gelezen dat dit kan omdat ik starter ben.

 

Vraag 1: is dit correct?

 

Vraag 2: gevolg is dan dat ik belasting terug krijg die door mijn werkgever is ingehouden, ook correct?

 

Vraag 3: waarom is mijn MKB-vrijstelling een negatief bedrag en verlaagt dit dus mijn verlies?

 

Mijn dank is alvast groot!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als je startersaftrek (SA) ook krijgt dan zou je met een winst van € 5000 en samen met de zelfstandigenaftrek (ZA) slechts €11607 moeten zien. Zie dit

Ik begrijp jouw waarde dus niet. Ook niet de negatieve MKB. Heb je goed gekeken?

Ondernemersaftrek maakt minder (belastbare) winst, kan ook negatief worden (=verlies).

Buiten alle andere zaken om € 5000-€11607 = - € 6607,-

 

Link naar reactie
  • 0

@brood, je quote de bedragen van 2011 voor voor 2010 is het bedrag genoemd door dfh1972 gewoon maximaal 11537

 

 

@dfh1972

vraag 1, ja correct als starter kun je uitkomen op een verlies na toepassing van de zelfstandigen en startersaftrek.

vraag 2, ja die kan/zal verrekend worden met je loondienst inkomen.

vraag 3, Inderdaad de mkb vrijstelling pas je zowel toe bij verlies als winst dus zorgt er voor dat je verlies lager uitkomt.

 

op de website vind ik die info niet maar als je in de help van het aangifte programma zoekt dan kom je dit zinnetje tegen

 

De mkb-winstvrijstelling is 12% van het gezamenlijke bedrag van de behaalde winst uit 1 of meer ondernemingen. Om de mkb-winstvrijstelling te bepalen, moet u deze winst eerst verminderen met de ondernemersaftrek.

 

Als uw onderneming verlies lijdt, verkleint de mkb-winstvrijstelling het verlies.

 

 

Link naar reactie
  • 0

*** Natuurlijk was Roel mij weer voor ;D ***

 

 

Je maakt geen verlies, want alleen de belastbare winst wordt hierdoor beinvloed - m.a.w. het deel van je winst waarover je belasting moet betalen.

 

 

Helemaal mee eens Peter.

 

 

Als dit bedrag negatief uit zou komen stel je het gelijk aan 0, dus ook je MBK aftrek wordt dan 0.

 

 

Ben ik niet met je eens. TS geeft aan dat hij starter is. Als TS recht heeft op startersaftrek kan de zelfstandigenaftrek hoger zijn dan de winst. Hierdoor drukt hij dus zijn fiscale inkomen uit loondienst en heeft hij recht op een teruggave van de loonheffing. Voor een heldere staving zie: http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/ondernemen_kosten/ondernemen_kosten-18.html#P190_17463 (helemaal onder aan de tabel). Ik zou de aftrek dus zeker niet op 0 stellen.

Het is volgens mij ook niet zo dat de MKB-aftrek 0 wordt. Bij een negatieve belastbare winst zorgt deze er nu voor dat de aftrek minder wordt. Dat is een nadeel dat je verplicht bent om te nemen.

 

@dfh1972

Je moet wel heel zeker weten dat je aan het urencriterium komt en dit moet je administratief kunnen onderbouwen. Heb je 1.225 uur gewerkt in je eigen onderneming? Als dit niet zo is heb je geen recht op zelfstandigenaftrek!

 

Succes!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Beste dfh1972,

 

Heb jij wel recht op de zelfstandige en startersaftrek? Je moet daar namelijk het urencriterium voor halen en je geeft aan dat je ook een dienstbetrekking hebt.

 

Als je dat doet, dan heeft iedereen gelijk over het feit dat je fiscale winst (is wat anders dan je boekhoudkundige of commerciële) winst lager wordt. Zie ook daar dit draadje voor

 

https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=47;action=display;threadid=35446;start=15#msg330499

 

Groeten,

 

Sander

 

 

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 0

Overigens kan tegenwoordig de ZA en SA leiden tot verlies dat in het jaar zelf compensabel is met overig inkomen in box 1.

Zodra de startersaftrek vervallen is, kan de ZA hooguit leiden tot een winst van nul (en geen verrekening met ander inkomen in box 1). Wat dan nog resteert aan ZA schuift door naar een volgend jaar.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

@Sander: Ik ben alleen in de eerste drie maanden van het jaar in loondienst geweest. Rest van het jaar ben ik bezig geweest met het opstarten van mijn eigen bedrijfje. Ik voldoe daarom aan het urencriterium.

 

@Joost: bedankt voor de tip van het doorschuiven van de ZA!

Link naar reactie
  • 0

@Sander: Ik ben alleen in de eerste drie maanden van het jaar in loondienst geweest. Rest van het jaar ben ik bezig geweest met het opstarten van mijn eigen bedrijfje. Ik voldoe daarom aan het urencriterium.

 

 

Nog even voor de zekerheid: je voldoet aan het urencriterium omdat je tenminste 1.225 uur voor je eigen onderneming hebt gewerkt. Het feit dat je 9 maanden niet in loondienst bent geweest is niet relevant voor het voldoen aan het urencriterium.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Zodra de startersaftrek vervallen is, kan de ZA hooguit leiden tot een winst van nul (en geen verrekening met ander inkomen in box 1). Wat dan nog resteert aan ZA schuift door naar een volgend jaar.

 

Joost,

In welke post (IB aangifte) kan er dan de volgende jaren het bedrag van de “Niet-gerealiseerde zelfstandigenaftrek” het beste geplaatst worden?

 

Ik denk dat ik het al gevonden heb: 8)

Aftrekposten / Restant persoonsgebonden aftrek over vorige jaren, niet?

 

Link naar reactie
  • 0

Ja, dat klopt, Joost,

 

Maar als ik die waarde ken uit de aangifte 2010, dan zou je die waarde toch bij de belastingopgave van een volgend jaar (2011) weer als aftrek willen invoeren? Dat versta in onder doorschuiven. En de vraag was. Waar doe je dat in de aangifte van het volgend jaar?

Groet,

Brood

 

Link naar reactie
  • 0

Best Forum,

 

Nog een aanvullende vraag:

Wat als ik als starter op een negatief belastbaar inkomen uitkom na ondernemersaftrek maar geen ander inkomen in box I heb om dit dit jaar mee te verrekenen? Mag ik het dan alsnog doorschuiven naar volgende jaren, of heb ik dan pech?

 

Bij voorbaat dank!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 122 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.