• 0

Overheid zelf schuld dat BSN nummer in fraude circuit kan komen.

We moeten het weer van een Consumenten programma’s als RADAR van vanavond vernemen dat er weer iets mis is met onze regelgeving en speciaal over de privacy bescherming. Zie Radar site

De overheid stelt dat ons privé Burger Service Nummer (BSN) alleen binnen overheidsinstanties gecommuniceerd mag worden op documenten of digitaal. Dus niet in het particuliere (lees openbare) circuit.

En wat weten wij?

Ons paspoort met BSN nummer wordt te pas en te onpas gekopieerd voor allerlei legitimatie verplichtingen.

Voor alle EMZ-ers of ZZP-ers genoemd (en wellicht alle vof-ers) wordt door diezelfde overheid een BTW nummer verschaft dat op elke factuur moet staan. En we weten, of dan weet ieder het nu dat het BTW nummer van EMZ eigenaars bestaat uit het (laat maar raden) HET BSN NUMMER.

Ook bijvoorbeeld wordt beschreven dat een onderneming willen ze een ZZP-er zonder risico een opdracht geven, ze een VAR kunnen vragen aan deze persoon en ook een kopie van zijn legitimatiebewijs in bezit moet hebben wanneer ze controle zouden kunnen krijgen van de belastingdienst. Dus wanneer er ergens gefraudeerd kan worden met het BSN nummer dan kan het nu volledig makkelijk, omdat het zo geregeld wordt door onze lieve overheid.

Wanneer ik dit soort berichtgeving verneem zakt werkelijk mijn broek af van verbazing en wil ik hier een groot scheldwoord neerzetten.

Wat is jullie opinie hierover?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

21 antwoorden op deze vraag

  • 1

Brood,

 

een bekend probleem, maar ik vrees dat een groot scheldwoord neerzetten niet gaat helpen. In het begin was ik er redelijk nonchelant over, vooral over dat bsnnr dat btw nummer word. Ik had zoiets van ach het is een nummer en met alleen een nummer en adresgegevens doe je niet veel zolang je je kopie paspoort maar niet laat slingeren (want dat is vaak de eis van allerlei instanties voor inschrijving/registratie whatever..) maar inmiddels word ik ook steeds voorzichtiger,

 

Ik ben altijd vrij spaarzaam met het verstrekken van mijn kopie paspoort. En wat ik vrijwel altijd doe is de instructies uit deze informatie brochure opvolgen (vooral de tips op dia 3 vind ik erg waardevol)

 

- Ik zet dus op elke kopie paspoort voor wie het bestemd is

- Ik streep het bsn nummer door zowel rechtsboven als onderin in de onderste regels met nummers

 

voor rijbewijs is het wat makkelijker, daar is het bsnnummer op de achterkant gezet. dus zolang ze alleen een kopie van de voorkant maken hoef je ook alleen maar erop te schrijven voor wie het bestemd is.

 

Kortom ik vrees dat het vooralsnog afhangt van je eigen waakzaamheid. En je zult af en toe een discussie moeten voeren over nut en noodzaak. En dat doe ik dus ook gerust. Vorig jaar ging ik naar een leverancier waar de portier een kopie van mijn paspoort wilde anders kwam ik er niet in. Daarop heb ik de accountmanager gebeld dat ik mijn paspoort niet ging afgeven om omzet te komen brengen. De accountmanager heeft heel snel voorgesteld om dan maar buiten de poort de afspraak te houden. Naderhand heeft hij mij nog gebeld met excuses en dat in de instructie van de portier staat dat ze een legitimatie moeten vragen om in te zien niet om te kopiëren en dat dat de volgende keer zo zou gaan. Daarna geen problemen meer gehad.

Link naar reactie
  • 0

Bij de introductie van het sofinummer werd er wettelijk vastgelegd dat het alleen bedoeld was voor de belasting. Dat is ook meteen de reden waarom het van naam is gewijzigd. Nu kon men er een nieuwe invulling aan geven. En als het aan de huidige regering ligt kan het nog veel verder worden uitgebreidt. Ik kan helaas de bron niet meer vinden, maar er waren plannen om bijvoorbeeld het rekeningnummer te koppelen aan het BSN.

 

Lang heb ik geprobeert om mijn gegevens niet overal te bekend te laten worden, maar de overheid doet er alles aan om dit onmogelijk te maken. Denk hierbij maar aan het rekeningrijden wat gecontrolleerd wordt met camera's, de ovchipkaart, alle camera's aan de zijkant van de snelwegen, maar ook dingen die wat meer omstreden zijn, zoals de toegang tot bankrekeningen, EPD, telefoongesprekken, email etc.

 

Daarnaast zijn de wetten (zowel in Nederland als internationaal), totaal niet opgewassen tegn de huidige technologie. Kijk maar naar de "sociale" plannen van google. Portretrecht bestaat alleen als je met keiharde bewijzen komt dat jij degene bent die op de foto staat. Foto's van vroeger mogen gewoon gebruikt worden en kun je weinig ondernemen, zelfs als men je met prive gegevens getagd wordt.

WIl je echt anoniem blijven en wil jen iet dat men je op internet kan vinden, dan zul je hier dagelijks mee bezig moeten zijn.

 

Wat ik duidelijk wil maken is dat privacy tegenwoordig niet meer bestaat. Ik denk dat het BSN maar een klein onderdeel is van het verliezen van privacy.

 

Maar zelfs als dit allemaal niet zo zou zijn, de overheden gaan zo laks met je gegevens om dat kwaadwillende toch wel achter die gegevens komen.

Link naar reactie
  • 0

@ Roel e.a.

Ik kan begrijpen dat je alert moet zijn op wat je afgeeft. Zoals goed door jou uitgelegd. Maar er wordt teveel genoemd dat een kopie van een legitimatiebewijs er moet zijn. Zie alleen nog maar collages uit “Handboek Loonheffing” die ik even neerzet in de attachment. En zelfs onlangs is het op dit HL draadje ook weer eens genoemd

 

Technisch is een kopie waarop gekrast ook géén kopie.

Ten tweede: Een kopie kan weer gemanipuleerd worden zodat deze weer verenigd is met het BSN dat ergens anders vandaan kan komen (100.000 BTW nummers).

De verplichting van instanties om kopies te moeten hebben van legitimatiebewijzen van personen gaat volgens mij tegen de noodzakelijke privacy en de bescherming van personen tegen financiële delicten.

 

Ik wil dan enkele stellingen hier lanceren:

 

[*]Om bovenstaande reden zou men zelfs geen kopies meer moeten maken van je legitimatiebewijzen. Ook niet met delen weggekrast of bedekkingen.

[*]Kopies zijn niet rechtsgeldig dus waarom zouden we ze ook leveren?

[*]@W-Media: Geen enkele instantie mag op grond van een kopie een overeenkomst of transactie of andere afspraak beogen.

[*]Daar EMZ-ers hun BTW nummer hebben moeten gebruiken dienen ze een nieuw uniek BSN nummer te krijgen. Het BTW nummer kan daardoor blijven bestaan. Alleen de overheid weet de link.

 

 

Doordat de overheid stelt dat het BSN alleen binnen overheidsinstanties mag circuleren, zou er een controle moeten plaatsvinden bij openbare instanties maar ook bij banken en verzekeringsmaatschappijen op het in bewaring houden van een legitimatiebewijs met BSN nummer. Zij hadden volgens mij een zekere zorgplicht moeten hebben om hun klanten erop te wijzen dat de BSN niet zichtbaar zou moeten zijn. Of deze instanties moeten uit eigen overweging de kopies (zeker met BSN) aantoonbaar vernietigen.

 

@odems:

Nee/ja, deze keer was de inhoud acceptabel gepresenteerd. In RADAR worden ook nog weer politici aan tafel gezet die dan weer beantwoorden dat het inderdaad een risico is en ze er iets aan zullen doen (vragen stellen ). Er is dus weer een populair makend TV programma nodig om politici alert te maken en aan het werk te zetten.

Nog bedankt voor ieders reactie.

kopie_verplichtingen.doc

Link naar reactie
  • 0

Als mensen echt kwaad willen kan je zo veel je best doen, maar ze komen aan je gegevens!. Als het niet via het net is dan wel van je post die je krijgt thuis of op je werk(post jatten).

 

Correct maar dat betekend niet dat een telecomboer zomaar hetgeen mag doen wat hij wil natuurlijk om maar een voorbeeld te geven. Daarom hopen we ook dat Radar de petitiesite opneemt in de uitzending van aankomende week, helaas zijn ze alleen op maandag bereikbaar dus dat wordt bellen maandag :)

Link naar reactie
  • 0

Als mensen echt kwaad willen kan je zo veel je best doen, maar ze komen aan je gegevens!. Als het niet via het net is dan wel van je post die je krijgt thuis of op je werk(post jatten).

 

Correct maar dat betekend niet dat een telecomboer zomaar hetgeen mag doen wat hij wil natuurlijk om maar een voorbeeld te geven. Daarom hopen we ook dat Radar de petitiesite opneemt in de uitzending van aankomende week, helaas zijn ze alleen op maandag bereikbaar dus dat wordt bellen maandag :)

Moeilijk hoor, die telecom boer moet zijn bedrijf ook beschermen voor oplichting en verduisteringen van toestellen en abonnementen.

Link naar reactie
  • 0

Als mensen echt kwaad willen kan je zo veel je best doen, maar ze komen aan je gegevens!. Als het niet via het net is dan wel van je post die je krijgt thuis of op je werk(post jatten).

 

Correct maar dat betekend niet dat een telecomboer zomaar hetgeen mag doen wat hij wil natuurlijk om maar een voorbeeld te geven. Daarom hopen we ook dat Radar de petitiesite opneemt in de uitzending van aankomende week, helaas zijn ze alleen op maandag bereikbaar dus dat wordt bellen maandag :)

Moeilijk hoor, die telecom boer moet zijn bedrijf ook beschermen voor oplichting en verduisteringen van toestellen en abonnementen.

 

Moet hij ook 100% alleen maken ze van hun probleem ons probleem en zo werkt het dus niet. Dan moet zo'n bedrijf contact zoeken met de desbetreffende overheidsinstelling. Als ik als bedrijf zijnde continu pakketten kwijt raak bij TNT kan ik ook niet zeggen dat is de schuld van mijn klanten, misschien een vreemde vergelijking maar zo is het natuurlijk wel.

Link naar reactie
  • 0

Ik mis de insteek dat Radar doet waar ze goed in zijn: opkloppen van zaken die allang bestaan.

 

Kom op mensen. Iedereen met een eenmanszaak weet al sinds jaar en dag dat diens BTW nummer begint met het eigen sofi-nummer (nu BSN). Dat is toch helemaal geen geheim of nieuws meer!

 

Het wordt weer eens opgeklopt tot een mogelijk fraude instrument jegens ZZP-ers. Ik moet echter de eerste nog tegenkomen die iets kan met mijn BSN waar ik geen toestemming voor gegeven heb. BSN zelf zegt namelijk niets zonder aanvullende data.

 

groet

J

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ik mis de insteek dat Radar doet waar ze goed in zijn: opkloppen van zaken die allang bestaan.

 

Kom op mensen. Iedereen met een eenmanszaak weet al sinds jaar en dag dat diens BTW nummer begint met het eigen sofi-nummer (nu BSN). Dat is toch helemaal geen geheim of nieuws meer!

 

Het wordt weer eens opgeklopt tot een mogelijk fraude instrument jegens ZZP-ers. Ik moet echter de eerste nog tegenkomen die iets kan met mijn BSN waar ik geen toestemming voor gegeven heb. BSN zelf zegt namelijk niets zonder aanvullende data.

 

groet

J

 

Hier ben ik het mee eens, het is niet iets nieuws wat ze brengen.Maar er kan wel degelijk misbruik van jou bsn nummer gemaakt worden met wat knip en plak werk, denk aan illegale werknemers.

Link naar reactie
  • 0

Is er iemand op dit forum die een persbericht op een krantensite kan krijgen?

 

Het zou helemaal niet mooi zijn als iedereen zomaar berichten op de grote krantesites zou kunnen zetten. Dan krijg je daar net zoveel zinloze humbug als op die persberichtensites. Het voordeel van goeie nieuwssites is dat ze nieuws selecteren.

 

;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

wat een onzin artikel. Ik geloof er geen snars van en wel om het volgende erg doorzichtige feit:

 

Digid bevestigt nooit en te nimmer je zelf gekozen inlognaam en wachtwoord per post of anders aan je!

 

Als je een digid aanvraagt, vul je bij de aanvraag je zelfgekozen inlognaam en wachtwoord in. Van digid krijg je per post alleen maar een activeringscode, geen inlognaam en geen wachtwoord!! Als je vergeten bent je inlognaam en wachtwoord zelf te noteren of te onthouden, dan kun je met de post van digid helemaal niets!!

 

Als Joyce uit het artikel langs deze wijze opgelicht is, dan moet het haast wel een huisgenoot zijn geweest die toegang had tot het stuk papier of een tekstbestand waarin Joyce zelf genoteerd had wat zij als inlognaam en wachtwoord gekozen had.

 

Enkel door de post snuffelen kan nooit tot deze fraude geleid hebben!

 

Dat de fiscus zonder controle de teruggaven uitbetaald heeft, is uiteraard laakbaar!

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Van hun FAQ:

 

http://www.digid.nl/vraag-en-antwoord/?nodeid=1967

 

Ik ben mijn gebruikersnaam vergeten

Om veiligheidsredenen kunnen wij uw gebruikersnaam niet doorgeven. Wanneer u uw gebruikersnaam bent vergeten, kunt u opnieuw een DigiD aanvragen.

 

http://www.digid.nl/vraag-en-antwoord/?nodeid=1968

 

Ik ben mijn wachtwoord vergeten

Om veiligheidsredenen verstrekt DigiD geen vergeten gebruikersnamen en wachtwoorden. U kunt opnieuw uw DigiD aanvragen.

 

Tip: Om te voorkomen dat uw uw wachtwoord in de toekomst nogmaals vergeet, kunt u de functie ‘Wachtwoord Herstel’ aanzetten. Hiermee maakt u een nieuw wachtwoord aan indien u het een volgende keer vergeet. U hoeft dan niet opnieuw een DigiD aan te vragen.

 

Dus wat je doet is gewoon aangeven dat je je gebruikersnaam/wachtwoord ben vergeten. Je moet dan een nieuw ww en gebruikersnaam kiezen en krijgt de brief per post met de activeringscode, die onderschep je en je kunt alles doen wat je wilt.

Ik had me al eerder verbaast over de simpele denkwijze. Ik heb nu 2 keer geprobeert mijn digiid aan te vragen, maar ik doe toch iets fout want elke keer klopt de combinatie niet. Ik heb het inmiddels opgegeven, want ik heb hem toch niet echt nodig.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 122 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.