• 0

eenmanszaak (bij)verdiensten zwaar belast

Als werknemer in loondienst met daarnaast een eenmanszaak (één dag per week, inkomsten in 2010 ca. 10.000) moet ik het hoogste belastingtarief (52%) inkomstenbelasting betalen over de eenmanszaak inkomsten.

Daarnaast kan ik geen beroep doen op starters of kleine ondernemersregelingen (ondergrens aan uren).

Daardoor gaat de lol in dit werk wel een beetje verloren.

 

Verder bevalt de eenmanszaak goed, maar is er misschien een betere juridische / belastingconstructie denkbaar?

Een BV kan natuurlijk, maar voorlopig leek me dat de investering niet waard.

 

Ieder advies is welkom.

 

dank, Jos

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

19 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het is niet zo dat de inkomsten uit je eenmanszaak zwaarder belast worden. Als je in loondienst die 10K meer zou verdienen zou dit ook onder het 52% tarief vallen. We betalen nu eenmaal een progressief belastingtarief dus meer verdienen = hogere belastingschijf = meer belasting afdragen.

 

Of je voor 1 dag in de week en 10K winst per jaar een constructie moet optuigen vraag ik me af. Wellicht kun je minder uren in loondienst gaan werken en meer uren aan je eigen zaak besteden waardoor je toch in aanmerking zou kunnen komen voor de ondernemersaftrek?

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Het is niet zo dat de inkomsten uit je eenmanszaak zwaarder belast worden. Als je in loondienst die 10K meer zou verdienen zou dit ook onder het 52% tarief vallen. We betalen nu eenmaal een progressief belastingtarief dus meer verdienen = hogere belastingschijf = meer belasting afdragen.

 

Of je voor 1 dag in de week en 10K winst per jaar een constructie moet optuigen vraag ik me af. Wellicht kun je minder uren in loondienst gaan werken en meer uren aan je eigen zaak besteden waardoor je toch in aanmerking zou kunnen komen voor de ondernemersaftrek?

 

En welke constructie is dat dan? Er van uit gaande dat hij nu 51k verdient in loondienst en 10k in eenmanszaak.

 

Bij een BV moet je jezelf een minimaal salaris geven van 41k, maakt hij toch even 31k euro te weinig "winst", en dat is nog excl alle extra kosten die een bv meeneemt

 

Je hebt je verzamelinkomen, niets aan te doen, misschien strategischer gaan stemmen.

Link naar reactie
  • 0

Ga meer "zakelijke kosten" maken. :) Die PC die je eerst met je salaris, waar je al IB van hebt afgedragen kocht, koop je nu met je eenmanszaak centjes. Scheelt IB, BTW. Etc. En zo kun je nog een heleboel dingen bedenken...

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

of meer gebruik maken van je aftrekposten.

Je betaald toch inkomstenbelasting over je winst uit ondernemeing ?

Als je bijv. een auto least, voor 600,- p/maand is 7200,- x 75% toch aftrekbaar ? (5400)

Betaal je toch 52% belasting over 4600 ?

 

Je verdient het dan niet in geld, maar in luxe. is toch ook een optie ?

 

Groetjes,

Roland

Link naar reactie
  • 0

of meer gebruik maken van je aftrekposten.

Je betaald toch inkomstenbelasting over je winst uit ondernemeing ?

Als je bijv. een auto least, voor 600,- p/maand is 7200,- x 75% toch aftrekbaar ? (5400)

Betaal je toch 52% belasting over 4600 ?

 

Je verdient het dan niet in geld, maar in luxe. is toch ook een optie ?

 

Groetjes,

Roland

 

Maar is een lease-auto voor 600/mnd voor een ééndags eenmanszaak geloofwaardig?

Of interesseert dat de belastingdienst niet?

 

groet, Jos

Link naar reactie
  • 0

Als je een auto koopt voor 5000,00 ben je het toch ook kwijt ?

Buiten onderhoud, wegenbelasting, enz.., bij lease is dit alles inbegrepen.

Wat koop je nog voor 5000,00 ?

In principe doe je een hele dure aanschaf, waarbij je de betaling spreidt over 5 jaar.

In plaats van afschrijvingen neem je de kosten,

Afhankelijk van % privé is de btw ook gedeeltelijk terug te vorderen, evenals de brandstofkosten.

Misschien een hogere percentage privé, het gaat om het idee, meer luxe i.p.v. belasting betalen.

 

Er is altijd een gedeelte, waar je geen 52% belasting voor betaald.

Zo zijn er meerdere kosten die je van je winst kan betalen en je vanuit je privé van meeprofiteerd.

Waarvoor denk je dat onkostenvergoedingen en promotiekosten zo gewild zijn in het zakelijk leven ?

 

Als je getrouwd bent, mag je partner gebruik maken van de meewerkregeling als zij niet werkt.

Ook een aardig moment om een parttime baan op te zeggen?

 

Gewoon wat losse gedachten, inhoudelijk zitten er altijd haken en ogen aan. wel handig om uit te zoeken wat voordelig is.

Groetjes,

Roland

 

Link naar reactie
  • 0

Als je een auto koopt voor 5000,00 ben je het toch ook kwijt ?

Buiten onderhoud, wegenbelasting, enz.., bij lease is dit alles inbegrepen.

Wat koop je nog voor 5000,00 ?

In principe doe je een hele dure aanschaf, waarbij je de betaling spreidt over 5 jaar.

In plaats van afschrijvingen neem je de kosten,

Afhankelijk van % privé is de btw ook gedeeltelijk terug te vorderen, evenals de brandstofkosten.

Misschien een hogere percentage privé, het gaat om het idee, meer luxe i.p.v. belasting betalen.

 

Er is altijd een gedeelte, waar je geen 52% belasting voor betaald.

Zo zijn er meerdere kosten die je van je winst kan betalen en je vanuit je privé van meeprofiteerd.

Waarvoor denk je dat onkostenvergoedingen en promotiekosten zo gewild zijn in het zakelijk leven ?

 

Als je getrouwd bent, mag je partner gebruik maken van de meewerkregeling als zij niet werkt.

Ook een aardig moment om een parttime baan op te zeggen?

 

Gewoon wat losse gedachten, inhoudelijk zitten er altijd haken en ogen aan. wel handig om uit te zoeken wat voordelig is.

Groetjes,

Roland

 

 

Die van die meewerkregeling, daar has ik nog niet aan gedacht (is nu niet toepasbaar, maar wie weet).

De rest ook nuttig om te horen. Bedankt voor het meedenken.... en reacties blijven welkom.

 

Jos

Link naar reactie
  • 0

Je hebt natuurlijk wel recht op de MKB-winstvrijstelling, waardoor het effectieve tarief over de inkomsten uit de eenmanszaak niet 52%, maar 45,76% is.

 

(PS De meewerkregeling geldt uiteraard alleen als je partner ook echt meewerkt in de eenmanszaak.)

Link naar reactie
  • 0

of meer gebruik maken van je aftrekposten.

Je betaald toch inkomstenbelasting over je winst uit ondernemeing ?

Als je bijv. een auto least, voor 600,- p/maand is 7200,- x 75% toch aftrekbaar ? (5400)

Betaal je toch 52% belasting over 4600 ?

 

Je verdient het dan niet in geld, maar in luxe. is toch ook een optie ?

 

Groetjes,

Roland

 

Een leaseauto op de zaak is voor 100% aftrekbaar. Dus ook de brandstofkosten, verzekering, wegenbelasting en eventueel onderhoud. Echter moet je er wel rekening mee houden dat je te maken krijgt met bijtelling mocht je er ook privé in willen rijden.

 

 

Declareer je eigenlijk momenteel wel 0,19ct / km voor zakelijke kilometers en 75% van de BTW over alle autokosten in de zaak?

 

 

Link naar reactie
  • 0

De leaseauto is gedeeltelijk aftrekbaar.

Je zult altijd een gedeelte voor je privé gebruik uit je zakelijk gebruik moeten boeken.

Al heb je 3 leaseauto's in je eenmanszaak die je gebruikt, elke leaseauto heeft minimaal 25% privé gebruik.

 

Ik heb het over geel kenteken zonder rittenregistratie.

 

Groetjes,

Roland

Link naar reactie
  • 0

Ronald beide reacties/aanvullingen van jou kloppen niet...

 

Voor een prive auto kan een IB (en OB) ondernemer wel degelijk zowel 19 cent per kilometer aftrekken alsook 75% van de btw over de gemaakte kosten zoals brandstof, onderhoud e.d.

 

Voor een zakelijke auto, (leaseauto of eigendom maakt niet uit). Daarvoor kun je 100% van de kosten aftrekken als zakelijke kosten en de btw terugvragen.

Vervolgens moet je een bijtelling toepassen van 25% van de catalogus waarde voor het privegebruik (of lagere bijtelling als het om een mileuvriendelijke auto gaat), Deze bijtelling is gemaximeerd op de werkelijke kosten. Dus niet 25% van de gemaakte kosten!

Verder moet in de laatste BTW aangifte van het jaar een btw correctie meegenomen worden van 12% van de feitelijke bijtelling.

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Roel,

 

Zoals ik het begrepen heb, is de enige vergoeding voor een privé auto 0,19 p/km.

Juist omdat hij niet in je bedrijf is opgenomen is de btw op kosten niet aftrekbaar dacht ik, die betaal je toch privé ?.

De 0,19 wordt gezien als vergoeding voor of als tegenwaarde van onderhoud, belasting, enz. als privé eigenaar van de auto?

 

Dus als ik het goed begrijp, mag ik 75% van de btw van al mijn brandstof en onderhoudsfakturen van mijn privé auto terugvorderen als eenmanszaak en 0,19 per zakelijke kilometer ? ongeacht de verhouding in gebruik zakelijk/priv\e ?

 

Groetjes,

Roland

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Dus als ik het goed begrijp, mag ik 75% van de btw van al mijn brandstof en onderhoudsfakturen van mijn privé auto terugvorderen als eenmanszaak en 0,19 per zakelijke kilometer ? ongeacht de verhouding in gebruik zakelijk/priv\e ?

 

 

Ja dat klopt, er staan tientallen berichten op dit forum die datzelfde beweren.. :-\

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt,

 

Is it theorie of praktisch ?

Al de moeite die je nodig hebt om bezwaar te maken en het grote risico dat de inspecteur voet bij stuk houdt, er zit nl. nogal een grote afdeling juristen die dagelijks te maken hebben met dit soort gevallen.

 

Als zoals je zegt, praktisch 25% het meest maximale is zonder administratie, zeg ik dank je wel !!

 

Mag ik dit zo boeken ?.

 

Kas aan privé 119,- (kasstorting uit privé bijv .200,00) 119 is voorbeeld

 

Prive 29.75

brandstof 75,00

te vord.btw 14.25

aan kas 119,00

 

Dan kan ik mijn zakelijk gebruik nl. netjes verantwoorden a.h.v. declaraties via kas.

 

Groetjes,

Roland

 

Link naar reactie
  • 0

Aangezien een tankbon niet voldoet aan de regels, mag je btw op tanken terugvragen als dat deze van de zakelijke rekening is betaald. Dat is 1 belangrijk aspect.

Het tweede is dat in dit geval het geen kosten zijn, aangezien het een prive auto is.

Het betreft dus een prive opname, waarvan een gedeelte als BTW voorbelasting geboekt mag worden als aan alle voorwaarden voldaan wordt.

 

Oftewel boeking is:

Prive opname (tanken) 104,75

BTW voorbelast 14,25

Aan bank 119

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 0

Aangezien een tankbon niet voldoet aan de regels, mag je btw op tanken terugvragen als dat deze van de zakelijke rekening is betaald. Dat is 1 belangrijk aspect.

Het tweede is dat in dit geval het geen kosten zijn, aangezien het een prive auto is.

Het betreft dus een prive opname, waarvan een gedeelte als BTW voorbelasting geboekt mag worden als aan alle voorwaarden voldaan wordt.

 

Oftewel boeking is:

Prive opname (tanken) 104,75

BTW voorbelast 14,25

Aan bank 119

 

 

Eén kleine correctie: bij een EMZ is de ondernemer de belastingplichtige voor de BTW. De bankrekening moet dus naar de ondernemer te herleiden zijn. Dit betekent dat er niet per se van de zakelijke rekening gepind hoeft te worden, de betaling mag ook gedaan zijn van een privé-rekening van de ondernemer.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 136 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.