• 0

Voor mezelf beginnen. Schouderklopje en "het doel"

Hallo ondernemers,

 

Ik zit al geruime tijd te dubben over een bepaalde kwestie. Ik werk al jaren in de commercie voor verschillende bazen. In alle bescheidenheid mag ik wel zeggen dat mijn omzetten méér dan hoog zijn. Als "beloning" krijg ik dan een bonusje en een compliment van collega's. Vooral dat laatste, is voor mij best belangrijk. Aan de andere kant knaagt het dat de baas bij wijze van spreken steeds dikkere auto's rijdt door mijn commerciële inzicht, en slapend rijk wordt.

 

Al heel lang speel ik dus met de gedachte om voor mijzelf te beginnen. Maar dan..... zit ik straks aan een bureau in een gehuurd etagetje. Uiteraard bezig met het leren ondernemen, de klappen van de zweep opvangen. Maar.... hoe vier ik successen? Immers: deze lijken mij een belangrijke drijfveer voor het ondernemerschap. Het klinkt misschien raar, maar jezelf een schouderklopje geven.... hoe doe je dat? En voor "wie" ga ik proberen die tent uit de grond te stampen. Voor mijn dierbaren? Geld is niet mijn drijfveer, succes en "eer" wel. Feit is dat het zonde zou zijn als ik het niet zou doen.

 

Hoe staan jullie hier eigenlijk in en wat drijft jullie om ondernemer te zijn?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

21 antwoorden op deze vraag

  • 0

Eerst een wedervraag: Waarom stoort het je dat je baas in steeds dikkere auto's rijdt en slapend rijk wordt?

Je geeft aan dat geld geen drijfveer is voor jou persoonlijk en je meer voldoening vindt in de schouderklopjes van collega's.

 

Als ondernemer (zzp'er) heb je geen collega's. Wel, als het meezit, fijne contacten met opdrachtgevers en de mensen die er werken maar dat is toch anders. Stamp je een bedrijf uit de grond met een x-aantal medewerkers dan zit je zelf (mogelijk) straks in de positie waar je baas nu in zit.

Succes en eer kun je ook behalen in loondienst, waarom zou je dan ondernemer willen worden?

 

Persoonlijk heb ik niet echt een drijfveer om per se zelfstandige te willen zijn. Het is nu eenmaal zo gelopen en op het moment dat ik zelfstandige werd was dat de enige mogelijkheid om het werk te blijven doen dat ik nu eenmaal leuk vind en waar ik goed in ben. Het geeft voldoening om mijn klanten optimale service te bieden en met ze mee te denken vanuit mijn expertise. Het ondernemerschap geeft mij de ruimte om mijn eigen keuzes te maken in wat ik wel en wat ik niet wil doen, waar ik wel en waar ik niet achter kan staan, mijn werktijden in te delen zoals het mij uitkomt. Maar collega's mis ik wel, al is het maar om de gein die je met elkaar kan hebben, het kunnen delen van kennis en soms lief en leed.

 

In mijn vak is het ondernemerschap een behoorlijk solistisch bestaan. Aan iedere keuze zitten voor- en nadelen. Zet voor jezelf eens op een rijtje wat voor jou zelf het belangrijkste is, waar je het meeste plezier en de meeste voldoening uithaalt en kijk dan of het ondernemerschap daarbij past.

 

Succes!

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Eerst een wedervraag: Waarom stoort het je dat je baas in steeds dikkere auto's rijdt en slapend rijk wordt?

Je geeft aan dat geld geen drijfveer is voor jou persoonlijk en je meer voldoening vindt in de schouderklopjes van collega's.

 

Als ondernemer (zzp'er) heb je geen collega's. Wel, als het meezit, fijne contacten met opdrachtgevers en de mensen die er werken maar dat is toch anders. Stamp je een bedrijf uit de grond met een x-aantal medewerkers dan zit je zelf (mogelijk) straks in de positie waar je baas nu in zit.

Succes en eer kun je ook behalen in loondienst, waarom zou je dan ondernemer willen worden?

 

Persoonlijk heb ik niet echt een drijfveer om per se zelfstandige te willen zijn. Het is nu eenmaal zo gelopen en op het moment dat ik zelfstandige werd was dat de enige mogelijkheid om het werk te blijven doen dat ik nu eenmaal leuk vind en waar ik goed in ben. Het geeft voldoening om mijn klanten optimale service te bieden en met ze mee te denken vanuit mijn expertise. Het ondernemerschap geeft mij de ruimte om mijn eigen keuzes te maken in wat ik wel en wat ik niet wil doen, waar ik wel en waar ik niet achter kan staan, mijn werktijden in te delen zoals het mij uitkomt. Maar collega's mis ik wel, al is het maar om de gein die je met elkaar kan hebben, het kunnen delen van kennis en soms lief en leed.

 

In mijn vak is het ondernemerschap een behoorlijk solistisch bestaan. Aan iedere keuze zitten voor- en nadelen. Zet voor jezelf eens op een rijtje wat voor jou zelf het belangrijkste is, waar je het meeste plezier en de meeste voldoening uithaalt en kijk dan of het ondernemerschap daarbij past.

 

Succes!

Allereerst,

Dank voor je feedback, en je laat mij gelijk al nadenken over een aantal beweegredenen.

 

Geld an sich is geen drijfveer voor mij, maar ik ben wel erg materialistisch ingesteld. Toen ik nog een kind was, zag ik mijn toekomst al voor me met grote huizen en mooie wagens. Uiteraard is dat heel basic gedacht, maar het is weldegelijk een issue voor mij. De grootste drijfveer is wellicht een stuk trots: na hard werken kunnen zeggen: "dit heb ik opgebouwd".

 

Waarom het mij stoort dat de baas door mij "rijk" wordt? Goeie vraag. Het brengt een soort dubbel gevoel in mij naar boven, en de vraag: "zou ik dit ook niet voor mijzelf kunnen doen". Is dat "schouderklopje" het waard dat ik hem "rijk" maak, en er zelf met een spreekwoordelijke fooi vanaf kom.

Link naar reactie
  • 0

Een (echte) ondernemer bouwt steeds verder in zijn zakelijke vermogen en mogelijkheden. Dus schiet het privé er wel eens langs. Dat hoeft niet voor de bureau-torren te gelden, want die hoeven zich niet zo druk te maken om nieuwe producten en innovaties. De producerende ondernemer is er echter doorlopend mee bezig..... ;)

Link naar reactie
  • 0
zit ik straks aan een bureau in een gehuurd etagetje

 

is een middel en geen doel.

 

Ik snap hem verder niet, eerste vraag is toch, hoe denk ik successen te bereiken?

 

Misschien ben je geen ondernemer, maar wel een goede relatiebeheerder of sales manager? Zoek het 'groter' in dienstbetrekking of anders toch als zelfstandige als je daar achter kunt staan.

 

Mooiste schouderklop is toch wel de 'verworven' vrijheid van een 'succesvol' ondernemer.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

zit ik straks aan een bureau in een gehuurd etagetje

 

is een middel en geen doel.

 

Ik snap hem verder niet, eerste vraag is toch, hoe denk ik successen te bereiken?

 

Misschien ben je geen ondernemer, maar wel een goede relatiebeheerder of sales manager? Zoek het 'groter' in dienstbetrekking of anders toch als zelfstandige als je daar achter kunt staan.

 

Mooiste schouderklop is toch wel de 'verworven' vrijheid van een 'succesvol' ondernemer.

 

Groet,

 

Highio

 

Je snapt mij denk ik niet helemaal.

Mijn idee en commercieel businessplan liggen al lang klaar en heb ik uitgebreid overdacht . Dat is hier helemaal niet het issue.

 

Link naar reactie
  • 0
Je snapt mij denk ik niet helemaal.

Mijn idee en commercieel businessplan liggen al lang klaar en heb ik uitgebreid overdacht . Dat is hier helemaal niet het issue.

 

Misschien heb ik met heel veel anderen hier wel voor eenzelfde dilemma gestaan, maar dit is nieuwe informatie... ;)

 

Beloning moet toch komen uit voldoening door verwezenlijking van 'eigen' ideeën of plannen? Ik zou nog altijd vooraan beginnen en me nu niet druk maken over gevolgen van succes. Bedenk alleen even wat je aan sociale zekerheid opgeeft.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Je organiseert gewoon met een aantal medeondernemers een maandelijkse "brainstorm"-avond. Uiteraard wordt die avond afgesloten met een glaasje en een hapje. Dat gebeurt overal in den lande........

 

Kijk!

Deel je op zulke avonden ook veel hindernissen/typische ondernemers issues?

Link naar reactie
  • 0

Dag Right

 

Er staan wel wat tegenstrijdigheden in je verhaal. Blijkbaar doet het je wat dat je baas slapend rijk wordt, maar vervolgens zeg je dat geld geen drijfveer is. Dan zou je je ook niet hoeven storen aan de inkomsten van je baas.

 

Vervolgens noem je precies de weg die jouw baas al gelopen heeft en waar hij nu voor beloond wordt

zit ik straks aan een bureau in een gehuurd etagetje. Uiteraard bezig met het leren ondernemen, de klappen van de zweep opvangen.

 

Je moet het fysieke beeld van een schouderklopje en een fles champagne loslaten. De 'beloning' zit in het aangegaan zijn van een uitdaging en geslaagd zijn in de oplossing ervan. Dat zal voor veel ondernemers DE beloning zijn. Of het daarop volgend succes: nieuwe opdrachten, mond tot mond reclame, nieuwe klanten.

 

Als geld geen drijfveer is, dan zullen voldoening, zelfontwikkeling, het bereiken en/of creëren van iets en vrijheid dat wel moeten zijn.

 

Je zou de E-scan van de Rabo eens moeten maken voor jezelf. Wel 155 vragen, maar het geeft een goed beeld van welk type ondernemer je bent en waar je op moet letten en waar je aan moet werken.

 

Succes

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Je organiseert gewoon met een aantal medeondernemers een maandelijkse "brainstorm"-avond. Uiteraard wordt die avond afgesloten met een glaasje en een hapje. Dat gebeurt overal in den lande........

 

Kijk!

Deel je op zulke avonden ook veel hindernissen/typische ondernemers issues?

 

Tussen neus en lippen. Het is veel belangrijker om de toekomst te belichten..... ;)

 

De Roitery houdt zich er ook mee bezig. Maar ik geloof dat die een beetje uit de tijd zijn.

Link naar reactie
  • 0

Als je naar de piramide van Maslow kijkt, dan zit je nu nog in de behoefte waardering en erkenning, de volgende stap is zelfontplooiing.

 

En dat is wat het meerendeel van de ondernemers heeft doen besluiten ondernemer te worden.

 

En de eigenschap van de piramide van Maslow is dat je geen stappen kunt overslaan, de waardering en erkenning heb je nodig.

Je idee en commercieel businessplan liggen al klaar, van wie krijg krijg jij waardering en erkenning als het slecht gaat in je business.

Neem dat vooral mee, staat je gezin achter je. Gemakshalve ga ik ervan uit dat je niet alleen bent.

 

Link naar reactie
  • 0

Dag Right

 

Er staan wel wat tegenstrijdigheden in je verhaal. Blijkbaar doet het je wat dat je baas slapend rijk wordt, maar vervolgens zeg je dat geld geen drijfveer is. Dan zou je je ook niet hoeven storen aan de inkomsten van je baas.

 

Vervolgens noem je precies de weg die jouw baas al gelopen heeft en waar hij nu voor beloond wordt

zit ik straks aan een bureau in een gehuurd etagetje. Uiteraard bezig met het leren ondernemen, de klappen van de zweep opvangen.

 

Je moet het fysieke beeld van een schouderklopje en een fles champagne loslaten. De 'beloning' zit in het aangegaan zijn van een uitdaging en geslaagd zijn in de oplossing ervan. Dat zal voor veel ondernemers DE beloning zijn. Of het daarop volgend succes: nieuwe opdrachten, mond tot mond reclame, nieuwe klanten.

 

Als geld geen drijfveer is, dan zullen voldoening, zelfontwikkeling, het bereiken en/of creëren van iets en vrijheid dat wel moeten zijn.

 

Je zou de E-scan van de Rabo eens moeten maken voor jezelf. Wel 155 vragen, maar het geeft een goed beeld van welk type ondernemer je bent en waar je op moet letten en waar je aan moet werken.

 

Succes

Dank voor je feedback!

Je hebt deels gelijk over die tegenstrijdigheden , het is dan ook een emotioneel beladen hobbel waar ik nog even overheen moet. Werk is voor mij (en ik denk voor veel mensen met mij) toch iets waar ik voldoening uit haal. Het zal wennen worden dat straks niet meer mijn spreekwoordelijke handje wordt vastgehouden door een werkgever, maar dat alles wat ik zakelijk ga doen (ten goede en ten kwade) enkel en alleen op mijn bordje terecht gaat komen. Misschien is het wat dat aangaat wel een beetje koudwatervrees voor ik dat (voor mij nog onbekende) zwembad van het ondernemerschap induik.

 

Ik heb de test gebookmarked, thanx!

Link naar reactie
  • 0

Als je naar de piramide van Maslow kijkt, dan zit je nu nog in de behoefte waardering en erkenning, de volgende stap is zelfontplooiing.

 

En dat is wat het meerendeel van de ondernemers heeft doen besluiten ondernemer te worden.

 

En de eigenschap van de piramide van Maslow is dat je geen stappen kunt overslaan, de waardering en erkenning heb je nodig.

Je idee en commercieel businessplan liggen al klaar, van wie krijg krijg jij waardering en erkenning als het slecht gaat in je business.

Neem dat vooral mee, staat je gezin achter je. Gemakshalve ga ik ervan uit dat je niet alleen bent.

 

Wat grappig!

Ik heb die Maslow piramide tijdens mijn studie vaak voorbij zien komen. Altijd als "stampwerk" beschouwd voor tentamens, maar nu kan ik mezelf er ook in plaatsen. Geeft wel enigszins duiding moet ik zeggen. Thanx! :)

 

PS: eind twintiger, en nog geen gezin.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Als je naar de piramide van Maslow kijkt, dan zit je nu nog in de behoefte waardering en erkenning, de volgende stap is zelfontplooiing.

 

 

En de eigenschap van de piramide van Maslow is dat je geen stappen kunt overslaan, de waardering en erkenning heb je nodig.

 

De piramide van Maslow werd lang ook echt als chronologisch correct beschouwd (geen stappen kunnen overslaan), maar dat is allang achterhaald. Men vliegt dwars door de piramide heen met name op niveaus 3, 4 en 5. Zie het dertigersdilemma wat uitgebreid onderzocht is door Wijnants. Ik deel zijn visie wel omdat ik mijzelf ook daarin kan plaatsen. Mijn behoefte aan waardering en erkenning ligt bijv. deels in HL en mijn inzet in mijn werk, maar zelfontplooiing is mij ook niet vreemd: studie beginnen op mijn 34e, nieuwe interesses opdoen (zet Radio4 maar eens aan na een stressvolle dag werk) waar ik nooit iets mee had, schrijven over mijn vak en gepubliceerd worden (is weer trede 4 Maslow).

 

De piramide is in die zin meer een ronde kamer geworden waarin je de deur kiest die je op dat moment wenst te openen.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Er wordt nu, logischerwijs, gesproken over een weg, namelijk die van het worden van ondernemer. Maar er zijn meer wegen. Zoals ik het begrijp is geld wel degelijk een van de drijfveren hier. Hoe zit het met opslag en/of promotie bij de huidige baas? Dat is misschien een kortere en makkelijkere weg. Daardoor niet persee leuker of meer uitdagend, maar zeker het overwegen waard denk ik.

Link naar reactie
  • 0

Er wordt nu, logischerwijs, gesproken over een weg, namelijk die van het worden van ondernemer. Maar er zijn meer wegen. Zoals ik het begrijp is geld wel degelijk een van de drijfveren hier. Hoe zit het met opslag en/of promotie bij de huidige baas? Dat is misschien een kortere en makkelijkere weg. Daardoor niet persee leuker of meer uitdagend, maar zeker het overwegen waard denk ik.

Ik moet je eerlijk zeggen dat ik in mijn geval (gevoelsmatig dan) steeds weer tegen een plafond op loop.

ook al zou ik bij wijze van spreken als tweede man plaats mogen nemen in de directie, het is en blijft niet míjn toko, maar die van een ander.

Link naar reactie
  • 0

 

De piramide is in die zin meer een ronde kamer geworden waarin je de deur kiest die je op dat moment wenst te openen.

 

groet

Joost

 

LOL, al lang blij dat je niet op zoek bent naar de deur in de hoek.... ;)

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik moet je eerlijk zeggen dat ik in mijn geval (gevoelsmatig dan) steeds weer tegen een plafond op loop.

ook al zou ik bij wijze van spreken als tweede man plaats mogen nemen in de directie, het is en blijft niet míjn toko, maar die van een ander.

 

Tijd om Maslow toch maar eens uit te diepen!

 

Of zoals Joost: eindeloos zoeken naar de deur in de hoek van een ronde kamer, een levenslange uitdaging :)

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 169 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.